حیوانات خانگی

استفراغ گربه: درمان استفراغ و بررسی دلایل این بیماری در گربه‌ها

استفراغ گربه
۱۰+

در این مطلب به علل و نحوه درمان استفراغ گربه ها خواهیم پرداخت. اصطلاح مزمن مستلزم یک وضعیت دیرپا است، بنابراین استفراغ مزمن به بیماری گفته می‌شود که بیش از دو تا سه هفته طول می‌کشد. استفراغ می‌تواند متناوب باشد، به این معنی که هر دو یا سه روز اتفاق بیفتد، یا می‌تواند ثابت باشد؛ به این معنی که پس از هر وعده غذایی اتفاق بیفتد. در ادامه در نت نوشت به درمان استفراغ گربه خواهیم پرداخت.

استفراغ گربه

اگر گربه شما با وجود استفراغ اغلب سالم باشد

به این معنی است که به احتمال زیاد هیچ علت پزشکی وجود ندارد که نیاز به درمان باشد. در عوض، شاید شیوه زندگی گربه شما باید تغییر کند. عواملی که نشان دهنده الزام این تغییر هستند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • گربه شما وزن خود را از دست نمی‌دهد و مانند یک گربه سالم عمل می‌کند و به نظر می‌رسد به طور کلی سالم است.
  • گربه شما فقط یکبار در هر دو تا سه روز استفراغ می‌کند. در نظر داشته باشید که اگر سلامت گربه شما بدتر شود، استفراغ مکرر می‌شود، یا گربه شما آرام می‌شود یا وزن از دست می‌دهد، در این صورت برای درمان استفراغ گربه‌ها باید از دامپزشک کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های گربه و گربه بیمار را چگونه تشخیص دهیم؟

درمان استفراغ گربه ها

تنظیم غذا می‌تواند کمک کننده باشد – درمان استفراغ گربه ها

غذای گربه خود را تنظیم کنید.

  • اگر استفراغ با تغییر رژیم همخوانی داشت، گربه خود را بر روی یک نوع غذا قرار دهید تا قبل از اینکه استفراغ مزمن شروع شود. بعضی از گربه‌ها می‌توانند از آلرژی غذایی برخوردار باشند و ممکن است که غذای جدید حاوی پروتئینی باشد که گربه شما به آن حساس است.هنگامی که گیرنده‌ی یک مولکول پروتئین در دیواره روده موجب واکنش التهابی شود، گربه به این مولکول پروتئین حساس می‌شود و این التهاب است که باعث استفراغ می‌شود. التهاب باید در یک تا دو روز توسط دامپزشک درمان شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت از بچه گربه‌ها چگونه است ؟

گربه خود را به رژیم غذایی ملایم سوق دهید تا شکمش تنظیم شود.

یک گربه با استفراغ مزمن ممکن است رژیم غذایی‌اش غنی بوده باشد ولیکن ممکن است به مواد مغذی و مواد افزودنی حساس باشد. سعی کنید رژیم گربه خود را به رژیم گوشتی سفید مانند سینه مرغ، بوقلمون یا کدو تغییر دهید. یک گربه در روز به طور متوسط به ۲۵۰ کیلوکالری نیاز دارد؛ این به معنی تغذیه گربه شما در حدود ۲۵۰ گرم مرغ در روز است. رژیم‌های غذایی مانند Hills ID یا Purina HA برای گربه ایده آل هستند.

Famotidine گربه خود را تنظیم کنید

Famotidine به طور معمول به عنوان Pepcid AC به فروش می‌رسد. اگر مخاط معده گربه آسیب ببیند، داروهایی است که می‌توانند به جلوگیری و درمان استفراغ گربه‌ها کمک کنند. هنگامی که پوشش معده آسیب می‌بیند، اسید معده می‌تواند در معرض دیواره معده قرار بگیرد.

داروهای ضد انعقادی مانند فاموتیدین باعث کاهش تولید اسید معده می‌شوند. این دارو باید با احتیاط در گربه‌های با بیماری قلبی مورد استفاده قرار گیرد زیرا می‌تواند ضربان قلب را آهسته کند.

زمانی این اتفاق می‌افتد که دارو داخل وریدی تزریق شود. معمولاً دوز تجویزی به طور متوسط ​​۰٫۵ میلی گرم بر کیلوگرم یک بار در روز به صورت دهانی است. بنابراین گربه ۵ کیلوگرمی به ۲٫۵ میلی گرم نیاز دارد؛ کمترین اندازه قرص ۱۰ میلی گرم است که یک چهارم قرص یک بار در روز است.

بیشتر بخوانید: گربه‌ها دنیا را چگونه می‌بینند ؟

برای درمان استفراغ گربه با متخصص دامپزشک خود در مورد داروهای غربالگری گربه خود صحبت کنید

کائولین و پکتین (Kaopectate) هر دو می‌توانند به محافظت از پوشش روده گربه کمک کنند. کائولین و پکتین جذب سموم تولید شده در روده را به عهده دارند و همچنین دیواره روده را محافظت می‌کنند. با این حال، این دارو در همه گربه‌ها موثر نیست.

درمان استفراغ گربه ها

عوامل متعددی می‌توانند باعث استفراغ گربه‌ها شوند – درمان استفراغ گربه ها

شناسایی عامل اصلی و درمان استفراغ گربه

برای درمان استفراغ گربه‌ها ، آن را نزد دامپزشک ببرید

اگر گربه شما بی خوابی و استفراغ داشته باشد، به دنبال مشاوره دامپزشکی بروید. استفراغ معمولاً از علائم یک مشکل است، شناسایی علت استفراغ و درمان  کمک می‌کند تا بیماری را متوقف کنیم.

مشخص کنید که آیا استفراغ واکنشی به یک دارو است یا خیر

اگر مانع مخاطی که در معرض معده قرار دارد آسیب دیده باشد، اسیدهای گوارشی با دیواره معده در تماس قرار می‌گیرند و باعث فرسایش یا زخم می‌شوند. بعضی از داروها مانند استروئیدها و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌توانند عوارض جانبی را شامل شوند که شامل زخم معده می‌شود که منجر به استفراغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: نگهداری از گربه و هر آنچه که باید برای نگهداری از گربه‌ها بدانید!

تشخیص:  زخم ممکن است مشکوک باشد، اگر گربه اخیراً  از NSAID‌ها یا داروهای دیگر استفاده کرده باشد؛ به خصوص اگر آنها به طور تصادفی با معده خالی (غذا از پوشش معده محافظت می‌کند) مصرف شده باشند. تصویربرداری از قبیل اولتراسوند یا آندوسکوپی (قرار دادن یک دوربین فیبر نوری در معده) ممکن است برای شناسایی ضایعه مورد نیاز باشد.

درمان: درمان استفراغ گربه‌ها شامل متوقف کردن داروهایی است که باعث ایجاد مشکل اولیه و استفاده از داروهای ضد بارداری و آنتی اسیدها برای کمک به معالجه گربه شما شده است .

برای درمان استفراغ گربه‌ها با نشانه‌های عفونت کبدی یا عفونت لویر

عفونت لوپر (یک بیماری که به عنوان کلانژیوهپاتیت شناخته می‌شود) معمولاً استفراغ همراه می‌شود. عفونتی است که در آن باکتری از  روده تا مجاری صفراوی ایجاد می‌شود و عفونت را در کبد ایجاد می‌کند. گربه‌ها با استفراغ کولنگیوپاتیت، اشتهای کمتری دارند و ممکن است زرد شوند.

تشخیص: دامپزشک شما آزمایش‌های خون را انجام می‌دهد تا به آنزیم‌های کبدی منتهی شود و تعداد سلول‌های سفید را بالا می‌برد. او همچنین با استفاده از سونوگرافی،  اسکن می‌کند تا تشخیص قطعی داده شود.

درمان: اکثر گربه‌ها به درمان آنتی بیوتیک ها، تزریقات ضد بیماری و مایع‌های وریدی پاسخ می‌دهند.

کلیه بیمار در فیلتر کردن مواد زائد طبیعی فرایند گوارش کارآمد نیست. در عوض، این سموم به تدریج در خون ایجاد می‌شوند که باعث التهاب و زخم معده و گاهی لثه می‌شوند.

کلیه بیمار در فیلتر کردن مواد زائد طبیعی فرایند گوارش کارآمد نیست. در عوض، این سموم به تدریج در خون ایجاد می‌شوند که باعث التهاب و زخم معده و گاهی لثه می‌شوند.

درمان بیماری کلیه در گربه ها

کلیه بیمار در فیلتر کردن مواد زائد طبیعی فرایند گوارش کارآمد نیست. در عوض، این سموم به تدریج در خون ایجاد می‌شوند که باعث التهاب و زخم معده و گاهی لثه می‌شوند.

تشخیص: بیماری کلیوی معمولاً با یک صفحه نمایشگر خون تشخیص داده می‌شود که سطوح متابولیت‌های سمی مانند اوره و کراتینین، و تشکیل مواد معدنی مانند فسفات را نشان می‌دهد.

درمان استفراغ  گربه: درمان شامل قرار دادن گربه خود در رژیم غذایی تجویز شده‌ای می‌باشد که متابولیت‌های سمی کمی دارد. درمان دیگر آنزیم بازدارنده آنزیم تبدیل آنژیوتانسین (ACEI) مانند بنازپریل است. کار ACEI مهار یک آبشار آنزیمی است که باعث انقباض رگهای خونی می‌شود. این کار منجر به انقباض عروقی می‌شود که خون کلیه را تامین می‌کنند و این یعنی افزایش خون رسانی به کلیه.

بیشتر بخوانید: میو میو کردن گربه چه معنی دارد؟

سطح فسفات را برای بهبود استفراغ گربه خود کاهش دهید

فسفات، که همراه با بیماری کلیه است، به عنوان یک علت تهوع در گربه‌ها شناخته شده است. با این حال، گربه‌ها همچنین می‌توانند سطح فسفات افزایش یافته بدون داشتن بیماری کلیوی داشته باشند.

تشخیص: مانند بیماری کلیوی، دامپزشکان می‌توانند از یک صفحه نمایشگر خون برای بررسی فسفات استفاده کنند.

درمان: استفاده از پیوندهای فسفات مانند رنالزین، که به مواد غذایی اضافه می‌شود و به محتوای فسفات متصل می‌شود، بدین معنی است که فسفات کمتر به جریان خون وارد می‌شود. دوز معمولی، دو بار در روز همراه با غذا می‌باشد.

اگر استفراغ با تغییر رژیم همخوانی داشت، گربه خود را بر روی یک نوع غذا قرار دهید تا قبل از اینکه استفراغ مزمن شروع شود.

اگر استفراغ با تغییر رژیم همخوانی داشت، گربه خود را بر روی یک نوع غذا قرار دهید تا قبل از اینکه استفراغ مزمن شروع شود.

پانکراتیت یک بیماری دردناک است که در آن آب به بافت پانکراس نشت می‌کند

این نشت باعث التهاب، درد و سوزش موضعی زیادی می‌شود که می‌تواند منجر به استفراغ شود.

درمان با رژیم غذایی: موارد خفیف پانکراتیت را می‌توان با رژیم غذایی نرم و خوشایند درمان کرد. گربه‌های بسیار بیمار به مراقبت‌های حمایتی با مایعات داخل وریدی، و داروهای مسکن نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: دلیل علمی درخشش چشم گربه در شب ! از چشم درخشان گربه‌ها در شب نترسید !

پرکاری غدد تیرویید ممکن است منجر به استفراغ گربه شود

تیروئید هورمون تریروکسین تولید می‌کند که میزان متابولیسم را کنترل می‌کند. تیروکسین بیش از حد مانند یک محرک عمل می‌کند که گاهی شبیه به کافئین و باعث تحریک بیش از حد روده و اسهال می‌شود.

تشخیص: دامپزشک شما با لمس غده تیروئید در گردن و انجام آزمایش‌های خونی برای تعیین سطح هورمون‌های تیروئید در جریان خون گربه، بیماری را تشخیص می‌دهد.

درمان: درمان هیپرتیروئیدیسم گربه شما توسط دارویی به نام Thiamazole (فلیامازول) انجام می‌شود که تولید هورمون‌های تیروئیدی را تنظیم می‌کند.

موی سر و یا یک اسباب بازی کوچک می‌تواند در معده گربه قرار بگیرد و شبیه یک جوراب  درهم تنیده شود. جسم خارجی یا  معده را مسدود می‌کند، یا در غیر این صورت باعث تخریب معده می‌شود و گربه را بیمار می‌کند.

موی سر و یا یک اسباب بازی کوچک می‌تواند در معده گربه قرار بگیرد و شبیه یک جوراب  درهم تنیده شود. جسم خارجی یا  معده را مسدود می‌کند، یا در غیر این صورت باعث تخریب معده می‌شود و گربه را بیمار می‌کند.

کمک به گربه خود برای رهایی از شر هلیکوباکتریا

این یک باکتری مارپیچی است که به داخل حفره معده متصل می‌شود و سبب التهاب و استفراغ گربه شما می‌شود.

درمان: درمان هلیکوباکترها با ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد. این ترکیب شامل دوکسی سیکلین با مترونیدازول یا آموکسی سیلین با مترونیدازول است. به احتمال زیاد شما باید این آنتی بیوتیک را برای ۱۰ تا ۲۱ روز به گربه خود بدهید.

بیشتر بخوانید: درمان اسهال گربه و برنامه ریزی غذایی گربه ها

بدانید که جسم خارجی در معده گربه شما می‌تواند آن را را بیمار کند

موی سر و یا یک اسباب بازی کوچک می‌تواند در معده گربه قرار بگیرد و شبیه یک جوراب  درهم تنیده شود. جسم خارجی یا  معده را مسدود می‌کند، یا در غیر این صورت باعث تخریب معده می‌شود و گربه را بیمار می‌کند.

تشخیص: دامپزشک شما پس از معاینه کامل فیزیکی بدن از طریق اشعه ایکس یا اولتراسوند مشکل را تشخیص می‌دهد.

درمان: حذف جسم خارجی به طور کلی با جراحی امکان پذیر است. برای دسترسی به معده معمولاً از لاپاراتومی استفاده می‌شود.

نویسنده: شادان هاشمی

منابع: + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    الناز

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ at ۲۰:۴۷

    خیلی خوشم اومد لایکککککککک

    ۵+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا