تلفن همراه

بررسی نوا ۴e: میان رده‌ای از هواوی برای جانشینی Nova 4!

بررسی نوا ۴e هواوی | بررسی فنی Huawei Nova 4e زیر ذره بین نت‌نوشت
۲+

حدود ۳ ماه پس از معرفی اسمارت فون Huawei Nova 4 با نمایشگر punch-hole، حال هواوی دست به معرفی مدلی ارزان قیمت تر از این اسمارت فون زده است. Huawei Nova 4e که نباید آن را با Huawei P30 Lite اشتباه گرفت، میان رده‌ای زیبا، قدرتمند و با سیستم دوربین سه گانه می‌باشد. Nova 4e اکنون تکنولوژی‌های به روزتر و ویژگی‌های بهتری را با قیمتی مناسب تر از پیشینیان خود ارائه می‌دهد. در ادامه‌ی این مطلب از نت نوشت با بررسی نوا ۴e همراه ما باشید.

البته نوا ۴e همچنان از notch در بالای نمایشگر خود استفاده می‌کند (بر خلاف نوا ۴ که دارای دوربین سلفی حفره‌ای بود)، اما این notch کوچک محل قرارگیری یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی قدرتمند می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مشخصات نوا ۴e

بررسی نوا ۴e

اسمارت فون Nova 4 اولین گوشی با برند هواوی بود که از نمایشگر punch-hole استفاده می‌کرد. این گوشی با قیمت ۴۸۰ یورو، انتخابی مناسب برای افرادی است که به این نمایشگر زیبا و جدید علاقه دارند، اما پول خرید دستگاه هایی چون گلکسی S10 را ندارند.

بررسی هواوی نوا 4e

بررسی نوا ۴e

اما Nova 4e که جایگزینی برای اسمارت فون موفق Nova 3e (که با نام Huawei P20 lite هم شناخته می‌شود) به شمار می‌آید، دارای دوربین سلفی حفره‌ای در بالای نمایشگر خود نیست.

در عوض، این گوشی با عملکردی مناسب و مشخصات فنی خوب در کنار قیمتی پایین، مناسب برای آن دسته از کاربرانی است که در سال ۲۰۱۹ به دنبال خرید یک میان رده‌ی قدرتمند می‌باشند. در واقع هواوی نوا ۴e را می‌توان به صرفه ترین دستگاه سری نوا تاکنون دانست. با این حساب بد نیست تا به بررسی نوا ۴e بپردازیم.

بیشتر بخوانید: بررسی میت ایکس : رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

 

بررسی نمایشگر و طراحی نوا ۴e

بررسی نوا ۴e را با قسمت نمایشگر آن آغاز می‌کنیم. این گوشی از یک پنل ۶٫۱۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۱۲ پیکسل (فول HD+) استفاده می‌کند. تراکم پیکسلی ۴۱۵ppi در نمایشگر نوا ۴e وضوح تصویر خوبی را به کاربر می‌دهد و روشنایی صفحه‌ی آن نیز در مقایسه با دیگر میان رده‌های بازار بسیار بالا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی P30 آخرین پرچمدار عکاسی هواوی

نمایشگر Nova 3e

نمایشگر Nova 3e

اگرچه سال ۲۰۱۹ را می‌توان سال نمایشگرهای punch-hole نامید، اما به نظر می‌رسد که فعلا فقط باید منتظر این ویژگی لوکس در پرچمداران و اسمارت فون‌های گران قیمت باشیم. در عوض نوا ۴e از یک notch خیلی کوچک (با طراحی dewdrop) در بالای نمایشگر خود استفاده می‌کند که در آن یک دوربین قدرتمند جای گرفته است.

به نظر می‌رسد که غیر از استفاده از یک notch کوچک (در مقایسه با notch بزرگی که در Nova 3e وجود داشت)، هواوی کار چندانی را برای کوچکتر کردن حاشیه‌های دور نمایشگر این گوشی انجام نداده است.

حاشیه‌های باریکی همچنان در سمت چپ و راست و بالای نمایشگر این گوشی وجود دارند (مثل Nova 3e) و حاشیه‌ی زیر نمایشگر هم اگرچه در مقایسه با Nova 3e کوچکتر شده است، اما همچنان قابل توجه می‌باشد.

با این وجود، نسبت صفحه نمایش به بدنه در نوا ۴e در حدود ۸۴ درصد می‌باشد که عدد بسیار خوبی است، یعنی حدود یک درصد بیشتر از آیفون XS.

بیشتر بخوانید: بررسی نوا ۳ : میان رده‌ای فوق العاده قدرتمند از هواوی

حاشیه‌ی زیر نمایشگر نوا 4e

حاشیه‌ی زیر نمایشگر نوا ۴e

البته در بررسی نوا ۴e ما اصلا قصد مقایسه‌ی نمایشگر این گوشی را با غولی مثل آیفون XS نداریم، ولی نمایشگر نوا ۴e در رنج قیمتی خود یکی از بهترین‌ها می‌باشد. این نمایشگر دارای محدوده رنگ بالایی است، کنتراست تصویر نسبتا خوبی داشته و زاویه دید آن نیز گسترده می‌باشد.

اما در بررسی نوا ۴e از نظر طراحی، ظاهر کلی این گوشی با چند تغییر جزئی همچنان مثل Nova 3e می‌باشد. اول از همه، یک لنز ۸ مگاپیکسلی ultrawide به سیستم دوربین اصلی nova 4e اضافه شده است.

دوربین سه تایی این گوشی همچنان به صورت عمودی در قسمت بالای قاب پشتی در سمت چپ جای گرفته و یک فلش LED هم در پایین آن دیده می‌شود. حسگر اثر انگشت دستگاه هم در وسط قاب پشتی و در محلی مناسب قرار گرفته که انگشت اشاره‌ی دست شما به سادگی آن را پیدا می‌کند.

این گوشی ۱۵۹ گرم وزن داشته (۱۴ گرم بیشتر از Nova 3e) و ابعاد آن نیز ۱۵۲٫۹ x 72.7 x 7.4 میلی متر می‌باشد.

در واقع nova 4e کمی کشیده تر و باریک تر از Nova 3e با ابعاد ۱۴۸٫۶*  ۷۱٫۲ * ۷٫۴  شده، اما ضخامت آن تغییری نکرده است. nova 4e دارای سه رنگ آبی، مشکی و سفید است که تغییر شدت رنگ در سرتاسر قاب پشتی در مدل آبی آن بسیار چشم نواز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی Nova 4 هواوی ؛ هر آنچه که باید بدانید

رنگ آبی نوا 4e بسیار زیبا و چشم نواز می‌باشد

رنگ آبی نوا ۴e بسیار زیبا و چشم نواز می‌باشد

Huawei nova 4e دو سینکارته‌ی ترکیبی است، یعنی به جای سیمکارت دوم می‌توانید از کارت حافظه microSD تا ظرفیت ۵۱۲ گیگ استفاده کنید.

سینی سیمکارت این گوشی از لبه‌ی بالای آن وارد دستگاه می‌شود که در نوع خود جالب می‌باشد.

دکمه‌های پاور و تنظیم صدا بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی جای گرفته اند و لبه‌ی پایین آن هم محل قرارگیری جک ۳٫۵ میلی متری هدفون، پورت Type-C و اسپیکر خروجی گوشی می‌باشد.

سینی سیمکارت

سینی سیمکارت

بررسی مشخصات فنی و عملکرد نوا ۴e

بررسی نوا ۴e را با قسمت مشخصات فنی آن پی می‌گیریم. این گوشی از پردازنده‌ی مخصوص میان رده‌ی هواوی به نام Kirin 710 استفاده می‌کند که آن را قبلا در Nova 3i  و Honor 8X دیده بودیم.

این پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای عملکرد بسیار قابل قبولی را در Nova 3i  و Honor 8X داشت. حال در nova 4e، حافظه RAM گوشی به ۶ گیگ افزایش یافته است و ضمنا این گوشی از سیستم عامل Android 9.0 با پوسته‌ی EMUI 9 استفاده می‌کند.

در نتیجه در استفاده‌های روزانه از nova 4e دچار هیچ گونه لگی نمی‌شوید و حافظه‌ی RAM بالای آن نیز به شما این امکان را می‌دهد تا بدون پایین آمدن سرعت گوشی، چند اپ را به طور همزمان اجرا کنید.

البته Huawei nova 4e داری دو مدل مختلف می‌باشد: مدلی با ۴ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی و مدلی با ۶ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی، که در سال ۲۰۱۹ خرید مدل ۶/۱۲۸ آن عاقلانه تر به نظر می‌رسد، هرچند که قیمت آن کمی بیشتر از مدل ۴/۱۲۸ می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مشخصات هواوی نوا ۴e

نوا 4e با رنگ سفید

نوا ۴e با رنگ سفید

در ادامه‌ی بررسی نوا ۴e از نظر مشخصات فنی، بد نیست کمی درباره‌ی پردازنده‌ی HiSilicon Kirin 710 موجود در این گوشی توضیح دهیم.

این پردازنده‌ی مخصوص میان رده که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، با فرایند تولید ۱۲ نانومتری ساخته شده است (در مقایسه با Kirin 960 با فرایند ۱۶ نانومتری و Kirin 970 با فرایند ۱۰ نانومتری) و شامل ۴ هسته ۲٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۴ هسته ۱٫۷ گیگاهرتزی Cortex-A53 به همراه واحد گرافیکی ARM Mali G51 MP4 و یک کنترلر حافظه‌ی دو کاناله‌ی LPDDR4 و یک LTE radio (حداکثر سرعت دانلود ۶۰۰Mbps و آپلود ۱۵۰Mbps) می‌باشد.

این پردازنده‌ی قدرتمند در بخش CPU تقریبا مشابه با پردازنده‌ی Kirin 970 که مخصوص پرچمداران سال ۲۰۱۸ هواوی و آنر بود عمل می‌کند، اما در بخش گرافیکی ضعیف تر از Kirin 970 می‌باشد. مثلا برای اجرای بازی‌های سه بعدی سنگینی مثل PUBG با نوا ۴e لازم است تنظیمات گرافیکی بازی را در حالت متوسط قرار دهید تا با افت فریم مواجه نشوید.

بررسی دوربین نوا ۴e

بررسی نوا ۴e را با مشخصات فنی دوربین این اسمارت فون ادامه می‌دهیم. بر روی قاب پشتی این گوشی، سه دوربین جای گرفته اند.

دوربین اصلی ۲۴ مگاپیکسلی با بازشدگی دیافراگم f/1.8 و دارای ویژگی فوکوس خودکار با تشخیص فاز (PDAF) می‌باشد. دوربین دوم یک لنز ۸ مگاپیکسلی فوق عریض (۱۳ میلی متری) است که می‌تواند مساحت بیشتری از محیط پیش روی خود را ببیند و برای عکاسی از جمع بزرگی از افراد یا عکاسی از طبیعت مناسب می‌باشد.

دوربین سوم هم یک سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی است که وظیفه‌ی بهبود افکت‌های بوکه در تصاویر پرتره را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی Huawei Y9 ۲۰۱۸ ، یکی از بهترین میان رده های تاریخ هواوی!

دوربین سه گانه‌ی Huawei Nova 4e که کمی از سطح قاب پشتی بیرون زده است

دوربین سه گانه‌ی Huawei Nova 4e که کمی از سطح قاب پشتی بیرون زده است

اما در بررسی نوا ۴e از نظر عملکرد دوربین، می‌توان گفت که ستاپ دوربین این گوشی تقریبا مشابه با ستاپ دوربین Nova 4 است، ولی با رزولوشن پایین تر.

دوربین nova 4e فوق العاده نیست، اما عملکرد آن در مقایسه با دیگر میان رده‌های موجود در بازار خوب می‌باشد.

مخصوصا ویژگی‌های موجود در اپ دوربین nova 4e مثل light painting که عکس‌های هنری بسیار زیبایی را خلق می‌کند و یا حالت night shot که عملکرد دوربین را در محیط‌های کم نور بهبود می‌بخشد.

در بررسی نوا ۴e از نظر دوربین جلو، با یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی قدرتمند با بازشدگی دیافراگم f/2.0 طرف هستیم که با داشتن ویژگی pixel binning (ترکیب پیکسل چهار در یک) می‌تواند در هنگام عکاسی در محیط‌های کم نور، ۴ پیکسل مجاور را به یک پیکسل بزرگتر ادغام کند که با تشکیل یک دوربین ۸ مگاپیکسلی استاندارد با سایز پیکسل بزرگتر، نور جذب شده از محیط افزایش یافته و بدین ترتیب نویز موجود در عکس‌ها کاهش می‌یابد.

بررسی باتری و دیگر ویژگی ها نوا ۴e

به بررسی نوا ۴e از نظر باتری می‌رسیم. این گوشی یک باتری لیتیوم پلیمری ۳۳۴۰ میلی آمپر ساعتی دارد، یعنی حجمی معادل با باتری گوشی هواوی میت ۱۰ لایت که در اواخر سال ۲۰۱۷ معرفی شده بود.

متاسفانه در ابتدای سال ۲۰۱۹ انتظار می‌رفت تا هواوی از باتری قدرتمندتری برای میان رده‌ی خود استفاده کند، نه استفاده از یک باتری با حجم معمولی که آن را در میان رده‌های ۲ سال پیش این کمپانی دیده بودیم!

ضمن اینکه سایز نمایشگر نوا ۴e بزرگتر از میت ۱۰ لایت می‌باشد، و نمایشگر بزرگتر به معنی مصرف بیشتر باتری است. پس شرایط باتری هواوی نوا ۴e کمی ناامید کننده است.

البته برای مرتفع کردن این مشکل، هواوی نوا ۴e به تکنولوژی شارژ سریع ۱۸ واتی مجهز شده است که بدین وسیله، زمان شارژ شدن باتری گوشی به طرز فوق العاده‌ای کوتاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی نوا ۳e : هواوی مرزهای میان رده ها را جابجا می کند!

Huawei Nova 4e

Huawei Nova 4e

بلوتوث نسخه ۴٫۲، وای فای ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac، یو اس بی ۲ با کانکتور Type-C و وجود سنسورهای شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت و قطب نما از دیگر ویژگی هایی هستند که در بررسی نوا ۴e می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

جمع بندی بررسی نوا ۴e

به پایان مطلب بررسی هواوی نوا ۴e می‌رسیم. این اسمارت فون قطعا یکی از شیک ترین میان رده هایی است که در سال ۲۰۱۹ می‌توانیم تهیه کنیم، همان طور که Nova 3e یکی از میان رده‌های زیبای ۲۰۱۸ بود. اما در Nova 4e، گردتر شدن لبه‌های گوشی، رنگ بندی بسیار زیبا و استفاده از یک فریم فلزی باکیفیت باعث شده تا حس در دست گرفتن این گوشی بهتر از Nova 3e باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی Honor 7A ، کمتر از حد انتظار!

هواوی نوا 4e، اسمارت فونی شیک و خوش دست با لبه‌های گرد

هواوی نوا ۴e، اسمارت فونی شیک و خوش دست با لبه‌های گرد

Nova 4e اسمارت فونی زیبا است که عملکرد کلی آن به غیر از قسمت باتری عالی می‌باشد. اما مهم ترین ویژگی مثبت این گوشی، قیمت نسبتا پایین آن است. قیمت جهانی Nova 4e حدود ۲۷۰ یورو می‌باشد که انتظار می‌رود در هنگام ورود به ایران در حدود ۴ میلیون تومان در بازار فروخته شود. در واقع با توجه به چیزی که با خرید این اسمارت فون دریافت می‌کنیم، قیمت آن بسیار معقول است. بنابراین Huawei nova 4 می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای شروع سال ۱۳۹۸ باشد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا