تلفن همراه

بررسی آیفون XR

بررسی آیفون XR | بررسی فنی Apple iPhone XR زیر ذره بین نت‌نوشت
۳+

با توجه به قیمت پایین تر، آیفون XR را می‌توان مورد توجه ترین آیفون در بین ۳ تازه وارد جدید اپل در ایران دانست. قیمت این گوشی نسبت به دو مدل دیگر حدود ۲۰۰ دلار کمتر می‌باشد، ولی ما هنوز با آیفونی از سری X طرف هستیم که عملکرد آن فوق العاده است، دوربین آن قوی می‌باشد و به طور کلی توانایی‌های بسیاری دارد. هرچند، شاید آیفون XR کمی ضخیم تر از دیگر همتایان خود باشد، اما طراحی آن همچنان برای یک آیفون مدل ۲۰۱۸ شایسته است. در ادامه با بررسی آیفون XR با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مشخصات آیفون XR

بررسی آیفون XR

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت:
صفحه نمایش خوب، رنج بالایی از رنگ ها، دوربینی فراتر از حد انتظار
نقاط ضعف:
طراحی ضخیم، نبود دوربین دوگانه

بررسی آیفون XR

بررسی آیفون XR

نه بخاطر بهترین بودن، بلکه آیفون XR به دلیل قیمت پایینی که دارد بسیار در بین کاربران جذاب شده است. آیفون XR با ظهور خود نشان داد که دیگر دوران حضور دکمه هوم فیزیکی در آیفون‌ها قطعا به پایان رسیده است و حال ما با نمایشگری تمام صفحه به همراه notch و قفل تشخیص چهره طرف می‌باشیم.

اپل برای پایین آوردن قیمت این دستگاه، برخی ویژگی‌های موجود در دو آیفون جدید دیگر را برای این دستگاه در نظر نگرفته است. حال سوال اصلی در اینجا شکل می‌گیرد: آیا آیفون XR صرفا به دلیل یدک کشیدن نام آیفون X محبوب است؟ یا ارزش خرید بالای این گوشی از توانایی‌های بالای آن نشات می‌گیرد؟ در ادامه‌ی بررسی آیفون XR سعی داریم تا به این سوال‌ها جواب دهیم.

بیشتر بخوانید: بررسی آیفون XS Max / بررسی آیفون XS

 

 

قیمت و تاریخ انتشار آیفون XR

قبل از شروع بحث تخصصی، اول از همه بررسی آیفون XR را با قیمت و دسترسی آن آغاز می‌کنیم. فروش آیفون XR دیرتر از دو آیفون جدید دیگر آغاز می‌شود، به طوری که پیش خرید آن از ۱۹ اکتبر آغاز شده و از ۲۶ اکتبر (چهارم آبان) هم وارد فروشگاه‌های سرتاسر دنیا می‌شود.

iPhone XR در ۳ مدل مختلف عرضه می‌شود. ارزان ترین مدل آن ۶۴ گیگ حافظه داخلی داشته و قیمت آن ۷۴۹ دلار می‌باشد. دو مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگی آن هم با قیمت‌های ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار به فروش خواهند رسید.

بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون ۱۱ با XR

آیفون XR

آیفون XR

بررسی طراحی آیفون XR

بررسی آیفون XR را با طراحی آن شروع می‌کنیم. تمامی صحبت‌های پیرامون iPhone XR تا قبل از معرفی این گوشی پیرامون این بود که این دستگاه چگونه می‌تواند در بین برادران خود مقرون به صرفه باشد؟

شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند که XR دیوی در میان برادران زیبای خود باشد! اما اپل از ابتدای تولید آیفون X به شدت بر روی طراحی این گوشی تمرکز کرده بود و اکنون، همان طور که در بررسی آیفون‌های XS و XS MAX گفتیم، طراحی این دو گوشی جدید هم بسیار زیبا و چشم نواز بود. آیفون XR شاید به اندازه‌ی دو برادر خود زیبا نباشد، اما باز هم نمی‌توان به آن لقب یک گوشی زشت را داد.

حال تفاوت طراحی XR با XS و XS MAX در چیست؟ حاشیه‌های کنار نمایشگر در XR کمی بزرگ تر می‌باشند، جنس فریم دور گوشی به خوبی جنس فریم XS نیست، اما قاب پشتی همچنان از جنس شیشه می‌باشد. در واقع آیفون XR در مقایسه با دیگر اسمارت فون‌های اندرویدی موجود در دنیا باز هم زیبا است، به طوری که مثلا، شاید در نگاه اول نتوانید آن را از آیفون X تشخیص دهید.

ابعاد این گوشی به دلیل استفاده از نمایشگر ۶٫۱ اینچی در آن بزرگتر از آیفون X/XS می‌باشد. لبه‌های آن مثل دیگر آیفون‌ها گرد و زیبا طراحی شده اند و دو مشبک اسپیکر در زیر دستگاه دیده می‌شود. جک هدفون همچنان در آیفون XR مشاهده نمی‌شود و برای استفاده از هدفون سیمی، باید آن را با مبدل به دستگاه متصل کنید.

 

بیشتر بخوانید: بررسی آیفون X

باقی طراحی آیفون XR دقیقا همان چیزی است که انتظار آن را داشتیم و دکمه‌های موجود بر روی لبه‌های چپ و راست مثل دیگر اسمارت فون‌های سری X جاسازی شده اند. و در پایان بررسی آیفون XR از نظر طراحی باید گفت: درست است که آیفون XR به زیبایی دیگر آیفون‌های جدید نیست و کمی ضخیم تر و چاق تر می‌باشد، اما هنوز هم با در دست گرفتن آن، حس در دست گرفتن یک “آیفون” به شما منتقل خواهد شد!

لبه‌های گرد، با طراحی زیبا

لبه‌های گرد، با طراحی زیبا

بررسی صفحه نمایش آیفون XR

حال بررسی آیفون XR را با صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی آن ادامه می‌دهیم. این بار دیگر خبری از نمایشگرهای با کیفیت و زیبای OLED نیست و آیفون XR از یک پنل LCD که حاشیه‌های کناری آن کمی بزرگتر از آیفون‌های XS و XS MAX می‌باشند استفاده می‌کند.

در واقع، دلیلی اصلی ارزان قیمت تر شدن iPhone XR هم استفاده از این صفحه نمایش می‌باشد، اما اپل با استفاده از Liquid Retina display جدید خود که در این اسمارت فون از آن استفاده کرده است، توانسته تا عملکرد کلی آن را در حد مطلوبی نگه دارد، در حالی که کیفیت این نمایشگر پایین تر از نمونه‌های مورد استفاده در دو آیفون دیگر بوده و دارای پخش HDR هم نمی‌باشد.

البته، اپل تا همین پارسال از تکنولوژی LCD در اسمارت فون هایش استفاده می‌کرد، پس به خوبی می‌داند که چگونه یک نمایشگر LCD زیبا و قابل قبول را برای دستگاه هایش فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: بررسی آیفون ۸ پلاس ؛ ظاهری کلاسیک با نگاهی به آینده!

نمایشگر "قابل قبول" آیفون XR

نمایشگر “قابل قبول” آیفون XR

سایز بزرگ صفحه نمایش این گوشی باعث می‌شود که این دستگاه، همانند یک مدل پلاس از آیفون‌ها به نظر برسد، ولی طراحی خوب و مدور لبه‌ها باعث می‌شود که در دست گرفتن این گوشی همچنان لذت بخش و مناسب باشد.

در آیفون XR هم ما همچنان شاهد یک notch کوچک هستیم که شامل دوربین، سنسورها و اسپیکر می‌شود. تنها مساله‌ی موجود زمانی پیش می‌آید که شما می‌خواهید اپ یا فیلمی را در حالت افقی اجرا کنید و برای پر کردن نمایشگر با محتوا، این notch بر سر راه شما قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بررسی مشخصات iPhone 8, iPhone 8 plus و iPhone X ؛ کدام آیفون انتخاب بهتری است؟!

بررسی دوربین آیفون XR

دوربین تک لنزی برآمده

دوربین تک لنزی برآمده

دوربین iPhone XR در بین سه مدل جدید معرفی شده‌ی اپل، ضعیف ترین می‌باشد. در واقع دوربین این گوشی فقط همان لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی که آیفون‌های XS و XS MAX داشتند را دارد و از لنز دوم که برای حالت پرتره و زوم اپتیکال مورد استفاده قرار میگرفت بی بهره می‌باشد. پس نمی‌توان گفت که دوربین این اسمارت فون ضعیف یا بی کیفیت است، زیرا لنز آن همان لنز اصلی دو آیفون دیگر می‌باشد.

همان طور که می‌دانید، خاصیت اصلی لنز دوم در ثبت تصاویر پرتره‌ی هوشمند می‌باشد. دوربین آیفون XR تک لنزی است، اما در اپ دوربین شما می‌توانید عمق بلار و تیرگی موجود در تصاویر را با اسکرول کردن بر روی صفحه تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: بررسی دوربین آیفون X ، آیفون ۸ و ۸ پلاس ؛ تفاوت و بهبود‌ها نسبت به آیفون‌های قبلی!

تنظیمات تصویر پرتره

تنظیمات تصویر پرتره

به بررسی آیفون XR از نظر دوربین سلفی آن می‌رسیم. گفتیم که دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی این دستگاه بهتر از حد انتظار عمل می‌کند، اما وضعیت دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی آن هم اصلا بد نیست. در قسمت جلو، دوربین TrueDepth برای بازگشایی قفل صفحه و عکاسی سلفی در نظر گرفته شده است که کیفیت آن با کیفیت سلفی آیفون ۸ برابری می‌کند.

تنظیم عمق بِلار در تصاویر

تنظیم عمق بِلار در تصاویر

دوربین iPhone XR دارای قابلیت Smart HDR می‌باشد که با در هم آمیختن تاریکی‌ها و روشنایی‌های چندین عکس ثبت شده در یک لحظه، می‌تواند بهترین تصویر ممکن از یک منظره را ثبت کند. به طور کلی عکس‌های ثبت شده با دوربین این دستگاه، زیبا، شارپ و شفاف به نظر می‌رسند و قطعا تحسین برانگیز خواهند بود.

تصاویر ثبت شده با آیفون XR فراتر از حد تصور هستند!

تصاویر ثبت شده با آیفون XR فراتر از حد تصور هستند!

بررسی باتری آیفون XR

هنوز مشخصات دقیقی از باتری این گوشی منتشر نشده است، اما می‌توان انتظار داشت که عمر باتری این دستگاه بهتر از حد انتظار باشد. احتمالا اپل مقدار RAM کمتری را در کنار چیپست A12 Bionic قرار داده که یعنی قدرت کمتری را با یک موتور کار آمدتر ترکیب کرده است.

همچنین رزولوشن صفحه نمایش آیفون XR کمتر از دو آیفون جدید دیگر بوده و ۸۲۸*۱۷۹۲ پیکسل (۳۲۶ پیکسل در هر اینچ) می‌باشد، اما از طرف دیگر، مصرف یک نمایشگر LCD بیش از نمونه‌های اولد خود می‌باشد. بزرگ بودن سایز آیفون XR هم این فرصت را به مهندسان اپل می‌دهد که از باتری بزرگتری در درون آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: جدیدترین گوشی ۲۰۱۸ در راه است، با لیستی از اسمارت فون‌های ۴ ماه آینده‌ی دنیا آشنا شوید!

جمع بندی بررسی آیفون XR

ارزانترین آیفون، قطعا جذاب ترینِ آن‌ها در بین این ۳ آیفون جدید نمی‌باشد، اما با توجه به قیمت بسیار بالای دیگر آیفون‌های سری X اپل در ایران، می‌تواند به مورد توجه ترین آیفون برای کاربران ایرانی تبدیل شود. البته به طور کلی به نظر می‌رسد که اپل iPhone XR را بیشتر با هدف بازارهای آسیایی خود طراحی کرده باشد، نه خریداران غربی.

شاید ما انتظار داشتیم که مدل ارزان ترِ آیفون X، مدلی کوچکتر از آن باشد، ولی اپل تصمیم گرفته که این بار، بزرگتر بودن به معنای بهتر بودن است!

و برخی المنت‌های گران قیمت آیفون SX را از آن حذف کرده و آن را در پکیجی که همچنان تحسین برانگیز است به مشتریان ارائه می‌دهد. درست است که آیفون XR برخی از ویژگی‌های فوق العاده‌ی دو آیفون دیگر را ندارد، اما اصالت نام خود را به خوبی حفظ کرده است و قطعا ارزش خرید بالایی خواهد داشت.

منبع: سایت www.techradar.com

منبع: سایت www.techradar.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا