ادبیات ایران

تحلیل کتاب از رنجی که می بریم نوشته جلال آل احمد، زیر آبی ها و دره های خزان زده

از رنجی که می بریم نوشته جلال آل احمد

از رنجی که می بریم سیاسی ترین اثر این نویسنده در قالب هفت داستان کوتاه است …

جلال آل‌احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود که در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت. نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و غلامحسین ساعدی از او تأثیر گرفتند. در ادامه با تحلیل کتاب از رنجی که می بریم با نت نوشت همراه باشید.

از آنجایی که داستان های جلال آل احمد متاثر از اوضاع سیاسی – اجتماعی دوره زمانی خود نویسنده است می توان آن ها را به عنوان مدارکی روایتی – تصویری از دوره سیاسی پهلوی و مسائل و مشکلات جهان سوم قرارداد.

از رنجی که می بریم سیاسی ترین اثر این نویسنده است که در قالب هفت داستان کوتاه: دره خزان زده، زیرآبی ها، در راه چالوس، آبروی از دست رفته، محیط تنگ، اعتراف، روزهای خوش که با زبانی ساده و روان و با لحن محاوره به روایت دیده ها و شنیده های خود در آن زمان می پردازد.

این جریان ادبی، ساده نویسی و گفتگو های محاوره ای در بین شخصیت ها از آثار محمد علی جمال زاده و صادق هدایت آغاز شد و در کارهای آل احمد به اوج خود رسید.

گنگی حدودی داستان های آل احمد گاهی برای نویسندگان و خوانندگان تازه کار ناخوشایند است مثلا در کتاب از رنجی که می بریم دلایل نابسامانی ها و وضعیتی که برای شخصیت های داستان که عموما زندانیان سیاسی در زندان پهلوی هستند، پیش آمده است نامشخص می ماند، البته شاید فضای بسته و خفقان آور دوران پهلوی مانع آزادی بیان اندیشه های نویسنده بوده است.

داستان ها از نظر سیر وقایع آشفته و شلخته اند و بیان رویداد ها و درگیر شدن آدم ها با اتفاقات دور و برشان ضعیف و خام است. توصیفات البته گاهی خوبند و خواندنی، مثلا در داستان دره خزان زده در همان ابتدا که شرایط مه آلود معدن را توصیف می کند زیبایی توصیف آن پوشیده نمی ماند هر چند گاه دیده می شود که یک توصیف تکرار می شود که ناخوشایند است. آل احمد در داستان برای ریزه کاری ها و عمق دادن به داستان ها و آدم ها کاری نمی کند و شلختگی در جملات گاهی خواننده را از فهمیدن منظور دور می کند.

نویسنده داستان ها را صرفا طبق همان روایت های سطحی که دیده است یا بوده است پیش می برد که داستان را محدود به زمان خلق آن می کند و خواننده سال های بعد نمی تواند درک درستی از آن اتفاقات داشته باشد چون موضوعی که آل احمد به آن پرداخته در همان سال ها از بین رفته است و در همان دوره باقی می ماند و شناسنامه های تاریخی می شوند که گاهی تاریخ شناسان و یا دانشجویان رشته های تاریخی می توانند برای تکمیل پایان نامه ها و مقالات خود به این گونه کتاب ها مراجعه کنند.

نقطه قوت در داستان نویسنده قلم ساده و روایت های محاوره ای اوست اما این قلم مشخصا از زبان نغز و آرایه های عمیق و بدعت های داستانی خالی است ،توانایی هایی که می توان به زیبایی در آثار جمال زاده یافت.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا