آرت کیوسک

جیمز دین: مروری بر زندگی و آثار بازیگر

James Dean
۴+

عجل به جیمز دین James Dean مهلت برآوردن خواسته‌ها و توقعات زیاد مردم را نداد، خواسته هایی که به دنبال درخشش مثال زدنی او تنها در سه فیلم حاصل شد. او خیلی زود از این دنیا رخت بر بست. کسی که زندگی حرفه ای‌اش به سال‌های انگشت شمار منتهی می‌شود. برای مروری بر زندگی و آثار جیمز دین James Dean با نت نوشت همراه باشید.

جیمز دین James Dean

بازیگر جوانمرگ و خوش قیافه

جیمز بایرون دین در روز هشتم فوریه سال ۱۹۳۱ میلادی در ایندیانا به دنیا آمد. مادر دین در سن ۲۹ سالگی مصادف با ۹ سالگی جیمز بر اثر سرطان از دنیا رفت. او نزد مادربزرگ و‌ یکی از خاله‌ هایش بزرگ شد. جیمز دین در خانه‌‌ای بزرگ شد که در دل طبیعت و مزارع قرار داشت.

او در همان دوران کودکی و نوجوانی به بازیگری، هنر و رقص علاقمند شد، در گروه‌ تئاتر مدرسه فعالیت داشت و در دوران فراغتش به موسیقی، رقص و کوزه‌ گری پرداخت. دین پس از پایان دوران مدرسه راهی کالیفرنیا شد تا رویای بازیگری را تحقق بخشد. دین در ۱۸ سالگی تحصیلاتش را در رشته‌ی تئاتر دانشگاه‌ یو سی ال‌ای آغاز کرد.

James Dean

James Dean

در همین دوران بود که از میان ۳۵۰ داوطلب برای بازی در نقش مالکوم در نمایش مکبث انتخاب شد و خیلی زود دانشگاه را رها کرد تا تمام وقتش را به بازیگری حرفه‌ای اختصاص دهد. او در سال ۱۹۵۱ با ایفای نقشی کوچک در فیلم جنگی Fixed Bayonets به کارگردانی ساموئل فولر وارد سینما شد.

جیمز دین James Dean سال پس از آن به نیویورک رفت تا در نمایش‌های جدی تر بازی کند. در سال ۱۹۵۲ به اکتورز استودیو رفت و زیر نظر لی استراسبرگ در کنار مارلون براندو و مونتگومری کلیف به‌یکی از برجسته ترین بازیگران مکتب متد اکتینگ بدل شد.

بازی درخشان او در نمایش ضد اخلاق که اقتباس از اثری از آندره ژید بود، مورد استقبال هالیوودی‌‌ها قرار گرفت و پای او را در سال ۱۹۵۳ به هالیوود باز کرد. الیا کازان، کارگردان معروف، در همان سال قصد ساختن فیلمی با اقتباس از شرق بهشت، رمان معروف جان اشتاین‌بک را داشت و به دنبال بازیگری توانمند می‌ گشت.

بیشتر بخوانید: چارلی چاپلین: مروری بر زندگی و آثار

دومین حضور به‌‌یادماندنی جیمز دین بر پرده‌ی سینما در فیلم شورش بی‌ دلیل، ساخته‌ی نیکلاس ری بود.

دومین حضور به‌‌یادماندنی جیمز دین بر پرده‌ی سینما در فیلم شورش بی‌ دلیل، ساخته‌ی نیکلاس ری بود.

او ایفاگری نقش اصلی را سرانجام به جیمز دین سپرد. بازی در شرق بهشت که داستان آن در دوران جنگ جهانی اول روی می‌دهد، اولین نامزدی اسکار را برای جیمز دین به همراه داشت.

دومین حضور به‌‌ یادماندنی جیمز بر پرده‌ی سینما در فیلم شورش بی‌ دلیل، ساخته‌ی نیکلاس ری بود. عصیانگری نقشی بود که بعدها نیز با چهره‌‌ی جذاب جیمز دین پیوند خورد. این فیلم‌یکی از تاثیرگذار ترین فیلم‌‌های دهه‌ی پنجاه میلادی بود.

جیمز پیش از مرگ در فیلم معروف غول، به کارگردانی جورج استیونس، ایفاگری‌یکی از نقش‌‌ها را برعهده گرفت. این فیلم آخرین نقش‌ آفرینی این هنرپیشه‌ی محبوب بود. او برای این فیلم برای دومین بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد شد. غول در سال ۱۹۵۶ و پس از مرگ جیمز دین به نمایش درآمد. با این سه فیلم اصلی بود که جیمز دین به‌ یک اسطوره‌ی تمام عیار بدل شد.

بیشتر بخوانید: گی دوبور: مروری بر زندگی و آثار

James Dean پس از مرگش به جایگاهی ویژه و اسطوره‌‌ای در سینما دست‌یافت

James Dean پس از مرگش به جایگاهی ویژه و اسطوره‌‌ای در سینما دست‌یافت

او از همان دوران نوجوانی علاقه‌ی زیادی به اتومبیل‌‌های سرعتی داشت و سرانجام این عشق سرعت کار به دستش داد. متاسفانه این بازیگر در روز ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۵۵ میلادی حدوداَ ۶۳ ساله پیش بر اثر سانحه‌ی رانندگی در کالیفرنیا جان خود را از دست داد.

از آخرین لحظات عمر جیمز دین دو عکس وجود دارد.‌یکی از عکس‌‌ها که احتمالاَ چند ساعت قبل از مرگ او برداشته شده جیمز دین را در پمپ بنزین شرمن اوکس و دیگری او را در جاده در حالی که به سوی مرگ می‌ رود نشان می‌دهد.

او چندی پس از مرگش به جایگاهی ویژه و اسطوره‌‌ای در سینما دست‌یافت. قسمت زیادی از شهرت‌اش به واسطه مرگ زود هنگام او به وجود آمد. در سال ۱۹۹۹ بود که او از سوی انجمن فیلم آمریکا در فهرست برترین ستاره‌‌های عصر طلایی سینمای هالیوود به‌ عنوان هجدهمین بازیگر برتر تاریخ هالیوود برگزیده شد.

James Dean

James Dean

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا