دانستنی‌های سلامتی

چرا کودکان از بازی کردن خسته نمی شوند؟ قدرت بدنی کودکان قبل از بلوغ عجیب است

قدرت بدنی کودکان قبل از بلوغ

کودکان قبل از بلوغ و بیشتر پسر بچه ها تقریبا هیچ وقت از بازی و فعالیت خسته نمی شوند. تحقیقات نشان می دهد قدرت بدنی پسر بچه ها نه تنها کمتر از ورزشکاران حرفه ای نیست که بیشتر هم هست. ویژگی که بهتر است به درستی کنترل و هدایت شود.

۲+

دانشمندان با تایید گفته بیشتر پدر مادرها حالا از نظر علمی ثابت کرده اند که کودکان قبل از بلوغ یک سوپرمن واقعی هستند.قدرت بدنی کودکان بسیار زیاد است. در پسربچه ها حتی می توان گفت قدرت بدنی آنها کمتر از یک ورزشکار حرفه ای نیست. ورزشکار که باشند یک سوپر استار جاودانه می شوند. در تاریخ ژیمناستیک جهان نادیا کومانچی اسطوره ای است که همه او را می شناسند. در نت نوشت امروز درباره تحقیق جالب قدرت بدنی کودکان قبل از بلوغ بخوانید.

بیشتر بخوانید: فواید خاک بازی برای کودک و سلامتی او را بدانید

بیشتر بخوانید: درمان اضطراب کودک

قدرت بدنی کودکان قبل از بلوغ

قدرت بدنی کودکان قبل از بلوغ بخصوص پسر بچه ها بسیار زیاد است. چنان پر انرژی که بیشتر مواقع والدین و اطرافیان را خسته و کلافه می کنند. پسر بچه ها در سنین بین ۸ تا ۱۲ سالگی به راحتی از عهده ورزش های قهرمانی بر می آیند، مسافت زیادی را می توانند بدوند یا دوچرخه سواری کنند بدون آن که خسته شوند.

متاسفانه با بالارفتن سن این قدرت بدنی کودکان کم می شود. سباستین راتل Sebastien Ratel نویسنده تحقیق در این باره می گوید: «تحقیق ما نشان می دهد که توانایی انجام ورزش های هوازی حداقل در سطح ماهیچه ها با بالارفتن سن و ورود به دنیای بزرگسالی و شروع بیماری هایی مثل دیابت ضعیف می شود.» راتل اعتقاد دارد یافته های جدید می تواند نشانه های پیش زمینه بیماری ها را کشف و کمک کند بتوان بیماری را قبل از جدی شدن درمان کرد. بررسی عدم تحرک بدنی و ورزش نکردن کمک می کند تا تغییرات رشد و احتمال بروز بیماری تشخیص داده شود. این را پروفسور راتل می گوید.

بیشتر بخوانید: آسیب های روحی دوران کودکی که مانع از موفقیت در بزرگسالی می شوند

بیشتر بخوانید: مستقل بار آوردن کودک با چند روش تربیتی

حفظ قدرت بدنی کودکان

پروفسور راتل و همکارش آنتونی بلازویک با آگاهی از قدرت بدنی کودکان با بالا رفتن سن به دنبال راهکارهایی هستند تا هر چه بیشتر و بهتر بتوانند قدرت بدنی فرد را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنند. یکی از پیشنهادهای آن ها تکیه بر ورزش های ماهیچه سازی و قدرتی و سرعتی است.

آن ها می گویند: «اگر از کودکی شخص عادت به ورزش کند و آن را لازمه زندگی بداند نه تنها بدنی قوی تر در بزرگسالی خواهند داشت حتی ورزش در رشد بدنی و فکری و ذهنی آن ها تاثیر بسزایی دارد.»

بیشتر بخوانید: اختلالات گفتاری کودکان چه موقعی قابل تشخیص است؟

بیشتر بخوانید: حرف زدن کودک چگونه و از چه زمانی شروع می شود؟

مقایسه ورزشکاران حرفه ای با قدرت بدنی کودکان

این گروه تحقیق دست به مقایسه بسیار جالبی زده است. آن ها ۱۲ پسربچه را با ۱۲ مرد جوان ۱۹ تا ۲۳ ساله آموزش ندیده با ۱۳ ورزشکار حرفه ای مرد ۱۹ تا ۲۷ ساله مقایسه کردند. منظور از آموزش ندیده فردی است که به طور حرفه ای ورزش نمی کند و در طول هفته حدود ۴ ساعت فعالیت تفریحی ورزشی مثل اسکی یا دوچرخه سواری دارد. ورزشکاران حرفه ای هم که در سطح ملی قهرمان بودند تمرینات شدیدی دارند که شامل ۶ روز هفته به طور مداوم حداقل برای ۲ سال متوالی است.

از شرکت کنندگان تست دوچرخه گرفته شد و از آن ها خواسته شد بسته به میزان سختی این فعالیت عدد ۱ تا ۱۰ را به محققان بگویند. نمونه خون از افراد گرفته شد و دستگاه شاخص اکسیژن نیز فعال شد تا از طریق آن میزان اکسیژن دریافتی توسط ریه ها محاسبه شود. چرا که دریافت بیشتر اکسیژن یعنی فرد فعالیت بدنی بیشتری دارد.

تست دوچرخه شامل دو نوع فعالیت هوازی aerobic و بی هوازی anaerobic بود. در ورزش هوازی بدن اکسیژن بیشتری دریافت می کند و ماهیچه ها خسته می شوند. در ورزش های غیر هوازی بیشتر کربوهیدرات های بدن شروع به سوختن می کند، ماهیچه ها قوی و عضله سازی می شود.

کودکان قبل از بلوغ در انجام فعالیت های هوازی بهتر از مردان و ورزشکاران حرفه ای عمل می کردند. ماهیچه هایشان کمتر خسته می شد و در صورت خستگی با سرعت بیشتری دوباره قوای خود را به دست می آورد. ضربان قلب پسربچه ها بهتر از مردان جوان و ورزشکاران حرفه ای بود. چه در طول ورزش چه بعد از آن ضربان قلب دوباره به حالت عادی باز می گشت. چرا که بدن بچه ها قادر است با سرعت بیشتری اسید لاکتیک خون را به میزان قبل از شروع فعالیت بدنی برساند.

این نوع بازسازی بدن در بچه ها همان علتی است که کودکان قبل از بلوغ بخصوص پسرها مدام بازی می کنند بدون آن که خسته شوند. در نبرد بین بچه های ۸ تا ۱۲ ساله و بزرگترها و ورزشکاران حرفه ای پسربچه ها پیروز میدان هستند و همیشه تکرار می کنند: بازم بازی.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد صبحانه سالم برای کودکان

منبع: WebMD.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا