دانستنی‌های سلامتی

خواص حبوبات برای بدن : اگر به هر دلیلی حبوبات مصرف نمی‌کنید بخوانید!

خواص حبوبات برای بدن

از خواص حبوبات می ­توان به توانایی آن‌‌ها در بهبود هضم، تقویت سلامت قلب، کمک به کاهش وزن و تثبیت سطح قند خون اشاره کرد.

۰

احتمالاً زیاد درباره خواص حبوبات برای بدن شنیده ­اید، اما ممکن است بپرسید که حبوبات شامل چه چیزهایی هستند. از مزایای حبوبات می ­توان به توانایی آن‌‌ها در بهبود هضم، تقویت سلامت قلب، کمک به کاهش وزن و تثبیت سطح قند خون اشاره کرد. گیاه­خوار یا گوشت­خوار بودن فرقی ندارد، به هر حال حبوبات برای شما مفید هستند. در ادامه در نت نوشت به شما از خواص حبوبات برای بدن خواهیم گفت که چرا باید حبوبات بخورید.

بیشتر بخوانید: خواص جو دوسر : با جو دوسر معجزه‌ای در دستگاه گوارش و بدن‌تان اتفاق می‌افتد

حبوبات شامل چیست؟

قبل از آنکه از خواص حبوبات برای بدن بگوییم باید بدانیم که حبوبات به میوه یا بذر گیاهان محدود می ­شوند که در غذا مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از این دانه ها وجود دارد، اما برخی از آن ­ها که رایج ­تر هستند عبارتند از:
– لوبیا قرمز
– نخود فرنگی
– سویا
– بادام زمینی
– لوبیا سبز
– لوبیا سفید
– نخود
– یونجه
ممکن است جواب این سوال شما مشخص شده باشد، اما در مورد تنوع دانه ­های موجود در لیست تعجب کنید. بادام زمینی جزو حبوبات مطرح شده است، زیرا برخلاف سایر دانه ­ها در زیر زمین رشد می­ کند.

بیشتر بخوانید: خواص ماش : ۱۰ خاصیت ماش برای سلامتی که باور نمی‌کنید!

خواص حبوبات برای بدن

خواص حبوبات برای بدن

خواص حبوبات برای بدن

۱- فراهم کردن پروتئین مورد نیاز بدن

چرا حبوبات مفید هستند؟ برای شروع، بهتر است بدانید که یکی از خواص حبوبات برای بدن توانایی آن­ ها در  فراهم کردن پروتئین مورد نیاز بدن است. اکثر این دانه ها از پروتئین گیاهی تشکیل می­ شوند که ممکن است برای گیاهخواران مفید باشند. یک فنجان نخود حاوی ۱۵ گرم پروتئین است، در حالی که یک فنجان لوبیای سفید حاوی ۱۹ گرم پروتئین است. مصرف پروتئین می­ تواند به شما کمک کند که احساس سیری بیش­تری داشته باشید و به طور طبیعی عملکرد متابولیسمی را افزایش می ­دهد.

بیشتر بخوانید: خواص سویا : سویا ،یک پروتئین با هزاران خواص که هرگز از آن غافل نشوید!

۲- بهبود نظم و عملکرد دستگاه گوارش

از دیگر خواص حبوبات برای بدن توانایی آن­ ها در بهبود نظم دستگاه گوارش به علت فیبر­های موجود در آ­­ن­ هاست. فیبر موجود در غذا با سرعت در دستگاه گوارش حرکت می ­کند و برای جلوگیری از یبوست و هضم درست غذا مفید است. توصیه می ­شود که مصرف فیبر حدود ۶۴% خوراک روزانه شما باشد.

بیشتر بخوانید: خواص نخود : نخود بخورید و بدن‌تان را از این همه بیماری دور نگاه دارید!

۳- کمک به کاهش وزن

محتوای پروتئین و فیبر در حبوبات به کاهش وزن بدن کمک می ­کند. همچنین باعث افزایش احساس سیری می­ شوند. بر اساس مطالعه ­ای که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شد، شرکت کنندگانی که به طور منظم حبوبات می ­خوردند، وزن کمتر و تناسب اندام بیشتری داشتند. همچنین خطر ابتلا به چاقی ۲۲٪ نسبت به کسانی که این دانه های مغذی را به طور منظم نمی ­خورند، کم­تر بود. از دیگر مزایای حبوبات توانایی آن­ ها در فراهم کردن مواد مغذی بدن با کم­ترین کالری می ­باشد.

بیشتر بخوانید: خواص لوبیا سبز : با لوبیا سبز با این بیماری‌ها خداحافظی کنید!

۴- تقویت سلامت قلب

مطالعات درباره خواص حبوبات برای بدن نشان داده­ اند که حبوبات توانایی محافظت از قلب در برابر بیماری را دارند. خوردن آن ها به طور مرتب می­ تواند به کاهش کلسترول و LDL (کلسترول بد) کمک کند. تحقیقات نشان داده­ اند که مصرف این مواد غذایی با کاهش خطر ابتلا به بیماری­ های قلبی ارتباط دارد. همچنین توانایی کمک در برطرف کردن گرفتگی شریان­ ها، کاهش فشار خون و کاهش التهاب در بدن را دارند.

۵- فراهم کردن ویتامین ­ها و مواد معدنی ضروری بدن

این دانه ها توانایی فراهم کردن ویتامین ­ها و مواد معدنی مهم برای تقویت سلامت کلی بدن را دارند. آن ها حاوی فولات، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم هستند.

بیشتر بخوانید: چرا لوبیا باعث نفخ می‌شود؟ چگونه لوبیا بخوریم تا نفخ نکنیم؟

۶- تثبیت سطح قند خون

از دیگر خواص حبوبات برای بدن و این دانه های معجزه گر، تثبیت سطح قند خون به طور طبیعی است. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد فیبر هستند که باعث کاهش سرعت جذب قند خون می شود تا سطح قند خون به حد طبیعی خود برسد. مطالعات نشان داده ­اند که حبوبات علاوه بر تأمین کردن رژیم غذایی سالم، می ­توانند برای افرادی که قصد دارند قند خون خود را پایدار نگه دارند نیز بسیار مناسب باشند.

نویسنده: مهسا دهنوی

بیشتر بخوانید: خواص عدس : ۸ مزیت خوردن عدس برای سلامتی بدن که نمی دانید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا