دانستنی‌های سلامتی

خواص عدس : ۸ مزیت خوردن عدس برای سلامتی بدن که نمی دانید!

خواص عدس

۸ مزیت خوردن عدس برای سلامتی بدن که نمی دانید! از خواص عدس برای سلامتی بدن، می‌توان به توانایی آن در محافظت از قلب، بهبود سلامت گوارشی و کاهش فشار خون اشاره کرد.

۱+

عدس­ در خاورمیانه و هند، هزاران سال است که در رژیم غذایی حضور دارند. امروزه، این مواد در سراسر جهان به عنوان یک ماده مغذی و سرشار از پروتئین گیاهی مصرف می‌شوند. مواد مغذی عدس شامل مقدار قابل توجهی پروتئین، فیبر، فولات، منگنز، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم و روی است. از خواص عدس برای سلامتی بدن، می‌توان به توانایی آن در محافظت از قلب، بهبود سلامت گوارشی و کاهش فشار خون اشاره کرد. این مواد همچنین می توانند منبع بسیار مفیدی از مواد مغذی برای گیاه­خواران باشند و به منظور پیشگیری از کمبود آهن و منیزیم استفاده شوند. در ادامه در نت نوشت درباره خواص عدس بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید: خواص حبوبات برای بدن : اگر به هر دلیلی حبوبات مصرف نمی‌کنید بخوانید!

خواص عدس برای سلامتی بدن

۱ – فراهم کردن فیبر مورد نیاز بدن

یکی از خواص عدس این است که منبع سالمی از فیبر است. این مواد حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند که باعث افزایش هضم و عملکرد سیستم ایمنی و افزایش سم­ زدایی مواد زائد بدن می ­شوند.

بیشتر بخوانید: خواص جو دوسر : با جو دوسر معجزه‌ای در دستگاه گوارش و بدن‌تان اتفاق می‌افتد

۲ – محافظت از قلب

مواد مغذی عدس شامل پتاسیم، فولات و منیزیم می ­باشند که با هم برای محافظت از قلب در برابر بیماری­ ها همکاری می­ کنند. فولات کمک می ­کند سطح هوموسیستئین را کاهش دهد تا خطر ابتلا به بیماری­ های قلبی نیز کاهش یابد، این در حالی که منیزیم و پتاسیم برای بهبود گردش خون فعالیت می کنند. از دیگر خواص عدس توانایی آن در کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از بیماری ­های قلبی است.

بیشتر بخوانید: خواص ماش : ۱۰ خاصیت ماش برای سلامتی که باور نمی‌کنید!

۳ – بهبود سلامت گوارشی

از دیگر خواص عدس ، بهبود سلامت گوارشی است. فیبر موجود در عدس باعث حرکات منظم روده برای کاهش مشکلات گوارشی، از جمله یبوست، نفخ و  IBS می ­شود. از خواص عدس می­ توان به توانایی آن برای جلوگیری از دیورتیکولیت و اسهال اشاره کرد.

خواص عدس

خواص عدس برای سلامتی

۴ – کمک به قلیایی شدن بدن

عدس یک منبع پروتئین قلیایی است و به این معنی است که می­ تواند pH بدن را متعادل کند. خوردن عدس برای افزایش سلامت روده و کاهش اسیدیته مفید است. روده سالم نقش مهمی در جلوگیری از دیابت، سندرم روده تحریک پذیر و سایر مشکلات گوارشی ایفا می ­کند.

بیشتر بخوانید: خواص نخود : نخود بخورید و بدن‌تان را از این همه بیماری دور نگاه دارید!

۵ – کمک به کنترل سطح قند خون

از دیگر خواص عدس می­ توان به توانایی آن در کنترل میزان قند خون به طور طبیعی به علت وجود فیبر محلول در آن­ اشاره کرد. فیبر به کاهش سرعت هضم و تثبیت قند خون کمک می ­کند. مواد مغذی موجود در عدس به آن ­ها اجازه می­ دهند تا بخشی از یک رژیم غذایی دیابتی باشند. با تثبیت سطح قند خون، عدس هم­چنین می­ تواند به جلوگیری از کاهش انرژی و تغییرات خلق­ و خو و دیابت کمک کند.

۶ – فراهم کردن پروتئین ­های گیاهی مورد نیاز بدن

عدس یک منبع سالم پروتئین گیاهی است. یک فنجان عدس حاوی حدود ۱۸ گرم پروتئین است. این مواد با داشتن بالاترین میزان پروتئین، درست بعد از سویا و شاه­دانه، رتبه سوم را از این نظر دارا هستند. از دیگر مزایای عدس برای سلامتی بدن می ­توان به توانایی آن در جلوگیری از کمبود آهن و ویتامین B به­ خصوص برای گیاه­خواران، اشاره کرد. کمبود این مواد مغذی می ­تواند منجر به خستگی، تغییرات خلقی و سایر نشانه­ های ناخواسته شود.

بیشتر بخوانید: خواص لوبیا سبز : با لوبیا سبز با این بیماری‌ها خداحافظی کنید!

۷ – کمک به کاهش وزن بدن

از دیگر خواص عدس می­ توان به توانایی آن در کاهش وزن اشاره کرد. عدس ها دارای پروتئین و فیبر زیادی هستند اما کالری کمی دارند. اضافه کردن عدس به رژیم غذایی می­ تواند به شما کمک کند تا مدت زیادی احساس سیری کنید، چون میل شما را به غذا کاهش می ­دهد و بدن را با مواد مغذی موجود در خود سالم نگه می ­دارد.

بیشتر بخوانید: چرا لوبیا باعث نفخ می‌شود؟ چگونه لوبیا بخوریم تا نفخ نکنیم؟

۸ – افزایش ایمنی بدن

از دیگر خواص عدس می­ توان به توانایی آن در حفظ سطح طبیعی توانایی سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. رژیم­ های غذایی با فیبر بالا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری­ های قلبی، دیابت، آرتریت، اختلالات گوارشی و حتی سرطان می ­شوند. فیبر موجود در عدس به سم­ زدایی بدن برای ترویج سلامت روده نیز کمک می­ کند.

نویسنده: مهسا دهنوی

بیشتر بخوانید: خواص سویا : سویا ،یک پروتئین با هزاران خواص که هرگز از آن غافل نشوید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا