ادبیات ایران

خانه کوچک ما نوشته‌ی داریوش احمدی؛ کابوس‌های بیداری

مجموعه داستان کوتاه خانه کوچک ما اولین کتاب داریوش احمدی نویسنده‌‌ی جنوبی است. او متولد ۱۳۳۵ در جنوب کشور است. و با این مجموعه داستان برگزیده‌‌ی جایزه‌‌ی داستان شیراز شده است و در جایزه‌‌ی جلال آل احمد هم از او تجلیل شده است. در این متن به بررسی و تحلیل مجموعه داستان خانه کوچک ما خواهیم پرداخت.

خانه کوچک ما نوشته‌ی داریوش احمدی

داستان‌های او بین خیال و وهم و زندگی واقعی روزمره در حال کشمکش هستند. قصه اهمیت بسیاری در داستان‌های او دارد. گرچه به فرم و امکانات آن در داستان کوتاه توجه دارد. اما تاکید او به قصه گویی است به همین دلیل اکثر داستان‌های او دارای توالی خطی و روایی هستند.

داستان‌های داریوش احمدی بین خیال و وهم و زندگی واقعی روزمره در حال کشمکش هستند. قصه اهمیت بسیاری در داستان‌های او دارد. گرچه به فرم و امکانات آن در داستان کوتاه توجه دارد. اما تاکید او به قصه گویی است به همین دلیل اکثر داستان‌های او دارای توالی خطی و روایی هستند.
داستان‌های داریوش احمدی بین خیال و وهم و زندگی واقعی روزمره در حال کشمکش هستند. قصه اهمیت بسیاری در داستان‌های او دارد. گرچه به فرم و امکانات آن در داستان کوتاه توجه دارد. اما تاکید او به قصه گویی است به همین دلیل اکثر داستان‌های او دارای توالی خطی و روایی هستند.

مکان اغلب داستان‌ها جنوب کشور است. و شخصیت‌های داستان‌های او جنوبی هستند. مسجد سلیمان یکی از شهرهایی است که اکثر داستان‌های خانه کوچک ما در آن می‌گذرد. و داستان‌ها به طبع جغرافیا و شخصیت‌های جنوبی دارای سایر عناصر بومی نیز هست. آداب و رسوم، باورها و اعتقادات، گویش، دایره‌‌ی کلمات جنوبی از جمله‌‌ی این عناصر به کار رفته هستند.

راوی بیشتر داستان‌های مجموعه خانه کوچک ما اول شخص است. انتخاب این راوی باعث شده است داستان را مرحله به مرحله با شخصیت اول پیش بریم. شخصیت اول داستان نیز همانند خواننده از علت اتفاقات و ماجراها بی خبر است. ماجراها جلوی چشم شخصیت اول و خواننده پیش می‌رود و همین عامل باعث درگیری بیشتر خواننده با داستان شده است.

[su_label type=”important”]بیشتر بخوانید:[/su_label] کتاب آشغالدونی اثر غلامحسین ساعدی

راوی بیشتر داستان‌های مجموعه خانه کوچک ما اول شخص است. انتخاب این راوی باعث شده است داستان را مرحله به مرحله با شخصیت اول پیش بریم. شخصیت اول داستان نیز همانند خواننده از علت اتفاقات و ماجراها بی خبر است. ماجراها جلوی چشم شخصیت اول و خواننده پیش می‌رود و همین عامل باعث درگیری بیشتر خواننده با داستان شده است.
راوی بیشتر داستان‌های مجموعه خانه کوچک ما اول شخص است. انتخاب این راوی باعث شده است داستان را مرحله به مرحله با شخصیت اول پیش بریم. شخصیت اول داستان نیز همانند خواننده از علت اتفاقات و ماجراها بی خبر است. ماجراها جلوی چشم شخصیت اول و خواننده پیش می‌رود و همین عامل باعث درگیری بیشتر خواننده با داستان شده است.

و همین عامل باعث شده که در برخی از داستان‌ها مطلع نبودن و احاطه‌‌ی کامل نداشتن به علت اتفاقاتِ گاه خارق العاده موجب می‌شود ترس و وحشت بر داستان حاکم باشد. در بیشتر داستان‌های این مجموعه عنصری خارق العاده وجود دارد که گاه داستان‌ها را به مرز سورئالیسم نزدیک می‌کند.

بعنوان مثال حضور جن‌ها در داستان اجنه‌ها و یا مردی سوار بر اسب در داستان جانی گیتار و یا زنِ عجیب داستان پروانه‌ها از این جمله اند.

در داستان‌های خانه کوچک ما شخصیت‌های داستان آدم هایی هستند که از غم نداری، رسیدن به پوچی و گذراندن زندگی بی هدف، به مرز دیوانگی و جنون رسیده اند. در بیشتر داستان‌ها خاطره‌ها و گذشته‌ها باعث شده است که انسان‌ها در زندگی حال خود سرگشته باشند و گاه حتی ارتباطشان با دنیای واقعی قطع شده باشد.

در داستان‌های خانه کوچک ما شخصیت‌های داستان آدم هایی هستند که از غم نداری، رسیدن به پوچی و گذراندن زندگی بی هدف، به مرز دیوانگی و جنون رسیده اند. در بیشتر داستان‌ها خاطره‌ها و گذشته‌ها باعث شده است که انسان‌ها در زندگی حال خود سرگشته باشند و گاه حتی ارتباطشان با دنیای واقعی قطع شده باشد.
در داستان‌های خانه کوچک ما شخصیت‌های داستان آدم هایی هستند که از غم نداری، رسیدن به پوچی و گذراندن زندگی بی هدف، به مرز دیوانگی و جنون رسیده اند. در بیشتر داستان‌ها خاطره‌ها و گذشته‌ها باعث شده است که انسان‌ها در زندگی حال خود سرگشته باشند و گاه حتی ارتباطشان با دنیای واقعی قطع شده باشد.

آن‌ها نه امید و نه اختیاری در تغییر آنچه زندگی شان است ندارند و همین گاه حتی بی آن که بدانند آن‌ها را عاصی و پریشان کرده است. آن‌ها آینده‌ای را نیز برای خود متصور نیستند. حال حاضر آن‌ها هم چنگی به دل نمی‌زند پس به گذشته پناه می‌برند. آن‌ها در جبر زمانه گرفتار آمده اند و راه فراری ندارند.

مجموعه خانه کوچک ما شامل دوازده داستان کوتاه است. داستان‌های داریوش احمدی همانطور که پیش تر گفته شد با بهره گیری از گویش و کلمات جنوبی در کنار ترکیبات کمتر استفاده شده‌‌ی فارسی دارای روایتی جذاب و شیرین و قصه گو است. علاوه بر آن سوژه‌های داستان‌ها در مقایسه با بسیاری از مجموعه‌های داستانی چند سال اخیر تازه و غیر تکراری است.

خانه کوچک ما که یازدهمین داستان این مجموعه است که عنوان این مجموعه داستانی از روی این داستان برداشته شده است. افراد یک خانواده زندگی حقیرانه و سختی دارند. زندگی را پوچ و بی هدف می‌گذرانند. فرد غریبه‌ای وارد زندگی آن‌ها می‌شود و زندگی راوی داستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانه کوچک ما در سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار توسط نشر نیماژ در تهران به چاپ رسیده است.
خانه کوچک ما که یازدهمین داستان این مجموعه است که عنوان این مجموعه داستانی از روی این داستان برداشته شده است. افراد یک خانواده زندگی حقیرانه و سختی دارند. زندگی را پوچ و بی هدف می‌گذرانند. فرد غریبه‌ای وارد زندگی آن‌ها می‌شود و زندگی راوی داستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانه کوچک ما در سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار توسط نشر نیماژ در تهران به چاپ رسیده است.

خانه کوچک ما که یازدهمین داستان این مجموعه است که عنوان این مجموعه داستانی از روی این داستان برداشته شده است. افراد یک خانواده زندگی حقیرانه و سختی دارند. زندگی را پوچ و بی هدف می‌گذرانند. فرد غریبه‌ای وارد زندگی آن‌ها می‌شود و زندگی راوی داستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانه کوچک ما در سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار توسط نشر نیماژ در تهران به چاپ رسیده است.

اديسه عسكری

اديسه عسكری هستم، رويايی دارم و كوشش مي كنم شايسته ی آن باشم. ادبيات می خوانم و می نويسم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام
      ممنون از اینکه نظرتان را با ما در میان گذاشتید.
      این نویسنده همین یک مجموعه داستان را دارد که به گفته ی خودش نوشتنش ده سال به طول انجامیده است. در صورت انتشار اثری جدید به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا