آرت کیوسک

ژوزف پولیتزر: مروری بر زندگی و آثار روزنامه نگاری مولف در پهنای روزشمار تاریخ

ژوزف پولیتزر
۵+

ژوزف پولیتزر (به انگلیسی: Joseph Pulitzer)، (۱۹۱۱-۱۸۴۷) روزنامه نگار مشهور آمریکایی بوده است که جایزه ادبی پولیتزر را بنیان نهاد. سال‌های زیادی است که جایزه پولیتزر یکی از معتبرترین جوایز ادبی دنیای ادبیات در جهان محسوب می‌‌شود. پس خالی از لطف نیست که نگاهی به زندگی بنیان گذار این جایزه ادبی بیندازیم.

ژوزف پولیتزر: روزنامه نگاری مولف در پهنای روزشمار تاریخ

ژوزف پولیتزر در ۱۰ آوریل ۱۸۴۷ در مجارستان چشم به جهان گشود. پولیتزر در سال ۱۸۶۴ به آمریکا مهاجرت کرد. او همیشه دوست داشت به جبهه‌های جنگ برود و سرانجام این آرزویش در آمریکا محقق شد.

پس از جنگ داخلی پولیتزر در یک روزنامه‌ی آلمانی زبان استخدام شد. او زبان آلمانی را به خوبی می‌‌دانست و به یادگیری زبان انگلیسی پرداخت. وی روزنامه نگاری را با جدیت دنبال کرد تا اینکه در سال ۱۸۷۲ امتیاز روزنامه‌ی پست را خرید و یکسال بعد با سود فراوان آن را فروخت.

سپس پولیتزر با ادغام دو روزنامه، روزنامه‌ی سنت لوئیس پست دیسپچ را منتشر کرد که این روزنامه تا امروز به نام سنت لوئیس منتشر می‌ شود. در ادامه با نت نوشت همراه شوید.

ژوزف پولیتزر (به انگلیسی: Joseph Pulitzer)، (۱۹۱۱-۱۸۴۷)؛ روزنامه نگار مشهور آمریکایی

ژوزف پولیتزر  (به انگلیسی: Joseph Pulitzer)، (۱۹۱۱-۱۸۴۷)؛ روزنامه نگار مشهور آمریکایی

پولیتزر کار خریداری امتیاز روزنامه را ادامه داد و در این کار از سود مالی زیادی بهره مند شد. او در امتیازهایی که می‌‌خرید با دقت بود و تمام عیوب روزنامه را بررسی می‌‌کرد و سیاست‌های جدیدی در آن‌ها اعمال می‌‌کرد.

برای مثال او امتیاز روزنامه ‌نیویورک ورلد را زمانی خریداری کرد که این روزنامه سالانه ضرر زیادی را متحمل می‌‌شد اما پولیتزر توانست با چاپ داستان‌های مردم پسند و برطرف کردن اشکالات، روزنامه را با تیراژ بالا مواجه کند.

شاید دلیل دیگر موفقیت‌های پولیتزر در روزنامه نگاری و مدیریت روزنامه ها، جنجالی بودن نوشته‌ها و پرده برداری از اتفاقات سیاسی و اجتماعی بود. اقدام موثر دیگری که ژوزف پولیتزر انجام داد استخدام روزنامه نگار مشهور، نلی بلای بود. او توانست به همراه این روزنامه نگار موفقیت خود را به اوج برساند.

آن‌ها در روزنامه نیویورک ورلد اولین روزنامه‌ی کمدی رنگی به نام یلو کید را به مردم معرفی کردند. این روزنامه با اقبال بسیار پرشوری از طرف مردم روبرو شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد.

پس از آن بود که رئیس دانشگاه کلمبیا به پولیتزر پیشنهاد داد تا وی یک دانشکده روزنامه نگاری را تاسیس کند که به عبارتی نخستین دانشکده روزنامه نگاری جهان محسوب شود اما این امر به دلایل مختلف هیچ وقت محقق نشد و پولیتزر در حسرت این اتفاق ماند.

سال ۱۸۸۲ پولیتزر مردی متمول و ثروتمند بود و موفق شد امتیاز روزنامهٔ نیویورک ورلد را به مبلغ ۳۴۶۰۰۰ دلار از جی گولد خریداری کند. این روزنامه که پیش از آن، سالانه ۴۰ هزار دلار ضرر به بار می‌آورد، با درایت و مدیریت علمی پولیتزر به روزنامه‌ای پرتیراژ تبدیل گشت.

سال ۱۸۸۲ پولیتزر مردی متمول و ثروتمند بود و موفق شد امتیاز روزنامهٔ نیویورک ورلد را به مبلغ ۳۴۶۰۰۰ دلار از جی گولد خریداری کند. این روزنامه که پیش از آن، سالانه ۴۰ هزار دلار ضرر به بار می‌آورد، با درایت و مدیریت علمی پولیتزر به روزنامه‌ای پرتیراژ تبدیل گشت.

ژوزف پولیتزر در وصیت ‌نامه‌ی خود، دو میلیون دلار برای دانشگاه کلمبیا در نظر گرفت. وی در وصیت نامه‌ی خود آورده بود که هر سال به بهترین ‌های هر حوزه، چهار جایزه به حوزه خبرنگاری، چهار جایزه به حوزه ادبیات و نمایشنامه، یک جایزه برای آموزش و چهار جایزه به‌ صورت بورس خارج اهدا شود.

این جایزه و طرز اعطا شدن آن طی گذشت سال‌ها تغییرات بسیاری کرده است اما هنوز هم یکی از مهم ترین جوایز جهانی به شمار می‌‌رود. از مطرح ترین نویسندگانی که موفق به دریافت جایزه‌ی پولیتزر شده اند می‌‌توان از ارنست همینگوی، سال بلو، جان اشتاین بک، ویلیام فاکنر، جومپا لاهیری، مارگارت میچل، فیلیپ راث و یوجین اونیل نام برد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا