ماهور کاری از حمید زرگر نژاد
سینما

تحلیل فیلم ماهورا ساخته ی حمید زرگر نژاد، خون ها و سکونت انسان و جریان هور

تحلیل فیلم ماهورا ساخته ی حمید زرگر نژاد، خون ها و سکونت انسان و جریان هور! از بین زیباترین دختران روستا دختری انتخاب می‎شود تا خود را به رودخانه‌ی هور بسپارد. تا جلوی قهر هور را بگیرد. امین که یک قاچاقچی انسان است ماهورا را می‌دزدد و داستان آغاز می‌شود.

زمان مطالعه: < ۱ دقیقه

ماهورا دومین فیلم بلند حمید زرگرنژاد است. فیلمنامه‌ی ماهورا نیز نوشته‌ی خود اوست. ماجراها در سال ۵۹، در آغاز جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق می‌گذرد. مکان فیلم روستای سیار و دورافتاده ‌ی مرزی در جنوب کشور به نام “احمدآباد” است. شروع داستان ماجرای عاشقانه‌ی ماهورا با بازی بهاره کیان افشار و “امین” با بازی سعید سهیلی است. از بین زیباترین دختران روستا دختری انتخاب می‎شود تا خود را به رودخانه‌ی هور بسپارد. تا جلوی قهر هور را بگیرد. امین که یک قاچاقچی انسان است ماهورا را می‌دزدد و داستان آغاز می‌شود.

آیینه تهران

فیلم یک فیلم جنگی است و در دل این فیلم جنگی ماجراهای عاشقانه‌ای در بستر سنت‌ عشیره‌ای روایت می‌شود. و با توجه به اینکه افراد در روستا بصورت عشیره‌ای زندگی می‌کنند. سنت‌ها و قوانین عشیره حکم فرماست. حمید زرگرنژاد ماجرای مردمی را روایت می‎کند که رزمنده نیستند و سر جنگ با هیچ کس ندارند. اما درگیر جنگ می‌شوند. مورد تجاوز و بی رحمی قرار می‌گیرند. روستایشان غارت می‌شود و به آتش کشیده می‌شود.

زرگرنژاد تلاش کرده است که این فیلم صرفاً پر از صحنه‎های جنگ و تیراندازی نباشد. و به دنبال مفاهیم و دغدغه های انسانی در دل جنگ است. او روستا و مردمش را انتخاب کرده است که در دل طبیعت و شرایط سخت زندگی می‌کنند. سنت‌ها را هم نشان می‌دهد. اما با همه‌ی این تلاش‌ها فیلم دو تکه شده است. تکه‌ی اول که قسمت اعظم آن مربوط به نشان‌ دادن سنت‌های این عشیره و روستا است و نیمه‌ی دوم که تماماً فیلم جنگی است و به نشان دادن استراتژی‌های جنگی محدود شده است. و مانند سایر آثار حوزه‌ی جنگ است.

ریتم فیلم در نیمه‌ی اول فیلم کند است. این کند بودن می‌تواند به این دلیل باشد که از ماجرا خالی است. صرف نمایش آداب و رسوم عشیره‌ای بی آنکه درونمایه‌ای در زیر لایه هایش باشد، باعث شده است که به نظر برسد که تنها نشان دادن عشیره نقطه‌ی گذار و دلیل آغاز روایت برای رسیدن به قسمت و بخش جنگی فیلم است.

روایت فیلم خطی و سرراست است. زرگرنژاد تلاش نکرده است تا با پایان باز بیهوده و یا پیچیدگی‌های فرمی بی‌کارکرد فیلم خود را عمیق و پیچیده جلوه دهد. و به نظر می‌رسد بیشتر دغدغه‌های انسانی دارد. و در جهت خلق موقعیت‎های انسانی تلاش می‌کند.

به باور نگارنده‌ی این متن اگر تلاش بیشتری در جهت نشان دادن ریشه‌ای تر آداب و رسوم مردم عشیره و ساختن بهتر رابطه‌ی آن ها با هم صورت می‌گرفت فیلم می‌توانست عمیق‌تر باشد. و اثری متفاوت تری را در حوزه‌ی سینمای جنگ در ایران رقم بزند. و مخاطب را بیشتر درگیر درونمایه‌های انسانی فیلم می‌کرد.

در ماهورا از پتانسیل‌های مکان که رودخانه‌ی “هور” و روستای نزدیک آن است به خوبی استفاده شده است و کارگردان موفق شده است فضای بومی را به تصویر بکشد. هوری که با غریبه ها نمی‌سازد و غریبه‌ها محکوم به نیستی و مرگ می‎شوند. همانطور که ساعد سهیلی در دیالوگی به زبان می‌آورد:

“ما غریبه‌ها را دعوت کردیم هور، اما هور میزبان خوبی برای غریبه‎ها نیست.”

فیلم با تکه‎هایی از مستند پایان می‌پذیرد. به نظر می‌رسد که “ماهورا” بر اساس ماجرای واقعی درست شده است. گویا سال ‎های گذشته “حمید زرگرنژاد” مستندی درباره‌ی این حادثه ساخته بود و با بازماندگانش گفتگو کرده بود. کارگردان خود متولد جنوب است و در روزهای جنگ در جنوب کشور و زیر بمباران زندگی کرده است.

داریوش ارجمند، کامران تفتی، میترا حجار، مهدی صبایی، یوسف مرادیان، مونا فرجاد از جمله سایر بازیگران این فیلم هستند. “ماهورا” در بخش سودای سیمرغ ۲ در سی و ششمین جشنواره‌ی فیلم فجر با سایر فیلم‌ها رقابت می کند.

تحلیل فیلم ماهورا ساخته ی حمید زرگر نژاد، خون ها و سکونت انسان و جریان هور تحلیل فیلم ماهورا ساخته ی حمید زرگر نژاد، خون ها و سکونت انسان و جریان هور

پاوو

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا