دانستنی‌های سلامتی

قرص ضدبارداری مردانه ، گامی رو به جلو

قرص ضدبارداری برای مردان، گامی رو به جلو

برای مدت ها، زنان تنها گزینه هدف برای پیشگیری از بارداری و کنترل جمعیت بودند. امروزه راه های دیگری در این زمینه برای ناباروری برگشت پذیر در مردان پیشنهاد شده است. یکی از این روش ها، استفاده از قرص های DMAU است که در مقاله ای توسط دکتر پیج و همکاران وی مورد بررسی قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این روش در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

۰

برای مدت ها، زنان تنها گزینه هدف برای پیشگیری از بارداری و کنترل جمعیت بودند. امروزه راه های دیگری در این زمینه برای ناباروری برگشت پذیر در مردان پیشنهاد شده است. یکی از این روش ها، استفاده از قرص های DMAU است که در مقاله ای توسط دکتر پیج و همکاران وی مورد بررسی قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با قرص ضدبارداری مردانه در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

تلاش ها برای ایجاد یک قرص مردانه امن و موثر برای جلوگیری از بارداری، بر اساس نتایج اولیه مطالعه ای جزئی و کوچک، با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرد. در یک آزمایش چهار هفته ای بر روی مردان بالای ۵۰ سال، به صورت تجربی یک قرص ضد بارداری با پایه هورمونی کشف شد که “قابل تحمل” بود.

تیم تحقیقاتی آمریکایی اشاره کرد که در این آزمایش، سطح تستوسترون شرکت کنندگان همراه با دو نوع هورمون ضروری دیگر برای تولید اسپرم، به میزان قابل توجهی افت می کرد. نویسنده این مقاله،  دکتر استفانی پیج، نتایج را به عنوان “یک گام امیدوار کننده و رو به جلو” در تولید یک نسخه قرص ضدبارداری مردانه توصیف کرد.

اما برای کنار گذاشتن کاندوم هنوز خیلی زود است! دکتر پیج افزود: ” واضح است که به مطالعات بیشتر و طولانی مدتی برای بررسی عوارض جانبی احتمالی این قرص نیاز است.” وی افزود: “علاقه فزاینده ای در بین مردم برای استفاده از یک قرص ضدبارداری مردانه وجود دارد.”

دکتر پیچ، که مسئولیت بخش متابولیسم و غدد درون ریز دانشگاه واشنگتن را در سیاتل بر عهده دارد، می گوید: “زنان گزینه های زیادی دارند، اما بسیاری از آن ها به راهکارهای هورمونی و دیگر روش هایی که برایشان قابل استفاده است، دسترسی ندارند.” وی خاطرنشان کرد: “مردان به طور فزاینده ای به ایفای نقش در جلوگیری از بارداری، و همچنین کنترل باروری خود علاقه مند هستند.”

برای این پژوهش، محققان، سه دوز “۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم” از یک پروتئین ضد بارداری به نام دیمان اندرولون اندکانوات (DMAU) را یک بار در روز تجویز و سپس اثرات آن را ارزیابی کردند. از این پروتئین به دو شکل پودر و یا محلول در روغن کرچک استفاده شد.

DMAU فعالیت های هورمونی مشابه تستوسترون و پروژستین را با یکدیگر ترکیب می کند. این ترکیب توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، که این پژوهش را تأمین مالی می کرد، تولید شد. این روش با تلاش های قبلی برای ایجاد یک قرص پیشگیری از بارداری مردانه از راه های مختلف تفاوت دارد. دکتر پیج می گوید: “ترکیب تولید شده فقط حاوی یک نوع استروئید است و ارتباطی با هیچ گونه سمیت کبدی ندارد، مسئله ای که داروهای پیشین با آن مواجه هستند. بر خلاف سایر مشتقات خوراکی تستوسترون ، DMAU می تواند فقط یکبار در روز تجویز شود.”

برای این پژوهش، محققان به صورت تصادفی ۱۰۰ مرد را به گروه های ۲۰ نفره و یا کمتر تقسیم کردند. بعضی از مردان قرص قندی “پلاسبو” را دریافت کردند، در حالی که دیگران ترکیب خوراکی روزانه DMAU را در یکی از سه دوز مورد مصرف قرار دادند. DMAU همیشه همراه غذا مصرف می شد. آزمایش خون این افراد نشان داد که DMAU در بالاترین دوز، تولید تستوسترون و دو هورمون دیگر “LH و FSH” را که برای تولید اسپرم شناخته شده است، سرکوب می کند.

اما هیچکدام از شرکت کنندگان در این مطالعه عوارض ناشی از کمبود تستوسترون، مانند تغییرات مزاجی یا اختلال در عملکرد اندام های جنسی  را تجربه نکردند. با این حال، همه کسانی که DMAU را استفاده می کردند، با افزایش وزن ملایم (تقریباً ۳ تا ۹ پوند) و کاهش شدید کلسترول خوب (HDL) مواجه شدند. اما هیچ گونه عوارض جانبی جدی گزارش نشد.

دکتر پیج اضافه کرد که کاهش هورمون های تولید اسپرم، همان چیزی نیست که کاهش واقعی در تعداد اسپرم را تظاهر می کند. او گفت: “ما به یک مطالعه طولانی مدت -سه تا شش ماهه- نیاز داریم تا نشان دهیم تولید اسپرم با استفاده طولانی مدت از DMAU کاهش می یابد.” وی همچنین توضیح داد که بیست و هشت روز، مدتی طولانی و کافی برای پاسخ به مسائل مطرح شده نمی باشد.

“با این حال، ما از پژوهش خود و تحقیقات بی شمار دیگری که در این زمینه انجام شده است متوجه شدیم که مقداری از این ترکیب که سرکوب هورمون حمایت کننده اسپرم را به همراه دارد، می تواند در جلوگیری از بلوغ اسپرم موثر باشد.”

وی تأکید کرد: “این پژوهش، مطالعه ای بسیار جزئی بود و هنوز تحقیقات زیادی باید در این زمینه انجام شود.” تلاش ها و پیگیری های مستمر در این رابطه در دانشگاه واشنگتن و لس انجلس ادامه دارد.

بر طبق گفته های دکتر پیج، نظرسنجی در کشورهای مختلف نشان می دهد که اکثریت مردان به ارائه گزینه های بیشتری برای ایجاد نوعی ناباروری برگشت پذیر علاقه مند هستند.

وی اشاره کرد که در حال حاضر تنها راه پیشگیری از بارداری در مردان به صورت برگشت پذیر، استفاده از کاندوم است که روش مطمئنی در کنترل بارداری نمی باشد.

نتایج این مطالعه، در نشست انجمن غدد درون ریز در شیکاگو ارائه شد. تحقیقات منتشر شده در این جلسات تا زمان بررسی برای انتشار در یک مجله پزشکی به عنوان تحقیقی اولیه و خام در نظر گرفته می شود.

 

 

نویسنده: محمد اکبری

 

منبع: www.webmd.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا