تکنولوژی

این خانه در ابعاد میکرو فقط ۳ تار مو پهنا دارد! فکر می‌کنید که آپارتمانتان خیلی کوچک است؟

خانه در ابعاد میکرو

محققان موسسه ی Femto-ST در Besançon در کشور فرانسه موفق به ساخت ساختمانی در ابعاد میکرو شده اند. این ساختمان آنقدر کوچک است که حتی دیدن آن با چشم غیر مسلح بسیار مشکل می باشد!

۰

محققان موسسه ی Femto-ST در Besançon در کشور فرانسه موفق به ساخت یک خانه در ابعاد میکرو شده اند. این ساختمان آنقدر کوچک است که حتی دیدن آن با چشم غیر مسلح بسیار مشکل می باشد! در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

آیا فیلم کمدی زولندر را دیده اید؟ در یکی از سکانس های این فیلم، Derek کند ذهن (نقش اصلی) به مدلی کوچک از یک مدرسه نگاه می کند و با عصبانیت می گوید: “این دیگر چیست؟ مدرسه ای برای مورچه هاست؟! چگونه می توان انتظار داشت تا بچه ها در چنین جایی درس بخوانند، وقتی حتی در این ساختمان کوچک جا نمی شوند؟!” Derek که کند ذهن بود و فرق مدل را با ساختمان تشخیص نمی داد، ولی محققان موسسه ی Femto-ST در Besançon فرانسه موفق به ساختن ساختمانی در ابعاد بسیار کوچک شده اند. اصلا به اینکه بتوانید درون این ساختمان وارد شوید فکر نکنید، چون احتمالا حتی نمی توانید با چشمانتان این ساختمان کوچک را ببینید!

خانه در ابعاد میکرو

خانه در ابعاد میکرو

این خانه در ابعاد میکرو که با نام “micro-house” شناخته می شود، دارای ابعاد ۳۰۰*۳۰۰ میکرومتر می باشد و برای نمایش یک برندِ جدید از سیستم نانو رباتیک ساخته شده است. برای مقایسه ی این ابعاد، باید بدانید که قطر موی سر انسان حدود ۱۰۰ میکرومتر می باشد. این خانه آنقدر کوچک است که به راحتی می تواندبر انتهای یک فیبر نوری قرار بگیرد.

Jean-Yves Rauch که یکی از محققان این پروژه است در مصاحبه با Digital Trends می گوید: “ما یک خانه در ابعاد میکرو micro-house ساخته شده از فیبر نوری و پوسته ی سیلیکایی را انتخاب کردیم، زیرا این ها موادی هستند که ما برای تحقیقاتمان در موسسه از آن ها استفاده می کنیم. قبل از ساخت این خانه، ما در انتهای فیبرهای نوریِ جدا شده، عناصر دیگری مانند آینه های سیلیکا و فیلتر ها یا بلورهای فوتونیِ “لیتیوم نایوبات” را نصب و اسمبل کردیم، اما چون این موارد کاربردهای نظامی دارند، ما اجازه ی نمایش دادن عکس های آن ها را نداریم. بنابراین برای نشان دادن پتانسیل بالایمان در میکرو رباتیک، تصمیم به ساخت یک micro-house گرفتیم تا بتوانیم به عموم مردم پتانسیل ایستگاه مونتاژ خلاء با بازوی روباتیک داخل محفظه ای خود را نشان دهیم.”

پیشرفت فناوری نانو

پیشرفت فناوری نانو

در ساخت این خانه در ابعاد میکرو ، یک گاز یونی که به طور دقیق و رباتیکی کنترل می شد و مخزن ویژه ی تزریق گاز که به وسیله ی یک “میکروسکوپ الکترونی اسکن دوگانه” هدایت می شد، دخالت داشتند. با استفاده از این تکنیک، حتی می شود جزئیات سفال های روی سقف این خانه را هم طراحی کرد و ساخت. در کل، این خانه نمایش دهنده ی یک دموی حیرت انگیز از توانایی ساخت و ساز در ابعاد نانو می باشد.

Rauch در ادامه ی صحبت هایش می گوید: “ما هنوز در ابتدای راه مونتاژ خلاء در ابعاد میکرو هستیم و کاربردها و پتانسیل های پیشرفت در این تکنولوژی را می دانیم. کاربردهای این تکنولوژی اساسا در زمینه ی “سنسورها” می باشند: سنسورهای مغناطیسی، سنسورهای نوری جستجوگر ویروس و باکتری و میکروسنسورها یا نانوسنسورها در زمینه ی گازها و مایعات.”

اگرچه، Rauch می گوید که هنوز کاربردهای زیادی برای این تکنولوژی وجود دارد که ما از وجود آن ها بی خبر هستیم و باید صبر کنیم تا این فناوری به بلوغ و کمال برسد.

مقاله ای که این کار را توضیح می دهد، اخیرا در ژورنال تکنولوژی و علم خلاء منتشر شده است.

منبع: www.digitaltrends.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا