گجت‌ها

بررسی Surface Go مایکروسافت، تبلتی ۱۰ اینچی با قیمت ۴۰۰ دلار

بررسی Surface Go مایکروسافت، تبلتی 10 اینچی با قیمت 400 دلار

مایکروسافت با معرفی Surface Go جدید خود که نسخه ای ارزان تر، کوچک تر و ضعیف تر از دستگاه معروف Surface Pro می باشد به عرصه ی رقابت با آیپد بازگشته است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی Surface Go بپردازیم.

۱+

اکنون ۳ سال از معرفی Surface 3 توسط مایکروسافت می گذرد. البته Surface Pro 3 با هدف جایگزین شدن به جای لپ تاپ برای مشتریان طراحی نشده بود، اما به نظر می رسید که مدل کوچکتر ۱۰٫۸ اینچی آن برای رویارویی با آیپد ساخته شده باشد. مایکروسافت به این رویه ی خود ادامه داد و حال با معرفی Surface Go جدید خود که نسخه ای ارزان تر، کوچک تر و ضعیف تر از دستگاه معروف Surface Pro می باشد به عرصه ی رقابت بازگشته است. Surface Go نمایشگری ۱۰ اینچی داشته و از ویژگی هایی نظیر ویندوز ۱۰، kickstand یکپارچه و همان طراحی Surface Pro بهره برده و قیمت آن از ۳۹۹ دلار شروع می شود. فروش این دستگاه از ماه مرداد آغاز خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی Surface Go بپردازیم. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

تیزر رسمی Surface Go

 

بررسی Surface Go از نظر طراحی

در بررسی Surface Go از این نظر، تغییر خاصی را در فلسفه ی طراحی مایکروسافت مشاهده نمی کنیم. این دستگاه فقط مدل کوچکتری از طراحی Surface Pro (که خود طراحی مدل ۲۰۱۴ دستگاه Surface Pro 3 را داشت) می باشد. نمایشگر Surface Go با رزولوشن ۱۲۰۰*۱۸۰۰ پیکسل بوده و نسبت تصویر در آن ۳:۲ می باشد. kickstand درونی با موقعیت نامحدود، دوربین جلو با قابلیت تشخیص چهره و پورت اتصال سرفیس اختصاصی مایکروسافت برای شارژ کردن و اتصال دستگاه به یک کامپیوتر دسکتاپ از دیگر ویژگی های این دستگاه می باشند. مایکروسافت یک پورت USB-C 3.1 را هم به این تبلت اضافه کرده است که قابلیت شارژ کردن دستگاه و یا استفاده از آن به عنوان پورت خروجی برای انتقال ویدیو و داده های دیگر به یک حافظه جانبی را دارد. همان طور که گفتیم، طراحی این دستگاه بسیار مشابه Surface Pro می باشد و فقط در قسمت لبه ها، مایکروسافت کمی از تیزی لبه ها کاسته و آن ها را گردتر کرده است.

بیشتر بخوانید: بررسی Surface Laptop ؛ یک خوشتیپ جدید از مایکروسافت

نمای جلویی Surface Go

نمای جلویی Surface Go

نمایشگر با نسبت ۳:۲ این دستگاه باعث می شود که کار کردن با آن در حالت landscape در کارهای مختلف راحت تر شود و همچنین این دستگاه از تمامی حالت های multitasking (عملکردهای چند تکلیفی) و تکه تکه کردن صفحه نمایش که در ویندوز ۱۰ موجود هستند پشتیبانی می کند. اگر بخواهیم این تبلت را در جهت عمودی در دست بگیریم، شاید کمی زمخت تر و بی لطافت تر از آیپد به نظر برسد، اما در هر صورت باز هم بهتر از تبلت های با نمایشگر ۱۶:۹ موجود در بازار می باشد. Go با وزن ۵۲۱ گرم کمی سنگین تر از آیپد و کمی سبک تر از Surface Pro می باشد. همانند Pro، در Go هم ما شاهد پخ های بزرگ در لبه های این دستگاه می باشیم، به طوری که حتی بزرگ تر از نمایشگر کوچک Go به نظر می رسند. این لبه های پخ دار مکان مناسبی را برای در دست گرفتن تبلت فراهم کرده و به شما اجازه می دهند تا یک کیبورد بزرگتر را ضمیمه ی دستگاه خود کنید، اما به هرحال از نظر ظاهری Go را در مقایسه با آیپد کمی از مد افتاده تر نشان می دهند.

ویدیوی بررسی Surface Go

 

بررسی Surface Go از نظر قیمت

همانند Surface Pro، در Surface Go هم شما امکان انتخاب کاورهای مختلف کیبورد (در ۴ رنگ) را دارید و می توانید با قلم سرفیس انتخابی کار کنید. مایکروسافت می گوید Surface Go Signature Type Cover با استفاده از یک مکانیزم scissor key و ۱ میلی متر حرکت کلید، “تایپ کردن کلاس لپ تاپ” را برای شما فراهم می کند. Trackpad موجود در Surface Go در واقع بزرگتر از trackpad موجود در Type Cover جاری  Surface Pro می باشد. افزودن کیبورد، بسته به رنگ آن قیمت دستگاه را بین ۹۹ تا ۱۲۹ دلار افزایش می دهد. افزودن قلم هم ۹۹ دلار برای مشتریان هزینه خواهد داشت. لوازم جانبی دیگر مثل Surface Mobile Mouse که یک موس بلوتوثیِ دو دکمه ایِ دو طرفه یِ اسکرول دار می باشد هم ۳۴٫۹۹ دلار هزینه خواهد داشت. این موس برای همساز بودن با کاور کیبورد و قلم، در رنگ های نقره ای، قرمز و آبی موجود خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سرفیس هاب ۲ برای دفاتر کاری آینده توسط مایکروسافت رونمایی شد!

کیبورد در رنگ های مختلف

کیبورد در رنگ های مختلف

قیمت مدل دارای ۶۴ گیگ حافظه  eMMC از ۳۹۹ دلار آغاز می شود و مدل دارای ۱۲۸ گیگ حافظه SSD از قیمت ۵۴۹ دلار آغاز خواهد شد. همان طور که گفتیم، قیمت لوازم جانبی هم به این قیمت های پایه اضافه خواهند شد.

بررسی Surface Go از نظر فنی

در Go  از پردازنده ی Pentium Gold 4415Y استفاده شده و این دستگاه در دو مدل با ۴ گیگ RAM و ۶۴ گیگ حافظه داخلی eMMC و یا ۸ گیگ RAM و ۱۲۸ گیگ حافظه SSD عرضه خواهد شد. پردازنده ی این دستگاه از مدل نسل هفتم و دو هسته ای بوده و مایکروسافت دلیل انتخاب آن را برای ایجاد تعادل بین کارایی دستگاه و مصرف باتری آن عنوان کرده و همچنین خواص دمایی این پردازنده به سازندگان اجازه ی طراحی یک دستگاه باریک و بدون نیاز به فن خنک کننده را داده است.

بیشتر بخوانید: ویندوز پولاریس چیست؟

مایکروسافت می گوید که این دستگاه با یک بار شارژ کامل می تواند تا ۹ ساعت پاسخگوی نیازهای شما باشد. باید تا زمان انتشار و تست عملی دستگاه صبر کنیم تا از کارایی آن مطمئن شویم و بتوانیم آن را به درستی قضاوت کنیم، اما اکنون می توان پردازنده ی به کار رفته در این دستگاه را بزرگترین نگرانی درباره آن دانست. این پردازنده هم ردیف پردازنده های به کار رفته در Chromebook های میان رده است و فقط به جای استفاده از سیستم عامل ChromeOS، تبلت Surface Go از سیستم عامل ویندوز استفاده می کند. مایکروسافت برای مدل های مختلف Surface Go پشتیبانی Wi-Fi را در نظر گرفته و یک مدل که از LTE پشتیبانی می کند هم در اواخر امسال به بازار خواهد آمد.

نمای پشتی Surface Go

نمای پشتی Surface Go

وقتی Surface Go را از جعبه ی خود خارج کنید، این دستگاه با ویندوز ۱۰ که حالت S در آن فعال شده کار خواهد کرد، بنابراین شما فقط می توانید به مرورگر Edge و اپ های موجود در Microsoft Store دسترسی داشته باشید. مانند دیگر دستگاه هایی که با حالت S به بازار وارد می شوند (مثل سورفس لپ تاپ ها)، مالکان اگر مایل باشند می توانند به طور رایگان حالت ویندوز ۱۰ خود را به حالت full version تغییر دهند.

شاید مایکروسافت برای یافتن مشتریان Surface Go دچار مشکلات جدی بشود، زیرا Go در مکانی بین یک تبلت محبوب مثل آیپد با قیمت ۳۲۹ دلار و دستگاه های قدرتمندتری مثل سورفس پرویِ خود مایکروسافت و یا iPad Pro ایستاده است. در مقایسه با آیپد استاندارد، Surface Go توسط اپ های طراحی شده برای تاچ اسکرین اپل به سختی به چالش کشیده خواهد شد، زیرا ویندوز ۱۰ هنوز هم در بحث بهینه سازی لمسی در اپ های مختلف اشکالاتی را دارد. برای استفاده به عنوان یک دستگاه بهره وری اختصاصی در زمانی که این تبلت با یک صفحه کلید زوج می شود، پردازشگر نسبتا ضعیف این دستگاه به گونه ای نیست که شما برای استفاده از ان به عنوان یک کامپیوتر روزمره بتوانید بر روی آن حساب باز کنید.

به نظر می رسد که مایکروسافت با معرفی Surface Go افرادی را هدف قرار داده که از یک آیپد با کیبورد بلوتوث به جای لپ تاپ استفاده می کنند، اما نمی خواهند تا برای ارتقای دستگاه خود پول یک iPad Pro یا حتی Surface Pro گران قیمت تر را پرداخت کنند. Surface Go برای شما امکان دسترسی به تمامی امکانات ویندوز ۱۰ را فراهم کرده و در عین حال از Surface Pro بسیار ارزان تر می باشد. با ارائه ی رسمی این دستگاه در ماه بعد می توان بررسی Surface Go را به طور عملی تر و دقیق تری انجام داد، فقط باید کمی صبر کنیم…

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا