فیلم Modigliani کاری از میک دیویس؛ برای آمادئویی عادی، نه نقاش
فیلم Modigliani یا مودیلیانی ساختهی میک دیویس Mick Davis درباره نقاش قرن بیستمی، آمادئو مودیلیانی Amedeo Modigliani است. کمتر فیلمی در ژانر زندگینامهی هنرمندان است که رسالت خود را به درستی به جا میآورد. در ادامه با تحلیل فیلم Modigliani با نت نوشت همراه باشید.
فیلم Modigliani «برای آمادئویی عادی، نه نقاش»
هر فردی که با مودیلیانی و نقاشی آن دوران آشنا باشد به تماشا نشستن این فیلم ارضایش نمیکند. سطح توقع تماشاگران برای پرداختن به زندگی، کار و روحیهی مودیلیانی، بیش از یک فیلم درام به شدت احساسی است.
در ابتدای فیلم، ساختگی بودن اتفاقات و روابط و آثار نقاشان ذکر میشود. همین چند خط شاید توجیهی برای بیان نکردن حق مطلب باشد، اما کافی نیست.
بیشتر بخوانید: فیلم Tulip Fever تب گل لاله کاری از جاستین چادویک
در فیلم Modigliani آمادئو فردی فقیر، دائم الخمر و شوربخت نشان داده میشود. کما اینکه در واقعیت هم به همین شکل بود. مریضی نهفته او و اهمیت ندادن به آن، جسم او را ضعیف و ضعیف تر میکرد.
پس از آشنایی با معشوقه خود، رابطه ای دلخواه را تجربه کرد اما با مشکلاتی بنیادین مانند فقر مانع لذت او از این رابطه میشد. نقاشی هایش فروش نمیرفتند و آهی در بساط نداشت. نهایتاً تا زمان مرگ هم به همان شکل و وضع باقی ماند.
اما در این بین تماشاگر به رابطه ای عجیب و تعریف نشدهای برمی خورد: پابلو پیکاسو و آمادئو مودیلیانی. در ابتدا حسی که فرد بیننده از حالات و رفتار این دو نفر دریافت میکند رقابت،حسادت یک طرفه و برتری یکی بر دیگری است.
بیشتر بخوانید: معرفی فیلم Funny Games بازی های خنده دار کاری از میشائیل هانکه
اما در خلال تغییرات و اتفاقاتی که پیش از به نمایش درآمدن احتمالاً دستخوش تغییر شدهاند، این رابطه به ستودن و همراهی تبدیل میشود. نتیجتاً کسی متوجه نمی شود حس پیکاسو نسبت به مودیلیانی به چه شکل تغییر میکند. اما دربارهی نیکخواهی و صداقت مودیلیانی مطمئن است.
بازیگران فیلم Modigliani شباهت ظاهری چندانی به واقعیت ندارند اما با این حال حالات درونی و شخصیت نقاشان و هنرمندان در قالب ظاهر بازیگران نشان داده میشود.
پیکاسو مردی ثروتمند، چاق، مغرور و موذی نشان داده میشود. ژان (همسر مودیلیانی) دختری معصوم، صادق و نحیف؛ و خود مودیلیانی مردی برون گرا، دلنشین، خوش سخن و بامحبت است.
بیشتر بخوانید: معرفی فیلم Valerian and the City of a Thousand Planets از لوک بسون
اگر همه افراد خاکستری باشند آمادئو مودیلیانی سفید است که به جز سهل انگاری ها و لغزش های کوچک، مرتکب اشتباهات هولناک نمیشود تا فاجعه به دنبال آورد. از همهی افراد دروناً قوی تر است و قهرمان داستان تلقی میشود.
خوش ذاتی و روحیهی صلح جو و زیبایش از او یک مظلوم میسازد. درست است که همانطور که ذکر شد مودیلیانی در واقعیت هم به همین اوصاف زندگی میکرده است اما در تحلیل و بررسی فیلم Modigliani نباید از قلم بیفتد که در فیلمهایی که از مشاهیر ساخته میشود انتظار میرود سیر داستانی و فیلمنامه نقش پررنگ تری در برانگیختن ستایش و احترام بیننده داشته باشد تا صرف صحنه های احساسی.
اما بازیگران به عنوان بازی در فیلمی مجزا و نه زندگینامه ای، بیننده را راضی میکنند. آنان از پس درآوردن نقش های خود تمام و کمال برآمده اند و قسمت عظیمی از بار احساسی فیلم را به دوش میکشند.
بیشتر بخوانید: فیلم First They Killed My Father اول پدرم را کشتند کاری از آنجلینا جولی