سینمای ایران

فیلم مرداد ساخته‌ی بهمن کامیار؛ چه مردادی شود بهمن کنار تو

“زوج جوان پرستاری بعد از سال ها زندگی مشترک می‌خواهند صاحب فرزند شوند اما به علت سابقه‌ی سقط جنین زن از نظر پزشکی فعلاَ امکان آن فراهم نیست و درمان های خاصی را می‌طلبد. امیر به سختی در حال فراهم کردن هزینه‌ی درمان ناباروری و سفر به لندن است تا اینکه اتفاقاتی باعث تردید رویا برای ادامه‌ی مسیر درمان می‌شود و … ” آنچه خواندید خلاصه ای از فیلم مرداد به نویسندگی و کارگردانی بهمن کامیار، تهیه‌کنندگی محمود فلاح و با بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، مهتاب کرامتی، رعنا آزادی ور، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، بابک بهشاد، لیلی فرهادپور، مجید گل زاده، عاطفه للهی، نیلوفر مولایی و … است. فیلمی در ژانر اجتماعی که در تابستان جاری به اکران عمومی در آمد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مارموز ساخته‌ی کمال تبریزی ؛ راهنمای چپ بزن بپیچ به راست

 

فیلم مرداد

نقد و تحلیل فیلم مرداد را اینطور آغاز می‌کنیم که رویا به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن امنیت شغلی خود و همسرش دو بار اقدام به سقط جنین کرده و هر روز دارد بار گناه این معصیت را با خود به دوش می‌کشد، ندامتی که تمامی ندارد. رویا حالا باردار نمی شود و در اندوه مادر شدن می‌سوزد و می‌سازد.

در مقابل امیر مدام سر کار و عصبی است، عصبیتی که نشان اش دردهای معده‌ی پیاپی اوست. سردی سنگین رابطه‌ی این دو در خیلی از سکانس ها بر روی دوش مخاطب سنگینی می‌کند. مخاطبی که برایش سوال است چرا این زوج درباره‌ی مشکلات زناشویی شان با یکدیگر صحبت نمی کنند؟ چرا برای برون رفت از این رخوت روزانه تمهیدی نمی اندیشند؟

هنرنمایی رعنا آزادی ور در  فیلم مرداد به نویسندگی و کارگردانی بهمن کامیار / بازی بازیگران در فیلم مرداد در خیلی از سکانس ها ضعیف و غیر قابل باور است. مثلاَ صحنه ای که رویا در ماشین و در خلوت خودش گریه می‌کند. این بازی ضعیف باعث شده که شخصیت او برای مخاطب تاثیرگذار و تامل برانگیز نباشد.
هنرنمایی رعنا آزادی ور در فیلم مرداد به نویسندگی و کارگردانی بهمن کامیار / بازی بازیگران در فیلم مرداد در خیلی از سکانس ها ضعیف و غیر قابل باور است. مثلاَ صحنه ای که رویا در ماشین و در خلوت خودش گریه می‌کند. این بازی ضعیف باعث شده که شخصیت او برای مخاطب تاثیرگذار و تامل برانگیز نباشد.

بازی بازیگران در فیلم مرداد در خیلی از سکانس ها ضعیف و غیر قابل باور است. مثلاَ صحنه ای که رویا در ماشین و در خلوت خودش گریه می‌کند. این بازی ضعیف باعث شده که شخصیت او برای مخاطب تاثیرگذار و تامل برانگیز نباشد.

کم هوشی رویا درباره‌ی ارتباط ناموجه همسرش با زن طبقه‌ی چهارم به شدت غیر واقعی و عجیب می‌نمایاند. آیا واقعاً در جامعه‌ی کنونی یک زن تحصیلکرده‌ی شاغل می‌تواند تا این حد سرش را همچون کبک زیر برف فرو ببرد؟

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی ؛ در ستایش عشق و زندگی زیر بمب

کم هوشی رویا درباره‌ی ارتباط ناموجه همسرش با زن طبقه‌ی چهارم به شدت غیر واقعی و عجیب می‌نمایاند. آیا واقعاً در جامعه‌ی کنونی یک زن تحصیلکرده‌ی شاغل می‌تواند تا این حد سرش را همچون کبک زیر برف فرو ببرد؟
کم هوشی رویا درباره‌ی ارتباط ناموجه همسرش با زن طبقه‌ی چهارم به شدت غیر واقعی و عجیب می‌نمایاند. آیا واقعاً در جامعه‌ی کنونی یک زن تحصیلکرده‌ی شاغل می‌تواند تا این حد سرش را همچون کبک زیر برف فرو ببرد؟

او نه درست و حسابی کنکاش می‌کند، نه روشن و منطقی با امیر بر سر این موضوع حرف می‌زند و نه حتی کنجکاوی زنانه دارد که وقتی امیر جلوی او تلفنش را سایلنت می‌کند، به هوای اینکه سعید (دوست و همکارش با بازی بابک بهشاد) پشت خط است، در زمان مناسب و بی اجازه به سراغ موبایل امیر برود. تجسس او فقط به رفتن در بالکن و چک کردن رفت و آمدهای امیر محدود می‌شود. شاید این نشان از تجددگرایی او دارد.

وجه تسمیه‌ی عنوان فیلم مرداد به هیچ وجه مشخص نیست. چرا امیری که تا این حد رابطه اش با رویا به سردی گرویده است باید چنین شعری در وصف یار بگوید. مرداد با گرمای چله‌ی تابستان اش چه اشتراکی با عشق رنگ و رو رفته‌ی امیر و رویا دارد؟
وجه تسمیه‌ی عنوان فیلم مرداد به هیچ وجه مشخص نیست. چرا امیری که تا این حد رابطه اش با رویا به سردی گرویده است باید چنین شعری در وصف یار بگوید. مرداد با گرمای چله‌ی تابستان اش چه اشتراکی با عشق رنگ و رو رفته‌ی امیر و رویا دارد؟

لزوم حضور دوست باردار رویا تا آخر فیلم هم مشخص نمی شود گویی که نویسنده فقط از آن برای طولانی کردن و کش دار کردن فیلم مرداد استفاده کرده است. حال سوال این است که چرا برای ایفای این نقش به سراغ بهنوش بختیاری رفته بازیگری که عمدتاَ در نقش های طنز در سینما و تلویزیون دیده شده، کسی که خودش از نعمت مادر شدن محروم بوده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم جمشیدیه کاری از یلدا جبلی؛ حدس های قابل ستایش

لزوم حضور دوست باردار رویا تا آخر فیلم هم مشخص نمی شود گویی که نویسنده فقط از آن برای طولانی کردن و کش دار کردن فیلم مرداد استفاده کرده است. حال سوال این است که چرا برای ایفای این نقش به سراغ بهنوش بختیاری رفته بازیگری که عمدتاَ در نقش های طنز در سینما و تلویزیون دیده شده، کسی که خودش از نعمت مادر شدن محروم بوده است.
لزوم حضور دوست باردار رویا تا آخر فیلم هم مشخص نمی شود گویی که نویسنده فقط از آن برای طولانی کردن و کش دار کردن فیلم مرداد استفاده کرده است. حال سوال این است که چرا برای ایفای این نقش به سراغ بهنوش بختیاری رفته بازیگری که عمدتاَ در نقش های طنز در سینما و تلویزیون دیده شده، کسی که خودش از نعمت مادر شدن محروم بوده است.

وجه تسمیه‌ی عنوان فیلم مرداد به هیچ وجه مشخص نیست. چرا امیری که تا این حد رابطه اش با رویا به سردی گرویده است باید چنین شعری در وصف یار بگوید. مرداد با گرمای چله‌ی تابستان اش چه اشتراکی با عشق رنگ و رو رفته‌ی امیر و رویا دارد؟

چه مردادی شود بهمن کنار تو، من از غوغای ابر و آسمان می‌فهمم اینجایی

و در پایان باید اضافه کنیم که بی شک فیلم مرداد ریتم و ضرباهنگ و زمانبندی درستی برای نحوه‌ی ارائه‌ی اطلاعات ندارد. فیلم اول بهمن کامیار دچار تکرار و ملالی است که بسیاری از فیلم های اجتماعی این روزهای سینمای ایران با آن روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم قانون مورفی ساخته‌ی رامبد جوان ؛ قانون خندوانه، بال پروانه بر بدن مگس

نهال حق دوست

نهال حق دوست هستم، لیسانس معماری و فوق لیسانس پژوهش هنر و علاقمند به ادبیات، تئاتر، سینما، معماری، موسیقی و فلسفه.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا