سینمای ایران

معرفی فیلم مصادره کاری از مهران احمدی غرب زدگیِ خنده دار

معرفی فیلم مصادره کاری از مهران احمدی غرب زدگیِ خنده دار

فیلم مصادره کاری از مهران احمدی غرب زدگیِ خنده دار سودای سیمرغ ۱، مصادره نام نخستین ساخته ی بلند سینمایی مهران احمدی است که بیشتر او را به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون می شناسیم.

فیلم مصادره نام نخستین ساخته ی بلند سینمایی مهران احمدی است که بیشتر او را به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون می شناسیم. باید گفت که او پیش از این نیز تجربه های زیادی در زمینه دستیاری کارگردان و کارگردانی فیلم کوتاه داشته است. نویسنده ی فیلم مصادره علی فرقانی است و بازیگران اصلی آن عبارتند از رضا عطاران، بابک حمیدیان، هومن سیدی، هادی کاظمی، میرطاهر مظلومی و مهران احمدی. در ادامه با معرفی فیلم مصادره با نت نوشت همراه باشید.

معرفی فیلم مصادره ؛ غرب زدگیِ خنده دار

پیش از معرفی فیلم مصادره باید گفت این فیلم در جشنواره فجر سال گذشته اولین اگران خود را پشت سرگذاشت. به نظر می رسد که از ابتدای ساخت فیلم مصادره اخبار این فیلم به صورت مرتب بیرون می آمد و مخاطبان سینما منتظر اولین اکران آن بوده اند. نیمی از فیلم “مصادره” خارج از ایران فیلمبرداری شده است. مکان داستانی آن آمریکا است اما فیلمبرداری در ارمنستان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مصادره کاری از مهران احمدی، مصائب و بد شانسی های یک پدر و پسر

 

قبل از هرچیز از ابتدای تیتراژ آغاز فیلم، مخاطب در می یابد با یک اثر کمدی به شکل امروزی آن مواجه است. امروزی به معنای در نظر گرفتن استاندارد های کمدی جهانی است و نه تنها استانداردهای فیلم ایرانی. با شروع شدن ماجرای فیلم نیز مخاطب به صورت ناخودآگاه وسط ماجرا قرار می گیرد و آن را دنبال می کند. این دنبال کردن شاید به دلیل قصه گو بودن “مصادره” است. در معرفی فیلم مصادره باید گفت این فیلم قبل از آن که بخواهد هر چیزی بگوید و دغدغه اش را مطرح کند، برای مخاطب داستانی را روایت می کند. داستان مردی که تنها شبیه خودش است و نه هیچکس دیگر.

شخصیت اصلی داستان “اسماعیل” که نقش آن را “رضا عطاران” ایفا می کند، شخصیتی است در عین سادگی، پیچیده. او مدام در موقعیت هایی معمول و واقعی قرار می گیرد اما همان موقعیت را با وجود خود تبدیل به یک موقعیت کمدی می کند. گویی “اسماعیل” به عنوان انسانی اجتماعی تنها خواسته اش از زندگی این است که زندگی کند اما اتفاقات بیرونی به او و طبیعت او اجازه ی زندگی آرام را نمی دهند. همانطور که گفته شد شخصیت اصلی و حتی شخصیت های دیگر “مصادره” هر کدام خصوصیاتی را دارا هستند که آنها را از تیپ های معمولی کمدی دور نگه می دارد.

“اسماعیل” کارمند نهادی به نام ساواک است. او یک کارمند ساده است که به دلیل کارمند بودنش آن هم به صورت موقتی، تمام عمر خود در حال قضاوت شدن است. قضاوت هایی که باعث می شوند او زندگی سخت و پیچیده ای را بر خلاف طبیعت انسانی خود تجربه کند. شخصیت های دیگر “مصادره” بر خلاف “اسماعیل” مدام در حال تغییر و تحول درونی و بیرونی اند. دوست صمیمی او تنها در طول دو یا سه دهه باورهای بنیادین خود را عوض می کند بدون اینکه دور از منطق و عجیب به نظر برسد اما “اسماعیل” که از ابتدای داستان تنها خودش را زندگی می کند عجیب تر و حتی ساده دل و کم هوش تر به نظر می رسد.  به نظر می رسد که “مهران احمدی” اولین تجربه ی خود را گرچه در ژانر کمدی ساخته است، دغدغه های زیادی برای گفتن داشته است.

بیشتر بخوانید: مروری بر زندگینامه و آثار هومن سیدی ؛ سیر تکاملی یک کارگردان

بیشتر بخوانید: نقد فیلم عصبانی نیستم ساخته‌ی رضا درمیشیان، عصبانی هستم

در معرفی فیلم مصادره باید گفت این اثر در عین حال که فیلمی بی ادعا و ساده است، حرف هایی برای گفتن دارد. این فیلم مسائل مختلفی مانند مهاجرت، قضاوت و به طور کلی آدم ها را در قالب طنز بیان می کند اما در جاهایی تحلیل و بررسی همه جانبه ی پدیده ها کمرنگ می شود که البته دلیل آن محدودیت هایی است که نویسنده و فیلمساز با آن مواجه هستند. برای مثال فیلم با دست باز و طنازی کامل تصویرش را از اوضاع قبل از انقلاب به نمایش میگذارد اما مسائل بعد از انقلاب تنها با اشارات و تکه هایی کوتاه نشان داده می شود. در آخر نکته ای که درباره ی “مصادره” جلب نظر می کند، فرم و شکل و شمایل فرنگی گونه ی آن است که البته این مسئله هم امکان دارد با هدفی از طرف فیلمساز همراه بوده است.

اما به هر حال از ابتدای فیلم، از جایی که تیتراژ آغازین فیلم شروع می شود، این حال و هوای فیلم های خارجی به سرعت به مخاطب منتقل می شود. در اینجا این سوال مطرح می شود که دلیل ایجاد این حال و هوای فیلم های غربی به میزان زیاد در این اثر چه بوده است؟!

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم مغزهای کوچک زنگ زده کاری از هومن سیدی ؛ کلی گویی و بی حاصلی

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم هایلایت کاری از اصغر نعیمی ؛ تصادفی پر ماجرا و معمایی مصنوعی

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی

مصادره فیلمی از مهران احمدی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا