دانستنی‌های سلامتی

ملین های طبیعی قوی و روان کننده شکم برای رفع یبوست

ملین های طبیعی قوی برای رفع مشکل یبوست

ملین های طبیعی مانند دانه کتان، انجیر و آلو می توانند به طور چشمگیری در درمان یبوست موثر باشند. سبوس غلات و خصوصاً دانه شنبلیله نیز مفید در این امر بسیار کارآمد می باشند.

۱۱+

ملین های طبیعی مانند دانه کتان، انجیر و آلو می توانند به طور چشمگیری در درمان یبوست موثر باشند. سبوس غلات و خصوصاً دانه شنبلیله نیز مفید در این امر بسیار کارآمد می باشند. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات روده ای و یبوست، مایعات و مواد غذایی غنی از فیبر شامل میوه ها، سبزیجات و دانه های غلات را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. در ادامه به معرفی و بررسی ملین های طبیعی می پردازیم، در نتیجه با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی یبوست با چای گیاهی و آبمیوه و حرکات ورزشی و باید نبایدهای درمان یبوست

ملین های طبیعی قوی

ملین های طبیعی و روان کننده های مدفوع که به رفع یبوست کمک می کنند، شامل موارد زیر می باشند:

  • آب و مایعات دیگر
  • میوه های غنی از فیبر و سبزیجات برگی شکل
  • دانه های غلات کامل
  • دانه کتان

اگر در دفع مدفوع خود دچار مشکل می شوید و یبوست دارید، باید بدانید که تنها شما مبتلا به این عارضه نیستید. بررسی های اخیر نشان می دهند که ۳۰ درصد از جمعیت جهان از این عارضه رنج می برند. یبوست به دلیل کمبود آب کافی در دستگاه گوارش، کم بودن تعداد حرکات روده و در نتیجه خشک و سفت شدن مدفوع به وجود می آید. برای بسیاری از افراد، این مشکل گاهاً پس از به وجود آمدن، خودش بهبود می یابد و در موارد کمی نیاز به درمان دارد. با این حال افرادی هم هستند که همیشه و در دوره های طولانی دچار یبوست می شوند. مانند:

  • افراد خیلی مسن
  • افرادی که همیشه در شرایط بهداشتی هستند و این شرایط ناگهان عوض می شود. مثل افراد مبتلا به هموروئید (بواسیر)، بیماری های قلبی و کسانی که به تازگی عمل جراحی داشته اند.
  • زنان باردار
  • افرادی که داروهای خاصی از جمله ضد درد، ضد افسردگی، ضد آلرژی و داروهای شیمیایی قوی استفاده می کنند.

بنابراین بهترین گزینه برای افرادی که یبوست دارند و نمی خواهند از داروهای شیمیایی برای رفع مشکل شان استفاده کنند، تغییر رژیم غذایی و استفاده از روان کننده ها و ملین های طبیعی قوی است. گزینه های پیش روی شما که می تواند به کاهش مشکلات ناشی از یبوست و درمان آن کمک کند شامل موارد زیر می باشند:

بیشتر بخوانید: سم زدایی روده بزرگ و درمان یبوست با ۲ روش خانگی معجزه آسا

۱ . آب و دیگر مایعات

باید در روز ۶ تا ۸ لیوان آب یا سبزیجات تازه، میوه ها، آب میوه های تازه خصوصاً آب نارگیل، سوپ ها، شیر و چای استفاده کنید. در بیشتر موارد نوشیدن مقدار آب کافی به همراه رژیم غذایی سالم و ورزش، می تواند به اندازه کافی برای درمان یبوست موثر باشد.

بله ساده ترین و موثر ترین روشو قوی ترین میان ملین های طبیعی ، اول، آب است. احتمالاً درباره قانون نوشیدن ۸ لیوان در روز شنیده اید. این قانون زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شما مستعد یبوست هم باشید. آب، نقش های متعددی را در بدن ما ایفا می کند تا ما را سالم، فعال و هوشیار نگه دارد. در طول انجام عمل هضم غذا، آب به حل کردن مواد غذایی حتی مواد زائد کمک می کند و اجازه می دهد غذای هضم شده راحت تر در روده حرکت کند. هنگامی که ما به اندازه کافی مایعات مصرف نمی کنیم، بدن آب کافی برای هضم و حرکات غذا را در اختیار ندارد و در نتیجه مدفوع خشک می شود. یبوست می تواند نشانه ای باشد مبنی بر این که شما آب کافی دریافت نکرده اید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی یبوست کودکان

۲ . میوه های غنی از فیبر و سبزیجات برگی شکل

لوبیا، نخود فرنگی، آجیل و دانه ها نیز منبع غنی از فیبر محلول هستند و از ملین های طبیعی به شمار می روند.

فیبر یا مواد خوراکی زبر و سبوس دار موجود در غذا نقش مهمی در هضم مواد غذایی دارند. فیبر و آب با همکاری یکدیگر باعث انبساط، نرم شدن و حذف مواد زائد از سیستم گوارش شما می شود. دانه های غلات کامل و خام معمولاً حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند که هر دو به بهبود عملکرد سیستم گوارش شما کمک می کنند. فیبر محلول در لوله گوارش آب را از غذا جذب می کند و در ادامه، غذا به یک ژل نرم تبدیل می شود. فیبر نامحلول به مقدار زیادی به مدفوع اضافه می شود و باعث سرعت بخشیدن به عبور غذا در طول روده می شود.

میوه های غنی از فیبر را به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید و تفاوت را به وضوح احساس کنید! مصرف روزانه میوه برای افراد بزرگسال و مسن ۳ تا ۴ بار است اما برای کودکان ۲ بار در روز کافی می باشد. قسمت نرم میوه ها حاوی فیبر محلول است؛ به عنوان مثال پاپایای رسیده (نوعی میوه هندی) دارای اثر ملین ملایمی است و اگر بعد از غذا مصرف شود، به تنظیم و تسکین حرکات روده کمک می کند. برخی از کارشناسان تغذیه انبه را که غنی از فیبر است، برای کاهش یبوست پیشنهاد می کنند. موز هم می تواند اثر مثبتی داشته باشد. فیبر نامحلول میوه در پوست و قسمت های داخلی آن ها که کمی سفت است، یافت می شود. سیب، گلابی، انگور و زغال اخته نیز اثرات مثبتی در این زمینه دارند.

به همین ترتیب سبزیجات سبزرنگ و تیره و برگی شکل مانند اسفناج، کلم و کلم بروکلی، غنی از فیبر و منیزیم هستند و کلیدی برای تصحیح عملکرد سیستم گوارش می باشند. مصرف روزانه سبزیجات برای افراد بزرگسال و مسن ۳ تا ۴ بار و برای کودکان ۳ بار در روز است. توجه داشته باشید که باید از انواع مختلف سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی هموروئید و راه های پیشگیری از بواسیر

۳ . دانه کامل غلات

دانه های کامل غلات، غنی از فیبر و مواد مغذی هستند و می توانید از آن ها به عنوان ملین های طبیعی قوی استفاده کنید. این دانه ها مانند برنج قهوه ای، گندم کامل، بلغور، جو و حتی پاپ کورن باید در رژیم غذایی شما باشند. سبوس جو و جو دوسر غنی از فیبر محلول هستند. در حالی که سبوس گندم حاوی فیبر نامحلول است. بزرگسالان روزانه به ۹ تا ۱۱ وعده و کودکان به ۶ وعده غلات نیاز دارند.

مواردی که لازم است احتیاط کنید: به طور معمول اکثر مردم مقدار فیبر کمتری نسبت به مقدار توصیه شده که ۲۵ گرم برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان است، مصرف می کنند. بنابراین اگر در سیستم غذایی شما از مقدار کافی فیبر استفاده نشده است، وقت آن رسیده که با افزایش میزان فیبر به رژیم جدید خود، عادت کنید. از طرفی مصرف مایعات را افزایش دهید تا بدنتان بتواند این میزان فیبر را اداره و کنترل کند.

۴ . تخم کتان

شما می توانید پودر تخم کتان را بر روی صبحانه خود، روی ماست و یا سالاد خود بپاشید. به جای این می توانید یک قاشق غذا خوری روغن تخم کتان را با ماست و عسل مخلوط کنید و نیم ساعت قبل از خواب آن را بخورید.

تخم کتان به لطف داشتن فیبرهای محلول و نا محلول و یک نوع ماده صمغی به عنوان یک روان کننده و از ملین های طبیعی شناخته می شود. هنگامی که تخم کتان با آب ترکیب می شود، فیبرها و صمغ موجود در آن منبسط می شوند. تخم کتان در سیستم گوارش، حجمی را به مواد زائد اضافه می کند و به راحتی آن ها را در روده حرکت می دهد.

زمانی که تخم کتان را تهیه کردید، آن را به خوبی بشویید و تا ۲۴ ساعت آن را مصرف کنید؛ زیرا پس از آن خاصیتش را از دست می دهد. تخم کتان به راحتی در دسترس می باشد و برای حفظ ترکیباتش، به طور خاصی بسته بندی شده است یا در کپسول های خاصی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که روغن تخم کتان باید در یخچال نگهداری شود.

بیشتر بخوانید: علت های نفخ شکم که نباید بی تفاوت از کنار آن‌ها رد شوید

۵ . Psyllium Husk یا پوسته اسفرزه (دانه ای شبیه بارهنگ)

اگر تا به حال از این ماده استفاده نکرده اید، برای بار اول از یک دوز کم استفاده کنید؛ مثلاً یک قاشق چای خوری از آن را با ۸ اونس آب بخورید و این مقدار را به تدریج افزایش دهید و به یاد داشته باشید حتماً ۶ تا ۸ لیوان آب را روزانه بنوشید. زیرا در غیر این صورت مکمل های اسفرزه ممکن است متورم شده و باعث خفگی شوند.

این ماده، دانه نوعی گیاه است که حاوی فیبر محلول و نا محلول است و آن را به عنوان ملینی قوی می شناسند. هنگامی که با آب ترکیب می شود، دانه های کوچک به جرم ژله ای تبدیل می شوند، مدفوع را هیدراته و نرم می کنند تا به راحتی از لوله گوارش عبور کند.

اسفرزه برای چندین مشکل مفید است. از ملین های طبیعی است و می تواند منجر به اسهال خفیف شود و یبوست را از بین ببرد و دردهای ناشی از بواسیر را کاهش دهد. اسفرزه ملین طبیعی است و برای مصرف باید با آب ترکیب شود. در استفاده از این ماده دقت کنید اگر داروی خاصی مصرف می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید که آیا اجازه دارید اسفرزه بخورید یا خیر. همچنین کودکان نیز نباید از اسفرزه استفاده کنند.

۶ . آلو بخارای بزرگ

کودکان ۱ تا ۶ سال می توانند تا یک چهارم فنجان آلو یا سه چهارم فنجان آب آلو را در روز برای رفع مشکل یبوست استفاده کنند. کودکان بالای ۷ سال نیز می توانند حداکثر یک و نیم فنجان آب آلو را روزانه مصرف کنند. بزرگسالان نیز می توانند برای رفع مشکل یبوست خود روزانه ۵ تا ۱۰ عدد آلو بخورند.

میوه آلو یا آلوی خشک شده می تواند بهترین گزینه از ملین های طبیعی برای یبوست باشد که بچه ها می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. هر ۱۰۰ گرم آلو حاوی ۶٫۱ گرم فیبر است که به حرکات منظم روده کمک می کند. آب آلو به دلیل داشتن سوربیتول که نوعی قند الکلی است، ملینی بسیار موثر است. هر ۱۰۰ گرم آب آلو حاوی ۶٫۱ گرم و هر ۱۰۰ گرم آلو حاوی ۱۴٫۷ گرم سوربیتول است.

بیشتر بخوانید: علل نفخ شکم در زنان که غیر عادی است

۷ . تریفالا (Triphala)

یک قاشق چای خوری پودر تریفالا را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و نیم ساعت قبل از خواب آن را بخورید و بعد آن دیگر چیزی نخورید. تریفالا را می توانید به صورت قرص هم تهیه کنید. از این ماده که از ۳ میوه مختلف تشکیل شده است، در طب آیورودا برای کاهش یبوست استفاده می شود.

در میان بهترین داروهای طب آیورودا و ملین های طبیعی برای درمان یبوست می توان به تریفالا اشاره کرد. تریفالا با حذف مواد زائد و کمک به تنظیم حرکات روده به درمان یبوست کمک کرده و مانع از تشکیل مدفوع سخت و سفت می شود.

۸ . انجیر

تا ۳ عدد انجیر خشک را در یک فنجان آب قرار دهید و صبح و غروب با معده خالی آن ها را بخورید و این کار را تا ۳ هفته ادامه دهید. همچنین می توانید انجیر خیس شده را با یک قاشق غذا خوری عسل بخورید.

انجیر حاوی پتاسیم و ویتامین های زیادی است. علاوه بر این دارای فیبر نیز می باشد که خاصیت ملین چشمگیری به آن می دهد و از ملین های طبیعی است. هر ۳ عدد انجیر به طور میانگین حاوی ۵ گرم فیبر است که با مدفوع مخلوط می شود و حجم آن را هم زیاد می کند. از طرفی انجیر مزه خوبی دارد و استفاده از آن راحت است.

بیشتر بخوانید: خواص انجیر

۹ . آبلیمو

اگر طعم آبلیمو را دوست دارید، آن را به صبحانه خود اضافه کنید. اگر احساس می کنید که کمی اسیدی است و نمی توانید آن را بخورید، با آب کمی آن را رقیق کنید.

در طب آیورودا باور بر این است که آب لیمو عوامل ایجاد کننده یبوست را کنترل می کند و سموم دستگاه گوارش را از بین می برد. نصف یک لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و صبح زود قبل از خوردن صبحانه با معده خالی بخورید تا حرکات روده را تحریک کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن مینای دندان، بعد خوردن آب لیمو مسواک بزنید. لیمو حاوی اسید آسکوربیک و اسید سیتریک است و ماهیت اسیدی دارد. با این حال هنگامی که متابولیزه می شود، قلیایی شده و می تواند به حذف زباله های اسیدی از بدن کمک کند.

۱۰ . دانه شنبلیله

دانه شنبلیله دارای خواص تسکین دهنده است. به این معنی که سطح داخلی روده را می پوشاند و به دفع مدفوع خشک کمک می کند. مانند اسفرزه متورم می شود و به مدفوع اضافه می شود و باید همراه آب زیادی مصرف شود. حدود ۵۰ درصد این دانه، فیبر غذایی است.

۱ تا ۲ قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در آب خیس کنید و ۲ تا ۳ بار در طول روز بخورید. از این دانه می توان در سالاد نیز استفاده کرد.

اگر از داروهای مربوط به دیابت استفاده می کنید، قبل از مصرف دانه شنبلیله با پزشک خود مشورت کنید. زیرا این دانه سطح قند خون را کاهش می دهد. زنان باردار نیز نباید از دانه شنبلیله استفاده کنند، زیرا ممکن است باعث انقباضات رحمی شود.

این ملین های طبیعی و مکمل های حاوی فیبر، راهی ایمن برای درمان یبوست هستند که قبل از مراجعه به پزشک می توانید به عنوان خط اول درمان از آن ها استفاده کنید. البته در مواردی که دیابت یا بیماری قلبی دارید یا باردار هستید، نباید بدون اجازه پزشک از آن ها استفاده کنید. در کنار این ها یک شیوه زندگی سالم را پیش بگیرید، ورزش کافی داشته باشید و مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای چربی و قند را برای بهبود عملکرد روده کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: چرا لوبیا باعث نفخ می‌شود؟ چگونه لوبیا بخوریم تا نفخ نکنیم؟

نویسنده: فائزه قربانی

منبع: www.curejoy.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا