سینمای ایران

معرفی فیلم اتاق تاریک کاری از روح الله حجازی ، سایه های خاکستری خویش

معرفی فیلم اتاق تاریک کاری از سید روح الله حجازی

تحلیل فیلم اتاق تاریک فیلمی از روح الله حجازی، سایه های خاکستری خویش. اتاق تاریک تازه ترین ساخنه ی سید روح الله حجازی است. سه سال قبل وی فیلم مرگ ماهی را به روی پرده برده بود. در اتاق تاریک ساره بیات و ساعد سهیلی نقش آفرینان اصلی هستند.

فیلم اتاق تاریک تازه ترین ساخته‌ی سید روح الله حجازی است. حجازی پس از سه سال اتاق تاریک را ساخته است سه سال قبل وی فیلم مرگ ماهی را به روی پرده برده بود. در اتاق تاریک ساره بیات و ساعد سهیلی نقش آفرینان اصلی هستند. به نظر می رسد که حجازی تصمیم داشته تا به موضوعی درباره آسیب کودکان و به طور کلی تربیت آنان با رویکردی روانشناختی بپردازد که البته هم در این امر موفق دیده می شود. در ادامه با معرفی فیلم اتاق تاریک با نت نوشت همراه باشید.

معرفی فیلم اتاق تاریک ، سایه های خاکستری خویش

داستان فیلم اتاق تاریک از این قرار است که زن شوهری به تازگی به آپارتمانی نقل مکان کرده اند. این خانه جایی بیرون از شهر قرار دارد، آن ها با گم شدن کوتاه مدت پسر ۵ ساله ی خود دچار چالشی جدید می شوند. داستان با گم شدن و بلافاصله پیدا شدن کودک آغاز می شود و مخاطب نیز در همین نقطه ی فیلم احتمالا با اصل موضوع داستان که کودک است روبرو می شود. در ادامه ی داستان مخاطب با رفتار ضد و نقیض زن و شوهر با پسرشان مواجه می شود که شاید مهم ترین نکته ی داستان همین جا است. کودک از شب گم شدنش دچار تغییراتی شده است اما قبل از آن نیز مادرش او را در اتاقی تاریک برای تنبیه حبس می کرده است پس مشکل اصلی کودک تنها گم شدن و آسیب احتمالی آن شب نیست.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم اتاق تاریک کاری از سید روح الله حجازی؛ یک داستان مردانه

مخاطب فیلم اتاق تاریک با دو شخصیتی طرف است که مدام در حال اشتباه کردن و سپس پشیمانی است. اما این اشتباهات نیز مانند دیگر کنش های شخصیت ها به شکلی جا افتاده و قابل باور به نظر نمی رسند. زن مدام نگران پسرش است و حتی این نگرانی در جاهایی وسواس گونه است اما از طرفی می بینیم که در پلان بعدی اعمالی درباره ی کودک انجام می دهد که بدیهی است نباید انجام دهد.

هاله (ساره بیات) زنی است به ظاهر اهل مطالعه و حتی روشنفکر که مدام نگاه سنتی شوهر را به سخره می گیرد اما خودش دچار تعصباتی فراوان است. او نسبت به شوهر با کوچکترین برخوردی حسادت می کند و در چالش به وجود آمده درباره ی فرزندش نیز کارهایی را انجام می دهد که با دیگر اعمالش همخوانی ندارد. این تضاد می تواند از ملزومات شخصیت هاله یا به عبارتی نحوه ی شخصیت پردازی نویسنده فیلمنامه باشد اما در هر شکل شاید بتوان گفت که خیلی در وجود شخصیت ننشسته است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله “سیاهی سفیدی و اندوه طوفان”

درباره ی شخصیت فرهاد (ساعد سهیلی) نیز می توان گفت که وی توانسته است شخصیت یک پدر متوسط را به خوبی ایفا کند اما در آخر داستان و یا حتی وسط داستان با برخی از اعمال شخصیت روبرو می شویم که انگار قرار بوده او دارای شخصیتی از آنی که هست پیچیده تر و یا حتی آسیب دیده تر باشد که در نهایت این پیچیدگی ها به هیچ عنوان دیده نمی شود و تنها در پایان داستان است که خود با کمک دیالوگی آسیب دیدگی و پیچیدگی شخصیتش را بروز می دهد.

هر دو شخصیت فیلم اتاق تاریک در یک چیز دارای اشتراک هستند، آن ها هیچ کدام حاضر نیستند که غفلت و یا اعمال اشتباه خود را درباره ی فرزندشان به گردن بگیرند. این دو شخصیت مدام در حال انداختن نقصی بر گردن عوامل بیرونی و آدم های بیرون از خانه شان هستند. نکته ی دیگر سوالی است که که در داستان در مورد آسیبی که کودک بعد از گم شدن و پیدا شدنش شده است، که به عبارتی مهم ترین سوال این فیلم نیز هست. اما پاسخ این سوال آنقدر دیر و با روند کند پاسخ داده می شود که در نهایت می تواند مخاطب را دل زده و ملول کند. این پایان شاید سوء تفاهمی است که زیاد از حد کش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم شعله ور به کارگردانی حمید نعمت الله ؛ اتفاق‌های تصنعی و آبی بر آتش

معرفی فیلم اتاق تاریک کاری از سید روح الله حجازی

معرفی فیلم اتاق تاریک کاری از سید روح الله حجازی

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم اسرافیل کاری از آیدا پناهنده، فیلمی با احساسات و مسائل ذهنی

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم سوء تفاهم ساخته‌ی احمدرضا معتمدی ، هیاهویی بسیار برای هیچ

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ماهورا ساخته ی حمید زرگر نژاد ، خون ها و سکونت انسان و جریان هور

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم خجالت نکش ساخته‌ی رضا مقصودی؛ یک داستان بی سر و ته

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا