ورزش و تناسب اندام

رژیم پالئو: نمونه رژیم غذایی پالئو و مزایا و عوارض این رژیم غذایی

رژیم پالئو
۶+

رژیم پالئو یک رژیم غذایی بسیار جدید و مدرن امروزی است که به پیشنهاد بسیاری از متخصصان تغذیه به دلایل مختلف باید از آن استفاده کرد. نام رژیم غذایی پالئو که برگرفته از دوران انسان پالئولیتیک یا پارینه سنگی است بر مصرف غذاهایی تاکید می‌کند که مربوط به دوران عصر حجر و مردم غارنشین است.

دورانی که انسان به ساده ترین روش زندگی می‌کرد و خوراک اصلی او دانه‌های روغنی، دانه‌های آجیل، میوه، سبزیجات، و البته با کشف آتش گوشت و ریشه سبزیجات بود و البته از غذاهای فرآوری شده هم خبری نبود. با جدیدترین روش رژیم غذایی سالم که در واقع می‌توان گفت رژیم پالئو جدیدترین رژیم غذایی در جهان است در نت نوشت امروز آشنا شوید.

رژیم پالئو

پس از سال‌ها تحقیق می‌توان گفت طی ۳۰ سال اخیر رژیم غذایی پالئو نسبت به رژیم‌های دیگر از اقبال بیشتری برخوردار بوده به طوری که در این دوران مورد علاقه ترین رژیم غذایی در دو سه دهه اخیر بوده است. رژیم پالئو را می‌توان برای مدت کوتاهی اجرا کرد تا بدن به طور کامل سم زدایی شود. هر چند بعضی‌ها ترجیح می‌دهند آن را مدت طولانی تری ادامه دهند. ولی به دلیل استفاده متنوع از گوشت و سبزیجات و میوه‌ها این رژیم در حال حاضر به رژیم مورد علاقه خیلی‌ها تبدیل شده است.

نام رژیم غذایی پالئو که برگرفته از دوران انسان پالئولیتیک یا پارینه سنگی است

نام رژیم غذایی پالئو که برگرفته از دوران انسان پالئولیتیک یا پارینه سنگی است

غذایی‌های که در رژیم غذایی پالئو می‌خورید

اگر قصد دارید رژیم پالئو paleo diet را بگیرید غذاهای زیادی برای مصرف می‌توانید انتخاب کنید که به شرح زیر است:

  • انواع گوشت شامل ماهی‌های سالمون و قزل آلا، گوشت گاو، بوقلمون، حلزون، مرغ
  • تخم پرندگان شامل  تخم مرغ، تخم کبک، تخم بلدرچین
  • انواع سبزیجات شامل کلم برگ سبز، پیاز، سیر، هویج، سبزیجات ریشه‌ای مثل شلغم، انواع سیب زمینی، چغندر و البته دیگر سبزیجات
  • انواع میوه
  • انواع دانه‌های روغنی و آجیل
  • انواع ادویه ، نمک و روغن‌های گیاهی

غذاهایی که نباید در رژیم پالئو بخورید

در رژیم غذایی پالئو غذاهای زیر به هیچ وجه نباید استفاده شود:

  •  غذاهای حاوی شربت ذرت
  • انواع شیرینی، بستنی، نوشابه، فست فود و هر نوع غذا یا میان وعده‌ای که در دسته بندی غذاهای فرآوری شده  قرار می‌گیرند
  • حبوبات و غلات
  •  انواع لبنیات
  • کره‌های گیاهی مثل مارگارین
  • شیرین کننده‌های مصنوعی

برنامه غذایی رژیم پالئو

یک نمونه از برنامه غذایی یک روزه رژیم غذایی پالئو به شرح زیر است:

  • صبحانه: بیکن ( یا تکه‌ای گوشت) – تخم مرغ – نصف گریپ فروت
  • ناهار: ساندویچ کاهو، گوشت و سبزیجات
  • شام: استیک با سبزیجات و سیب زمینی
  • میان وعده: بال کبابی مرغ

فواید رژیم پالئو

چند مزیت این رژیم برای سلامتی شامل:

  • تقویت قدرت مغز
  • کارکرد بهتر دستگاه گوارش و فرآیند هضم
  •  کاهش التهابات بدن
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن
  •  کنترل وزن

سلامت مغز

بیشتر غذاهایی که در رژیم پالئو مصرف می‌شود حاوی چربی‌های مفید و آنتی اکسیدان است که هر دو باعث سلامت مغز، متعادل شدن هورمون ها، و پیشگیری از بیماری‌های عصبی است.

هضم آسان

در رژیم پالئو سبزیجات زیاد مصرف می‌شود که به دلیل داشتن فیبر فراوان با تحریک حرکات روده‌ها از بیماری هایی مثل یبوست، تهوع، دل پیچه و ناراحتی‌های معده جلوگیری می‌کند.

کاهش حساسیت

بیشتر حساسیت‌ها در نتیجه بروز التهاب و آن هم به دلیل مصرف شیرینی یا شیرین کننده‌های مصنوعی به وجود می‌آید که باعث اعتیاد به شیرینی شده و حتی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند. در این رژیم از این غذاها خبری نیست.

افزایش انرژی

چون تمام غذاهای رژیم غذایی پالئو سالم است و البته به دلیل داشتن پروتئین زیاد و حذف کربوهیدرات‌های ساده مثل غلات و برنج و ماکارونی و شیرینی؛ شخص هیچ وقت دچار ضعف نمی‌شود و همیشه سرحال و پر انرژی است.

کاهش وزن

حذف شیرینی و شکر، شیرین کننده‌های مصنوعی و چربی‌های مضر و غیرطبیعی در رژیم پالئو باعث کنترل و کاهش مصرف کالری دریافتی از غذای روزانه می‌شود. بدیهی است کم کردن کالری دریافتی پس از مدتی باعث کاهش وزن در نتیجه از بین رفتن چربی‌های جمع شده در بدن می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

غذاهای فرآوری شده و فست فود و همین طور میان وعده‌ها به میزان زیادی حاوی شربت ذرت و فروکتوز است و پس از مدتی باعث ابتلا فرد به دیابت می‌شوند.

بیماری دیابت یکی از آزاردهنده ترین بیماری‌ها است که نه تنها باعث می‌شود تقریبا بسیاری از غذاها، سبزیجات و میوه‌ها را نتوانید بخورید بلکه مشکلات جسمی و روحی شدیدی هم برای فرد به وجود می‌آورد. در رژیم پالئو این غذاها ممنوع هستند!

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست؟ با مزایای رژیم کتوژنیک برای لاغری و درمان بیماری‌ها آشنا شوید

عوارض جانبی رژیم غذایی پالئو

مثل هر رژیم دیگری بحث و جدل هایی در مورد دفاع یا رد رژیم پالئو وجود دارد که از جمله مخالفان به آن اشاره می‌کنند به شرح زیر است:

اسهال: به دلیل استفاده سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی پالئو ، مخالفان اعتقاد دارند تغییر رویه در مصرف بیشتر سبزیجات باعث به هم خوردن کارکرد روده‌ها و در نتیجه اسهال می‌شود. هر چند تجربه نشان داده است بخصوص در افرادی که از یبوست رنج می‌برند این تغییر روش نه تنها اسهال به دنبال ندارد بلکه باعث تمیز بودن همیشگی دستگاه گوارش و حتی لاغری می‌شود.

میل شدید به خوردن: مخالفان این رژیم می‌گویند چون از غذاهای فرآوری شده در این رژیم استفاده نمی‌شود، شخص سیر نمی‌شود. در نتیجه تمایل بیشتری به غذا خوردن دارد. هر چند آن‌ها می‌گویند این میل شدید به غذا خوردن در دو سه هفته اول است. ولی باز هم این ادعا رد می‌شود. چون مصرف گوشت در این رژیم باعث سیر شدن کامل می‌شود.

بوی بد دهان: رژیم پالئو نسبت به دیگر رژیم‌ها کربوهیدرات بیشتری از بدن را می‌سوزاند. این فرآیند که کتوزیس Ketosis نام دارد باعث ایجاد استون در بدن می‌شود که بوی بد دهان را به دنبال دارد.

پرکاری تیروئید: حذف کربوهیدرات از برنامه غذایی و استفاده از سبزیجات ریشه‌ای تغییراتی در سوخت و ساز بدن به وجود می‌آورد که شامل تغییرات هورمونی نیز می‌شود. به همین دلیل افرادی که سابقه بیماری تیروئید دارند از این رژیم نباید استفاده کنند. شاید مشورت با پزشک به شما کمک کند که بجز بعضی از اقلامی که جزو غذاهای ممنوعه بیماری تیروئید محسوب می‌شود از بقیه برنامه غذایی رژیم پالئو بتوانید استفاده کنید.

علاوه بر رژیم پالئو رژیم‌های غذایی گوناگونی در سراسر جهان برای سلامتی بیشتر، کنترل و پیشگیری از بیماری ها، طول عمر و کنترل وزن و حتی کاهش وزن و لاغری وجود دارد که از جمله می‌توان به رژیم کتوژنیک و رژیم مدیترانه‌ای اشاره کرد.

بهترین کار بررسی دقیق هر کدام قبل از اجرای آن‌ها در برنامه غذایی است. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید بهتر است با پزشک خود، یک متخصص تغذیه و البته تجارب خودتان مراجعه کنید تا مناسب ترین رژیم را برای خودتان انتخاب کنید. به هر حال هیچ کس بهتر از خودتان نمی‌داند که مثلا بعد از خوردن گوشت یا سبزیجات یا میوه‌ها چه تغییراتی در بدن تان به وجود می‌آید و چه احساسی دارید.

بیشتر بخوانید: رژیم مدیترانه‌ای چیست؟ چالش ۳۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن – مقدمه

منبع + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    یاس

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۶:۵۱

    مستند این رژیم رو دیدم خیلی جالب بود
    و با رژِیم کتو فرق داره

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا