ادبیات جهان

رمان غرور و تعصب نوشته جین آستن

رمان غرور و تعصب Pride and Prejudice اثر جین آستن Jane Austen
۶+

رمان غرور و تعصب Pride and Prejudice اثر جین آستن Jane Austen که در سال ۱۷۹۶ نوشته شده است اما تا سال ۱۸۱۳ چاپ نشد، همواره در فهرست بهترین رمان‌های جهان قرار داشته است و از پرطرفدارترین رمان‌های ادبیات کلاسیک انگلستان به شمار می‌رود. این رمان توسط فیلمسازان متعددی به روی پرده رفته که در نسخه آخر آن خانم کیرا نایتلی و آقای متیو مک فادی در سال ۲۰۰۵ نقش‌های الیزابت و درسی را ایفا کرده اند.

در آغاز متن معرفی رمان غرور و تعصب را به قلم سرکار خانم فاطمه گرایی می‌خوانید:

رمان غرور و تعصب ، همه‌ی زنان با این که در نهایت زن هستند اما…

Jane Austen با اینکه از سنین کم نوشتن را آغاز کرده است به طوری که این اثر شاهکارش را تنها در سن ۲۱ سالگی نوشته اما، به خوبی زندگی واقعی و واقعیت آدم‌ها را می‌شناخته آن گونه که می‌توان به جرات او را راوی زندگی با همه خوشی‌ها و ملال هایش که بوی زندگی‌های روستایی و کوچه پس کوچه‌های پایین شهرها را می‌دهد معرفی کرد.

الیزابت فرزند ارشد از پنج دختر آقای بنت، شخصیت اول داستان محسوب می‌شود و با وجود روایت از دید دانای کل اما بیشتر اوقات داستان از پس ذهن الیزابت روایت می‌شود، شخصیتی که در خلاف جریانات عرفی و فرهنگی جامعه‌اش قدم بر می‌دارد.

“تعداد آدم‌هایی که من واقعاً دوست‌شان داشته باشم زیاد نیست، تعداد کسانی که نظر خوبی درباره شان دارم از آن هم کمتر است. من هرچه بیشتر دنیا را می‌شناسم از آن ناراضی‌تر می‌شوم. هر روز که می‌گذرد بیشتر معتقد می‌شوم که آدم‌ها شخصیت ناپایداری دارند و نمی‌شود روی ظواهر لیاقت یا فهم و شعورشان حساب کرد…”

در رمان‌های قرن هجده ام همیشه آن پی رنگ رمانتیسم و سانتی مانتالیسم داستان توی ذوق می‌زند زمانه‌ای که همیشه شخصیت‌ها سیاه و سفید بوده اند اما شجاعت جین در آن زمان با خلق شخصیت‌های چند بعدی و خاکستری و تسلطش بر واقعیت جامعه و حفظ آن در اثرش! در مسیر کنار زدن فرهنگ جامعه قدم برداشت تا جایی که او را به نویسنده‌ای فراسوی زمان تبدیل کرد.

رمان غرور و تعصب با آن که رمان عاشقانه است اما نه عشقی سانتی مانتال، بلکه او روایت کننده عشقی کاملا زمینی است و هیچ یک از شخصیت هایش را پاک و منزه معرفی نمی‌کند و هیچ یک قهرمان داستان نیستند.

در داستان رمان غرور و تعصب شخصیت‌ها آنقدر درگیر خرده روایت‌ها و ماجرا‌ها و اتفاقات می‌شوند که برای خواننده رها شدن از این همه گره کاری غیر ممکن به نظر می‌رسد.

نکته جالب داستان لحن منحصر به فرد هر یک از شخصیت‌ها است که هر کدام با زبان خود داستان را پیش می‌برد و به روش خودش به هدف می‌رسد. جین آستن به خوبی توانسته است از شخصیت‌های رمانش سخن بگوید کاملا با حوصله و شرح توصیفات طولانی وصف نشدنی که در نهایت کتابش را “فرزند دلبند من ” صدا می‌زند.

داستان رمان غرور و تعصب در بستری کاملا اعتقادی پیش می‌رود و از همان شروع نویسنده این را برای خواننده با گفتن این جمله: “صغیر و کبیر فرضشان این است که مرد مجرد پول وپله دار قاعدتا زن می‌خواهد.” روشن می‌سازد. جامعه‌ای روستایی که بر این باورند که دختر را باید برای شوهر دادن بزرگ کرد و خانواده آقای بنت با داشتن پنج دختر دم بخت از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

جین آستن به زیبایی هریک از آن پنج دختر را آن چنان خلق می‌کند که آدم هایی واقعی را لمس میکنی، با همان تفاوت‌ها و ویژه گی‌ها و خلق و خوی منحصر به فرد، و این گونه راه را برای اعتراض در برابر باور‌های غلط جامعه‌اش باز می‌کند این که “همه‌‌ی زنان با این که در نهایت زن هستند اما هریک جهانی کاملا متفاوت در پیش روی خود می‌خواهد .”

 

رمان غرور و تعصب Pride and Prejudice اثر جین آستن Jane Austen

رمان غرور و تعصب Pride and Prejudice اثر جین آستن Jane Austen

در ادامه با تحلیل و بررسی رمان غرور و تعصب با صدف پیکامی همراه خواهیم بود:

رمان غرور و تعصب نوشته‌ی جین آستین

غرور و تعصب Pride and Prejudice نام مشهورترین و یا شاید محبوب ترین اثر جین آستین Jane Austen، نویسنده‌ی برجسته‌ی انگلیسی است. جین آستین (۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ – ۱۸ ژوئیهٔ ۱۸۱۷) را یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان قرن هجدهم می‌‌دانند.

آثار او نه تنها ادبیات انگلستان بلکه ادبیات را در تمام دنیا تحت تاثیر قرار داده است. در ایران نیز جین استین نویسنده‌ای شناخته شده است که آثارش طرفداران بسیاری دارد.

از آثار مشهور این نویسنده می‌‌توان به غرور و تعصب، عقل و احساس، اما، ترغیب و منسفیلد پارک نام برد. جین آستین رمان غرور و تعصب را هنگامی که تنها بیست و یکسال سن داشت نوشت. نام این رمان در ابتدا تأثرات اولیه بود که بعدها به غرور و تعصب تغییر کرد. در ادامه با نت نوشت همراه شوید.

غرور و تعصب تا امروز مورد اقتباس برای سینما و تئاتر قرار گرفته است. این اقتباس‌ها با رویکردهای مختلفی همراه بوده است. پس از جنبش فمنیسم آثار جین آستین به ویژه غرور و تعصب دوباره مورد توجه قرار گرفت و به نوعی صدای فمنیست‌ها نیز خوانده شد.

در غرور و تعصب باید گفت که در این اثر به نوعی نگاهی طناز به شخصیت‌ها و موقعیت‌های خودش دارد که این طنز، اثر را تامل برانگیزتر می‌‌سازد. ماجرای چند خانواده در این داستان روایت می‌‌شود که شخصیت هایش دچار نوعی غرور، خودبینی، منفعت طلبی هستند.

غرور و تعصب Pride and Prejudice نام مشهورترین اثر جین آستن

غرور و تعصب Pride and Prejudice نام مشهورترین اثر جین آستن

در ابتدای ماجرا زنی را می‌‌بینیم که میل دارد تا یکی از چهار دختر خود را با مرد ثروتمند و سرشناس همسایه، پیوند دهد. اما اتفاق و ماجراهای بسیاری می‌‌افتد تا نقشه‌ی مادر و همینطور نقشه‌ها و حیله‌های اشخاص داستان به مسیری تازه و غیر پیش بینی شده بیفتد.

جین آستین در غرور و تعصب دست به ابتکاری زده که در زمان خود خیلی باب نبوده است. شخصیت‌های رمان غرور و تعصب خاکستری رنگ با طیف‌های متفاوت هستند و این نکته‌ای است که می‌‌تواند این اثر برای همیشه به روز نگه دارد و تاریخ انقضایی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: هنر سیر و سفر نوشته آلن دوباتن ، فلسفه سفر و مشاهده و ادراک

غرور و تعصب تا امروز مورد اقتباس برای سینما و تئاتر قرار گرفته است. این اقتباس‌ها با رویکردهای مختلفی همراه بوده است.

غرور و تعصب تا امروز مورد اقتباس برای سینما و تئاتر قرار گرفته است. این اقتباس‌ها با رویکردهای مختلفی همراه بوده است.

درست است که می‌‌توان در تحلیل، غرور و تعصب را در زمره‌ی ادبیات عاشقانه به حساب آورد اما این عاشقانه بودن به هیچ وجه به سمت سانتی مانتالیسم پیش نرفته است. عشق در غرور و تعصب مانند عشق‌های واقعی و نه افسانه‌ای روایت می‌‌شود.

عشق با تمام مقتضیات انسانی‌اش که شامل دروغ، غرور و انواع و اقسام حالات روانی اشخاص می‌‌شود. به نظر می‌‌رسد که جین آستین عشق را نیز مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی دیده و به همانگونه با آن برخورد می‌‌کند.

دختران در غرور و تعصب مانند یک اجتماع کوچک زنان دیده می‌‌شوند. چهار خواهر در این داستان معرفی می‌‌شوند که هر کدام دنیای مخصوص خود را دارند. شاید هر کدام از آن‌ها نمادی از زنان جوامع بشری دوره‌ی خود و حتی امروز باشند.

جین آستین Jane Austen، نویسنده‌ی برجسته‌ی انگلیسی

جین آستین Jane Austen، نویسنده‌ی برجسته‌ی انگلیسی

همه‌ی ماجراهای داستان غرور و تعصب را می‌‌توان برای امروز متصور شد. مرد جوانی با موقعیت اجتماعی ویژه، مورد توجه انواع و اقسام زنان قرار می‌‌گیرد. این داستانی آشنا برای همه‌ی ما است. زنان در مقابل چنین مردی در تلاشند که با رقابت با هم جنسان خود سرانجام نظر آن مرد را به خود جلب نمایند.

اما در نهایت با بدست آوردن توجه و تایید این مرد چه چیز عاید زن منتخب می‌‌شود؟ آیا تنها همسری با موقعیت و خانواده‌ای ویژه داشتن برای زندگی یک انسان کافی است؟ در اینجا یاد موضوع قدیمی و همیشگی زن در سایه‌ی مرد می‌‌افتیم.

زنانی که به جای آن که در صدد کسب کردن جایگاه مناسب برای خود باشند ترجیح می‌‌دهند که کنار مردی با جایگاه مناسب زندگی کنند و از موهبت‌های آن جایگاه بهره ببرند. اما داستان غرور و تعصب با ترسیم انواع و اقسام شخصیت‌ها و با تحلیلی روانشناختی از آن‌ها داستانی قابل تامل را روایت می‌‌کند که که در تحلیل غرور و تعصب باید گفت که این رمان قادر است برای تمام نسل‌های بشری تعمیم پذیر و تحلیل پذیر باشد.

غرور و تعصب نخستین بار توسط توسط نشر جامی و با ترجمه‌ی شمس الملوک مصاحب در ایران منتشر شد. این رمان در ایران بارها تجدید چاپ و ترجمه شده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا