ادبیات جهان

کتاب آزادی زنان نوشته‌ی اویلین رید؛ آیا سرنوشت زن را ساختمان بدن او تعیین می‌کند؟

کتاب آزادی زنان Problems of Women's Liberation: A Marxist approach
۵+

کتاب مسایل، تحلیل‌ها و دیدگاهها آزادی زنان Problems of Women’s Liberation: A Marxist approach نوشته‌‌ی اویلین رید Evelyn Reed نویسنده و مبارز فمینیست و مارکسیست آمریکایی است. اویلین رید (۱۹۷۹-۱۹۰۷) که پژوهش‌های بسیاری در زمینه‌‌ی زنان انجام داده از رهبران حزب سوسیالیست آمریکا و همچنین پایه گذار حرکت ملی سقط جنین زنان بود. در ادامه با تحلیل و بررسی کتاب آزادی زنان با نت نوشت همراه باشید.

کتاب آزادی زنان نوشته‌ی اویلین رید

آیا سرنوشت زن را ساختمان بدن او تعیین می‌کند؟

در تحلیل کتاب آزادی زنان ابتدا لازم است به موضوعاتی که اویلین رید مورد بررسی قرار داده و در حقیقت دغدغه‌‌ی آن‌ها را داشته است بپردازیم. وی در دهه‌‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی بیشترین فعالیت خود را داشت. او در این سال‌ها به کشورهای گوناگون در شرق و غرب سفر کرد و در این سفرها سخنرانی‌های بسیاری داشت.

نوشته‌های او اغلب حول محور آزادی زنان و فمینیسم مارکسیستی می‌چرخد. در کل می‌توان گفت که اویلین رید عدم آزادی زنان و بسیاری از تبعیض‌های جنسیتی را ناشی از قدرت سیستم اقتصادی سرمایه داری می‌داند.

آثار ترجمه شده‌‌ی وی عبارتند از: آیا زیست‌شناسی سرنوشت زن است؟ (آیا سرنوشت زن را ساختمان بدن او تعیین می‌کند؟)، تکامل زن: از قبیلهٔ مادرشاهی تا خانوادهٔ پدرشاهی، برادر سالاری: مردان در دوران مادرسالاری، جنسیت‌زدگی و علم و آرایش، مُد و استثمار زنان.

کتاب آزادی زنان نوشته‌ی اویلین رید

کتاب آزادی زنان نوشته‌ی اویلین رید

فمینیسم جنبشی است که در قرن نوزدهم در تقابل با ظلم و تبعیضی که به زنان در جامعه جهانی بود، تشکیل شد. این نهضت دارای دیدگاه‌های متفاوتی است.

هر کدام از این دیدگاه‌ها به شکل خود به این جنبش نگاه می‌کنند و نظریات خود را ارائه می‌دهند. فمینیسم مارکسیستی یکی از شاخه‌های اصلی جنبش فمنیسم است که رید یکی از مهمترین و برجسته ترین فمنیست‌های این گرایش محسوب می‌شود.

پیروان این گرایش علاوه بر آنکه برابری اجتماعی زنان و مردان را خواستار هستند بلکه آرمان دفع انواع تبعیض و ستم نژادى را در سر مى‌پرورناند. فمینیست‌های مارکسیست، نظریات مارکس و فیلسوفان مارکسیست را گسترش می‌دهند و تعریفی نوین از بهره کشی و استثمار زنان توسط نظام سرمایه داری مطرح می‌کنند.

رید و همفکران او معتقدند که راه حل نابرابری جنسی را باید در نابودی ستمگری طبقاتی یافت. او در کتاب آزادی زنان با پژوهش در تاریخ بشر از دوران بدوی تا کنون جایگاه زنان را بررسی می‌کند.

پیشینه‌‌ی جایگاه زنان در جوامع بشری از نظر نویسنده بسیار مهم است چرا که تا قبل از آنکه نظام طبقاتی در جامعه بشری شکل بگیرد، زنان در راس هرم خانواده و حتی پیش تر از آن در راس هرم قبیله‌ای و زندگی گروهی بوده اند.

زنان در آن به سبب قدرت زایش و تولید از احترام شان خاصی برخوردار بوده اند. رید در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه با پدید آمدن کشاورزی  سپس جامعه‌‌ی طبقاتی رفته رفته جایگاه زنان چار سیر نزولی شد و در نهایت منجر به این شد که قرن‌ها زنان در سایه‌‌ی مردان و زیر ظلم و ستم باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: رمان غول مدفون نوشته‌ی کازوئو ایشی گورو

اویلین رید Evelyn Reed نویسنده و مبارز فمینیست و مارکسیست آمریکایی است. اویلین رید (۱۹۷۹-۱۹۰۷) که پژوهش‌های بسیاری در زمینه‌‌ی زنان انجام داده از رهبران حزب سوسیالیست آمریکا و همچنین پایه گذار حرکت ملی سقط جنین زنان بود.

اویلین رید Evelyn Reed نویسنده و مبارز فمینیست و مارکسیست آمریکایی است. اویلین رید (۱۹۷۹-۱۹۰۷) که پژوهش‌های بسیاری در زمینه‌‌ی زنان انجام داده از رهبران حزب سوسیالیست آمریکا و همچنین پایه گذار حرکت ملی سقط جنین زنان بود.

بیشتر بخوانید: رمان وداع با اسلحه اثر ارنست همینگوی

کتاب آزادی زنان فارغ از آنچه که فلسفه‌‌ی مارکسیسم و فمنیست می‌گویند می‌تواند برای انسانی که دغدغه‌‌ی مسائل زنان را دارد جذاب و خواندنی باشد. رید معتقد است که در دوران معاصر نظام سرمایه داری به وسیله‌‌ی قدرت خود اجازه نمی‌دهد که زنان برابری و آزادی واقعی را تجربه کنند زیرا اگر نقش هایی که به زنان داده شده را زنان برنتابند، سرمایه داری دچار مشکل می‌شود.

در کتاب آزادی زنان رید به این نکته می‌پردازد که زنان پایه گذار بسیاری از دانش در دوران  بوده اند اما با ظهور مالکیت شخصی، ساختار خانوادگی سنتی و سرمایه داری این اکتشافات و پایه گذاری‌ها به نام مردان تمام شده است. او معتقد است ویژگی زایایی زنان که در ابتدا مزیت آنان در جوامع بشری محسوب می‌شد به مرور زمان باعث نابرابری‌ها و محدود شدن زن در خانه انجامید.

مخاطب این کتاب آزادی زنان می‌تواند نگاه خود را با نگاه به پیشینه‌های تاریخ بشر متحول کند و بسیاری از نقش هایی را که بر حسب جبر به زنان دیکته شده است را بازشناسند. کتاب آزادی زنان و بسیاری دیگر از آثار اولین رید توسط نشر گل آذین منتشر شده است. این کتاب توسط افشنگ مقصودی از همین نشر، منتشر شده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا