سینمای جهان

نقد فیلم Replicas ؛ ربات‌هایی از جنس انسان

نقد فیلم replicas

صحبت از نقد فیلم replicas به فارسی کپی ها، بدل ها و نسخه های جایگزین است، فیلمی جنایی علمی تخیلی با بازی بازیگرانی چون آلیس ایو، کیانو ریوز، توماس میدلدیچ، امیلی آلین لیند، جان ارتیز، امجای آنتونی و … است که چندی پیش به اکران عمومی درآمد. داستان در آینده ای نزدیک در جریان است جایی که علوم مربوط به اعصاب مغزی پیشرفت های چشمگیری کرده است و دانشمند زیست شناس ویل فاستر در آزمایشگاه پیشرفته بر روی ربات های انسانی با هوش مصنوعی بالا تحقیقات می کند و رباتی به همین منظور نیز ساخته است.

۱+

فیلم Replicas (به فارسی، کپی‌ها بدل‌ها و نسخه‌های جایگزین) به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff محصول ۲۰۱۸ می‌باشد، فیلمی جنایی علمی تخیلی با بازی بازیگرانی چون آلیس ایو Alice Eve کیانو ریوز Keanu Reeves توماس میدلدیچ، امیلی آلین لیند، جان ارتیز، امجای آنتونی. داستان در آینده ای نزدیک در جریان است جایی که علوم مربوط به اعصاب مغزی پیشرفت‌های چشمگیری کرده است و دانشمند زیست شناس ویل فاستر در آزمایشگاه پیشرفته بر روی ربات‌های انسانی با هوش مصنوعی بالا تحقیقات می‌کند و رباتی به همین منظور نیز ساخته است. در ادامه با تحلیل و بررسی فیلم Replicas با نت نوشت همراه باشید.

 

فیلم Replicas به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff

نقد فیلم Replicas را اینگونه آغاز می‌کنیم که در شبی سرنوشت ساز فاستر به همراه خانواده‌ی دوست داشتنی خود با تصادف می کنند. این که همه ی اعضای خانواده ی او جان می‌سپارند و او حتی زخم عمیقی بر نمی‌دارد از عجایب فیلمنامه است. گویی سرنوشت مقدر کرده است که ویل منجی خانواده‌اش باشد.

او که نمی‌خواهد قبول کند خانواده‌اش به همین راحتی از دست رفته اند از نجات آن‌ها ناامید نمی‌شود. او می‌خواهد قوانین فیزیکی را نقض کند و خانواده‌ی از دست رفته‌ی خود را زنده کند و دوباره دور خود داشته باشد. از طرفی دیگر باید تا زمانی مشخص به نتیجه‌ی نهایی برای پروژه‌اش دست یابد در غیر این صورت از کار بی کار و خانه نشین می‌شود بدین ترتیب خانواده‌اش به موش‌های آزمایشی او بدل می‌شوند. به دنبال این تصمیم او به کمک همکارش اد وایت با بازی توماس میدلدیچ بدن‌های بی جان خانواده‌ی خود را به آزمایشگاه می‌برد تا با استفاده از کپی مغزشان، آن‌ها را به زندگی بازگرداند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Roma ساخته‌ی آلفونسو کوارون؛ انعکاس زندگی در آب

پوستر فیلم Replicas به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff

پوستر فیلم Replicas به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff

فاستر در این میان مجبور می‌شود فقط سه نفر از اعضای خانواده‌اش را شبیه سازی کند و به ناچار دست به انتخاب می‌زند و دختر کوچکش سوفی را حذف می‌کند. او برای این کار مجبور است کلیه‌ی خاطرات مربوط به سوفی را از ذهن همسر و دو فرزند دیگرش پاک کند. ویل در این مسیر پر پیچ و خم با شکست هایی مواجه می‌شود اما در نهایت می‌تواند تا حدودی هدف خود را عملی کند. شرکتی که او در آن کار می‌کند قصد دارد از این پروژه به نفع خود استفاده کند. ویل مجبور می‌شود در مقابل خواسته‌های مدیران این شرکت دولتی و نیروهای پلیس ایستادگی کند و عقب نشینی نمی کند تا خانواده‌ی خود را دوباره بازگرداند اما همه چیز آن طور که ویل می‌خواهد پیش نمی رود.

در نقد و تحلیل فیلم replicas می‌توان گفت که جفری ناچمانوف Jeffrey Nachmanoff کارگردانی فیلم بدل‌ها را با فیلمنامه‌ای به قلم چاد سن جان و بر اساس طرح داستانی از استیفن هَمل و ریوز کارگردانی کرد. این فیلم با بودجه ای ۳۰ میلیون دلاری ساخته شده است و کمپانی اینترتیمنت استودیوز آن را اکران کرده است. نام کشورهای پورتوریکو، آمریکا، چین و انگلستان در لیست کشورهای سازنده این فیلم به چشم می‌خورد و فیلم محصول لوتس انترتینمنت و بُناوِنچورا پیکچرز است. این خبر درست پس از استقبال گسترده از جدیدترین فیلم ریوز یعنی جان ویک که به فروش قابل توجهی در گیشه‌ دست پیدا کرد و نام ریوز را پس از مدتها نزدیک به دو دهه از بازی در فیلم ماتریکس بر سر زبان‌ها انداخت، منتشر شد. در کنار هنرنمایی کیانو ریوز، او به همراه استیون همل (Stephen Hamel)، تهیه‌کنندگی فیلم را نیز بر عهده‌ دارند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Vox Lux ساخته بردی کوربت؛ خفه شده در ایده

هنرنمایی کیانو ریوز Keanu Reeves در فیلم Replicas به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff

هنرنمایی کیانو ریوز Keanu Reeves در فیلم Replicas به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff

دی بُناوِنچورا از علاقه‌ی خود به کار کردن مجدد با ریوز اینچنین می‌گوید:

“با سابقه‌ی همکاری که با کیانو در سه گانه‌ی ماتریکس و کنستانتین داشته ام، همیشه از این که کیانو با بازی‌اش می‌تواند به فیلم‌های علمی تخیلی واقعیت ببخشد به وجد آمده ام. به همکاری مجدد با کیانو در این فیلم منحصر به فرد از این که یک انسان برای تغییر گذشته تا کجا حاضر است پیش رود بسیار خوشبین هستم.”

در معرفی فیلم replicas باید بگوییم که ریوز بیش از این در نقش ویل فاستر اغراق می‌کند و امر ناممکن را برای مخاطب به امر ناممکن تر تبدیل می‌کند. خصوصاَ در صحنه هایی که کلاه بر سر می‌گذارد و با دستانش مشغول عملیات کامپیوتری می‌شود.

در ابتدای فیلم انسانی که در قالب ربات شبیه سازی می‌شود، اندام جدید‌اش را تاب نمی‌آورد و دست به تخریب و در نهایت نابودی خود می‌زند. بدین ترتیب این سوال مطرح می‌شود که آیا انسانی که اندام فیزیکی‌اش به هر دلیل اعم از بیماری، تصادف از دست رفته آیا تمایل به ادامه‌ی خود آن هم در قالبی دیگر را دارد یا خیر. جدا از نقاط ضعیف فیلمنامه و بازیگران فیلم، بدون شک replicas یک فیلم تجاری است که یکی از اهداف اصلی آن فروش در گیشه بوده است. حال باید تا زمان پایان اکران آن منتظر ماند تا ببینیم فیلم توانسته است به فروش قابل ملاحظه ای دست یابد تا به حال که فروش ۸ میلیون دلاری آن گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: فیلم Shoplifters ساخته‌ی هیروکازو کورئیدا؛ در گستره‌ی ناپاک این جهان، تو کجائی؟

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مالنا Malèna؛ تنها زنی را فراموش نخواهم کرد که از من نپرسید… مالنا!

هنرنمایی کیانو ریوز Keanu Reeves در فیلم Replicas به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff

هنرنمایی کیانو ریوز Keanu Reeves در فیلم Replicas به کارگردانی Jeffrey Nachmanoff

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا