تیاتر ایران

نمایش رومولیت ، خوانش دیگری از نمایشنامه رومئو ژولیت جاودانه ای از ویلیام شکسپیر

همیشه تب نمایشنامه ی رومئو و ژولیت تراژدی از ویلیام شکسپیر در صحنه ی تئاتر داغ بوده است.

همیشه تب نمایشنامه ی رومئو و ژولیت تراژدی از ویلیام شکسپیر در صحنه ی تئاتر داغ بوده است. نمایش دیابولیک؛ رومئو و ژولیت به نویسندگی محمد چرمشیر و به طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ی ایرانشهر از ۱۵ فروردین تا ۷ اردیبهشت بر روی صحنه بود و نمایش رومولیت به نویسندگی مصطفی کوشکی و کارگردانی مصطفی کوشکی و هستی حسینی در سالن اصلی تئاتر مستقل تهران از ۱۹ فروردین امسال روی صحنه رفت. مهدی پاکدل، بهناز جعفری، شهروز دل افکار، امیر شمس، صبا ایزدپناه، مونا شریفی، سجاد باقری، الناز شهبازی، علی آرتین، علی عبدی، فاطمه احمدی، امیر باباشهابی، دانیال شاهسون، سعید بابایی از بازیگران این نمایش هستند.

بیشتر بخوانید: مروری بر زندگی و آثار محمد چرمشیر

نمایش رومولیت ، خوانش دیگری از نمایشنامه رومئو ژولیت

رومولیت تراژدی تلخ از دو جوان و برداشتی از اثر به یاد ماندنی شکسپیر است. گفتنی است اثر نقاط ضعف و قوتی دارد. این نمایش طراحی صحنه خلاقانه ای دارد سازه ای دوار که از جذابیت های اثر به شمار می رود، موسیقی کار هم مخاطب را جذب کار می کند و ضرباهنگ نمایش را بالا می برد. علی سینا رضاییان آهنگساز کار است. طنز جالبی در کار به چشم می آید نمایشنامه ی رومولیت نگاهی کنایه آمیز و در عین حال کمی کمدی به اثر داشته است البته این روایت گاهاً به بیراهه می رود اما در لحظاتی نیز در راستای متن آن کمدی مورد نظر شکسپیری را تداعی می کند. در این میان بازی بازیگران در خیلی از صحنه های نمایش چنگی به دل نمی زند و گویی تنها انجام وظیفه است. بهناز جعفری در نقش دایه ژولیت بازیگری که جانانه از عهده ی نقش اش در آمده است. اما عشقی که رومئو با بازی مهدی پاکدل به ژولیت می ورزد قلب مخاطب را آن چنان که باید و شاید به سوز و گداز عاطفی نمی اندازد. در مقایسه ای می توان گفت رومئوی دیابولیک یعنی نوید محمدزاده از رومئوی رومولیت یعنی مهدی پاکدل عاشق تر است. رومئو و ژولیت این نمایش آن شیمی مناسب حال مخاطب را به او نمی دهند شاید در نقطه ی مقابل دیابولیک.

بیشتر بخوانید: تحلیل نمایشنامه‌ی یغمای باشکوه خورشید اثر پیتر شفر

در توضیح نویسنده و کارگردان اثر می توان چنین گفت که مصطفی کوشکی بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی متولد ۱۳۶۳ در خرم آباد و او دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و در نمایش‌ های “باد شیشه را می لرزاند”، “افسوس خوار”، “آپارتمان”، “پاییز هزار و سیصد و جنگ”، “بازی استریندبرگ”، “کاسیت در زنجیر”، “ولپن” ، “عشق لرزه” و “رویای نیمه شب تابستان” به عنوان بازیگر، طراح و یا کارگردان حضور داشته است. او همچنین تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی مجموعه ‌های سینمایی و تلویزیونی چون “یک داستان عاشقانه”، “قصه گو” و “صحرا” را به عهده داشته است. کوشکی در این نمایش به بازنمایی و تولید دوباره ی متنی رفته که ابتدا و انتهایش مشخص است.

بیشتر بخوانید: تحلیل نمایشنامه چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ اثر ادوارد آلبی

در روزهایی که فروش بلیط های یک نمایش عمدتاً به دلیل حضور سلبریتی هاست رومولیت اثری است که تنها دلیل فروشش را نمی توان حضور بازیگران مطرح دانست و این اتفاق بی شک نوید آینده ای روشن برای کارگردان جوان این نمایش است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا