دانستنی‌های سلامتی

کاری که می تواند مغز استخوان شما را جوان کند!

برای سلامت مغز استخوان خود بدوید

محققان می گویند که دویدن می تواند برای مغز استخوان سودمند باشد، اما تمرین های دیگری مانند دوچرخه سواری و شنا به اندازه کافی موثر نیستند. اگر شما به دنبال انگیزه برای دویدن هستید، این مقاله را در نت‌نوشت حتماً مطالعه کنید.

۰

محققان می گویند که دویدن می تواند برای مغز استخوان سودمند باشد، اما تمرین های دیگری مانند دوچرخه سواری و شنا به اندازه کافی موثر نیستند. اگر شما به دنبال انگیزه برای دویدن هستید، این مقاله را در نت‌نوشت حتماً مطالعه کنید.

دویدن مغز استخوان شما را جوان نگه می دارد

برای سلامت مغز استخوان خود بدوید

محققان دانشگاه دیکین در استرالیا، ۱۰۱ مرد و زن ۲۵ تا ۳۵ ساله را مورد بررسی قرار دادند.  آن ها پی بردند کسانی که بیش از ۱۲٫۵ مایل در هفته دویده بودند، مغز استخوان آن ها معادل هشت سال جوان تر از کسانی بود که تحرکی نداشتند و به طور منظم ورزش نمی کردند.
آنها همچنین دریافتند که برای هر ۵٫۵ مایل در هر هفته، مغز استخوان یک سال جوان تر می شود.
دانیل بلوی، دبیر و استادیار موسسه  فعالیت های جسمانی و تغذیه در دانشگاه دیکین گفتند که: “یافته های این مطالعه نشان می دهد که یک فرد می تواند با کم تر دویدن مغز استخوان جوان تری را بدست آورد.”

مغز استخوان یک بافت نیمه جامد در قسمت نرم استخوان است که سلول های خونی را تولید می کند.

انسان ها به طور عمده با گلبول های قرمز که مغز استخوان، آن ها را تولید می کنند به دنیا می آیند.  با این حال، با افزایش سن، به مغز زرد استخوان تبدیل می شوند. بلوی می گوید: “این می تواند بر متابولیسم خون و استخوان در ناحیه هایی مانند لگن، مهره، ران و باسن تاثیر بگذارد و به بیماری های مزمن مانند دیابت و پوکی استخوان کمک کند.”

فراتر از سوزاندن کالری!

تحقیقات نشان می دهد، بین ورزش و مغز زرد استخوان ارتباطی وجود دارد که  (MAT) marrow adipose tissue نامیده می شود.

اما به سادگی سوزاندن کالری نیست. در این مطالعه، دوچرخه سواران که بیش از ۹۳ مایل در هفته دوچرخه سواری کردند، هیچ تاثیر مثبتی بر MAT  آن ها دیده نشد.

بنابراین، چقدر باید بدوید که مغز استخوان شما جوان بماند؟

Belavy  می گوید: “باید به فضا و محیط اطراف بیش تر دقت کنید اما ممکن است کم تر از آن چیزی باشد که شما به آن فکر می کنید.
همچنین دونده هایی که مسافت زیادی را می دوند و تیم خود را برای کسانی که ۱۲ تا ۲۵ مایل در هفته می دوند به راه انداخته بودند را مورد بررسی قرار دادیم، اگر چه آن ها به اندازه کافی ندویده بودند

اما آن ها  MAT “جوانی” را نشان دادند، البته به اندازه کسانی که مسافت طولانی تری را دویده بودند، نبود.”
Belavy  افزود که “دویدن برای همه مناسب نیست.”

دوچرخه سواری نشان داده است که تاثیری بر روی MAT نمی گذارد و او شک دارد که شنا نیز می تواند به این صورت باشد یا خیر.

اما او می گوید که دیگر مزایای مغز استخوان به احتمال زیاد می تواند از طریق سایر ورزش ها به دست آید. “بنابراین، ورزش هایی مانند فوتبال، تنیس و بسکتبال نیز می توانند موثر واقع شوند.  نتایج ما نیز به شدت نشان دادند که فعالیت هایی با شدت بالاتری، مانند پریدن، تاثیر مثبتی روی MAT  دارند بنابراین این بدان معنی است که ورزش هایی مانند والیبال  MAT پایین تری دارند. ”

چگونه بهتر بدویم؟

دکتر نیراو پاندای، جراح ارتوپدی کودکان در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF)  می گوید: “دویدن بسیار برای بدن سودمند است.

دویدن، نه تنها خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش تراکم استخوان و شادی روح و روان شما می شود.” اما او می افزاید: “شما به طور مرتب اما به مقدار کم تری بدوید بهتر ازاین است که گاهی اوقات مسافت طولانی را بدوید.”

بیمارانی که به فعالیت، نیرو و توان و سلامت عمومی خود توجهی ندارند، بیشتر در معرض آسیب پذیری هستند. طبق گزارش  CDC، بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، ۴۷۵۰۰۰ ناهنجاری مربوط به دویدن وجود داشته است. پاندای پیشنهاد می دهد بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن این است که: “در ابتدا قبل از شروع هر گونه برنامه ای با یک پزشک مشورت کنید، سپس به آرامی به دویدن خود ادامه بدهید.”

بیماران می توانند دویدن را به عنوان ورزش و یک فرایند چند ماهه در نظر بگیرند:

با توجه به مزایای ذکر شده از مغز استخوان، بلوی می گوید که احتمالاً پس از کار، دویدن سودمند است. مزایای دویدن به مراتب بیش تر از خطرات بالقوه آن است. او گفت: “اگر مردم به تدریج دویدن خود را افزایش دهند و همچنین در هنگام شروع از یک مربی واجد شرایط کمک بگیرند، خطر آسیب دیدگی آن ها کاهش می یابد.”

 

 

نویسنده: مهسا دهنوی

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا