آرت کیوسک

اورسون ولز: مروری بر زندگی و آثار سینماگر مشهور آمریکایی

اورسن ولز Orson Welles
۳+

جرج اورسن وِلْز (انگلیسی: Orson Welles؛ ۶ مه ۱۹۱۵ – ۱۰ اکتبر ۱۹۸۵)؛ کارگردان، بازیگر، تهیه کننده و فیلمنامه نویس برجسته‌ی آمریکایی بوده است. اورسون ولز که از کودکی شخصیتی پویا داشت در سن ۲۳ سالگی با اجرای یک برنامه‌ی رادیویی به شهرت رسید. ولز پیش تر از اجرای این برنامه در رادیو نیز در تئاتر فعالیت داشت و چند اثر برجسته‌ی شکسپیر را به روی صحنه برده بود. این اتفاقات موجب شد تا کمپانی بزرگ پی کی او که یک شرکت فیلمسازی بزرگ در آمریکا بود به اورسون ولز پیشنهاد همکاری بدهد. در ادامه با نت نوشت همراه شوید.

اورسون ولز

بر اساس این قرارداد قرار شد که ولز برای این کمپانی شش فیلم سینمایی بسازد. اولین ساخته‌ی سینمایی اورسون ولز فیلمی به نام دل تاریکی بود که اقتباسی از رمانی به همین نام بود. دل تاریکی رمان مشهوری نوشته‌ی جوزف کنراد است.

بیشتر بخوانید: همشهری کین Citizen Kane فیلمی از اورسن ولز «عمیق تر نگاه کن»

جرج اورسن وِلْز (انگلیسی: Orson Welles؛ ‏ ۶ مه ۱۹۱۵ – ۱۰ اکتبر ۱۹۸۵) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌کنندهٔ فیلم، تئاتر، رادیو و تلویزیون آمریکایی بود.

جرج اورسن وِلْز (انگلیسی: Orson Welles؛ ‏ ۶ مه ۱۹۱۵ – ۱۰ اکتبر ۱۹۸۵) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌کنندهٔ فیلم، تئاتر، رادیو و تلویزیون آمریکایی بود.

او فیلم دل تاریکی را به دلایلی ادامه نداد و این پروژه نیمه کاره رها شد. پس از این اتفاق بود که اورسون ولز شروع به ساخت فیلم مشهور و برجسته‌ی تاریخ، همشهری کین کرد. همشهری کین که سال‌ها است در فهرست برجسته ترین آثار تاریخ سینما محسوب می‌‌شود در سال ۱۹۴۱ ساخته شد.

داستان فیلم از جایی شروع می‌‌شود که روزنامه داری ثروتمند در زمان مرگ کلمه‌ای می‌‌گوید. این شخصیت ثروتمند با تمام قدرت خود در تنهایی می‌‌میرد. اورسون ولز در ساخت فیلم همشهری کین شیوه‌ای جدید به کار گرفت.

ولز یکی از تنها شش بازیگری است که برای اولین حضور خود بر روی پرده، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول شده‌است.

ولز یکی از تنها شش بازیگری است که برای اولین حضور خود بر روی پرده، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول شده‌است.

او از فرم‌های مختلف شناخته شده‌ی بصری و روایی گوناگون به شکلی هماهنگ در این اثر استفاده کرد. شاید همشهری کین را بتوان اثری دانست که بیش از هر چیزی از تنهایی انسان سخن می‌‌گوید. اطراف شخصیت اصلی اشخاص بسیاری حضور دارند اما حضور آن‌ها به هیچ وجه از عمق تنهایی کاراکتر کین نمی‌کاهد.

در این فیلم همانطور که گفته شد، شخصیت اصلی هر آنچه که رویای یک انسان است از لحاظ مالی و اجتماعی به دست می‌‌آورد اما در پایان داستان مخاطب متوجه می‌‌شود که علی رغم تمام چیزهایی که بدست آورده است خلایی بزرگ در زندگی خود دارد که با هیچ دست آورد بیرونی پر نمی‌شود.

اورسن ولز وقتی ۲۵ سال بیشتر نداشت، نخستین فیلم بلند خود را ساخت.

اورسن ولز وقتی ۲۵ سال بیشتر نداشت، نخستین فیلم بلند خود را ساخت.

اثر دیگر اورسون ولز که پس از یک فیلم نیمه کاره‌ی دیگر بعد از همشهری کین ساخته شد، نشانی از شر نام دارد. ماجرای این فیلم از جایی آغاز می‌‌شود که یک بازرس مواد مخدر به همراه همسرش از مکزیک به آمریکا می‌‌آیند. در بدو ورود آن‌ها انفجاری در شهر رخ می‌‌دهد که زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. نشان از شر نیز اقتباسی آزاد از یک رمان با همین نام است.

فیلم "همشهری کین" برنده یک جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه شد.

فیلم “همشهری کین” برنده یک جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه شد.

فیلم دیگر اورسون ولز که یکی از آثار مشهور وی به شمار می‌‌رود، خانواده‌ی باشکوه آمبرسن نام دارد. این فیلم در سال ۱۹۴۲ توسط ولز ساخته شد. داستان فیلم روایتی از سال‌های اواخر قرن نوزدهم است که که در شهر میدل وست جریان دارد. این فیلم شخصیت‌هایی را که دارای تخیلاتی ویژه‌ی خود هستند نشان می‌‌دهد.

این فیلم نیز به نوعی روایت کننده‌ی حالات و روحیات انسان‌ها است. همانطور که پیش تر گفته شد اورسون ولز کار خود را با شرکت‌های بزرگ و سرمایه دار سینمایی آغاز کرد اما پس از مدتی خود شروع به ساختن فیلم به صورت مستقل کرد و به فیلمسازی مستقل تبدیل شد.

آثار سینمایی دیگر اورسون عبارتند از: غریبه، بانویی از شانگهای، مکبث، خیلی زیاد جانسون، قلب‌های ببر، محاکمه، آقای آکاردین، سفر به درون ترس، پسرها را دنبال کن، فردا برای همیشه است و ناقوس‌های نیمه شب.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا