سینمای جهان

معرفی فیلم Spartan اسپارتان ساخته‌ی دیوید ممت

فیلم Spartan اسپارتان ساخته‌ی دیوید ممت

اسپارتی یا اسپارتان روایت مامور مخفی و کهنه کار و با جسارتی است که ماموریتی به او محول می شود تا دختر یک مقام بلند مرتبه ی دولتی را که چند وقتی است به طور مرموز و ناگهانی، گم شده است، پیدا کند و عاملین این اتفاق را دستگیر کند و تحویل دهد، اما در نهایت این جست و جو و پیگیری ها تبعات منفی برای این مامور مخفی به بار می آورد.

فیلم Spartan اسپارتی یا اسپارتان روایت مامور مخفی و کهنه کار و با جسارتی است که ماموریتی به او محول می شود تا دختر یک مقام بلند مرتبه ی دولتی را که چند وقتی است به طور مرموز و ناگهانی، گم شده است، پیدا کند و عاملین این اتفاق را دستگیر کند و تحویل دهد، اما در نهایت این جست و جو و پیگیری ها تبعات منفی برای این مامور مخفی به بار می آورد. در ادامه با معرفی فیلم Spartan با نت نوشت همراه باشید.

فیلم Spartan اسپارتان ساخته‌ی دیوید ممت

پر واضح است که فیلم Spartan بدون تیتراژ هم، یک فیلم ممتی است زیرا هیچ کسی نمی تواند به روش ممت دیالوگ بنویسد و مخاطب را تا آخرین نماها سراپا مجذوب نگه دارد. فقط کافی است تنها چند دقیقه ی اول فیلم را ببینیم تا این مسئله را عمیق درک کنیم. کاملا مشخص است، دیوید ممت نام این تریلر سیاسی خود را از یک پروتاگونیست در ادبیات یونان باستان گرفته است، و در واقع این نام تشریح و توصیف مناسب و به جایی است برای این فیلم که شامل نوع قصه گویی، قهرمان پروری، طرح داستانی، کشمکش ها و… . این نام را می توان با استفاده از فرهنگ لغت وبستر؛ پرطاقت، شجاع، با اراده یا منظم نیز تعبیر کرد.

بیشتر بخوانید: دیوید ممت و نوشته هایش، نوشته هایم سیاسی نیست

دیود ممت که در فیلم Spartan یک خط داستانی معمولی را در قالبی فراتر از قالب متداول خود مطرح می کند، می کوشد تا تریلری در مقیاس جهانی بسازد با همه ی ابزارهای مورد نیاز این گونه تریلرهای اکشن و سیاسی. استفاده از اداره ی بازرسی اف بی ای و سازمان سی آی ای(سیا)، کاخ سفید، تروریسم و آدم ربایی ها خاورمیانه ای و ماموران مخفی که هرکدام به تنهایی می توانند بن مایه ی یک فیلم یا کتاب پرفروش باشند، همگی در فیلم Spartan به کار گرفته شده اند و بستر مناسبی به نظر می رسند برای به تصویر درآوردن ایده های منحصر به فرد کارگردان که در بیشتر فیلم نامه ها و فیلم هایش رگه هایی از آن ها به چشم می خورد. همان پارانویای رخوت آور مردانه ای که ذهن را اسیر و بیمار می سازد و فریبکاری، عهد شکنی و ریاکاری بوجود می آورد که در حقیقت خط داستانی اصلی فیلم است در اسپارتی ملموس است.

بیشتر بخوانید: تحلیل نمایشنامه اسب کوچک سیاه اثر دیوید ممت

فیلم Spartan اسپارتان ساخته‌ی دیوید ممت

فیلم Spartan اسپارتان ساخته‌ی دیوید ممت

در فیلم Spartan چیزی که بسیار جلب توجه می کند این است که شخصیت های فیلم به تدریج خود را معرفی می کنند و این چیزی است که در این گونه تریلر ها معمولا در بدو ورود اتفاق می افتد، دیالوگ های ساده ای مثل برای چه کسی کار می کنی؟ چند وقت کار می کنی؟ برای شناختن یکدیگر و در نهایت معرفی استفاده می شوند. اما کاراکترهای اسپارتی بدین شکل نیستند و به نظر می رسد که به خوبی یک دیگر را می شناسند و حتی عجله ای برای روشن کردن ذهن بیننده ندارند. شاید به همین دلیل است که خط داستانی نیز به آرامی و غیر عجولانه پیش می رود و همه چیز آرام آرام برملا می شود. درست مانند آن که تصویر خود را در آینه ای تار و پود گرفته ببینید که به تدریج با پاک کردنش، روشن می شود تا جایی که می توانی به خوبی ببینی، کسی که رو به رویت ایستاده است، خود تو هستی.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم Detroit اثری از کاترین بیگلو

ممت چه در صحنه ی تئاتر و چه در سینما همواره می خواهد پیامی را به مخاطب انتقال دهد، پیامی که در باورهای شخصی اش ریشه دارد. ممت را بیشتر از نمایشنامه ی گلن گری گلن راس به یاد می آوریم که ماجرای چند تن از دلالان معاملات ملکی است که برای سود بیشتر، سعی در فریب یکدیگر دارند. هرکسی با نگاه عمیق در مضمون فیلم Spartan به پیام ممت و سرزنش های پیچیده و پنهانی او که نثار سرمایه داری و دغل بازی های نشات گرفته از آن می کند، پی می برد. این بار ممت این پیغام را به شکلی دیگر به مقصد می رساند و در قالب شخصیت مردانی پرخاشگر و تهاجمی با وسواس های بیمارگونه جای داده است. مردانی که می خواهند فکر کنند که همیشه حق با آن ها است. آدم های خبیث و رذل فیلم آنقدر محکم سر جای خود نشسته اند که به نظر می رسد پند دادن و یا آگاهی دادن برایشان بی فایده است و این جا قهرمانان هستند که می کوشند مشکلات این جامعه به ظاهر اخلاق گرا و همه چی تمام را حل کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم Source Code کد منبع ساخته‌ی دونکان جونز

فیلم Spartan اسپارتان ساخته‌ی دیوید ممت

فیلم Spartan اسپارتان ساخته‌ی دیوید ممت

خط داستانی فیلم Spartan بر اساس یک آدم ربایی شکل گرفته که دستمایه ی بسیاری از فیلم های ممت بوده است اما این خط داستانی به تدریج حس و حال دیگری پیدا می کند. ممت با قهرمانان دست یافتنی، عشق های پر تب و تاب، طعنه های تمسخر آمیز، مسیرهای انحرافی و کسل کننده و نیز یک باره به اوج رسیدن داستان، چندان میانه ی خوبی ندارد و در صورتی که این عناصر در فیلم هایش قرار بگیرد بی شک درباره ی آن ها منفی بافی خواهد کرد. او به راحتی از همان ابتدای کار از دزدیده شدن دختری از یک خانواده ی مهم سیاسی سخن می گوید و خیلی زود متوجه می شویم که باید در سرتاسر فیلم به دنبال او بگردیم اما چیزی که بیننده را همچنان منتظر نگه می دارد سوال هایی است که پی در پی مطرح می شوند: این دختر کجاست؟ زنده است؟ پدر او چه کسی است؟ و…

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ۵۰۰ days of summer کاری از مارک وب

ممت فیلم اش را با بازیگرانی پر کرده است که به خوبی می دانند در چه فضایی قرار گرفته اند و مشغول چه کاری هستند و مهم تر از همه با شیوه ی مورد پسند او در ادای دیالوگ ها کاملا آشنایی دارند (mamet speak). وال کیلمر با آن چهره ی معصوم و نگاه سرد و بی روحش به خوبی توانسته نقش خود را به عنوان قهرمان اصلی داستان ممت ایفا کند. او نقش مامور وظیفه شناس و از جان گذشته ای را دارد که می تواند از باورهای قدیمی اش در مورد خود دست بکشد تا مانع از نابودی خوبی و معصومیت به دست شر شود. فیلم Spartan پر است از پیچ و خم، هیجان، کشمکش، شوک های پی در پی و موقعیت های خاص دراماتیک. این ریتم بالا رونده و هیجانی تا آخرین نماها حفظ می شود و مخاطب تا آخرین تصویر, چشم از فیلم بر نمی دارد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا