سینمای ایران

نهنگ عنبر ۲ ساخته‌ی سامان مقدم؛ کمدی پرفروش و سخیف

۳+

در این نوشته می‌خواهیم به بررسی فیلم نهنگ عنبر ۲ به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سامان مقدم و با بازی بازیگرانی چون رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوی، سیروس گرجستانی، امیر حسین آرمان، رضا ناجی، علی قربان زاده و … بپردازیم. با نت نوشت همراه باشید.

نهنگ عنبر ۲

کمدی پرفروش و سخیف

موفقیت فیلم نهنگ عنبر ۱ محصول سال ۱۳۹۳ کارگردان آن یعنی سامان مقدم را به این فکر انداخت که قسمت دوم این فیلم کمدی را بسازد. غافل از آن که این فیلم به لحاظ محبوبیت نمی‌تواند موفقیت نهنگ عنبر ۱ را به دست آورد.

 

داستان نهنگ عنبر ۱ از این قرار بود که ارژنگ صنوبر با بازی رضا عطاران از جوانی‌اش عاشق دختری به نام رویا با بازی مهناز افشار بوده است اما به دلایل مختلفی نمی‌تواند با او ازدواج کند.

در نهنگ عنبر ۲ که به نام نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا هم معروف است سرانجام این فراق چند ساله به وصال منتهی می‌شود و ادامه‌ی داستان …

بیشتر بخوانید: مصادره فیلمی از مهران احمدی، مصائب و بد شانسی‌های یک پدر و پسر

 این فیلم کمدی به شدت سخیف بعد از فیلم سینمایی هزار پا فیلمی کمدی به کارگردانی ابوالحسن داوودی، دومین فیلم کمدی پر فروش تاریخ سینمای ایران شده است

این فیلم کمدی به شدت سخیف بعد از فیلم سینمایی هزار پا فیلمی کمدی به کارگردانی ابوالحسن داوودی، دومین فیلم کمدی پر فروش تاریخ سینمای ایران شده است

این فیلم کمدی به شدت سخیف بعد از فیلم سینمایی هزار پا فیلمی کمدی به کارگردانی ابوالحسن داوودی، دومین فیلم کمدی پر فروش تاریخ سینمای ایران شده است. روایتی فاقد چارچوب که فقط به دلیل بازیگرانش افسار کلیشه را به دست گرفت و فروش زیادش را به رخ بقیه‌ی فیلم هایی که همزمان با آن روی پرده‌ی سینماها بودند، کشاند.

رضا عطاران نقش اصلی فیلم است، عطارانی که به پولسازترین بازیگر کمدی سینمای ایران در طی این سال‌های اخیر شهره است. با این وجود او در این فیلم بازی قابل قبولی را از خود نشان نمی‌دهد.

در این برهه‌ی زمانی، ابتذال در سینمای کمدی ایران به یک ترند تبدیل شده است که شرط لازم و کافی برای آوردن مخاطب خنده پرست برای دیدن فیلم‌های این چنینی به سالن‌های سینما است.

در این برهه‌ی زمانی، ابتذال در سینمای کمدی ایران به یک ترند تبدیل شده است که شرط لازم و کافی برای آوردن مخاطب خنده پرست برای دیدن فیلم‌های این چنینی به سالن‌های سینما است.

لازم به ذکر است که متاسفانه در این برهه‌ی زمانی، ابتذال در سینمای کمدی ایران به یک ترند تبدیل شده است که شرط لازم و کافی برای آوردن مخاطب خنده پرست برای دیدن فیلم‌های این چنینی به سالن‌های سینما است. کارگردانان کمدی نمونه بارز این جمله هستند: “من مبتذل می‌سازم، پس هستم.”

نمونه‌ی حاضر و آماده‌ی این ابتذال فیلم هزار پا است که بعد از گذشت بیش از ۴ ماه به دلیل فروش فراوان هنوز بر پرده‌ی سینماهای تهران و شهرستان هاست. سکانسی که سارا بهرامی مجبور به در آوردن کلید از جیب رضا عطاران است، عرق شرم بر مخاطب خاص می‌نشاند در حالی که خنده‌ی مخاطب عام از فرط شعف به سوی آسمان روانه می‌شود و دیوار سالن سینما را به لرزه می‌اندازد.

در نقد فیلم نهنگ عنبر ۲ این مهم نباید از قلم بیفتد که رفت و برگشت‌های فراوان فیلم به شدت به پاشیدن شیرازه‌ی فیلمنامه منجر شده است. بخش هایی از زندگی ارژنگ و رویا که در نهنگ عنبر ۱ روایت نشده است و حتی لزومی به روایتشان در نهنگ عنبر ۲ هم احساس نمی‌شود، نمونه‌ی بارز نقص در روایت است.

بیشتر بخوانید: فیلم هزارپا به کارگردانی ابوالحسن داوودی، هزار تکه‌‌ی بی سرانجام

رضا عطاران نقش اصلی فیلم است، عطارانی که به پولسازترین بازیگر کمدی سینمای ایران در طی این سال‌های اخیر شهره است. با این وجود او در این فیلم بازی قابل قبولی را از خود نشان نمی‌دهد.

رضا عطاران نقش اصلی فیلم است، عطارانی که به پولسازترین بازیگر کمدی سینمای ایران در طی این سال‌های اخیر شهره است. با این وجود او در این فیلم بازی قابل قبولی را از خود نشان نمی‌دهد.

حتی نهنگ عنبر ۲ در خرده روایت‌ها هم موفق نیست و به موارد غیر ضروری می‌پردازد. حتی می‌توان گفت ساخت نهنگ عنبر ۲ جدا از سود اقتصادی‌اش از لحاظ محتوایی یه شکست بزرگی برای عوامل آن تلقی می‌شود. مگر چند بار قرار است مخاطب به سر و شکل مردمان سال‌های دهه‌ی ۶۰ بخندد؟

در نهایت بهتر است بگوییم که پایان بندی فیلم، مخاطب را به طرز شوکه کننده‌ای با یک پایان دراماتیک مواجه می‌کند. اتفاقی که مخاطب بعد از پایان فیلم و خارج شدن از سالن سینما هم لزوم حادث شدن آن را نمی‌تواند درک کند.

بیشتر بخوانید: دارکوب فیلمی از بهروز شعیبی ، پرسش هایی که بی پاسخ می‌مانند!

پایان بندی فیلم، مخاطب را به طرز شوکه کننده‌ای با یک پایان دراماتیک مواجه می‌کند

پایان بندی فیلم، مخاطب را به طرز شوکه کننده‌ای با یک پایان دراماتیک مواجه می‌کند

درباره‌ی تغییرات نهنگ عنبر ۲ باید اشاره کرد که به گفته‌ی سامان مقدم این فیلم هم از ممیزی بی نصیب نمانده است. او در اکران خصوص فیلم‌اش درباره‌ی این موضوع این چنین گفت:

«چیزی که امروز می‌ بینید، لاشه‌ی فیلم ماست و خود آن چیزی نیست که می‌ بینید.»

حال در نقد فیلم نهنگ عنبر ۲ سوال این است که اگر این فیلم مشمول این سانسورها نمی‌شد آیا اتفاق پر طمطراقی قرار بود در روند فیلمنامه بی افتد یا فقط این صحبت سامان مقدم ناشی از توپ را در زمین دیگری انداختن و سلب مسئولیت از کمدی ضعیفش است؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا