صبحانه در تیفانی اثر ترومن کاپوتی
صبحانه در تیفانی Breakfast at Tiffany’s یکی از محبوبترین داستانهای بلند معاصر در جهان است که به قلم Truman Capote ترومن کاپوتی (۱۹۸۴-۱۹۲۴) داستان نویس معاصر آمریکایی است. کاپوتی با انتشار داستان صبحانه در تیفانی در سال ۱۹۵۸ به موفقیت چشمگیری رسید.
در سال ۱۹۶۱ بلیک ادواردز Blake Edwards کارگردان سینما، فیلمی را با اقتباس از داستان صبحانه در تیفانی ساخت. در این فیلم که فیلم بسیار محبوب و مشهوری نیز از کار در آمد، ستارهی هالیوود، ادری هپبورن Audrey Hepburn ایفای نقش کرده است. از دیگر آثار ترومن کاپوتی میتوان به در کمال خونسردی، تابوت دست ساز، درخت شب و موسیقی برای آفتاب پرستها اشاره کرد.
صبحانه در تیفانی اثر ترومن کاپوتی
صبحانه در تیفانی توسط یک نویسندهی جوان و به صورت اول شخص روایت میشود. این نویسنده در ابتدای داستان با شخصی به نام جو بل که کافه داری در نیویورک است بعد از مدتها هم صحبت میشود. آن دو راجع به زنی که مدتها است از او بی خبر هستند حرف میزنند. پس از آن است که نویسنده داستانی را از گذشته روایت میکند، داستان حول محور زنی جوان میگذرد.
این زن که در زمان شروع داستان صبحانه در تیفانی ۱۹ -۲۰ ساله است، در همسایگی نویسنده جوان زندگی میکند. او زندگی عجیبی دارد و روابطش به نوعی پیچیده است. داستان از معرفی شخصیت هالی گولایتلی آغاز میشود.
بیشتر بخوانید: رمان کنستانسیا نوشتهی کارلوس فوئنتس
شخصیت او معرفی میشود و بعد شاهد رابطهی او با نویسنده و دیگر آدمهای داستان هستیم. اما به نظر میرسد که صبحانه در تیفانی تنها داستان شخصیت هالی گولایتلی است زیرا باقی آدمهای داستان تنها در سایه معرفی میشوند و این معرفی نیز بسیار کوتاه است.
هالی گولایتلی که تبدیل به یک شخصیتی ماندگار در ادبیات و سینما شد، فردی بی وطن است. بی وطن بدین معنا که در طول داستان مخاطب تنها رگههایی از گذشتهی وی پیدا میکند تا این رگهها را به یکدیگر پیوند بزند و شخصیت چند وجهی هالی گولایتلی را بهتر شناسایی کند. او مایل نیست از گذشتهی خود حرفی بزند.
از تمام اعضای خانوادهی هالی، مخاطب تنها برادرش فرد را میشناسد که این شناخت هم بسیار کم رنگ و در این حد میماند که خواننده متوجه علاقهی وافر هالی به او میشود.
بیشتر بخوانید: یک روز از زندگی زنی که لبخند میزد نوشتهی مارگارت درابل
هالی گولایتلی برخوردی دوستانه دارد اما ناگهان میتواند به شیری وحشی بدل شود. این شخصیت از لحاظ روانشناختی بسیار پیچیده است. هالی را میتوان شخصیتی بدیع در عین حال تکرار شده در سینما و ادبیات دانست. زنی زیبا و جوان که روابط و زندگی هنجار شکنانهای دارد و در عین حال دارای روحی ماجراجو و حتی لطیف است.
اما چه چیز است که نوع شخصیت تکرار شده در سینما و ادبیات باز هم میتواند برای مخاطب جذاب باشد؟ هالی گولایتلی در داستان صبحانه در تیفانی Breakfast at Tiffany’s ممکن است مخاطب خود را به یاد دیگر شخصیتهای مشابه او در فیلمها و کتابهای دیگر بیندازد اما این اتفاق احتمالا چیزی از جذابیت هالی گولایتلی برای خواننده کم نمیکند.
بیشتر بخوانید: وقتی نیچه گریست نوشته اروین یالوم
شاید جذابیت همیشگی این شخصیت به دلیل ملموس بودن و واقعی بودن او است. وجود او سراسر مملو از تضاد است که این تضادها هیچ کدام به شکلی اغراق گونهی نمایشی روایت نمیشوند. مخاطب در مواجهه با هالی گولاتلی به احتمال زیاد او را با تمام وجود درک میکند. این درک میتواند با کنجکاوی و علاقه مندی همراه باشد.
او زنی جسور و تا حدی باهوش به نظر میرسد اما زمانی که خود را در مخمصهای پیچیده و خطرناک قرار میدهد ناگهان تمام آن ذکاوت و تیزی شخصیت او زیر سوال میرود. انگار هالی در جاهایی از زندگی خود را به صورت ناخودآگاه به گونهای تنبیه میکند. در آخر میتوان گفت هالی گولایتلی با تمام ویژگیهای پر ضد و نقیض خود توانسته که همچنان با گذشت سالها یکی از جذاب ترین شخصیتهای دنیای ادبیات باقی بماند.
فیلمش که فوق العاده بود
رمانشم فوق العاده است 🙂
عکس نویسنده رو اشتباه گذاشتین
ایشون آنتونی هاپکینز در یه صحنه از فیلم سکوت بره ها هستش 🙂