دانستنی‌های سلامتی

بهترین زمان برای ورزش کردن از نظر علمی وابسته به چست؟

بهترین زمان برای ورزش کردن کاملاً وابسته به اهداف شخصیتان است

در این مطلب بررسی خواهیم کرد که بر مبنایی علمی، بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعت از شبانه روز است. تحقیقات متفاوت نشان داده است که تمرین های صبح و عصر هر کدام مزایای خاص خود را دارند. برای اطلاعات بیشتر در ادامه با نت نوشت همراه شوید.

۱+

در این مطلب بررسی خواهیم کرد که بر مبنایی علمی، بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعت از شبانه روز است. تحقیقات متفاوت نشان داده است که تمرین های صبح و عصر هر کدام مزایای خاص خود را دارند. برای اطلاعات بیشتر در ادامه با نت نوشت همراه شوید.

بهترین زمان برای ورزش کردن

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، ممکن است بهترین زمان برای ورزش کردن ، صبح باشد. برخی افراد به مناسب بودن ناشتا تمرین کردن معتقدند؛ یعنی، بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب صبحگاهی و قبل از صرف صبحانه. شاید به این دلیل که تمرینات هوازی هنگامی که شکم افراد پر باشد، موجب ناراحتی و درد آن ها می شود یا اینکه این نوع تمرین کردن به سوختن چربی بیشتر بدن کمک بسزایی می کند. یافته های علمی در مورد فرضیه آخر، متفاوت و کمی گیج کننده اند. برخی از مطالعات اظهار دارند که ناشتا تمرین کردن به دلیل کنترل اشتها، بهبود تحمل گلوکز بدن و حساسیت به انسولین، از تمرین با شکم پر بهتر است. نتایج تحقیقات دیگر بر این مدعاست که چه شکم پر باشد و چه نباشد، تاثیری بر روی کم کردن وزن شما نخواهد گذاشت، اگر پارامترهای دیگر با هم برابر باشد، پس کاملاً به شخص شما بستگی دارد که می خواهید با شکم خالی ورزش کنید یا با مقداری غذا.

برای اکثر ما، صبح، بهترین زمان برای ورزش کردن است و می توانیم به یک برنامه ورزشی مدون و منظم دست یابیم، زیرا اغلب مواقع، اتفاقات پیش بینی نشده لحظه آخری در عصرها رخ می دهند که مانع از انجام فعالیت افراد در زمان دلخواه می شود؛ مضاف بر اینکه، یک روز کاری طولانی مدت، قدرت بدنی شما را به مرور کاهش می دهد و عملاً در انتها، رمقی برایتان باقی نمی گذارد و هرکسی که بخواهد برای مثال به باشگاه ورزشی در ساعت ۰۵:۳۰ بعد از ظهر برسد، می داند که به احتمال زیاد، به اوج شلوغی و ترافیک برخورد خواهد کرد.

خیلی از مردم بر این باورند که ورزش شبانگاهی باعث بدخوابی افراد می شود. البته باید در نظر گرفت که توانایی افراد متفاوت است. بنا بر یافته های علمی هیچ دلیل کاملی بر این ادعا وجود ندارد. پژوهش های عملی نشان داده اند که ورزش های هوازی یا وزنه برداری، هیچ تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت خواب شما نخواهند گذاشت. فقط صرف ورزش کردن، این اطمینان را به شما می دهد زودتر از موعد معمول، چشمان شما بسته شود و به خواب بروید. ممکن است شما بعضی اوقات به دلیل زودتر به خواب رفتن یا بالعکس و به منظور سرحال آمدن، ورزش صبحگاهی را انجام دهید.

 

انرژی عصرگاهی

اما اگر عزمتان را جزم کرده اید که رویه ای ثابت را پیش بگیرید، عصر نیز مزایای خاص خود را دارد. دمای مرکزی بدن شما در طول روز افزایش می یابد و از آنجایی که عضلات گرمتر انعطاف بیشتری دارند و در نتیجه کمتر آسیب می بینند، عصر برای تمرینات ورزشی سنگین زمان مناسبی است. فواید تمرین عصرانه به همین جا ختم نمی شود. عضلات شما همانند سایر اعضای بدنتان بر اساس ریتم شبانه روزی کار می کنند و بنابراین در ساعت بیولوژیک خود موثرتر می باشند. سطح هورمون تستوسترون در ساعات آخر روز نیز به میزان بالایی افزایش می یابد. به همین دلیل، تمرینات مقاومتی و کششی در بعد از ظهر و عصر بیشترین تاثیر خود را دارند. هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول که سبب ذخیره چربی و کاهش حجم عضلات می شود، در صبح به بالاترین سطح خود می رسد و در طول روز کاهش می یابد. یک مطالعه نشان داد که تمرینات ۶ بعدازظهر بهتر از تمرینات ۶ صبح برای تقویت انرژی و تمرکز می باشند.

در انتها باید خاطر نشان کنیم که بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی واقعاً به عادت های خودتان بستگی دارد. آیا رسیدن به ثبات، اوج ایده آل های شماست؟ به موقع خوابیدن است؟ آسیب نرسیدن به خودتان؟ زمانی از روز را برای خود انتخاب کنید که بتوانید به راحتی به هدفتان، یعنی انجام ورزش دلخواهتان دست یابید.

 

 

نویسنده: علیرضا وفادار

 

منبع: curiosity.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا