1398-05-31
تلویزیون و شبکه خانگی

سریال هیولا ساخته‌ی مهران مدیری؛ کرامت، سلامت، اخلاق

سریال هیولا

سریال هیولا تازه ترین اثر مهران مدیری است. تهیه کننده‌‌ی این سریال سید مصطفی احمدی است. مهران مدیری بعد از سال‌ها دوباره با پیمان قاسمخانی همکاری کرده است. د این متن قصد داریم به صورت مفصل به بررسی سریال هیولا بپردازیم، در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

سریال هیولا

سریال هیولا هفتمین همکاری پیمان قاسم‌خانی با مهران مدیری است که نقش سرپرست نویسندگان هیولا را به عهده دارد. و امیر برادران نویسندگی این سریال را به عهده دارد. فیلمبرداری سریال هیولا در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۷ آغاز و پخش آن از تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در شبکه‌‌ی ویدیویی آغاز شده است و قسمت جدید دوشنبه‌ها در سراسر مراکز عرضه‌‌ی فیلم در ایران توزیع می‌شود.

قرار است که سریال هیولا در هفده قسمت تهیه و توزیع شود. توزیع این سریال به عهده‌‌ی شرکت تصویر دنیای هنر، اول مارکت و نماوا است. و همزمان با توزیع ویدیویی کاربران می‌توانند با عضویت در سایت نماوا بصورت آنلاین و یا دانلود نسخه‌های این سریال به تماشای آن بنشینند. سریال هیولا مانند سایر مجموعه‌های ساخته شده‌‌ی مهران مدیری همچون شب‌های برره، قهوه‌‌ی تلخ مرد هزار چهره در ژانر طنز است و از زاویه‌‌ی دید طنز به مسایل و آسیب‌های اجتماعی روز می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: ساعت پنج عصر؛ مهران مدیری رکورد‌ها را جابجا می‌کند یا فیلمش؟

مهران مدیری

مهران مدیری

مهران مدیری

مهران مدیری متولد ۱۸ فروردین ۱۳۴۶ در تهران است. او اولین بار با مجموعه‌‌ی طنز تلویزیونی پرواز ۵۷ شناخته شد و پس از به بازیگری و کارگردانی مجموعه تلویزیونی ساعت خوش در سال ۱۳۷۳ پرداخت. این مجموعه‌های تلویزیونی با نگاهی تازه و طنز به مسائل روزمره نقطه‌‌ی عطفی در مجموعه‌های طنز تلویزیونی بود. بینندگان تلویزیونی استقبال بسیاری از این مجموعه‌ها داشتند و تکیه کلام شخصیت‌های این مجموعه در زمان پخش و مدتها بعد از آن همچنان در بین مردم رواج داشت.

ساعت خوش، جنگ ۷۷ و پلاک ۱۴

مجموعه‌‌ی تلویزیونی ساعت خوش چندین بازیگر را بخصوص در حوزه‌‌ی طنز به مردم معرفی کرد. نصرالله رادش، رضا عطاران، ارژنگ امیر فضلی، داوود اسدی، نادر سلیمانی، یوسف صیادی، سعید آقا خانی از جمله‌‌ی این بازیگران بودند. بازیگرانی که کمتر اقبال و توجه رضا عطاران را یافتند و بعد از سریال ساعت خوش تنها در چند نقش کوتاه نقش آفرینی کردند و هرگز البته موفقیت ساعت خوش را به دست نیاوردند.

تصویری قدیمی از هنرمندانی که در مجموعه طنز ساعت خوش ایفای نقش می‌کردند

تصویری قدیمی از هنرمندانی که در مجموعه طنز ساعت خوش ایفای نقش می‌کردند

بعد از آن مجموعه‌‌ی تلویزیونی جنگ ۷۷، پلاک ۱۴ نیز از جمله مجموعه‌های ساخته شده توسط مهران مدیری بودند. در سال ۱۳۸۱ مدیری مجموعه‌‌ی طنز پاورچین را ساخت و کارگردانی به عهده‌‌ی مدیری و پیمان قاسم‌خانی سرپرست نویسندگان بود.

برره و …

برره شهری خیالی در ایران بود که شخصیت فرهاد با بازی مهران مدیری از آن به تهران آمده بود. داوود با بازی جواد رضویان شخصیت مقابل او بود که کشمکش‌های این دو در خانه و محیط کار بستر مناسبی برای نگاه طنز مدیری به زندگی کارمندی، بروکراسی اداری، خرافه‌ها و باورهای روستاها و شهر‌های کوچک، فرهنگ شد.

برره شهری خیالی در ایران بود که شخصیت فرهاد با بازی مهران مدیری از آن به تهران آمده بود. داوود با بازی جواد رضویان شخصیت مقابل او بود که کشمکش‌های این دو در خانه و محیط کار بستر مناسبی برای نگاه طنز مدیری به زندگی کارمندی، بروکراسی اداری، خرافه‌ها و باورهای روستاها و شهر‌های کوچک، فرهنگ شد.

برره شهری خیالی در ایران بود که شخصیت فرهاد با بازی مهران مدیری از آن به تهران آمده بود. داوود با بازی جواد رضویان شخصیت مقابل او بود که کشمکش‌های این دو در خانه و محیط کار بستر مناسبی برای نگاه طنز مدیری به زندگی کارمندی، بروکراسی اداری، خرافه‌ها و باورهای روستاها و شهر‌های کوچک، فرهنگ شد.

اصطلاحات و آداب و رسوم ها، غذاها و سایر ویژگی‌های فرهنگی ساخته شده برای برره و اهالی‌اش در بین مردم مورد استقبال واقع شد و کلماتی چون پاچه خواری(تملق)، نخودچی خوران(غیبت) وارد دایره‌‌ی لغات مردم شد و حالا هم بعد از سال‌های سال همچنان دارای همان معانی است و توسط بینندگانی که سریال را دیده اند استفاده می‌شود.

نقطه چین

مجموعه‌‌ی نقطه چین مجموعه‌‌ی طنزی بود که در سال ۱۳۸۲ هر شب از شبکه‌‌ی سوم سیما پخش می‌شد و در کنار مهران مدیری رضا شفیعی جم و سحر ولدبیگی نیز از دیگر بازیگران این سریال بودند. شب‌های برره بعد از این مجموعه تلویزیونی در سال ۱۳۸۴ هر شب به روی آنتن شبکه‌‌ی سه می‌رفت و در ادامه‌‌ی پاورچین در مورد برره و برره‌ای‌ها بود.

هنرنمایی‌ها و چهره‌های متفاوت مهران مدیری در مجموعه‌های طنز تلویزیونی از جمله ببره شباهت‌های غیر قابل انکاری با هم دارند!

هنرنمایی‌ها و چهره‌های متفاوت مهران مدیری در مجموعه‌های طنز تلویزیونی از جمله ببره شباهت‌های غیر قابل انکاری با هم دارند!

نویسندگان این مجموعه پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، سروش صحت، خشایار الوند بودند. و به نظر می‌رسید که زوج مدیری و قاسم‌خانی به خوبی از سلیقه‌‌ی مخاطب آگاهند و موفقیت دیگری برای این دو رقم خورد. باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره از جمله همکاری‌های مهران مدیری و قاسم‌خانی بوده اند.

اما این همکاری ادامه نیافت و شایعات اختلاف این دو نفر بر سر زبان‌ها افتاد که البته هیچگاه توسط این دو نفر نه تایید و نه تکذیب شد و همکاری مهران مدیری با سایر نویسندگان مانند امیر مهدی ژوله، خشایار الوند ادامه یافت.

قهوه تلخ

مجموعه‌‌ی قهوه‌‌ی تلخ از جمله دیگر مجموعه‌های ساخته‌‌ی مهران مدیری بود که این بار مجموعه طنزی بود که در زمان گذشته می‌گذشت. سیامک انصاری در نقش نیما زند کریمی استاد تاریخ است و در مورد دوره‌‌ی تاریخی خاصی که در هیچ کتابی نیست تحقیق می‌کند.

با خوردن قهوه‌ای به زمان گذشته می‌رود و در آن دوران تاریخی در کاخی زندگی می‌کند.

نویسندگان بسیاری از آثار مهران مدیری، پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، سروش صحت، خشایار الوند بودند. و به نظر می‌رسید که زوج مدیری و قاسم‌خانی به خوبی از سلیقه‌‌ی مخاطب آگاهند و موفقیت دیگری برای این دو رقم خورد. باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره از جمله همکاری‌های مهران مدیری و قاسم‌خانی بوده اند.

نویسندگان بسیاری از آثار مهران مدیری، پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، سروش صحت، خشایار الوند بودند. و به نظر می‌رسید که زوج مدیری و قاسم‌خانی به خوبی از سلیقه‌‌ی مخاطب آگاهند و موفقیت دیگری برای این دو رقم خورد. باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره از جمله همکاری‌های مهران مدیری و قاسم‌خانی بوده اند.

دورهمی

پیش از سریال هیولا مهران مدیری به کارگردانی و اجرای مجموعه‌‌ی تلویزیونی دورهمی مشغول بود. که شروع پخش این مجموعه در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه‌‌ی نسیم بود.

این مجموعه آیتم‌های نمایشی با بازی سیامک انصاری، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، سروش جمشیدی اجرا می‌شد و در هر قسمت به موضوعی خاص و البته طبق سیاق مدیری به مسائل اجتماعی می‌پرداخت.

پیش از سریال هیولا مهران مدیری به کارگردانی و اجرای مجموعه‌‌ی تلویزیونی دورهمی مشغول بود. که شروع پخش این مجموعه در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه‌‌ی نسیم بود.

پیش از سریال هیولا مهران مدیری به کارگردانی و اجرای مجموعه‌‌ی تلویزیونی دورهمی مشغول بود. که شروع پخش این مجموعه در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه‌‌ی نسیم بود.

موضوعاتی چون رشوه، طلاق، شهر نشینی، شبکه‌های اجتماعی و غیره می‌پرداخت. شخصیت قیمت با بازی سروش جمشیدی در این سریال و با اجراهای استند آپ کمدی بین مردم بسیار محبوب بود . و در هر قسمت مهمانی نیز در برنامه حضور داشت.

مهمانان از میان هنرمندان، ورزشکاران نخبه‌های علمی بودند. و سرانجام این مجموعه‌‌ی تلویزیونی در خرداد ۱۳۹۸ با پایان فصل چهارم به پایان رسید. تهیه کننده‌‌ی این سریال نیز مانند سریال هیولا مصطفی احمدی بود.

بررسی قسمت به قسمت هیولا

قسمت اول سریال هیولا

داستان سریال هیولا روایت ماجرای خانواده‌ای به نام شرافت است. نویسنده‌‌ی این قسمت امیر برادران است. قسمت اول این سریال در پاسگاه مرزی‌ای به تاریخ ۱۲۹۵ آغاز می‌شود. مهدی قلی خان با بازی میرطاهر مظلومی (جد بزرگ خانواده‌‌ی شرافت) حاضر به گرفتن رشوه از کلنل انگلیسی نمی‌شود.

او به دلیل این خدمت صادقانه به کاخ احمد شاه قاجار دعوت می‌شود و لقب شرافت و فامیلی شرافت به او اهدا می‌شود. شرافت‌ها ساکن محله‌‌ی قدیمی در تهران هستند و کوچه‌ای که در آن زندگی می‌کنند به نام آنهاست.

قسمت اول به موضوع حساس و البته پر رنگ این روزها یعنی رشوه، رانت خواری، پولشویی می‌پردازد. به سیاق سریال‌های تلویزیونی در این قسمت اول با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شویم. روایت داستان خانواده‌ی شرافت حالا به سال ۱۳۹۷ رسیده است.

قسمت اول به موضوع حساس و البته پر رنگ این روزها یعنی رشوه، رانت خواری، پولشویی می‌پردازد. به سیاق سریال‌های تلویزیونی در این قسمت اول با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شویم. روایت داستان خانواده‌ی شرافت حالا به سال ۱۳۹۷ رسیده است.

قسمت اول به موضوع حساس و البته پر رنگ این روزها یعنی رشوه، رانت خواری، پولشویی می‌پردازد. به سیاق سریال‌های تلویزیونی در این قسمت اول با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شویم. روایت داستان خانواده‌ی شرافت حالا به سال ۱۳۹۷ رسیده است.

هوشنگ شرافت با بازی فرهاد اصلانی اولین شرافتی که در مقطع کارشناسی شیمی وارد دانشگاه شد و حالا در دبیرستان استعدادهای درخشان شرافت به تدریس مشغول است. همسر او شهره با بازی شبنم مقدمی خانه دار است.

هوشنگ و شهره به همراه یک فرزند پسر و یک فرزند دختر خود و مادر هوشنگ (مهری) با بازی گوهر خیراندیش در آپارتمان صد متری اجاره‌ای زندگی می‌کنند. پدر و مادر هوشنگ همواره سعی می‌کنند که او را با مفاهیمی چون کرامت، سلامت اخلاقی آشنا کنند.

بیشتر بخوانید: ما همه با هم هستیم ساخته‌ی کمال تبریزی؛ متلک پرانی سیاسی

هوشنگ شرافت با بازی فرهاد اصلانی اولین شرافتی که در مقطع کارشناسی شیمی وارد دانشگاه شد و حالا در دبیرستان استعدادهای درخشان شرافت به تدریس مشغول است. همسر او شهره با بازی شبنم مقدمی خانه دار است.

هوشنگ شرافت با بازی فرهاد اصلانی اولین شرافتی که در مقطع کارشناسی شیمی وارد دانشگاه شد و حالا در دبیرستان استعدادهای درخشان شرافت به تدریس مشغول است. همسر او شهره با بازی شبنم مقدمی خانه دار است.

زندگی او را بصورت مرور کوتاه در مقاطع مختلف می‌بینیم. هوشنگ همیشه بین منافع و شرافت و اخلاق گزینه‌‌ی دوم را انتخاب می‌کند. و تا به اینجا می‌رسد که دبیر ساده‌ای در یکی از مدارس است که به هیچ عنوان حاضر نیست حتی نمره‌ای را جا به جا کند.

اختلاس از صندوق فرهنگیان، بی ثباتی قیمت دلار و تاثیر آن بر زندگی اقشار مختلف مردم، قاچاق دارو، رسانه و نقش آن‌ها، شبکه‌های مجازی و انعکاس خبر از طریق آن‌ها از جمله مسایلی هستند که در این قسمت سریال هیولا با نگاهی طنز به آن پرداخته می‌شود.

در این قسمت مهران مدیری در نقش کامران کامروا پدر یکی از دانش آموزان به نام هوشمند کامروا وارد سریال و معرفی می‌شود و به نظر می‌رسد که در ادامه کم کم شاید ماجراهای بیشتری با حضور او خواهم بود.

در پایان قسمت اول صحنه هایی از پشت صحنه و مصاحبه با نویسنده و بازیگران وجود دارد. بازی‌ها به سبک و سیاق بسیاری از آثار مدیری اغراق شده هستند. و شاید به نوعی نشان دهنده‌‌ی این باشد که هیچ یک از شخصیت‌های داستان خود واقعی‌شان نیستند و همواره چیزی را نشان می‌دهند که نیستند.

به عنوان نمونه شبنم مقدمی با اینکه تمایل دارد که سفر برود و یا خیلی شاید برایش مهم نباشد که همسرش به نفع زندگی آرام و راحت تری از نظر مالی بر روی برخی مسایل چشم پوشی کند اما تمام مدت مشغول شعار دادن در باب حفظ شرافت است.

تنها فردی که در این سریال تنها واقعیت‌ها را می‌بیند و آنچه را که در دل دارد به زبان می‌آورد دختر هوشنگ به نام هاله است. و به نوعی می‌توان گفت که آنچه هاله به زبان می‌آورد آن چیزی است که بقیه خانواده با آنکه به زبان مخالف آن هستند به آن فکر می‌کنند.

کودک با وجود آنکه دائما روایت‌های زندگی شرافتمندانه‌‌ی اجداد و بزرگترهای خانواده‌‌ی خود را می‌شنود با مقایسه‌‌ی روایت‌ها و فضیلت‌های عنوان شده در این روایت‌ها در فقر و تنگدستی خانواده‌‌ی خود هیچ ویژگی مثبتی نمی‌بیند.

صحنه‌ای که گوهر خیراندیش در حالیکه که خانواده بر سر سفره‌‌ی شام محقری نشسته‌اند که هیچ یک از آن‌ها را راضی و سیر نمی‌کند در حال نقل حکایتی از شرافت‌های همسر مرحوم خود است. او می‌گوید که همسرش پیشنهاد رشوه را نپذیرفته و اینطور شده است که به جای زندگی در باغ چند هزار متری حالا در خانه‌ای اجاره‌ای و صد متری زندگی می‌کنند.

مسائلی که مهران مدیری در سریال هیولا به آن‌ها می‌پردازد بسیار حساسیت برانگیز و از جمله مسائل ملتهب روز هستند و شاید واقعا بهترین راه مطرح کردن آن به شکل سوال و طرح مساله ژانر طنز باشد. مهران مدیری مانند سایر مجموعه‌های طنز اجتماعی خود آینه‌ای در برابر هر یک از ما می‌گذارد تا خود را تماشا کنیم.

مسائلی که مهران مدیری در سریال هیولا به آن‌ها می‌پردازد بسیار حساسیت برانگیز و از جمله مسائل ملتهب روز هستند و شاید واقعا بهترین راه مطرح کردن آن به شکل سوال و طرح مساله ژانر طنز باشد. مهران مدیری مانند سایر مجموعه‌های طنز اجتماعی خود آینه‌ای در برابر هر یک از ما می‌گذارد تا خود را تماشا کنیم.

هاله در پایان صحبت تنها کسی است که اقدام عاقلانه را پذیرفتن رشوه و زندگی در باغ بزرگ جای خانه‌ای اجاره‌ای می‌داند. هوشنگ شرافت هم مانند بسیاری از شخصیت‌های سریال‌های مدیری و یا طبق الگوی بسیاری از سریال‌های طنز شخصیتی ساده است که با جامعه‌‌ی پیچیده و پر آشوب در تضاد است. و سادگی او در مقابل برخی از شخصیت‌ها و یا در برخی از موقعیت‌ها بیشتر به چشم می‌آید و باعث ایجاد موقعیت‌های طنز می‌شود.

مسائلی که مهران مدیری در این سریال به آن‌ها می‌پردازد بسیار حساسیت برانگیز و از جمله مسائل ملتهب روز هستند و شاید واقعا بهترین راه مطرح کردن آن به شکل سوال و طرح مساله ژانر طنز باشد. مهران مدیری مانند سایر مجموعه‌های طنز اجتماعی خود آینه‌ای در برابر هر یک از ما می‌گذارد تا خود را تماشا کنیم.

شخصیت‌هایی که در سریال هیولا آفریده شده‌اند به گونه‌ای هستند که هر یک از ما در دنیای واقعی چندین ما به از برای آن سراغ داریم. و شخصیت‌ها تنها ساخته و پرداخته‌‌ی قوه‌‌ی تخیل نویسندگان مجموعه نیستند و از دل مردم این روزگار انتخاب شده اند.

طراحی لباس و صحنه‌‌ی این سریال بسیار ساده، فاقد هر گونه جذابیت و یا ویژگی خاصی است. موسیقی متن این سریال به عهده‌‌ی امیر توسلی است. در پایان هر قسمت از سریال تصاویر و ویدیو‌های از پشت صحنه‌‌ی سریال وجود دارد. و همچنین با عوامل پشت و جلوی دوربین مصاحبه شده است. از دیگر بازیگران این قسمت می‌توان به چنگیز جلیل وند در نقش محمود شرافت پدر هوشنگ، محمد بحرانی در نقش غضنفر چمچاره، نیما شعبان نژاد در نقش هوشمند کامروا اشاره کرد.

قسمت دوم سریال هیولا

هوشنگ شرافت به بازار دارو می‌رود تا داروی مادر خود را تهیه کند. داوود بیزاکول فروشنده‌‌ی دارو متوجه می‌شود که چک پول‌های شرافت تقلبی است. و دارو را به او نمی‌دهد. شرافت در اثر فشار خانواده و فشارهای اقتصادی ناچار به خرج کردن چک پول‌های تقلبی می‌شود. او در بزنگاه‌های مختلف همواره با دو ندا درگیر است.

و همواره البته به ندای وجدان خانواده‌‌ی شرافت که همراه اوست گوش می‌کند اما این بار به دلیل نیاز مادر به دارو و عدم توانایی در تامین وجه آن به ندای وجدان خود گوش نمی‌کند و این طور که پیداست هیولای دیگری در راه است. شرافت هم مانند سایر مردم به خوبی از نیک و بد آگاه است.

خانواده چمچاره با بازی محمد بحرانی و سیما تیر انداز

خانواده چمچاره با بازی محمد بحرانی و سیما تیر انداز

اما باورهایش حالا تنها بر روی زبان جاری است و متناقض با اعمالش است. در صحنه‌ای که هوشنگ شرافت وارد خانه‌‌ی کامران کامروا می‌شود از تفاوت نمای ساده‌‌ی خانه با داخل لوکس خانه متعجب است و کامروا به او می‌گوید که بیرون خانه مال مردم و داخل خانه برای خود است.

این فرهنگی است که در جامعه‌‌ی ما بسیار رواج دارد تفاوت سبک زندگی اندرونی بیرونی و اتاق‌های مهمان با سایر خانه همواره در زندگی ایرانی وجود دارد. دلایلی چون مهمان نوازی و یا آبروداری که این روزها به ریاکاری بسیار رسیده است.

نوسانات قیمت دلار و سکه و تاثیر آن روی زندگی طبقه‌های مختلف مردم، ریا و دورویی، اختلاس هم از مسایل مطرح شده در این قسمت هستند. و در ادامه باید دید آیا شرافت همچنین ندای وجدان خود را نادیده می‌گیرد. سرنوشت هوشنگ شرافت دور از باور و تجربیات ما نیست. همانطور که امیر برادران نویسنده‌‌ی سریال در قسمت پشت صحنه اشاره می‌کند هر یک از ما می‌توانیم هیولایی باشیم. و این آغاز هیولا شدن هوشنگ شرافت است.

قسمت سوم سریال هیولا

قسمت سوم سریال هیولا با نمایی از داخل خانه‌‌ی شرافت‌ها آغاز می‌شود. هوشنگ شرافت قضیه‌‌ی اختلاس از صندوق فرهنگیان را به خانواده‌اش نگفته بود و توسط فیلمی که از او در تجمعات گرفته شده بود لو رفته است.

پدر هوشمند کامروا به هوشنگ پیشنهاد می‌دهد که در ازای ده میلیون تومان بتواند او را در امتحان قبول کند و دیپلم بگیرد. از آن طرف هوشنگ در راه برگشت به خانه با چمچاره رو به رو می‌شود که تصمیم گرفته است که مبلغ ده میلیون تومان به مبلغ پیش پول خانه اضافه کند.

از آن طرف فرهنگیان هوشنگ شرافت را به عنوان فردی شریف و امانت دار به عنوان نماینده‌‌ی خود انتخاب می‌کنند تا به جلسه‌‌ی هیئت مدیره‌‌ی صندوق فرهنگیان برود تا در مورد نحوه‌‌ی بازگشت پول‌های معلمان مذاکره کند. در آنجا آقای کامروا پدر هوشمند به عنوان عضو هیئت مدیره حضور دارد.

در این قسمت از سریال هیولا پدر هوشمند کامروا به هوشنگ پیشنهاد می‌دهد که در ازای ده میلیون تومان بتواند او را در امتحان قبول کند و دیپلم بگیرد. از آن طرف هوشنگ در راه برگشت به خانه با چمچاره رو به رو می‌شود که تصمیم گرفته است که مبلغ ده میلیون تومان به مبلغ پیش پول خانه اضافه کند.

در این قسمت از سریال هیولا پدر هوشمند کامروا به هوشنگ پیشنهاد می‌دهد که در ازای ده میلیون تومان بتواند او را در امتحان قبول کند و دیپلم بگیرد. از آن طرف هوشنگ در راه برگشت به خانه با چمچاره رو به رو می‌شود که تصمیم گرفته است که مبلغ ده میلیون تومان به مبلغ پیش پول خانه اضافه کند.

در این قسمت علاوه بر بازیگران قسمت‌های قبلی محسن قاضی مرادی در نقش پیرمردی است که بر روی ویلچر نشسته و قدرت تکلم نیز ندارد اما با همین شرایط در پست مهمی در هیئت مدیره حضور دارد.

یک خانوم که حضورش تنها جهت تکمیل ویترین به جهت نقش زنان در اجتماع است و به او اجازه داده نمی‌شود که حتی حرف بزند، و یک فرد بسیار جوان که از آقا زاده‌ها است بخشی از هیئت مدیره‌‌ی این صندوق است. این ترکیب اعضای هیئت مدیره خود طعنه‌ای است به حضور آدم‌های بی صلاحیت و بی کفایت در پست‌های مهم دولتی است.

این قسمت نیز سایر قسمت‌های دیگر تصمیم گرفته است که تا حد امکان مشکلات و معضلات امروز جامعه را به تصویر بکشد. مهران مدیری در نقش آقای کامروا یک مدیر چند شغله است که در کنار همه‌‌ی مشاغلی که در آن‌ها حضور دارد به دلالی و اختلاس هم می‌پردازد.

مدرک‌های تقلبی مدیران و آقازاده ها، حضور آقازاده‌ها در پست‌های مهم، مدیران در سفر و مدیریت‌های از راه دور آن ها، رشوه، دورویی، ریا این‌ها تنها شماری از معظلات اجتماعی است که در این قسمت به آن‌ها پرداخته شده است.

مدرک‌های تقلبی مدیران و آقازاده ها، حضور آقازاده‌ها در پست‌های مهم، مدیران در سفر و مدیریت‌های از راه دور آن ها، رشوه، دورویی، ریا این‌ها تنها شماری از معظلات اجتماعی است که در این قسمت از سریال هیولا به آن‌ها پرداخته شده است.

مدرک‌های تقلبی مدیران و آقازاده ها، حضور آقازاده‌ها در پست‌های مهم، مدیران در سفر و مدیریت‌های از راه دور آن ها، رشوه، دورویی، ریا این‌ها تنها شماری از معظلات اجتماعی است که در این قسمت از سریال هیولا به آن‌ها پرداخته شده است.

باید گفت که تا اینجا تنها به لیست کردن این مسائل و بررسی تیتر وار آن‌ها در این سریال پرداخته شده است. لوکیشن‌های محدود و نماهای اغلب بسته از صورت شخصیت‌ها است. و حتی در موقعیت‌های طنز هم تنها دیالوگ هایی که شخصیت‌ها به هم می‌گویند و یا متلک پرانی‌ها تماشاگر را به خنده می‌اندازد و موقعیت طنزی ساخته نمی‌شود.

صحنه پردازی‌ها هیچ ویژگی خاصی ندارند که به پر رنگ شدن ویژگی‌های شخصیت و یا آمبیانس و فضا پردازی کمکی کنند. شاید بهتر بود سه چهار قسمت اول سریال به شخصیت پردازی و ساخت رزومه‌ای برای شخصیت‌ها سپری می‌شد و بعد از آن شاهد پیشرفت داستان فیلمنامه بودیم.

اما در این سریال از قسمت اول همین ساختار است. یعنی نشان دادن و تیتر کردن معضلات اجتماعی بی آنکه در آن عمیق شده باشند و یا ریشه یابی شده باشد. شخصیت‌ها هم به غیر از شخصیت اصلی یعنی هوشنگ شرافت شخصیت پردازی خاصی نشده اند.

در سه قسمت اول که ساختار به همین صورت بوده است باید دید آیا در ادامه نیز مهران مدیری به همین منوال پیش می‌رود و یا شخصیت‌های دیگر پررنگ تر و داستان عمیق تر خواهد شد و یا خیر.

قسمت چهارم سریال هیولا

قسمت چهارم از سریال هیولا هوشنگ شرافت موفق می‌شود پول خانه را جور کند. چمچاره که خود را آماده کرده بود که انتقام کینه‌‌ی تاریخی خود را از شرافت بگیرد در نقشه‌‌ی خود ناکام می‌ماند. در قسمت چهارم سریال هیولا فلش بکی به گذشته‌‌ی رابطه‌‌ی چمچاره‌ها با شرافت‌ها هم زده می‌شود و ماجرای اختلاف جد چمچاره با مهدی قلی خان جد شرافت‌ها را می‌بینیم.

اختلافی که تا به امروز باقی مانده است. چمچاره که نقشه‌اش برای بیرون انداختن شرافت‌ها از خانه‌اش نقش بر آب شده است اما کوتاه نمی‌آید و هوشنگ شرافت را در موقعیتی قرار می‌دهد که یک پراید درب و داغان را به او می‌فروشد. شرافت برای خرید این پراید تصمیم می‌گیرد که دوباره به پیشنهاد کامروا پاسخ مثبت بدهد.

اختلافی که تا به امروز باقی مانده است. چمچاره که نقشه‌اش برای بیرون انداختن شرافت‌ها از خانه‌اش نقش بر آب شده است اما کوتاه نمی‌آید و هوشنگ شرافت را در موقعیتی قرار می‌دهد که یک پراید درب و داغان را به او می‌فروشد. شرافت برای خرید این پراید تصمیم می‌گیرد که دوباره به پیشنهاد کامروا پاسخ مثبت بدهد.

اختلافی که تا به امروز باقی مانده است. چمچاره که نقشه‌اش برای بیرون انداختن شرافت‌ها از خانه‌اش نقش بر آب شده است اما کوتاه نمی‌آید و هوشنگ شرافت را در موقعیتی قرار می‌دهد که یک پراید درب و داغان را به او می‌فروشد. شرافت برای خرید این پراید تصمیم می‌گیرد که دوباره به پیشنهاد کامروا پاسخ مثبت بدهد.

این قسمت نیز همچنان شاهد همان الگوی سه قسمت قبل هستیم. هوشنگ شرافت دچار مسئله‌ای بغرنج می‌شود و بین راه خیر و شر گیر می‌افتد. تحت فشار شرایط و اصرار اطرافیان تصمیم می‌گیرد علیرغم میل باطنی خود شرافت و وجدان خود را زیر پا بگذارد و پیشنهادات رشوه و حق السکوت را بپذیرد و به نظر می‌رسد که گام به گام به هیولا شدن نزدیک تر می‌شود.

همانطور که می‌بینیم در هر قسمت شرافت سریعتر پیشنهادات رشوه را می‌پذیرد و میزان و مبلغ آن هم بالاتر می‌رود. از قسمت اول شاهد آن بودیم که شرافت سعی می‌کند با کارهایی مانند روشن کردن شمع در سقاخانه، پرداختن پول به گدای سر کوچه، رد کردن پیرزن‌ها از خیابان و درس دادن به کودکان کار طلب آمرزش می‌کند و ندای وجدان خود خلاصی می‌یابد.

و هر چه خلافی که می‌کند بزرگتر می‌شود برای جبران آن به گدای سر کوچه‌‌ی بیشتر پول می‌دهد و تعداد پیرزن هایی که از خیابان رد می‌کند افزایش می‌یابد. تعداد شمع هایی که روشن می‌کند و بچه هایی که درس می‌دهد هم بیشتر می‌شود. و این می‌تواند به نوعی هم به مسئله‌‌ی پولشویی بپردازد.

سریال هیولا تا این قسمت فقط هوشنگ شرافت را با انواع و اقسام معضلات روز درگیر کرده است. اما همچنان این سریال در حد اشاره کردن تیتروار به مسائل روز در بستر طنزی خانوادگی باقی مانده است. هر چند وجه اجتماعی آن به وجه طنز آن غالب است.

سریال هیولا تا این قسمت فقط هوشنگ شرافت را با انواع و اقسام معضلات روز درگیر کرده است. اما همچنان این سریال در حد اشاره کردن تیتروار به مسائل روز در بستر طنزی خانوادگی باقی مانده است. هر چند وجه اجتماعی آن به وجه طنز آن غالب است.

سریال هیولا تا این قسمت فقط هوشنگ شرافت را با انواع و اقسام معضلات روز درگیر کرده است. اما همچنان این سریال در حد اشاره کردن تیتروار به مسائل روز در بستر طنزی خانوادگی باقی مانده است. هر چند وجه اجتماعی آن به وجه طنز آن غالب است.

و باید بپذیریم که لااقل به این زودی‌ها قرار نیست در ساختار این سریال تغییری ایجاد شود اما باید دید مهران مدیری تا قسمت چندم می‌خواهد به تکرار این الگو بسنده کند. اما در صورت تکرار این ساختار تنها با عوض شدن موقعیت‌ها مواجه هستیم و هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد. و سریال به تکرار خواهد افتاد.

امیدوارم که در ادامه‌‌ی سریال، مهران مدیری و نویسندگانش به شخصیت پردازی بیشتر، درگیر کردن شخصیت‌های فرعی دیگر در موقعیت ها، خلق صحنه‌های متفاوت تر فکر کنند. و سریال را از این تکرار لوکیشن‌های محدود و سوژه‌های تکراری و نماهای کلوزآپ خلاص کنند.

قسمت پنجم سریال هیولا

چراغ خاموش حرکت کن

در قسمت پنجم سریال هیولا شاهد این هستیم که هوشنگ شرافت در جریان معامله‌ای توجه کامروا را بیش از پیش به خود جلب می‌کند. کامروا متوجه می‌شود که از ساده لوحی و معصومیت شرافت می‌تواند در جهت منافع خود استفاده نماید.

این اتفاق باعث می‌شود که شرافت بتواند به هزار تو و دم و دستگاه موسساتی که کامروا در آن‌ها مسئولیت مهم دارد راه پیدا کند و با آن‌ها آشنا شود. خاف، مخای، مکاشف تنها تعدادی از این موسسات هستند. برای شرافت شغلی در صندوق در نظر گرفته می‌شود. شغلی که وجود ندارد و ابداع می‌شود. ریاست تاثیر گذاری، معاونت قانع کنندگی شغلی است که قرار است ابداع شود.

در این قسمت سریال هم موسسه‌ی تجاری مخای ( موسسه‌ی خیریه‌ی اشک یتیم) با چنین اسمی و با انواع و اقسام شعارهایی که به در و دیوار زده شده به تجارت در زمینه‌های مختلف می‌پردازد و از نام و نوع فعالیت موسسه و حمایت‌هایی که از آن می‌شود در جهت تجارت استفاده می‌کنند.

در این قسمت سریال هم موسسه‌ی تجاری مخای ( موسسه‌ی خیریه‌ی اشک یتیم) با چنین اسمی و با انواع و اقسام شعارهایی که به در و دیوار زده شده به تجارت در زمینه‌های مختلف می‌پردازد و از نام و نوع فعالیت موسسه و حمایت‌هایی که از آن می‌شود در جهت تجارت استفاده می‌کنند.

موسسات خیریه و NGO‌های مختلف در تمام دنیا همواره مورد بحث و محل مناقشات بسیار بوده اند. عده‌ی زیادی از این موسسات همواره با متهم بوده اند به پولشویی و یا پوششی برای فعالیت‌های تجاری.

در این قسمت سریال هم موسسه‌ی تجاری مخای ( موسسه‌ی خیریه‌ی اشک یتیم) با چنین اسمی و با انواع و اقسام شعارهایی که به در و دیوار زده شده به تجارت در زمینه‌های مختلف می‌پردازد و از نام و نوع فعالیت موسسه و حمایت‌هایی که از آن می‌شود در جهت تجارت استفاده می‌کنند.

در قسمت پنجم سریال هیولا سیستم پیچیده تر و هزار توهای کامروا و سایر دوستانش پیچیده تر و مخوف تر می‌شود. همه جا در تمام موسسات همین افراد هیئت مدیره هستند. و در جواب سوال شرافت در همین زمینه کامروا می‌گوید هرگز به ترکیب تیم برنده دست نزن. به نظر می‌رسد اداره‌ی کل کشور در قسمت‌های مهم آن به عهده‌ی تیم کامرواست که مجموعه‌ی آدمهایی که هیچ کفایتی ندارند.

با اینکه در قسمت پنجم سریال هیولا شاهد ابعاد گسترده تری از فعالیت‌های کامروا و دوستانش در سطوح بالا و پست‌ها و فعالیت‌های مهم هستیم ولی همچنان اتفاق خاصی در داستان و فیلمنامه نمی‌افتد. همچنان داستان پیشرفت خاصی نمی‌کند.

ساختار این قسمت هم همینطور است که پیشنهادی به آقای شرافت داده می‌شود. آقای شرافت بسیار محکم و قاطع شعارهای در باب شرافت، اخلاق و انسانیت می‌دهد. اما با فشار خانواده و همچنین میلی که خود به پول و امکانات آن پیدا کرده است آن را می‌پذیرد و تمام.

همچنان شرافت و کامروا دو نیروی خیر و شر هستند که کمی پر رنگ تر از سایر بازیگران و نقش‌های سریال هستند و خانمهای سریال همچنان در سایه هستند و تنها به بازی یکسری واکنش‌های تکراری می‌پردازند.
اما در کنار همه‌ی اینها نباید از این موضوع غافل شد که برای نخستین بار است که ما شاهد بیان مسائل اجتماعی و سیاسی در این سطح هستیم.

هدف سریال هیولا آیا تنها صحه گذاشتن و نشان دادن واقعیات اجتماعی امروز بدون تغییر است؟

هدف سریال هیولا آیا تنها صحه گذاشتن و نشان دادن واقعیات اجتماعی امروز بدون تغییر است؟

مسائلی چون چون ریا و استفاده از مذهب جهت ریاکاری و سرپوشی جهت فساد اداری و مالی، آقازاده ها، موسسات مالی و اعتباری و خیریه‌های فاسد. این مسائل بین مردم بصورت غیر رسمی و بر اساس شایعاتی که هر چند وقت یکبار به بیرون درز می‌کرد همواره مورد بحث و اظهار نظر‌ها در بین مردم کوچه و بازار هم بوده است.

اما اینکه بصورت رسمی از یک تریبون به بیان ریزه کاری‌ها و روابط سیاسی و اقتصادی به این نحو پرداخته شود اولین بار است. اما این سوال باقی می‌ماند که هدف سریال هیولا آیا تنها صحه گذاشتن و نشان دادن واقعیات اجتماعی امروز بدون تغییر است و یا اساسا این سریال در این برهه‌ی تاریخی و اجتماعی آیا کاری فراتر از این می‌تواند بکند و نقشی می‌تواند داشته باشد؟

قسمت ششم سریال هیولا

قسمت ششم سریال هیولا با نمایی از هوشنگ شرافت در کلاس درس آغاز می‌شود. بچه‌ها کتاب کمک درسی را دست به دست می‌کنند و از او می‌خواهند تا نمونه‌ای از این کمک درسی‌ها را به آن‌ها پیشنهاد کند اینجاست که هوشنگ شرافت سخنرانی طولانی در باب شرافت انجام می‌دهد. او از بچه‌ها می‌خواهد که در مدرسه تنها به دنبال جواب مسائل درسی نباشند و انسانیت، رقابت سالم، آرمانگرایی و شرافت را بیاموزند.

سخنرانی پر شور و با احساسی که بچه‌های پر شر و شور کلاس را در سکوت فرو می‌برد و تاثیر آنی می‌گذارد و حتی در پایان آن‌ها شرافت را به شدت تشویق می‌کنند. او به نظر می‌رسد این توانایی خود را تازه کشف کرده است . به نظر می‌رسد که مانند سایرین یاد گرفته است که خوب حرف بزند و تاثیر گذار شعار بدهد و خود به گونه‌ی دیگر بر اساس منافعش رفتار کند.

به نظر می‌رسد در قسمت ششم سریال هیولا کم کم روند تبدیل شدن هوشنگ شرافت به هیولا آغاز شده است.

به نظر می‌رسد در قسمت ششم سریال هیولا کم کم روند تبدیل شدن هوشنگ شرافت به هیولا آغاز شده است.

در ادامه می‌بینیم که عده‌ای از معلمان به ستوه آمده اند و تصمیم دارند که اعتصاب کنند او با همین شیوه‌ی شعار دادن و پر شور حرف زدن به سراغ آن‌ها می‌رود و فرهنگیان که چون به او اعتماد کامل دارند تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برای کامروا و سایر اعضای هیئت مدیره زمان می‌خرد.

از آن طرف شرافت به همراه خانواده به مهمانی سالگرد ازدواج کامروا دعوت می‌شود که سایر اعضای هیئت مدیره و سهام داران پروژه‌های مختلف در آن حضور دارند.

مادر نیز مانند شرافتِ پسر سخنرانی بلند و پر شور در باب نجابت و متانت زنانه بیان می‌کند و دست آخر در گذاشتن تاج و پوشیدن لباس شیک در مهمانی از همه سبقت می‌گیرد و تمامی این صحنه تنها نشان دادن شعار زدگی و ریا در تمام سطوح جامعه است.

مادر نیز مانند شرافتِ پسر سخنرانی بلند و پر شور در باب نجابت و متانت زنانه بیان می‌کند و دست آخر در گذاشتن تاج و پوشیدن لباس شیک در مهمانی از همه سبقت می‌گیرد و تمامی این صحنه تنها نشان دادن شعار زدگی و ریا در تمام سطوح جامعه است.

مادر نیز مانند شرافتِ پسر سخنرانی بلند و پر شور در باب نجابت و متانت زنانه بیان می‌کند و دست آخر در گذاشتن تاج و پوشیدن لباس شیک در مهمانی از همه سبقت می‌گیرد و تمامی این صحنه تنها نشان دادن شعار زدگی و ریا در تمام سطوح جامعه است.

در صحنه‌ی مهمانی با اضافه شدن خانوم‌ها و زیاد تر شدن تعداد سکانس‌های حضور آن‌ها شوخی‌های جنسی تکراری نیز به مجموعه اضافه می‌شود. مدیری و نویسندگانش در صحنه‌ی مهمانی می‌خواهند بر زندگی پر زرق و برگ و تجملی قشر پولدار جامعه در تمام سطوح حتی ابتدایی زندگی نظیر خوراک، پوشاک تاکید می‌کنند.

اشاره به م. خ ( خاوری)، ب.ز ( بابک زنجانی) به عنوان پای ثابت این مهمانی‌ها و خاطرات زندان‌های لوکس مجرمان اقتصادی مسائل جدیدی هستند که بیان می‌شود.

اشاره به م. خ ( خاوری)، ب.ز ( بابک زنجانی) به عنوان پای ثابت این مهمانی‌ها و خاطرات زندان‌های لوکس مجرمان اقتصادی مسائل جدیدی هستند که بیان می‌شود.

اما همانطور که در قسمت‌های گذشته هم بارها عنوان کردم تنها طرح مسایل است به شیوه‌ای که وجود دارد و اکثریت به اتفاق مردم جامعه نیز از آن مطلع هستند. و تا اینجا سریال هیولا تنها کمی خنده دار است.

در قسمت ششم سریال هیولا در کنار تمام مسائلی که بوده و همچنان تکرار می‌شود نظیر موسسات مالی و اعتباری که هر روز مانند قارچ سر بر می‌آوردند، مسائل مالی و سیاسی پشت پرده‌ی آن ها، حضور آقازاده ها، به طرح مسئله‌ای در باب پشت پرده‌ی زندان‌های مجرمان اقتصادی می‌پردازد. اشاره به م. خ ( خاوری)، ب.ز ( بابک زنجانی) به عنوان پای ثابت این مهمانی‌ها و خاطرات زندان‌های لوکس مجرمان اقتصادی مسائل جدیدی هستند که بیان می‌شود.

اما همچنان بیشتر نماها کلوزآپ بازیگران و نماهای بدون حرکت و ثابت و تکراری است. بازی خاص را از بازیگران شاهد نیستیم. و صحنه پردازی خاصی را نمی‌بینیم البته با این سبک از بازی‌ها و کارگردانی نیازی هم به صحنه پردازی خاصی نیست.

همچنان بیشتر نماها کلوزآپ بازیگران و نماهای بدون حرکت و ثابت و تکراری است. بازی خاص را از بازیگران شاهد نیستیم.

همچنان بیشتر نماها کلوزآپ بازیگران و نماهای بدون حرکت و ثابت و تکراری است. بازی خاص را از بازیگران شاهد نیستیم.

به نظر می‌رسد در قسمت ششم سریال هیولا کم کم روند تبدیل شدن هوشنگ شرافت به هیولا آغاز شده است. در این قسمت دیگر شرافت برای خلاف‌های کوچک و به زعم دور و بری هایش بی شرفی‌های ریز و کوچک کار خیری انجام نمی‌دهد و سعی نمی‌کند آن را به نحوی جبران کند.

روند تغییر شرافت که از قسمت اول شروع شده و تا این قسمت که همچنان پروسه‌ی تغییر و دگرگونی او را شاهد هستیم. پروسه‌ای که امیدواریم در قسمت‌های آینده با پیچیدگی‌ها و سرعت بیشتری و نکات تامل برانگیزی همراه باشد.

قسمت هفتم سریال هیولا

قسمت هفتم سریال هیولا همانند قسمت‌های دیگر به دنبال مطرح کردن مسائل اجتماعی روز است. این بار سراغ کنکور و مافیای کنکور و مسائل مربوط به آن رفته است.

هوشنگ شرافت در مقابل پیشنهاد مهران مدیری همانند قسمت‌های قبل تسلیم می‌شود اما این بار رویه تغییر کرده است. این بار هوشنگ شرافت نه به دلیل فشارهای خانواده بلکه با خواست خود تسلیم می‌شود.

کنکور و بزرگ نمایی مناسبات و روابط کلاسهای کنکور و ناشران کتابهای کنکور

کنکور و بزرگ نمایی مناسبات و روابط کلاسهای کنکور و ناشران کتابهای کنکور

در اول این قسمت هفتم سریال هیولا هم شاهد آن هستیم که هوشنگ شرافت به کامروا می‌گوید که مزه‌‌ی سوشی مهمانی هنوز زیر زبانم هست. هوشنگ شرافت که دیگر مزه‌‌ی پول زیر زبانش رفته این بار پیشنهاد کامروا را به دلیل زیاده خواهی‌های خودش می‌پذیرد. و به تبلیغ کتابهای کنکور می‌پردازد.

و شاید بتوان گفت در مورد کنکور و بزرگ نمایی مناسبات و روابط کلاسهای کنکور و ناشران کتابهای کنکور مهران مدیری موفق شده در کنار پیام‌های اخلاقی و نشان دادن صرف مسائل و مصائب اجتماعی کمی مخاطب را به تفکر وا دارد.

تجارت‌های کلانی که حول پدیده‌‌ی کنکور شکل گرفته است باور نکردنی است و از آن ور خانواده هایی که با اصرار با آرزوی دکتر و مهندس شدن فرزند خود را به این سیستم شکنجه می‌سپارند. عملا سیستم کنکور و این رقابت باعث از بین رفتن استعدادها می‌شود و مانند سیلی همه را خواسته و یا ناخواسته با خود می‌برد.

هوشنگ شرافت در بازدید از سیستم غول آسای موسسه‌‌ی مکاشف که یک موسسه آموزشی کنکور و متعلق به کامروا و سایر اعضای هیئت مدیره است تنها با توجیه اینکه بخشی از درآمد آن به خیریه می‌رسد توجیه می‌شود.

حالا او دیگر اصول بازی را به خوبی آموخته است. به نظر می‌رسد که مهران مدیری و تیم نویسندگانش تغییر مختصری در رویه‌‌ی کاراکتر هوشنگ شرافت داده اند و از آن ساختار تکراری کمی فاصله گرفته اند.

از آن طرف شهره همسر شرافت هم وارد بازی شده است. و با همسران هیئت مدیره در مهمانی‌ها و مزون‌ها و باشگاه رفتن‌ها همراه شده است. و از رهگذر مسایلی که در این جمع‌های زنانه مطرح می‌شود سریال هیولا به فاصله‌‌ی طبقاتی می‌پردازد.

هوشنگ شرافت که دیگر مزه‌‌ی پول زیر زبانش رفته این بار پیشنهاد کامروا را به دلیل زیاده خواهی‌های خودش می‌پذیرد. و به تبلیغ کتابهای کنکور می‌پردازد.

هوشنگ شرافت که دیگر مزه‌‌ی پول زیر زبانش رفته این بار پیشنهاد کامروا را به دلیل زیاده خواهی‌های خودش می‌پذیرد. و به تبلیغ کتابهای کنکور می‌پردازد.

که البته در این قسمت هم همچنان طنز به دلیل دیالوگ‌های پینگ پونگی بین شخصیت‌ها ایجاد می‌شود و موقعیت سازی صورت نگرفته است. اما بهرحال در این قسمت سریال هیولا کمی بیشتر به شخصیت شهره پرداخته می‌شود و مخاطب با پیشینه‌‌ی او و توانایی‌ها و کاراکترش بیشتر آشنا می‌شود.

شاهد یکی از ترفندهایی که باعث شود سریال کمی از این تکرار فاصله بگیرد پرداختن بیشتر به شخصیت‌های دیگر سریال و ایجاد ماجرا حول محور آن‌ها باشد.

در این بین یک سکانس بی ربط از چمچاره یا همان مهرافزون را شاهد هستیم. در بنگاه ماشین او در حال معامله با یک فرد مذهبی است.

در این بین یک سکانس بی ربط از چمچاره یا همان مهرافزون را شاهد هستیم. در بنگاه ماشین او در حال معامله با یک فرد مذهبی است.

در این بین یک سکانس بی ربط از چمچاره یا همان مهرافزون را شاهد هستیم. در بنگاه ماشین او در حال معامله با یک فرد مذهبی است. ریا و دورویی و تظاهر به مذهب در این سکانس‌ها نشان داده می‌شود که البته به کل ماجرای قسمت هفتم سریال هیولا و پیشبرد قصه‌‌ی این قسمت هیچ ربطی ندارد.

و به نظر می‌رسد با نیت بامزه بودن سریال و خنده گرفتن از مخاطب گنجانده شده است. و شاید هم مدیری می‌خواسته ریا و دورویی و فساد را نشان دهد که مربوط به طبقه‌‌ی خاصی نیست و امروزه در تمام اقشار جامعه شاهد آن هستیم. اما بهرحال این قسمت هیچ ربطی به سایر سکانسهای قسمت هفتم سریال هیولا ندارد.

شهره همسر شرافت هم وارد بازی شده است. و با همسران هیئت مدیره در مهمانی‌ها و مزون‌ها و باشگاه رفتن‌ها همراه شده است

شهره همسر شرافت هم وارد بازی شده است. و با همسران هیئت مدیره در مهمانی‌ها و مزون‌ها و باشگاه رفتن‌ها همراه شده است

اما با همه‌‌ی ماجراهای جدید همچنان سریال هیولا به تکرار ساختار قسمت‌های قبلی در موقعیت‌های جدید سعی دارد پیش برود. و هنوز شاهد موقعیت جدید و پیچیده‌ای نیستیم. حالا دیگر مطمئنا می‌توان حدس زد که هوشنگ شرافت که حالا توجیه کردن خود را یاد گرفته است، با توجیهی پیشنهاد کامروا را می‌پذیرد و هر روز ریاکارتر و ظاهر سازتر می‌شود.

این مطلب در حال بروز رسانی است!

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    هدی

    21 مرداد 1398 at 23:37

    0

    اقای مدیری مملکت رو به یه جنگل تشبیه کرده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا