علمی

۳۰ باور علمی غلط و رایج که بیش از بقیه در گوگل سرچ می شوند!

۳۰ باور علمی غلط و رایج که بیش از بقیه در گوگل سرچ می شوند!

ما در این مطلب از نت نوشت قصد داریم تا بیشترین تصورات غلط علمی در بین مردم سراسر دنیا را برای شما بیان کنیم. با این ۳۰ تصور علمی غلط و رایج همراه ما باشید.

۲+

این روزها بیشتر مردم جواب سوال های خود را از طریق سرچ در گوگل به دست می آورند. اما تصور اینکه همه‌ی مطالب موجود در اینترنت درست می باشند، بسیار غلط و بچه گانه است! حال ما در این مطلب از نت نوشت قصد داریم تا بیشترین تصورات غلط علمی در بین مردم سراسر دنیا را برای شما بیان کنیم. با این ۳۰ باور علمی غلط و رایج همراه ما باشید.

۳۰ باور علمی غلط و رایج

۱- تراشیدن موها باعث ضخیم تر شدن آن ها نمی شود

این اشتباهی است که تقریبا در بین همه‌ی مردم دنیا رایج است، اما دانشمندان از حدود ۱۰۰ سال پیش به این اشتباه پی برده بودند! وقتی موی بدن یا سر خود را می تراشید، موی تازه روییده ضخیم تر و تیره تر از موهای قبلی به نظر می رسد، اما این اتفاق فقط به دلیل شکل ظاهری موی تراشیده شده است که سر از پوست بیرون می آورد. سطح ضخیم مویی که تازه می روید این تصور را به ما میدهد که مو کلفت تر از قبل شده، اما وقتی موی شما به حد کافی رشد کند، قسمت های بالاتر آن نرم و نازک و مثل گذشته می شود. در واقع ضخامت ساقه‌ی مو همواره ثابت باقی می ماند.

بیشتر بخوانید: آیا سکه های رایج در ایران ارزش ذوب کردن دارند ؟

۲- می توانید پس از خوردن غذا به شنا کردن بپردازید

البته شنا کردن با شکم بسیار پر می تواند باعث دل درد شود، ولی خطر این اتفاق بسیار کم است. در واقع مطالعه ای که اخیرا درباره این موضوع در امریکا صورت پذیرفته، نشان می دهد که خطر دل درد و حالت تهوع به خاطر شنا کردن با شکم پر کمتر از یک درصد می باشد.

بیشتر بخوانید: کم ارزش ترین پول دنیا در سال ۲۰۱۸

۳- ماه هیچ قسمت تاریکی ندارد

برخلاف آنچه که بسیاری از افراد تصور می کنند، هیچ قسمتی از ماه برای همیشه تاریک باقی نمی ماند و ماه هم به مانند زمین دارای شب و روز می باشد. در واقع، ما از روی زمین همواره می توانیم یک سمت از ماه را ببینیم، اما دلیل نمی شود که سمت مخالف آن همیشه تاریک باشد! خیلی از مردم این موضوع را نمی دانند، حتی گروه پینک فلوید هم این باور غلط را داشتند و نام یکی از آلبوم های خود را The dark side of the moon گذاشتند!

بیشتر بخوانید: سوپرمون Super moon یا ابَر ماه چیست؟

۴- فصول مختلف در طول یک سال به دلیل تغییر فاصله با خورشید اتفاق نمی افتند

البته شاید این باور علمی غلط کمی منطقی به نظر برسد، زیرا وقتی که نیمکره‌ی شمالی زمین به سمت خورشید خم می شود، به نظر به خورشید نزدیک تر شده و هوای آن گرمتر می شود. در رابطه با نیمکره‌ی جنوبی هم این حرف صادق می باشد. اما باید بدانید که خورشید ۹۳ میلیون مایل با زمین فاصله دارد، پس انحراف جزئی زمین از محور خود در طول یک سال نمی تواند این فاصله را تغییر چندانی دهد. در واقع آنچه باعث گرم و سرد شدن زمین می شود، تغییر شعاع برخورد پرتوهای خورشید با نواحی مختلف زمین می باشد. اگر دقت کنید، در فصل تابستان به نظر می رسد که خورشید با زاویه ای نزدیک به عمود در بالای سر شما قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: آسان ترین کشور برای مهاجرت ، با شرایط مهاجرت به این ۱۰ کشور آشنا شوید!

۵- انسان های اولیه و دایناسورها هیچ گاه به طور همزمان بر روی زمین زندگی نکرده اند

بیش از همه، فیلم های هالیوودی قدیمی این باور علمی غلط را به خورد مردم داده اند. دایناسورها ۶۵ میلیون سال پیش از روی زمین محو شدند و تازه از آن زمان راه برای رشد پستانداران کوچک بر روی زمین هموار شد. پس انسان های اولیه قطعا خیلی دیرتر از دایناسورها بر روی زمین نمایان شدند. به فیلم های علمی تخیلی اعتماد نکنید!

بیشتر بخوانید: رازهای ناگفته جهان از دیدنی ترین مکان‌های دنیا که کمتر کسی از آنها خبر دارد!

۶- اثبات علمی واقعا چیز خاصی نیست

اثبات های ریاضیاتی موضوعات مهمی هستند، اما اثبات های علمی نه! اصلا علم درباره‌ی چیست؟ علم درباره‌ی کشف موضوعات جدید و رد کردن باورهای گذشته می باشد. وقتی قضیه ای در ریاضی اثبات می شود، آن قضیه تا ابد درست باقی می ماند، اما در علم موضوعات مختلف فقط تا زمانی معتبر هستند که شخص دیگری عدم درست بودن آن را اثبات کند!

۷- شما برای هر چیزی یک ژن خاص ندارید!

بعضی از محققان معتقدند که ژنها واقعا “برای” چیزی نیستند. ژن ها بیشتر شبیه مجموعه دستورالعمل هایی هستند که ممکن است در شرایط مختلف اثر متفاوتی داشته باشند. یک ژن ممکن است با صفات خاصی در یک گونه، اما با صفات کاملا متفاوتی در زمینه های مختلف همراه باشد. پس رانندگی کردن در ژن شما وجود ندارد، لطفا جوگیر نباشید!

بیشتر بخوانید: تفاوت بین واقعیت، فرضیه، نظریه و قانون در علم چیست؟

۸- مغز شما برای هیچ چیز خاصی سیم پیچی نشده است!

مغز یک انسان خاص ممکن است تمایل به عادت های خاصی را از خود نشان دهد، اما مغز انسان ها بسیار انعطاف پذیر بوده و قابل پیش بینی نمی باشند. پس وقتی به دنیا می آیید، مغز شما برای هیچ مجموعه‌ی خاصی از صفات مختلف سیم بندی و آماده نشده است!

۹- نمک باعث زودتر جوشیدن آب نمی شود

شاید مسخره به نظر برسد، اما بسیاری از مردم دنیا فکر می کنند که ریختن نمک در آب غذا باعث زودتر جوشیدن آن می شود، در حالی که دقیقا عکس این موضوع درست می باشد (البته برای اثبات این امر مجبورید تا نمک بسیاری در آب بریزید تا تفاوت آن را احساس کنید).

بیشتر بخوانید: کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله معروف، قدیمی ترین ارگانیسم هایی که به زندگی برمی گردند نیستند!

۱۰- به قانون ۵ ثانیه اعتماد نکنید

خیلی ها فکر می کنند که پس از افتادن یک ماده ی غذایی بر روی زمین، ۵ ثانیه طول می کشد تا میکروب ها به آن بچسبند! خودتان را با قانون ۵ ثانیه گول نزنید، غذا به محض برخورد با یک محیط آلوده کثیف می شود.

۲۰ باور علمی غلط و رایج دیگر

۱۱- زبان انسان برای چشیدن طعم های مختلف دارای قسمت های جدا از هم نمی باشد.

۱۲- ناپلئون قد کوتاه نبود، در واقع قد او از متوسط مردان آن زمان فرانسه بلندتر بوده است.

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین پول دنیا در سال ۲۰۱۸

۱۳- پاسخ به یک باور علمی غلط و بسیار رایج: گاوهای نر از رنگ قرمز متنفر نیستند، چون آن ها کور رنگ هستند و اصلا نمی توانند رنگ قرمز را ببینند! آنچه که باعث تحریک گاوها می شود، حرکت دادن پارچه توسط گاوباز است، نه رنگ قرمز آن.

۱۴- دیوار چین به هیچ وجه با چشم غیرمسلح از فضا قابل دیدن نیست.

۱۵-  اگر به یک جوجه پرنده دست بزنید، باعث نمی شوید که مادرش او را رها کند! در واقع حس بویایی پرنده ها به قدری ضعیف است که حتی نمی توانند بوی بچه‌ی خود را تشخیص دهند، چه برسد به بوی دست آدمیزاد!

بیشتر بخوانید: تاریخچه کفش پاشنه بلند , مردان ایرانی کفش پاشنه بلند را به مردان اروپایی معرفی کردند!

۱۶- انیشتین هیچ گاه در امتحان ریاضی مردود نشده بود، بلکه او فقط یک بار در امتحان ورودی مدرسه رد شد. به شایعات اینستاگرامی مضحک اعتنا نکنید!

۱۷- ما فقط دارای ۵ حس فیزیکی در بدن خود نیستیم، در واقع انسان ها نزدیک به ۲۰ حس مختلف مثل حس درد، حرکت، گرسنگی، تشنگی و غیره دارند.

۱۸- این باور علمی غلط هم بسیار در بین مردم رواج دارد: حافظه‌ی ماهی ها ۳ یا ۵ ثانیه نمی باشد. در واقع حافظه‌ی ماهی گلدفیش تا ۳ ماه برآورد می شود که بیشتر از حافظه‌ی بسیاری از سیاستمداران دنیا (و مخصوصا ایران) می باشد!

بیشتر بخوانید: ارتباط وضعیت ماه و زلزله ؛ یک ایده خرافی و بی اساس برای پیش بینی زمین لرزه ؟

۱۹- انسان ها از شامپانزه ها تکامل نیافته اند. در واقع شامپانزه ها و بونوبوها نزدیک ترین اجداد ژنتیکی انسان هستند که از یک جد مشترک در ۵ الی ۸ میلیون سال پیش تکامل یافته اند.

۲۰- کافئین باعث کم شدن آب بدن شما نمی شود.

۲۱- یک سکه‌ی پول از هر ارتفاعی بر روی سر شما سقوط کند باعث مرگتان نمی شود، چون سرعت نهایی آن هیچ گاه از ۳۰ تا ۵۰ مایل بر ساعت بیشتر نمی شود.

۲۲- تقسیمات جامد میان استعدادهای بخش چپ و راست مغز انسان وجود ندارد. بخش چپ مغز یاد می گیرد و بخش راست عمل می کند و غیره، همگی اشتباه هستند.

بیشتر بخوانید: ابر ماه سرخ آبی چیست؟ یازده بهمن این پدیده زیبا را با چشم رصد کنید!

۲۳- الکل بدن شما را گرم نمی کند. در واقع الکل فقط رگ های خونی سطح پوست شما را گشادتر کرده که باعث ایجاد احساس گرما در بدن می شود، اما از طرف دیگر دمای داخلی بدن شما کاهش می یابد.

۲۴- الکل سلول های مغز شما را نمی کشد و این اتفاق فقط در مورد مصرف کنندگان شدید الکل که اکثر کالری مورد نیاز بدن خود را با الکل به دست می آورند اتفاق می افتد.

۲۵- آیا فکر می کنید که فقط ۱۰ درصد از مغز شما در حال انجام فعالیت است؟ پس چرا بقیه‌ی آن را دور نمی ریزید؟! این باور علمی غلط بسیار مضحک است!

۲۶- دستگاه دروغ سنج ماشینی است که فقط برخی از تحریکات مغزی را تشخیص می دهد و به سادگی می توان آن را سر کار گذاشت! در واقع چیزی به نام دروغ سنج وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه بحث برانگیز جایزه نوبل

۲۷- شواهد علمی می گویند که چیزی به عنوان حافظه‌ی تصویری که به مانند دوربین عکاسی عمل کند وجود ندارد و برخی از آدم ها فقط دارای حافظه ای قوی یا تمرین کرده می باشند.

۲۸- آب به خودی خود یک عایق قوی است که الکتریسیته را عبور نمی دهد. اما ذره ها و یون های موجود در آن می توانند جریان برق را از خود عبور دهند.

۲۹- یکی دیگر از عناوین باور علمی غلط راجع به سوشی است، سوشی به معنای برنج ترش می باشد، نه ماهی خام و این غذا الزاما، همیشه شامل ماهی نمی شود!

۳۰- رابطه‌ی جنسی باعث کاهش عملکرد ورزشکاران نمی شود و حتی می تواند سطح تستسترون را در آن ها افزایش دهد که خود باعث بهبود عملکرد آن ها می شود.

بیشتر بخوانید: ماجرای ۱۱۱ مومیایی طبیعی که در Guanajuato گرد هم آمده اند!

منابع: curiosity.com
http://time.com
informationisbeautiful.net

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    مدیو

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ at ۱۷:۵۴

    فقط ۱۸ خخخ

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا