علمی

این پنل خورشیدی از بارش باران هم انرژی تولید می کند!

این پنل خورشیدی از بارش باران هم انرژی تولید می کند!

پنل خورشیدی، تکنولوژی نوینی است که می تواند انرژی نور خورشید را در طول روز جمع آوری کند. اما این پنل ها در بسیاری از نقاط کره ی زمین که معمولا هوا در آنجا ابری است کاربرد زیادی ندارند. بنابراین محققان دانشگاه Soochow در چین پنل خورشیدی جدیدی ساخته اند که می تواند حتی از بارش باران هم (در ۲۴ ساعت شبانه روز) انرژی جذب کند.

۰

پنل خورشیدی ، تکنولوژی نوینی است که می تواند انرژی نور خورشید را در طول روز جمع آوری کند. اما این پنل ها در بسیاری از نقاط کره ی زمین که معمولا هوا در آنجا ابری است کاربرد زیادی ندارند. بنابراین محققان دانشگاه Soochow در چین پنل خورشیدی جدیدی ساخته اند که می تواند حتی از بارش باران هم (در ۲۴ ساعت شبانه روز) انرژی جذب کند. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

در این پنل خورشیدی جدید، یک نانو ژنراتور تولید برق به روش اصطکاکی، با ابزار تبدیل انرژی مکانیکی ترکیب شده تا حرکت را به الکتریسیته تبدیل کند.

Zhen Wen، استادیار موسسه ی “نانو و مواد نرم کاربردی” در Soochow در مصاحبه با Digital Trends می گوید: “سلول های خورشیدی یکی از فراگیرترین راه حل ها در دنیا برای مقابله با بحران های انرژی و زیست محیطی می باشند. البته تولید انرژی توسط سلول های خورشیدی، بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه دارد، مثلا آب و هوا بارانی باشد و غیره. ماهیت متناوب و غیرقابل پیش بینی انرژی خورشیدی یک چالش اجتناب ناپذیر برای گسترش آن به عنوان یک سیستم منبع تغذیه ی قابل اعتماد می باشد. پیدا کردن انرژی جایگزین از محیط زیست که نوع تولید آن متفاوت باشد، برای جبران آن بخش از تولید انرژی که ناکافی می باشد، ضروری است.”

Wen همچنین اظهار داشت که اولین بار، مفهوم و کانسپت ترکیب سلول خورشیدی با نانو جنراتورِ تولید برق به روش اصطکاکی (مالشی)، در مقاله ای توسط محققان موسسه ی تکنولوژی در جورجیا در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. در طول این کار، این کانسپت گسترش یافت، یعنی به جای اینکه به سادگی، یک نانو ژنراتور را درون سلول خورسیدی قرار دهند، موفق به ساخت یک دستگاه هیبریدی واقعی شدند. به جای تولید یک دستگاه حجیم که از دو واحد جمع آوری انرژی مجزا ساخته شده باشد، این دستگاه ساخته شده توسط محققان چینی یک پانل خورشیدی واقعی دو طرفه می باشد که خروجی آن ۱۰ درصد افزایش یافته است. چون پنل های خورشیدی معمولی در هنگام بارندگی فقط می توانند به اندازه ی بخشی از خروجی کلی خود انرژی جمع کنند (و وقتی که خورشید در آسمان نباشد هم انرژی تولید نمی شود) این دستگاه می تواند یکی از بزرگترین چالش های استفاده از انرژی خورشیدی را برطرف کند.

البته به نظر می رسد که این دستگاه تا تجاری شدن هنوز راه زیادی در پیش دارد. طبق گفته ی Wen، تولید اولین نمونه ی کامل از این دستگاه در اندازه های کامل، ممکن است نیم دهه طول بکشد و هیچ شکی هم نیست که برای تولید انبوه و ارائه در بازار زمان بیشتری هم نیاز خواهد بود.

Wen در پایان سخنانش گفت: “ما بسیار مطمئن هستیم که این دستگاه در ادامه قادر به تولید انرژی از باد هم خواهد بود، فقط باید اصلاحات کوچکی بر روی ساختمان نانو ژنراتور TENG آن صورت پذیرد، زیرا TENG می تواند انرژی های مکانیکی مختلفی که در طبیعت وجود دارند (مثل انرژی باد) را به الکتریسیته تبدیل کند.”

مقاله ای اخیرا راجع به این کار در ژورنال نانو منتشر شده است.

منبع: www.digitaltrends.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا