دانستنی‌های سلامتی

استفاده از یخچال: افزایش طول عمر بیشتر یخچال، مصرف کمتر برق، نگهداری بهتر غذا

استفاده از یخچال
۷+

نحوه استفاده از یخچال بسیار مهم است چرا که یخچال از مهم ترین و کاربردی ترین  وسایل منزل است. استفاده صحیح از یخچال در افزایش عمر و کاهش مصرف برق موثر است. یخچال اشتهای عجیبی برای مصرف برق دارد.

شما طی ۲۴ ساعت و ۳۶۵ روز سال یخچال خانه تان روشن است. عمر متوسط و مفید یک یخچال ۲۰ سال است. ولی شما می‌توانید با استفاده صحیح از یخچال و  روش‌های ساده‌ای هم عمر یخچال تان را طولانی تر کنید و هم مواد غذایی را سالم تر نگاه دارید و هم برق کمتری مصرف کنید.

با شگردهای بسیار ساده برای استفاده از یخچال با نت نوشت همراه باشید.

نکات استفاده از یخچال

غذاهای پخته را در طبقات بالا و میوه و غذاهای خام را در طبقات پایین بگذارید

غذاهای پخته را در طبقات بالا و میوه و غذاهای خام را در طبقات پایین بگذارید

قسمت موتور و پشت یخچال را هم تمیز کنید

پشت یخچال ها  کویل هایی قرار دارد تا مانع از داغ شدن کمپرسور شود. هر چه آنها را تمیزتر نگه دارید و اجازه ندهید گرد و غبار روی آن‌ها را بگیرد کمپرسور بهتر کار می‌کند.

حتما قسمت شبکه‌ای پشت یخچال و روی کمپرسور را هم گردگیری کنید. برای استفاده از یخچال و عمر بهتر اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید از یک متخصص بخواهید حداقل هر سال یک بار این کار را برای شما انجام دهد.

بیشتر بخوانید: استفاده صحیح از اتوی لباس و روش صحیح اتو کردن لباس ها

حتما روی غذاها را بپوشانید

به هر دلیلی اگر عادت دارید غذاها را در ظرف بدون پوشش در یخچال بگذارید بهتر است این عادت را تغییر دهید. برای استفاده از یخچال حتما می‌دانید گذاشتن روکش سلفون یا ظرفهای دردار باعث می‌شود تا رطوبت غذا حفظ شود و غذا تازه تر بماند و یخچال بو نگیرد.

ولی ویژگی دیگر روش نگهداری غذا در ظرف‌های در دار این است که شما حسابی در مصرف برق صرفه جویی می‌کنید. چون رطوبت غذاها وارد فضای یخچال نمی‌شود تا کمپرسور مجبور به کار کردن بیشتر باشد تا رطوبت را از بین ببرد و محیط یخچال را خشک نگه دارد.

در یخچال را باز نگه ندارید

بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که با یک بار باز کردن یا بستن درب یخچال، اقلام مورد نیازتان را در یخچال گذاشته یا آن‌ها را بردارید.

باز کردن مداوم و مکرر در یخچال یا وقتی در یخچال را باز نگه می‌دارید تا فکر کنید چه می‌خواهید بردارید، باعث گرم شدن یخچال و کارکرد بیشتر موتور می‌شود و هم در مصرف برق و هم عمر دستگاه تاثیر منفی دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه کار ماشین ظرفشویی و راه هایی برای عملکرد بهتر بهداشتی آن

برای استفاده از یخچال اندازه مناسب یخچال را انتخاب کنید

همیشه اندازه یخچال را با توجه به اعضا خانواده انتخاب کنید. لزومی ندارد یک خانواده یک یا دو نفره یک یخچال فریزر بزرگ داشته باشد.

اگر چنین یخچالی دارید احتمالا می‌توانید آن را با یکی از بستگان که تعداد اعضا خانواده شان بیشتر است معاوضه کنید. در غیر این صورت باید هزینه‌های اضافی برق زیادی بپردازید.

درجه یخچال را درست تنظیم کنید

همیشه فصل و درجه حرارت دمای محیط را در نظر گرفته و با توجه به آن درجه یخچال را تنظیم کنید. برای استفاده صحیح از یخچال کارشناسان توصیه می‌کنند بهترین درجه برای یخچال تا رشد باکتری‌ها به حداقل برسد یا حتی متوقف شود ۵ درجه سانتیگراد است. برای فریزر باید درجه را به منهای ۱۸ درجه سانتیگراد یا حتی دمای کمتر از آن برسانید.

برای این کار می‌توانید دماسنج را در یک لیوان آب گذاشته به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا مطمئن شوید که درجه یخچال را درست تنظیم کرده اید. برای فریزر دماسنج را بین بسته‌ها بگذارید و پس از ۲۴ ساعت آن را چک کنید.

برای استفاده از یخچال نوارهای دور در را چک کنید

حتما نوارهای مغناطیسی دور در یخچال و خود یخچال را چک کنید و در صورتی که خرابی یا پارگی دارد یا خوب به یکدیگر نمی‌چسبند هر چه سریع تر آن‌ها را تعویض کنید.

هر از گاهی به یخچال استراحت بدهید

حتی اگر یخچال هایی دارید که به اصطلاح برفک نمی‌گیرد بهتر است هر چند وقت یک بار یخچال را به تدریج از غذا تخلیه کنید. آن را خاموش کنید. آن را کاملا تمیز کنید و بعد از یکی دو ساعت استراحت آن را مجددا روشن کنید.

در طی مدتی که به یخچال استراحت می‌دهند در آن را باز بگذارید. برای ضدعفونی کردن و تمیز کردن یخچال می‌توانید از محلول سرکه و الکل ( نصف و نصف) استفاده کنید.

همیشه یک دستمال خاص را برای تمیز کردن یخچال داشته باشید و بعد از هر بار تمیز کردن یخچال دستمال را بشویید در آفتاب خشک کنید و به هیچ وجه از این دستمال برای سایر وسایل خانه استفاده نکنید.

اگر یخچال شما از نوعی است که برفک می‌زند پس به محض آن که برفک‌ها در حال افزایش است باید یخچال را خاموش و تمیز کنید و به آن استراحت بدهید.

برای استفاده از یخچال بد نیست یک برنامه منظم مثلا هر دو ماه یک بار یا در هر فصل یکبار برای استراحت دادن به یخچال در نظر بگیرید. تمیز کردن محیط داخلی یخچال را هر هفته یا هر دو هفته یک بار انجام دهید.

یخچال را خیلی پر یا خیلی خالی نگذارید

هیچ چیز بدتر از این نیست که یخچال روشن و خالی باشد. خالی بودن یخچال یا هنگامی که اقلام کمی در آن می‌گذارید باعث می‌شود تا یخچال نتواند دمای داخل را درست تنظیم کند. حتی اگر بسته‌های غذایی ندارید می‌توانید از بطری‌های آب استفاده کنید. مهم این است که ظرفیت یخچال پر شود.

طوری یخچال را پر کنید که امکان گردش هوا بین بسته‌ها و ظرف‌ها وجود داشته باشد.

ظرف و غذای داغ در یخچال نگذارید

به هیچ وجه ظرف غذای داغ یا غذایی را که هنوز سرد نشده است در یخچال نگذارید. چون سرد کردن آن مشکل تر و مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

یخ ساز را خاموش کنید

بعضی از یخچال‌ها دارای آپشن‌های مختلفی هستند تا شما بتوانید به هر نوع یخی قالبی، یا خرده دسترسی داشته باشید.

تا آن جا که می‌توانید سعی کنید این قسمت را خاموش نگه دارید و فقط وقتی مهمانی دارید آن را روشن کنید.

برای استفاده از یخچال آن را در مکان مناسبی بگذارید

همیشه جایی را برای یخچال انتخاب کنید که خنک باشد. به هیچ وجه یخچال نباید در نور خورشید یا کنار یک دستگاه حرارتی قرار گیرد. از طرف دیگر حتما فاصله یخچال تا دیوار باید حدود ۱۰ سانتیمتر باشد.

برای نگهداری غذاها از یخچال درست استفاده کنید

برای استفاده از یخچال توجه داشته باشید که همیشه غذاهای پخته را در طبقات بالا و میوه و غذاهای خام را در طبقات پایین بگذارید. به این ترتیب امکان بروز رشد باکتری‌ها را به حداقل می‌رساند.

یادتان باشد هر از گاهی یخچال را تمیز کنید. غذاهای و میوه‌های شسته نشده را حتما در کیسه‌های تمیز یا ظرف‌های در دار نگهداری کنید.

به هیچ وجه غذاهای کنسروی را همراه با قوطی در یخچال نگذارید. حتما غذا را از قوطی خارج کرده در ظرف در دار بگذارید و در طبقات بالا نگهداری کنید.

  • غذاهای پخته یا مواد غذایی خام را بلافاصله پس از بیرون آوردن از یخچال استفاده نکنید. حتما آنها را تا حرارت حداقل ۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  • نوشابه‌ها را در قفسه‌های در یخچال نگهداری کنید.
  • هیچ غذا یا نوشابه‌ای را برای مدت طولانی در یخچال نگهداری نکنید. بهتر است هر نوع غذایی را تا سه روز مصرف کنید. در غیر این صورت حتما آن را دور بریزید.
  • لزومی ندارد میوه‌های نرسیده یا ترشی‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

یادتان باشد یخچال باعث می‌شود تا عمر مواد غذایی بیشتر باشد و سالم تر نگهداری شوند. ولی نمی‌تواند همه باکتری‌ها را از بین ببرد. به عنوان مثال باکتری لیستریا Listeria از نوع باکتری هایی است که حتی در درجه حرارت پایین زنده می‌ماند. پس حتما تمام این موارد استفاده صحیح از یخچال را رعایت کنید تا همیشه غذاهایتان سالم نگهداری شود و برق کمتری مصرف کنید.

منابع: + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    علی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۲۳:۵۲

    مطلب مفیدی بود اگر تو دسته بندی های بالا لوازم خونگی رو اضافه کنید خیلی بهتره، راحت تر میشه بهش دسترسی پیدا کرد
    با تشکر

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا