1397-11-30
تکنولوژی

دوربین TrueDepth آیفون X نسخه تکامل یافته کینکت مایکروسافت است!

کینکت

آنچه در آیفون ۱۰ به عنوان دوربین TrueDepth – تکنولوژی انقلابی اپل – یاد میشود بر اساس ایده‌ای است که چند سال پیش، مایکروسافت در کینکت Xbox عرضه کرد. اما این الگوبرداری با تغییرات عمده‌ای همراه بوده و از آنجایی که در مسیر بهبود تکنولوژی بوده ارزشمند است.

اپل با معرفی آیفون X نشان داد که سنسورها و و تکنولوژی‌های پردازشی در یک دهه اخیر چگونه تکامل یافته‌اند. در ژانویه سال ۲۰۰۹ مایکروسافت با ارائه کینکت در ایکس‌باکس ۳۶۰ از دوربینی تعاملی با چنین ساختاری رونمایی کرد:

و در سپتامبر ۲۰۱۷، اپل همین ساختار را با کمی تغییر در دوربین TrueDepth آیفون ۱۰ به کار برد.

سخت افزار اصلی کینکت متعلق به یک شرکت نه چندان مشهور رژیم صهیونیستی اسرائیل تحت عنوان PrimeSense بود که با تاباندن نقاط مادون قرمز روی سوژه مورد نظر و سپس تشخیص این نقاط توسط دوربین مخصوص و نهایتا پردازش داده‌های دریافتی توسط چیپستی ویژه، اطلاعات عمقی مورد نظر را به دست می‌آورد. خروجی کینکت یک نقشه ۳۲۰*۳۲۰ حاوی ۳۰ هزار نقطه لیزری حساس بود که با یک الگوی خاص ثبت میشد.

آن روزها، کینکت یکی از پرفروشترین دستگاه‌های الکترونیکی بود که به صورت گسترده‌ای در بازیها استفاده میشد. اما طولی نکشید که تکنولوژی‌های عمق سنجی به پیشرفتی عظیم برای رباتیک و بینایی ماشین مبدل شدند. در سال ۲۰۱۳ اپل PrimeSense را خریداری کرد و دوربین عمقی کینکت ۲٫۰ در Xbox One با تکنولوژی انحصاری و دقیقتر مایکروسافت جایگزین شد. نسخه جدید کینکت قادر به تشخیص چهره و حتی ضربان قلب بازیکن بود. در همان زمان اینتل نیز با وارد شدن به این عرصه، سنسور عمق سنجی خود را ارائه کرد. RealSense اینتل در سال ۲۰۱۵ برای توان بخشی به قابلیت Windows Hello مایکروسافت نقش ایفا کرد. سال ۲۰۱۶ اسمارت‌فون لنووو Phab 2 Pro اولین گوشی‌ میزبان تکنولوژی Tango گوگل جهت به کار بستن واقعیت افزوده و بینایی ماشین بود که آن هم بر مبنای امواج اینفرارد کار میکرد.

و اکنون در سال ۲۰۱۷، اپل با معرفی دوبین TrueDepth، برخلاف کینکت که کل حرکات اتاق را مانیتور میکرد تنها برای اسکن کردن صورت و ارائه قابلیت Face ID از آن استفاده میکند. این تکنولوژی همانند کینکت ۳۰ هزار نقطه بر روی چهره ارسال کرده و با آنالیز این نقاط یک نقشه سه بعدی دقیق از چهره به دست می‌آورد. این نقشه سه بعدی علاوه بر شناسه ورود به گوشی، کاربردهای دیگری نیز در برنامه‌های واقعیت افزوده خواهد داشت.

به توجه به بهبودهای گسترده اعمال شده در Kinect 2.0، شرکت پرایم‌سنس نمیتواند ادعای مالکیت این تکنولوژی را داشته باشد. همینطور اپل نیز این سخت افزار را بهبود داده و بر روی آن، کارهای پردازشی و نرم‌افزاری زیادی انجام داده است و در این زمینه مایکروسافت نمیتواند ادعایی داشته باشد. اما همانطور که میبینید ایده اصلی کینکت کماکان بدون تغییر باقی مانده است و در حال حاضر در ابعاد کوچکی جلوی آیفون ۱۰ جای گرفته است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا