دانستنی‌های سلامتی

اسید چرب غیر اشباع : چربی غیراشباع تک زنجیر و خواصی که باید به خاطر بسپارید!

فواید چربی غیر اشباع تک زنجیر اسید چرب غیر اشباع

سید چرب غیر اشباع ، اسید چربی است که به صورت طبیعی در روغن ­های گیاهی و حیوانی یافت می ­شود. چربی غیراشباع تک زنجیر دارای فوایدی از جمله ارتقاء سلامت قلب، مقاوم سازی استخوان ­ها، کمک به رسیدن به وزن مناسب و کاهش ریسک سرطان می ­باشد.

۰

جدول عناصر غذایی می­ تواند کمی گیج کننده باشد. اسید چرب غیر اشباع ، اسید چربی است که به صورت طبیعی در روغن ­های گیاهی و حیوانی یافت می ­شود. چربی غیراشباع تک زنجیر دارای فوایدی از جمله ارتقاء سلامت قلب، مقاوم سازی استخوان ­ها، کمک به رسیدن به وزن مناسب و کاهش ریسک سرطان می ­باشد. در ادامه با مرور ۶ مورد از فواید بی نظیر این چربی همراه نت نوشت باشید.

بیشتر بخوانید: خواص چربی : چربی ها تا این زمان دوست بدن انسان هستند، بعد از آن نه!

اسید چرب غیر اشباع چیست؟

چربی غیراشباع تک ­زنجیر دقیقاً چیست؟ اسید چربی است که دقیقاً مثل چربی­ های دیگر در هر گرم، حاوی نه کالری انرژی می ­باشد. رایج ­ترین چربی غیراشباع تک ­زنجیری که در غذا یافت می ­شود، اولئیک ­اسید است. این چربی را می ­توان در غذاهایی که در رژیم غذایی مدیترانه ­ای متداول است، مثل روغن زیتون، آجیل و آووکادو، جستجو کرد. مطالعات نشان داده است کودکانی که سطوح بالایی از اسید چرب غیر اشباع در رژیم غذاییشان دریافت می کنند، چربی خون کمتری دارند. رژیم مدیترانه­ ای، که حاوی مقدار کمی از غذاهای پرچرب است، با کاهش خطرات بیماری قلبی و سرطان­ های قطعی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: منابع امگا ۳ را بشناسید و این اسید چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید

چربی غیراشباع تک ­زنجیر در برابر چند زنجیر

در مقایسه با اسید چرب غیر اشباع چند زنجیر، چربی تک ­زنجیر چیست؟ هر دو نوع چربی غیر اشباع­ می ­باشند و فواید مشابهی برای سلامتی دارند. به­ هرحال، چربی غیراشباع چند زنجیر شامل دو نوع جداگانه از اسید چرب است: امگا ۳ و امگا ۶ . مصرف مقدار زیاد امگا-۶ وابسته به دریافت امگا-۳ می­ تواند سبب مشکلاتی برای سلامتی، از جمله فشار خون بالا و افزایش خطر چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی و کسالت شود.

اهمیت اسید های چرب و تشخیص فرق امگا ۳ و امگا ۶ در رژیم غذایی بسیار مهم است. میزان مصرف امگا ۳ می بایست تقریبا ۳ برابر بیشتر از امگا ۶ باشد. از جمله خواص امگا ۳ ضد التهاب بودن، کاهش حمل و نقل غشا سلولی و جلوگیری از غلظت خون می باشد.

طبقه بندی اسید های چرب و فرق امگا ۳ و امگا ۶ طبق محیط رشد

مواد غذایی بسیاری منابع اسید های چرب هستند. اما این اسید ها طبق منطقه رشد منابع شان خواص مختلفی دارند. غذاهایی همانند ماهی، روغن ماهی، ماکیان سرشار از امگا ۳ هستند. این نوع از اسید های چرب تاثیرات مثبتی بر روی سیستم عصبی دارند. البته ادعای محققین بر این است که این نوع از امگا ۳ در بهبود ایمنی بدن کودکان و افزایش زیبایی آنها بسیار تاثیر گذار است. منابع زمینی اسیدهای چرب بیشتر عمل حفاظت از قلب انجام می دهند و چربی های ضد التهاب دارند.

فرق امگا ۳ و امگا ۶ این است که خواص امگا ۳ درست نقطه مقابل خواص امگا ۶ می باشد. هر مقدار که از امگا ۳ مصرف می کنید می توانید با مصرف امگا ۶ اثرات آن را نابود کنید. غذاهایی که از غلات و نان به دست می آیند میزان زیاد امگا ۶ دارند. روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان یا ذرت بیش از حد مجاز امگا ۶ دارند.

غذاهای فرآوری شده نیز سرشار از امگا ۶ هستند. شما با مصرف روزانه ۴ فیله ماهی قزل آلا همراه با روغن شاهدانه میزان مورد نیاز بدنتان را تامین می کنید. یا اینکه مصرف فیتوپلانکتون های دریایی که شامل جلبک ها هستند نیز می تواند میزان امگا ۳ بدن ما را تامین کند. بهتر است در رژیم غذایی خود به نوعی عمل کنید که امگا ۳ و امگا ۶ را همزمان مصرف نکنید. بیشتر مواد غذایی که امگا ۶ دارند باید کمتر از بقیه مواد غذایی مصرف شود چرا که میزان زیاد امگا ۶ برای بدن مضر است.

اسید چرب غیر اشباع : چربی غیراشباع تک زنجیر

اسید چرب غیر اشباع

 

فواید چربی غیر اشباع تک­ زنجیر:

۱- محافظت در برابر بیماری قلبی

مزیت اسید چرب غیر اشباع شامل محافظت در برابر مشکلات قلبی می­ باشد. مطالعه ­ای منتشر شده در مجله تغذیه، اثبات کرده­ است که دریافت چربی سالم مصرفی می­ تواند به کاهش خطر فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند. فواید دیگر چربی تک­ زنجیر شامل کاهش در خطر ابتلا به سندرم متابولیکی و عارضه التهاب می­ باشد. چربی ­های سالم به کاهش سطوح التهابی کمک می­ کنند که سبب پیشگیری از بیماری می ­شود.

۲- افزایش حساسیت به انسولین

از دیگر مزایای اسید چرب غیر اشباع افزایش حساسیت به انسولین است. میلیون­ ها انسان از تحمل نسبت به انسولین رنج می ­برند. این عارضه سبب می شود تا گلوکز گردش خون بالا برود که می­ تواند منتج به دیابت تیپ ۲ شود. جایگزین کردن چربی­ های اشباع رژیم غذایی تان با انواع غیراشباع می­ تواند به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش خطر چاقی کمک کند.

۳- کمک به کاهش وزن

مطالعات نشان داده ­اند که اسید چرب غیر اشباع دارای فوایدی از جمله کمک به رسیدن وزن مناسب هستند. اثبات شده است که رژیم­ های با چربی غیراشباع تک­ زنجیر بالا در کاهش وزن و جلوگیری از انباشتگی بیش­تر چربی در بدن موثرند. این نوع چربی هم­چنین می­ تواند با کمک به کم ­کردن وزن و کاهش سطح کلسترول برای کسانی که علائم تهاجمی اختلالات کبدی دارند، مفید باشد.

۴- بهبود روحیه

این چربی ­ها می ­توانند در افزایش روحیه نیز مفید باشند. تحقیقات نشان داده است که عوض کردن اسید چرب غیر اشباع با اشباع می­ تواند به افزایش فعالیت ­های بدنی، مصرف انرژی و بهبود روحیه کمک کند. این مزیت چربی ­های غیراشباع تک­ زنجیر ناشی از توانایی آن­ ها در فعال کردن دوپامین موجود در مغز است. تحقیقات انجام شده توصیه کرده ­اند که آووکادو، بادام­ زمینی، روغن افزودنی زیتون تازه و سایر غذاهایی که حاوی چربی غیراشباع تک زنجیرند، می­ توانند مکمل ­های ارزشمندی برای خلاءهای موجود در رژیم غذایی باشند.

۵- استحکام استخوان ­ها

رژیم­ های غذایی با چربی اشباع بالا می­ توانند به کمبود تراکم استخوان و کاهش جذب کلسیم منجر شوند. داشتن استخوان­ های محکم یکی­ دیگر از فواید چربی­ غیر اشباع تک­ زنجیر است. این چربی­ ها به استخوان ­ها اجازه می ­دهند تا کلسیم را برای کمک به کاهش خطر ضعیف شدن، شکستگی و پوکی استخوان­ ها موثرتر جذب نمایند.

۶-  کاهش ریسک ابتلا به سرطان

کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز از مزایای چربی ­های غیراشباع تک­ زنجیر است. این چربی ­ها در لیست بهترین مواد غذایی ضد­ سرطان قرار دارند. مطالعات نشان داده ­اند که این نوع چربی ­ها می­ توانند به کاهش خطر سرطان­ های اندومتر، پستان و کبد کمک کنند.

بهترین اسید چرب غیر اشباع تک­ زنجیر را در مواد زیر جستجو کنید:

  • زیتون
  • روغن افزودنی زیتون تازه
  • آووکادو
  • بادام­ ها
  • بادام زمینی
  • بادام هندی
  • روغن تخم چای

بیشتر بخوانید: چربی خوب و بد چیست؟ راه های انتخاب بهترین نوع چربی

نویسنده: محمد اکبری

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    گاو صندوق

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ at ۸:۴۳

    متشکر از محتوای مفید سایتتون سال خوبی رو براتون آرزومندم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا