علمی

سیاره اورانوس بوی تخم مرغ گندیده می دهد!

سیاره ی بدبوی اورانوس

حتما تا به حال نام سیاره ی اورانوس به گوش شما خورده است. حال دانشمندان به یافته هایی علمی درباره ی این سیاره ی پر رمز و راز درست یافنه اند. دانشمندان می گویند که اورانوس بوی بدی دارد!

۱+

حتما تا به حال نام سیاره اورانوس به گوش شما خورده است. حال دانشمندان به کشفیات علمی درباره ی این سیاره ی پر رمز و راز دست یافته اند! دانشمندان می گویند که اورانوس بوی بدی دارد! در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، دانشمندان به وجود مولکول های گازی در اعماق اتمسفر اورانوس پی برده اند که بوی بسیار بدی دارند. این مولکول ها، هیدروژن سولفید می باشند که دلیل وجود این بوی تعفن در اورانوس را توضیح می دهند.

Patrick Irwin از دانشگاه آکسفورد می گوید:

“این مولکول ها اطلاعات جدیدی درباره ی نحوه ی شکل گیری این سیاره را هم به ما می دهند. اورانوس و نپتون در قسمت های بسیار سرد منظومه ی ما واقع شده اند، یعنی در دورترین نقطه نسبت به ستاره ی جوان خورشید، حتی دورتر از زحل و مشتری.”

دانشمندان به مدت طولانی تصور می کردند که ابرهای نزدیک به سطح سیاره غول پیکر شامل هیدروژن سولفید و آمونیاک هستند، اما این فرضیه بر اساس استنتاج بود نه مشاهدات مستقیم. دانشمندان با توجه به نبود طول موج های مشخصی از نور (که توضیحی هم برای آن نداشتند)، توانستند وجود این مولکول ها را در اورانوس نتیجه بگیرند. این کار مانند آن است که با دیدن سایه ی یک جسم، بتوانیم هویت آن را تعیین کنیم.

تیم دانشمندان با استفاده از طیف سنج میدان یکپارچه ی نزدیک مادون قرمز شمالی Gemini در هاوایی به دقت در اعماق اتمسفر اورانوس به تحقیق پرداختند، یعنی در زیر آن چیزی که می توانیم سطح این سیاره بنامیم. طبق گزارش این تیم، آن ها به طور مستقیم توانستند بین ۰٫۴ تا ۰٫۸ قسمت در میلیون از این مولکول را به شکل یخ در ابرهای این سیاره مشاهده کنند. طبق محاسبه ی آن ها، غلظت هیدروژن سولفید در زیر اتمسفر این سیاره بیشتر از آمونیاک است. برای این که بفهمید هیدروژن سولفید چه بوی بدی دارد، باید بدانید که این مولکول عامل بوی بد تخم مرغ گندیده می باشد! تمام این تحقیقات در مقاله ای در Nature Astronomy منتشر شده است.

Irwin می گوید که اگر روزی فضانوردان بتوانند به اتمسفر اورانوس راه پیدا کنند، اولین چیزی که احساس خواهند کرد بوی بد اتمسفر این سیاره می باشد! البته بدترین قسمت این سفر فرضی در زیر اتمسفر این سیاره اتفاق خواهد افتاد، جایی که آن ها با سردترین قسمت ممکن در منظومه ی خورشیدی ما مواجه خواهند شد که این سرمای شدید احتمالا باعث مرگ هر نوع جانداری می شود.

این اطلاعات برای درک ترکیب دیسک گرد و غباری که خورشید را شکل داده است بسیار مهم خواهند بود. همچنین از این اطلاعات می توان توضیحی از اینکه چرا مشتری و زحل به صورت غول های گازی شکل گرفته اند ولی نپتون و اورانوس بیشتر شبیه غول های کوچک یخی می باشند به دست آورد. طبق گفته ی Imke de Pater از دانشگاه کالیفرنیا، محققان انتظار داشتند که در جایی با درجه حرارت و ترکیب مناسب برای ایجاد یک سیاره مانند اورانوس، میزان بیشتری از آمونیاک یافت شود.

شاید روزی فضانوردان آنقدر خوش شانس باشند تا بتوانند اورانوس را شخصا از نزدیک بو کنند! البته به این زودی ها، با توجه به تکنولوژی امروز بشر نمی توان همچین انتظاری داشت.

منبع: gizmodo.com

۱ دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا