آموزشی

همه چیز راجع به USB type-C را اینجا بخوانید

USB type-c

مدت شما زیادی است که استفاده از USB یکی از اجزاء لاینفک زندگی دانشجو ها، محصلین و حتی مشاغل مختلف شده است. حدود ۲۴ سال از ارائه اولین نسخه از USB می گذرد و ورژن های متفاوتی از این پروتکل ارتباطی در میان کاربران رواج دارد. در مطلبی که امروز می خواهم برای شما بنویسیم, آخرین نسخه از USB را که با نام USB Type-C شناخته می شود را بررسی خواهیم کرد و همه چیز راجع به USB type-C را برای شما خواهیم گفت. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

۲+

مدت شما زیادی است که استفاده از USB یکی از اجزاء لاینفک زندگی دانشجو ها، محصلین و حتی مشاغل مختلف شده است. حدود ۲۴ سال از ارائه اولین نسخه از USB می گذرد و ورژن های متفاوتی از این پروتکل ارتباطی در میان کاربران رواج دارد. در مطلبی که امروز می خواهم برای شما بنویسیم, آخرین نسخه از USB را که با نام USB Type-C شناخته می شود را بررسی خواهیم کرد و همه چیز راجع به USB type-C را برای شما خواهیم گفت. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۸ نکته کاربردی گوشی هوشمند که کمتر کسی می‌داند!

USB Type-C چیست ؟

این نوع USB عبارت است از یک کابل استاندارد که اجازه می دهد اطلاعات بین دستگاه های الکترونیکی جا به جا شوند. جالب است بدانید که از سال ۱۹۹۶ که اولین نسخه از USB ساخته شد, سه نسل از آن ها پا به عرصه وجود نهاده اند. مسلما تفاوت اصلی بین نمونه های مختلف ارائه شده در سرعت انتقال داده هاست.

USB نوع A و B  که تا پیش از این در دستگاه های مختلف در دسترس بودند، تنها چهار نقطه اتصال (یا همان pin) داشتند, درحالیکه این عدد برای USB نوع C یا USB Type-C بیست و چهار می باشد که در نتیجه سرعت انتقال داده ها بیشتر از قبلی ها می شود.

بیشتر بخوانید: هک مودم وایرلس خانگی با اپ اندروید + راهکار ارتقاء امنیتی

پورت USB Type-C در نکسوس 6P

پورت USB Type-C در نکسوس ۶P

برای نمونه, می توان به پورت Micro USB 2.0 اشاره کرد که در بیشتر اسمارت فون ها دیده می شود و سرعت انتقال آن ۴۸۰Mbit/s و توانایی انتقال جریان الکتریکی آن (۵V (volts و (۲A (amps است، در حالی که در USB Type-C قدرتی معادل ۲۰V / 5A دارد.

سرعت انتقال اطلاعات در USB Type-C تا ۱۰Gbit/s می باشد.

با مزایای USB Type-C آشنا شویم …

اتصال در USB نوع C بدون توجه به جهت قرارگیری سوکت آن امکان پذیر است. چرا که پین ها در دو طرف کاملا یکسان هستند.

بیشتر بخوانید: بازی مخفی اندروید را از دست ندهید، دایناسور و فلپی برد

پورت Micro USB 2.0 در گلکسی S7 و S7 Edge

پورت Micro USB 2.0 در گلکسی S7 و S7 Edge

قدرت بیشتر, سرعت بیشتر و استفاده بدون توجه به جهت آن ها. این سه مورد برای دوست داشتن USB Type-C کافی نیست؟ اگر نه, مورد زیر را بخوانید.

از این به بعد کابل USB شما همان HDMI است …

نسل بعدی کابل HDMI با این نوع USB هماهنگ شده است. به این صورت که نیازی به یک دانگل جداگانه برای فرستادن داده ها نیست. لپ تاپ های آینده مسلما به طور کامل به این نوع USB مجهز خواهند شد.

بیشتر بخوانید: ترابردپذیری چیست ، راهنمای استفاده از ترابردپذیری (آموزش تغییر اپراتور بدون تعویض شماره)

ایرادات USB Type-C را بدانید!

متاسفانه تعداد دستگاه های کمی به این تکنولوژی و قابلیت استفاده از آن مجهز شده اند، شرکت های تولید کننده هم متاسفانه از این موقعیت سوء استفاده کرده و از تلفیق سوکت USB Type-C با کابل های USB 2.0 standard یک ترکیب خطرناک و آزار رسان را روانه بازار کرده اند!

کابل هایی که USB نوع ۳ به نظر می رسند ولی در مقابل حداکثر توان آنها USB 2.0 standard است. لطفا در هنگام خرید مراقب باشید، چرا که خرید کابل های غیر رسمی که در حال حاضر در بازار موجود است باعث آسیب رسیدن به دستگاه شما خواهد شد.

اگر قصد خرید کابل USB Type-C را دارید، توجه داشته باشید که حتما از شرکت های تولید کننده اصلی که دستگاه تلفن شما را تولید کرده تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: بازیابی اطلاعات حذف شده در اندروید با اپلیکیشن Dr. Fone

پورت USB در وان پلاس 2

پورت USB در وان پلاس ۲

کابلی که هنوز مرسوم نیست و هنوز گران است

یکی از مواردی که خیلی از کاربر ها طی چند سال اخیر ابراز رضایت بسیاری بابت آن داشته اند، یکسان بودن کابل ها و سوکت های شارژ است، اما خب با تغییر نسل و ایجاد تغییر در دستگاه ها و در موضوع بحث ما سوکت ها کمی برای دستگاه های جدید سخت است، بعید می دانم Xiaomi Mi5 داشته باشید و به منزلی بروید و دنبال شارژر بگردید و بیابید.

همین نکته هم باعث گرانی بیش از اندازه کابل های موجود شده و بازار گرمی خوبی است برای قطعه سازان!

بیشتر بخوانید: بازیابی اطلاعات گوشی اندرویدی , راهنمای کامل برای گوش های معمولی و روت نشده

فوت و فن های استفاده از کابل های USB Type-C

  • هرگز هرگز هرگز، از کابل های ارزان قیمت USB Type-C برای اتصال به شارژر دستگاه استفاده نکنید، چرا که باعث آسیب جدی به گوشی تلفن همراه شما خواهد شد.
  • تعدادی از گوشی هایی که در شرایط کنونی USB Type-C در آن ها تعبیه شده، متاسفانه از USB 3.1 standard پشتیبانی نمی کنند. هنگام خرید حتما روی جعبه را بررسی کنید تا این مورد لحاظ شده باشد. (این مورد با توجه به در ابتدای مسیر بودن دستگاه ها کمی عادی است و در سالها و محصولات آتی شاهد یکدست شدن تولیدات خواهیم بود.)
  • لطفا تنها زا کابل USB Type-C تولیدی و ارائه شده توسط کمپانی سازنده برای شارژ دستگاه استفاده کنید.

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    باتری یو پی اس

    ۲۵ آبان ۱۳۹۶ at ۱۴:۰۲

    ممنون از مطلب خوبتون

    ۱+
  2. Avatar

    Vahid

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۹:۱۸

    کابل شارژر تایپ سی هم مدل داره آیا ؟ مثلا ممککه کابل هم فست شارژینگ باشه یا فقط مریوط به کله شارژر است ؟!؟
    مدل گوشیم a5_2017 است ممنون میشم راهنماییم کنید

    ۱+
  3. Avatar

    جواد رحیمی

    ۴ مرداد ۱۳۹۹ at ۱۲:۰۹

    سلام من یکی از این یو اس پی به تایپ سی خریدم ولی برای بازی که دسته‌ی بازی با گوشیم وصل کنم ولی تا وصل کردم گوشیم خاموش شد و سریع دراوردم و هرچی دکمه خاموش و روشن گوشیمو زدم روشن نشد ولی ۲۰ سانیه دکمه خاموش روشن را گرفتم بعد روشن شد برای گوشیم بد نیست
    گوشیم سامسونگ گلکسی a71 است

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا