دانستنی‌های سلامتی

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی چیست؟
۳+

اسکلروتراپی نوعی درمان است که در آن پزشک، دارو را به عروق خونی یا عروق لنفاوی تزریق می‌کند که سبب کوچک شدن آن‌ها می‌شود. معمولا برای درمان وریدهای واریسی یا وریدهای عنکبوتی به کار می‌رود. این روش، جراحی نیست و نیاز به تزریق دارد. همچنین می‌تواند برای درمان اختلالات خونی و لنفاوی که باعث ایجاد آسیب در این عروق می‌شود، استفاده شود. در ادامه همراه نت نوشت باشید.

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی از یک ماده محرک به نام اسکلروزانت استفاده می‌کند که به طور مستقیم به داخل رگ یا رگ لنفاوی تزریق می‌شود. رگ را تحریک می‌کند و موجب تورم آن می‌شود.

این تورم، جریان خون یا مایع لنفاوی را قطع می‌کند و رگ، کوچک می‌شود. اشکال مختلف اسکلروتراپی از قرن نوزدهم انجام شده است، اما تکنیک‌ها در دهه‌های اخیر بهبود یافته اند. در این مقاله، ما نگاهی به استفاده از اسکلروتراپی، انتظار از این درمان و همچنین طول دوره بهبود می‌اندازیم.

اسکلروتراپی در چه شرایطی باعث درمان می‌شود؟

رگ‌هایی که بلافاصله در یک محل به وجود می‌آیند، به عنوان وریدهای واریسی شناخته می‌شوند. اسکلروتراپی اغلب برای درمان ورید‌های وریکوز استفاده می‌شود.

رگ‌های واریسی نیز به عنوان نارسایی مزمن وریدی شناخته می‌شوند. به وجود آمدن این رگ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که مویرگ‌ها به وجود می‌آیند. این اتفاق معمولا در پاها. به دلیل دیواره‌های ضعیف وریدی رخ می‌دهد که به نوبه خود، دریچه‌های مویرگی را تضعیف می‌کند.

در نتیجه خونی که محتوای رگ‌ها را تشکیل می‌دهد، باعث می‌شود که آن‌ها متورم و غیرطبیعی شوند. رگ‌های واریس ممکن است دردناک باشند و می‌توانند باعث آسیب پوستی شوند.

اسکلروتراپی، با کاهش این رگ‌ها باعث کاهش اثرات آسیب وریدی می‌شود و رگ‌های واریسی کمتر قابل مشاهده و کمتر دردناک می‌شوند. اسکلروتراپی همچنین برای درمان برخی از آسیب‌های دیگر نیز استفاده می‌شود. از جمله:

عروق لنفاوی ناقص؛ این‌ها عروقی هستند که مایع لنفاوی یا لنف را حمل می‌کنند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا عفونت را درمان کند. اسکلروتراپی می‌تواند زمانی که سایر درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند، مورد استفاده قرار گیرد.

هوموروئید، زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی اطراف رکتوم، متورم و تحریک شوند که باعث درد و ایجاد حرکات روده‌ای ناخوشایندی می‌شوند.

هیدروسل؛ یک رشد آسیب زای مایع در حفره بدن است. هیدروسل در بیضه‌ها رایج است.

چه زمانی باید اسکلروتراپی کرد؟

همه کسانی که رگ‌های عنکبوتی یا شرایط دیگری دارند که می‌توانند با اسکلروتراپی درمان شوند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

افراد باید با پزشک خود درباره علائم و گزینه‌های درمان و تصمیم گیری در موارد ضروری صحبت کنند. درمان‌های دیگر ممکن است مقرون به صرفه تر و کمتر تهاجمی باشند. برای مثال، هموروئید‌ها اغلب به درمان‌های غیر تجویزی پاسخ می‌دهند.

این می‌تواند تغییرات شیوه زندگی را شامل می‌شود، مانند خوردن فیبر بیشتر و عدم تحرک هنگام حرکت روده.

افراد مبتلا به ورید عنکبوتی باید اسکلروتراپی را رد شرایط زیر در نظر بگیرند:

  • درد رگ‌ها
  • درد ناگهانی پاها و احساس سنگینی پاها
  • پاهای لکه دار یا خشک
  • بثورات (جوش) در نزدیکی رگ‌ها

از اسکلروتراپی چه انتظاری داشته باشیم؟

اسکلروتراپی ممکن است در مطب متخصص پوست انجام شود. اسکلروتراپی نیاز به مشاوره با یک پزشک برای ارزیابی رگ ورم پستان یا رگ لنفاوی دارد. اسکلروتراپی برای ورید عنکبوتی معمولا در مطب متخصص پوست و یا یک متخصص ورید انجام می‌شود. این روش به طور معمول نیازی به بیهوشی یا آماده سازی خاصی ندارد.

افراد قبل از عمل باید از دستورالعمل پزشک پیروی کنند، زیرا ممکن است لازم باشد از مصرف لوسیون‌ها یا روغن‌ها اجتناب شود. در طول روند درمان، فرد باید روی پای خود بایستد و یا پاهای خود را بالا نگه دراد. یک پزشک ناحیه را استریل می‌کند، سپس‌ یک سوزن کوچک را به ورید وارد می‌کند.

سوزن ممکن است خراب شود. دکتر تزریق وریدی را با یک عامل تحریک کننده انجام می‌دهد. فرد ممکن است احساس سوزش، مور مور و… کند. هنگامی که تزریق کامل شد، پزشک منطقه را ماساژ می‌دهد تا از ورود مجدد خون به ورید جلوگیری شود.

فرد ممکن است نیاز به پوشیدن یک پد یا جوراب فشاری در محل تزریق داشته باشد. در اغلب موارد، فرد برای بهبود کامل رگ نیاز به پیگیری دارد. اگر چندین واریس وجود دارد، درمان‌های متعدد ممکن است تنها راه خلاص شدن از آن‌ها باشد.

پس از درمان، افراد باید فعالیت کنند تا از لخته شدن خون جلوگیری شود. اکثر آن‌ها همچنین باید از نور خورشید جلوگیری کنند، چرا که می‌تواند لکه‌های تیره در ناحیه تحت درمان ایجاد کند. بعضی افراد حساسیت یا کبودی در محل تزریق را تجربه می‌کنند، اما بهبودی آن نسبتا آسان است.

عوارض اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک روش امن و یک گزینه با تهاجم و خطر کم تر نسبت به عمل جراحی است، زیرا بیهوشی لازم ندارد. تحقیقات نشان می‌دهند که این روش را می‌توان به طور مؤثر در حذف رگ‌های عنکبوتی در ۷۵ تا ۹۰ درصد موارد استفاده کرد، اما معمولا نیاز به درمان‌های متعدد دارد.

هنگامی که اسکلروتراپی پاسخ نمی‌دهد، ممکن است نیاز به درمان‌های اضافی، از جمله جراحی باشد. شایع‌ترین واکنش منفی به اسکلروتراپی شامل کبودی، قرمزی و درد در نزدیکی ورید تزریق شده است. در حدود یک سوم افراد، شاخه‌های کوچک رگ‌های خونی در اطراف ورید تزریقی ایجاد می‌شود.

این عروق معمولا به تنهایی از بین می‌روند. اغلب افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک به محلول، سوزش در ورید و تغییرات رنگ پوست داشته باشند. حباب‌های کوچک از سوزن نیز می‌توانند به جریان خون منتقل شوند و باعث تغییر در دید، سردرد و تهوع شوند.

به ندرت، لخته شدن خون در ورید درمان می‌شود. لخته‌های خون می‌توانند در مناطقی از بدن حرکت کنند و اگر درمان نشوند، خطرناک می‌شوند. اگر یک لخته خون حرکت کند، می‌تواند باعث آمبولی شود.

اگر بعد از اسکلروتراپی، درد ناشی از درد قفسه سینه، دشواری تنفس یا سرگیجه را احساس کنید، باید برای درمان اضطراری اقدام کنید.

هزینه‌ها و پوشش بیمه

پوشش بیمه برای اسکلروتراپی بستگی به این دارد که آیا بیمه گر این روش را از نظر پزشکی ضروری می‌داند یا نه. وقتی رگ‌های عنکبوتی فقط مورد نگرانی در استفاده از لوازم آرایشی هستند، بیمه ممکن است روند را پوشش ندهد.

بعضی از بیمه گران ممکن است افراد را نسبت به انجام کربوتراپی قبل از شروع اسکلروتراپی، برای جلوگیری از ایجا این رگ ها، مورد پرسش قرار دهند. هنگامی که اسکلروتراپی برای شرایط دیگری مانند هموروئید استفاده می‌شود، از نظر پزشکی ضروری است.

این ممکن است به گواهی پزشک نیاز داشته باشد تا نشان دهد که درمان‌های دیگر شکست خورده است و یا اسکلروتراپی می‌تواند بهترین و موثر ترین روش درمان باشد.

جایگزین برای اسکلروتراپی

از انواع درمان‌های دیگر برای رگ‌های ناقص، لیزر درمانی می‌باشد. همه رگ‌های ناقص نیاز به درمان دارند. زیرا می‌توانند رگ‌های خونی دیگر را تحت کنترل قرار دهند و باعث بدترشدن آن‌ها شوند یا بروز علائم دیگری را آغاز کنند.

تغییرات شیوه زندگی می‌تواند مانع پیشرفت رگ‌ها و جلوگیری از ایجاد ورید‌های واریسی جدید شود. سایر روشهای درمان عبارتند از: درمان سرماخوردگی یا انجماد در درمان وینلاسازر، استفاده از نور برای از بین بردن veinswein، استفاده از گرما بر روی یک ورید ناقص، جراحی برای حذف رگ‌ها در موارد شدید.

چشم انداز

اسکلروتراپی معمولا یک روش غیر تهاجمی برای رفع رگ‌های ناقص است. چشم انداز رضایت افراد پس از اسکلروتراپی مطلوب است، زیرا عوارض جانبی جدی در آن نادر بوده و همچنین روشی مؤثر است.

افرادی که در مورد خطرات و مزایای اسکلروتراپی نگران هستند، باید با پزشک مشورت کنند و در نظر گرفتن اقدام دیگر را جدی بگیرند. همچنین می‌توانند با شرکت بیمه تماس بگیرند تا متوجه شوند که آیا این روش پوشش داده شده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: جوراب واریس: با انواع و کاربرد این جوراب در درمان واریس آشنا شوید

منبع +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    اعظم حیدری دادگر

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ at ۹:۵۲

    اسکلروتراپی برای درمان واریکوسل هم موثر است ؟

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا