آموزشی

بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی محتوا چیست ؟
۵+

بازاریابی محتوا چیست؟ این پرسشی ست که اکثر شما را به مطالعه‌ی این نوشتار وا داشته. در ادامه در مورد چیستی بازاریابی محتوا، مزایای آن و موارد این قبیل صحبت خواهد شد. ادعا نمی‌کنیم که بهترین محتوای ممکن در ارتباط با بازاریابی محتوا را تولید خواهیم کرد اما این ادعا را داریم که تمام سعی‌مان بر این است که مطلبی کامل و جامع در مورد بازاریابی محتوا به شما ارائه کنیم تا اگر افزون بر پرسش بازاریابی محتوا چیست ؟ پرسش‌هایی دیگر نیز در ارتباط با بازاریابی محتوا در ذهن دارید، از طریق این نوشتار بتوانید به پاسخ این پرسش‌ها دست پیدا کنید.

بازاریابی محتوا

در دنیای امروز، محال است که در اینترنت گشت و گذار داشته باشید و نام بازاریابی اینترنتی و یکی از زیر دسته‌های آن یعنی بازاریابی محتوا را نشنیده باشید. هر بازاریابی دیجیتالی که از تجربه‌ای کافی برخوردار باشد توصیه به استفاده از بازاریابی محتوا می‌کند، چه برای کسب و کارهای کوچک و چه برای کسب و کارهای بزرگ. بله! کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند از بازاریابی محتوا استفاده کنند و از مزایای آن بهره مند شوند (در ادامه به مزایای بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک، اختصاصاً، پرداخته خواهد شد).

پیش از آن که به چیستی بازاریابی محتوا پرداخته شود و به همراه یکدیگر مروری بر پاسخ پرسش بازاریابی محتوا چیست ؟ داشته باشیم، بهتر است به چیستی «محتوا»، به صورت مختصر، پرداخته شود. عمدتاً منظور از محتوا، محتوای متنی است یعنی همین محتوای متنی‌ای که در حال حاضر در حالِ مطالعه‌ی آن هستید. اما همیشه منظور از محتوا، محتوای متنی نیست بلکه انواع مختلف دیگری نیز هستند که در زمره‌ی «محتوا» قرار می‌گیرند.

مثلاً فرض کنید کلیتِ آن چه که در این نوشتار وجود دارد را از طریق یک ویدئوی ۳ دقیقه‌ای به شما انتقال دهیم، آیا آن ویدئو نقش یک محتوا را ایفا نمی‌کند؟ طبیعی است که می‌کند. با این مقدمه می‌توان گفت که ویدئو، پادکست، اینفوگرافی، تصویر و هر آن چیزی که بتواند پیام کسب و کار را به مخاطب برساند در زمره‌ی «محتوا» قرار دارد.

اما، همان‌گونه که در بالا گفته شد، عمدتاً منظور از محتوا محتوای متنی است، هر چند که در دنیای امروز به شدت بر روی محتوای ویدئویی و استقبال مخاطبین از آن تأکید می‌شود.

باز هم، پیش از آن که به چیستی بازاریابی محتوا بپردازم، بایستی به نکته‌ای دیگر که ارزش اشاره دارد اشاره داشته باشم و آن این که محتوا در هر شکلی که باشد در وهله‌ی اول باید محتوایی باشد منحصر به فرد و مختصِ برند و یا کسب و کار شما. عموماً برای تعیین منحصر به فرد بودن یک محتوا توصیه به استفاده از آزمونی که از آن تحت عنوان «آزمون محتوا» یاد می‌شود می‌کنند.

این آزمون به طور ساده به این صورت است که محتوای متنی چندین و چند سایت را کپی کرده و همه را در یک فایل ورد پیست کنید. در این بین محتوای شما نیز در میان این محتواها قرار دارد. پس از این، یک به یک محتواها را بررسی کنید و ببینید که آیا قادر به تشخیص محتوای برند و یا کسب و کار خود در میان این محتواها هستید یا خیر! اگر بودید، احتمالاً محتوای شما محتوایی ست منحصر به فرد و مختص به برند و کسب و کارتان. البته در این بین بایستی هیچ گونه نشانه‌ای از کمپانی یا برند در محتوا نباشد، در غیر این صورت این آزمون کارایی نخواهد داشت (البته بدیهی است).

به هر صورت، با این مقدمه بیایید به همراه یکدیگر مروری بر چیستی بازاریابی محتوا داشته باشیم و ببینیم که اصلاً بازاریابی محتوا چیست ؟

بازاریابی محتوا چیست ؟

تعاریف متعددی از بازاریابی محتوا از سوی افراد و ارگان‌های مختلف ارائه شده، اما عمدتاً شبیه به هم هستند. یکی تعریف از آن‌ها به نظرم تعریفی بهتر است و آن این است که:

بازاریابی محتوا عملی ست که در طی آن محتوایی ارزش‌مند و مرتبط جهت تولید ارزش به مخاطب هدف در راستای رشد کسب و کار ارائه می‌شود.

این تعریف اجزای متعددی دارد، با تمرکز کردن بر اجزای این تعریف می‌توان بیش‌تر با بازاریابی محتوا آشنا شد و بهتر در مورد پاسخ پرسش بازاریابی محتوا چیست بحث کرد.

یک عنصر این تعریف، محتوای مرتبط است. محتوایی که تولید می‌کنید باید با کسب و کار شما مرتبط باشد. البته این سخن به معنای آن نیست که باید تمامی محتواهای‌تان مستقیماً در ارتباط با کسب و کارتان باشند، اما در کل تمامی محتواها باید حتی غیر مستقیم با زمینه‌ی کسب و کار شما مرتبط باشند.

عنصر دوم، تولید ارزش است. محتوایی که در بازاریابی محتوا تولید می‌کنید باید بتواند برای مخاطب سودمند باشد، باید بتواند یک ارزش به مخاطب ارائه دهد. ممکن است با خود بگویید که گفتنِ چنین موردی یک کار بیهوده است چرا که این امر بر همگان روشن است. اما این‌گونه نیست! کم نیستند کسب و کارهایی که محتواهای‌شان صرفاً بر روی محصولات و خدمات‌شان متمرکز است، بدون آن که سود یا ارزشی برای مخاطب داشته باشند. در کل، محتوا باید در راستای حل و رفع مشکلات، مسائل، پرسش‌ها و ابهامات مخاطبین باشد تا بتوان از آن به عنوان یک محتوای خوب و استراتژیک یاد کرد.

عنصر سوم، تأکید بر مخاطب هدف است. نباید برای همه محتوا ارائه دهید، اگر این کار را انجام دهید در واقع برای هیچ کس محتوا ارائه نکرده‌اید. چنان که در بالا گفته شد، محتوا باید در راستای حل مسائل و مشکلات مخاطبین باشد و این امر میسر نخواهد شد اگر محتوا برای قشری خاص و برای یک دسته از مخاطبین هدف ارائه نشود.

آخرین عنصر تأکید بر رشد کسب و کار است. محتوایی در زمره‌ی بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد که در راستای رشد کسب و کار و نیل به هدف یا اهداف کسب و کار تولیده شده باشد.

حال که مروری بر پاسخ پرسش بازاریابی محتوا چیست ؟ داشتیم، نوبت به آن رسیده که به همراه یکدیگر نگاهی به مزایای بازاریابی محتوا داشته باشیم، چه برای کسب و کارهای بزرگ و چه برای کسب و کارهای کوچک.

بیشتر بخوانید: معرفی ۹ پادکست بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا

البته که هدف اصلی بازاریابی محتوا و هم‌چنین مهم‌ترین مزیت بازاریابی محتوا رشد کسب و کار است، اما در این بین برخی مزایای دیگر نیز از طریق انجام بازاریابی محتوا به برند شما می‌رسند، مزایایی هم‌چون:

  • افزایش آگاهی از برند (بازاریابی محتوا می‌تواند صدای برند شما باشد و نام برند شما را به گوش همگان برساند)
  • ایجاد هویت برند (بحثی در ارتباط با هویت برند و بازاریابی محتوا وجود دارد. برخی کارشناسان بر این نظرند که از طریق بازاریابی محتوا و ایجاد محتواهای مارک‌دار (یعنی محتواهای اختصاصی برند) می‌توان اقدام به ایجاد هویت برند کرد، خصوصاً در کسب و کارهای کوچک)
  • افزایش ترافیک سایت (و نتیجتاً افزایش فروش)
  • افزایش وفاداری مشتریان

فارغ از این موارد، مزیت دیگری که می‌توان اختصاصاً به آن پرداخت این است که بازاریابی محتوا می‌تواند به تنهایی کاری کند که یک برند یا کمپانی در جلوی سایر برندها و کمپانی‌ها در صنعت و زمینه‌ی مورد نظر به عنوان رهبر فکری قرار گیرد. برندی که از طریق محتواهای با کیفیت اطلاعات به درد بخور و مناسبی را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد به تدریج این حق را پیدا می‌کند که در جلوی سایر برندها به عنوان رهبر فکری و متخصص آن صنعت قرار گیرد.

این امر برای کسب و کارهای کوچک به خوبی نمود پیدا می‌کند. کسب و کار کوچکی که محتواهای تخصصی بسیار خوبی را در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کند به تدریج سری از سرها در می‌آورد و می‌تواند از این طریق فروش خود را افزایش دهد.

افزون بر این، گفته می‌شود ۷۰ درصد مردم ترجیح می‌دهند که در مورد یک کمپانی و موارد مربوط به آن مقاله بخوانند تا آن که به تبلیغات توجه کنند. به همین سبب، کسب و کارهای کوچک می‌توانند از طریق محتوای متنی، و البته ویدئویی، نفوذ و شهرت خود در میان مردم را افزایش دهند.

خلاصه آن که بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک نیز مفید است، و چه بسا فایده‌ی بیش‌تری هم دارد به طوری که خالق اصطلاح «بازاریابی محتوا» یعنی Joe Pulizzy بر این باور بود که کسب و کارهای کوچک می‌توانند کسب و کارهای بزرگ را پشت سر بگذارند اگر به بازاریابی محتوا وارد شوند.

بیشتر بخوانید: دوره‌های آموزشی رایگان Content Marketing

محتوا تراپی

محتوا تراپی

نکاتی برای بهبود بازاریابی محتوا

به همراه یکدیگر تا اینجا در نت نوشت دیدیم که بازاریابی محتوا چیست و همچنین چه مزایایی دارد. به گمان‌ام به واسطه‌ی همین مزایا بایستی کسب و کار شما، چه بزرگ و چه کوچک، از بازاریابی محتوا استفاده کند. اما نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که انجامِ بازاریابی محتوا به هر نحوی نمی‌تواند مفید باشد، بلکه این کار بایستی اصولی و صحیح صورت گیرد. در ادامه با نت نوشت همراه باشید تا در همین راستا به چند نکته جهت انجام اصولی بازاریابی محتوا اشاره می‌شود:

۱- محتواهایی تولید کنید که مخاطبین می‌خواهند:

بهتر بود به جای مخاطبین می‌نوشتم مشتریان، حال چه مشتریان بالفعل و چه مشتریان بالقوه. بایستی بدانید که مشتریان‌تان در زمینه‌ی کاری شما چه می‌خواهند، کدام موارد بیش‌تر برای آن‌ها اهمیت دارد. پس از پیدا کردن این موارد می‌توانید در مورد آن‌ها در قالب‌های مختلف، از قالب متنی گرفته تا ویدئویی، محتوا تولید کنید. به خاطر داشته باشید که یکی از ویژگی‌های محتوا این است که باید تولید ارزش کند، یعنی باید به درد مخاطب بخورد. از این طریق، یعنی از طریق پیدا کردن مسائل و مشکلات مخاطبین، بهتر می‌توانید محتواهای با ارزش تولید کنید.

۲- محتوای سئو شده تولید کنید:

سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو برای هر سایتی امری گریزناپذیر است. سایتی که اصول سئو را به خوبی رعایت کند، شانس بیش‌تری برای قرار گرفتن در نتایج اول موتورهای جستجو خواهد داشت، بنابراین اگر می‌خواهید محتواهای سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شوند بایستی حتماً محتواهای‌تان سئو شده باشند. از یک متخصص سئو کمک بگیرید تا به واسطه‌ی دانش و تجربه‌ی او بتوانید محتواهایی سئو شده و استاندارد تولید کنید.

۳- محتوای قابل اشتراک گذاری تولید کنید:

یکی از مواردی که موجب می‌شود بازاریابی محتوای شما مزایایی دوچندان داشته باشد این است که مخاطبین محتواهای شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. اما چه چیزی موجب می‌شود که مخاطبین این کار را انجام دهند؟ یک محتوای با کیفیت، مفید، سلیس، ساده و جذاب می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر نیازهای مخاطبین را بشناسید و در همان راستا اقدام به تولید محتوا کنید و این محتوا را به گونه‌ای تولید کنید که مخاطب جهت به اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی ترغیب شود، گامی بزرگ در موفقیت برند و کسب و کار خود برداشته‌اید.

سخن آخر

پرسش بازاریابی محتوا چیست؟ پرسشی بود که در ابتدای این نوشتار مورد بحث واقع گردید و پس از آن به مزایای بازاریابی محتوا پرداخته شد. در آخر نیز چند نکته جهت بهبود بازاریابی محتوا معرفی گردید.

اما پیش از آن که بحث را به پایان ببرم بد نیست به این نکته اشاره شود که برای انجام بازاریابی محتوا باید استراتژی داشته باشید، استراتژی‌ای که از آن با نام استراتژی بازاریابی محتوا یاد می‌شود. با به کار گیری استراتژی بازاریابی محتوا شانس آن که بازاریابی محتوای شما به موفقیت برسد افزایش می‌یابد. فقط به خاطر داشته باشید که این استراتژی بایستی هر چند مدت یک بار مورد بررسی قرار گیرد تا دریافته شود که آیا این استراتژی توانسته حداقلِ توقعات را برآورده سازد؟

برای بررسی مثلاً می‌توان به این نکته توجه کرد که آیا پس از به کار گیری این استراتژی تعداد بازدید محتواها افزایش یافته یا نه؟ یا مثلاً تعداد بازدید اولی‌ها به چه صورت شده است؟ می‌دانید که مهم‌ترین عنصر در بازاریابی محتوا مخاطبینی است که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می‌شوند، بنابراین اگر پس از به کار گیری استراتژی بازاریابی محتوا تعداد این افراد، یا همان بازدید اولی‌ها، افزایش نیافته باشد و یا حتی کاهش یافته باشد آن استراتژی موردی مفید نیست.

یا مثلاً بایستی ببینید که آیا تعداد به اشتراک گذاری‌های محتواها افزایش یافته یا نه و موارد این قبیل.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا با نت نوشت / محتوا تراپی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا