روانشناسی و موفقیت

شناخت دنیای پسرها: چگونه با پسرم رفتار کنم و وارد دنیای او شوم؟

شناخت دنیای پسرها
۱+

چه شده که دل نگرانی شدید والدین که پیش از این بیشتر در مورد تربیت دخترها و مراقبت از آن‌ها بود حالا به پسرها هم کشیده شده و بیشتر خانواده‌ها امروزه بیش از پیش با دنیای پسرها مشکل دارند.پسرهایی که در جامعه جذاب و دوست داشتنی هستند ولی در خانه ترسناک و آزاردهنده.

بی اختیار وقتی با فرزندان صحبت می‌کنیم از جمله‌های دستوری استفاده می‌کنیم: تکالیفت را تمام کن. این قدر با موبایل بازی نکن. به جای تلویزیون برو سر دست و مشقت. و هزاران جمله دیگر که فقط آن‌ها را می‌رنجانیم، به لجبازی وامی داریم و بلوغ فکری و احساس مسئولیت شان را به تعویق می‌اندازیم.

بماند که صمیمیت بین خودمان و آن‌ها را که با بزرگ شدن شان باید بیشتر باشد هم نابود می‌کنیم و فاصله مان با آن‌ها درست مثل بزرگ شدن شان روز به روز بیشتر می‌شود.

در نت نوشت امروز از شناخت دنیای پسرها بیشتر بدانید.

مشکل با درک و شناخت دنیای پسرها چیست؟

ویندی موگل  Wendy Mogel روان شناسی با ۳۵ سال سابقه کار می‌گوید والدین مراجعه کننده به او  هر چند در دهه اخیر شامل دختران هم می‌شود ولی بیشتر به دلیل مشکلاتی که با فرزندان پسر خود و درک دنیای پسرها داشته اند و دارند تقریبا از مراجعه کنندگان همیشگی او هستند.

بیشتر این جمله‌ها را از والدین می‌شنویم: پسرمان ترسناک شده است، بی ادبی می‌کند، همیشه طلبکار است، حرف گوش نمی‌کند، مدام روی خواسته خود تاکید می‌کند.

حتی بعضی از والدین می‌گویند پسران ما – که معمولا بین ۷ تا ۱۱ سال سن دارند از ما می‌خواهند وقتی دارد حمام می‌کند در حمام بمانیم تا مبادا کسی بیاید و او را بکشد. یا می‌گوید باید با من در رختخواب بخوابی تا خوابم ببرد. حتی بعضی از والدین می‌گویند نه تنها با درس که با رفتار پسرها همه جوره مشکل داریم.

خیلی این جمله‌ها را شنیده ایم : پسر است دیگر. پسرها این طوری هستند.

دکتر موگل می‌گوید آن قدر این جمله‌ها را به صورت مکرر از والدین مختلف شنیده ام که احساس می‌کنم یک فیلم را چندین بار است تماشا می‌کنم. در حالی که والدین از بچه‌ها شکایت می‌کنند، بعضی از معلم‌ها اعتقاد دارند آنها فوق العاده اند.

چه دلایلی وجود دارد؟

اول این که برنامه تحصیلی مدرسه مشخص است و زمانی شروع و زمانی تمام می‌شود. در صورتی که رشد مغزی و فکری انسان باید تا آخرین لحظه عمر ادامه پیدا کند.

علم ثابت کرده است که دختران مهارت‌های صحبت کردن، خواندن و ارتباطات اجتماعی را زودتر از پسران می‌آموزند. به همین دلیل برقراری ارتباط برایشان راحت تر از پسرها است. پس پسرها در زمینه برقراری ارتباط از طریق مکالمه با دخترها تفاوت دارند.

نکته دیگر این است که در مدرسه با پسرها بیشتر مثل سربازان برخورد می‌شود. همیشه به آنان گفته می‌شود مردان گریه نمی‌کنند. در نتیجه آن‌ها یاد می‌گیرند اشک‌ها و ناراحتی‌های خود را پنهان کنند و تودار شوند.

نکته سوم در شناخت دنیای پسرها این که بعد از مدرسه هم مرتب از آن‌ها خواسته می‌شود تا نقش بزرگسالان را بازی کنند. کلاس‌های آموزشی مختلف بروند تا در آینده موفق تر باشند، ورزش کنند و البته بعد از رسیدن به خانه خوب درس بخوانند. چون در آینده باید بتوانند خانواده‌ای را اداره کنند.

این همه فشار پسران را به واکنش های  اعتصاب به طریق خودشان، گوش ندادن به حرف‌های والدین و حتی رفتارهای تخریب کننده وا می‌دارد. همان جا که حتی گاهی گروه‌های اغتشاش گر و خلافکار برای خود راه می‌اندازند که شما از تعجب شاخ در می‌آورید. ولی همان پسربچه از شما می‌خواهد در اتاقش بمانید تا خوابش برود. در واقع والدین خود را مثل یک دربان می‌بیند که از ابتدا تا انتها باید با او همراه باشد.

ترس، اضطراب، احساسات و تصورات شان به جای انرژی‌های بیرونی در درون شان چنان غلیان می‌کند که گاهی از این انرژی علیه خود و خانواده شان استفاده می‌کند. در نتیجه به جای آرامش در خانواده، محیط خانه به صحنه جنگ تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: عروسک بازی پسر غیر عادی نیست بلکه لازم هم هست!

چگونه با پسرها تعامل داشته باشیم؟

دکتر موگل می‌گوید همیشه اولین سوال من از والدینی که به مطبم مراجعه می‌کنند این است: «درصد ارتباط خودتان را با پسرتان با درصد در زمینه‌های تذکر دادن، غر زدن، آزاردهنده ، داد و فریاد و مجازات درجه بندی کنید.

۹۰ درصد، ۱۰۰ درصد؟ چیزی که می‌دانم این اعداد درست نیست. چون این را خوب می‌دانم این مردان جوان بیمار روانی نیستند. فقط می‌خواهم میزان تعامل والدین با پسر جوان خانواده را بسنجم.

او قویا اعتقاد دارد خانواده‌ها بلد نیستند چگونه با پسران تا کنند. به نظر من خانواده‌ها قبل از هر درمانی باید یاد بگیرند چگونه با پسر جوان صحبت کنند.»

برای درک دنیای پسرها همدل و همراه باشید

پسرها دوست دارند خود را به دنیا نشان دهند. اطلاعات زیادی در مورد موضوع مورد علاقه شان جمع آوری می‌کنند. اگر پسر شما بگوید مامان می‌دانی ۴۰۰ نوع مار در دنیا وجود دارد یا بزرگترین مار دنیا رنگ سفید دارد یا هر سال کوسه‌ها ۱۰ آدم را می‌خورند، یا می‌دونستی لاک پشت‌ها گوش ندارند، تعجب نکنید. این‌ها برای او هیجان انگیز هستند.

پس شما هم باید با علاقه به حرف‌های او گوش کنید و هیجان خود را نشان دهید. با یک جمله ساده مثل : چه جالب. یا آفرین عجب اطلاعاتی. یا چه خوب که این‌ها رو هم به من یاد دادی.

در واقع شما با تاکتیک این که این مطالب را نمی‌دانید و نشان دادن علاقمندی تان به موضوعی که او در موردش اطلاعات جمع کرده است، می‌توانید به دنیای او نزدیک و صمیمی شوید. حتی سعی کنید پرسش هایی از او بپرسید تا به جزییات اطلاعاتش را بیان کند.

به این ترتیب حتی او را وادار می‌کنید به مطالعه و تحقیق بیاورد. چرا که می‌بیند شما برای اطلاعاتی که دارد و گفت و گویی که با شما برقرار کرده است ارزش قائل هستید. با این روش حتی او را به طور مستقیم تشویق به درس خواندن می‌کنید.

کمکش کنید گاهی کانال را عوض کند

احتمالا ۵۰ بار در باره دایناسورها از او داستان هایی شنیده اید، موضوعی که بزرگسالان معمولا به آن علاقه‌ای نشان نمی‌دهند ولی عشق پسربچه‌ها است.

وقتی در مورد مطلبی مثل دایناسورها صحبت می‌کند با نشان دادن کنجکاوی خود و  حتی کشاندن بحث به موزه‌های تاریخ طبیعی، آکواریوم‌ها و باغ وحش و دیدار از آن‌ها ارتباط بیشتری با او برقرار کنید و وارد دنیای پسرها شوید.

برای درک دنیای پسرها به او احترام بگذارید و گرامی‌اش بدارید

به پسرتان با قدردانی‌های ساده، و گاهی تحمل رفتارشان احترام بگذارید. او می‌تواند شما را در سفر هیجان انگیز کشف وجود خودتان و کامل کردن شخصیت تان یاری دهد و البته همسفر خوبی باشد در صورتی که به شما اعتماد کند.

کافی است زمان بگذارید، کمی صبور باشید و بخواهید که دنیای او را بفهمید و خودتان هم شخصیت کامل تری داشته باشید.

چگونه با پسرم مکالمه کنم؟

هر کجا هستید حتی در اتومبیل، مترو یا تاکسی، ایستگاه اتوبوس اجازه بدهید صحبت کند. پسرها بیشتر ترجیح می‌دهند وقتی در کنارتان هستند صحبت کنند و نه به صورت رو در رو. با دقت به حرف هایش گوش کنید، گاهی از او سوال هایی بپرسید و ذهن شان را به سوی آموزش و مطالعه بیشتر بکشانید.

حتی گاهی به او بگویید در هر موردی که دوست دارد برایتان بنویسد. پسرها ترجیح می‌دهند مشکلاتشان را به جای آن که بگویند روی تکه‌ای کاغذ نوشته و از زیر در اتاق خواب تان رد کنند تا به دست شما برسد. گاهی شما برای او یادداشت بنویسید و روی میز یا کنار بالش او بگذارید.

به این ترتیب به او یاد می‌دهید که ارتباط گرفتن فقط صحبت کردن نیست که معمولا پسرها مثل دخترها در آن حرفه‌ای نمی‌شوند.

در یادداشت هایتان اگر می‌خواهید به مشکل یا خطایی که از او دیده اید اشاره کنید، از کلمات انتزاعی کلی مثل نامناسب، مخرب و موفقیت دوری کنید. بخصوص موقع صحبت کردن به هیچ وجه از این واژه‌ها استفاده نکنید.

وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنید تن صدایتان آرام، گفته هایتان ساده و رسا باشد. تکرار را فراموش نکنید. در مورد پسرها گاهی لازم است مرحله به مرحله پیش برویم و هر باز بخشی از مطلب را به او بگوییم تا نکته اصلی را بفهمد.

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا