آرت کیوسک

ضیاءالدین دری: مروری بر زندگی و آثار خالق کیف انگلیسی…

زندگی ضیاء الدین دری
۳+

روز جمعه ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ روز بسیار تلخی برای سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود چرا که خالق سریال محبوب کیف انگلیسی سید ضیاء الدین دری هم در روز فوت آقای بازیگر زنده یاد عزت الله انتظامی درگذشت. نت نوشت به این بهانه مروری بر زندگینامه ضیاءالدین دری دارد. در ادامه‌ی این متن با من همراه باشید.

ضیاءالدین دری

این کارگردان، تهیه‌ کننده و نویسنده‌‌ی تلویزیون و سینما، سال ۱۳۳۲ در شهر تهران متولد شد. او دارای تحصیلات ناتمام در رشته‌ی‌‌ی علوم ارتباطات است. سید ضیاء الدین دری فعالیت هنری را با تلویزیون آغاز کرد.

دری کارگردان سریال هایی در حوزه‌‌ی تاریخ معاصر است که از آن‌ها می‌توان به سریال‌های محبوب کیف انگلیسی با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا و کلاه پهلوی با بازی امین حیایی اشاره کرد. موسیقی این کار بر عهده‌‌ی فرزند زنده یاد عزت الله انتظامی، مجید انتظامی بود.

کارهای سینمایی وی چندان مورد استقبال قرار نگرفته و فیلم‌‌های عشق ممنوع و من و دبورا اکران عمومی هم نشدند. سردار سنجرخان تازه‌ ترین پروژه‌‌ی ضیاءالدین دری بود که توسط خود وی نگارش شده است و قرار بود به زودی ساخته شود.

بیشتر بخوانید: عزت الله انتظامی: مرروی بر زندگی و آثار عزت سینمای ایران

فیلم‌های ضیاءالدین دری:

  • من و دبورا (کارگردان، تهیه‌ کننده و نویسنده) ۱۳۸۵
  • عشق ممنوع (کارگردان، تهیه‌ کننده و نویسنده) ۱۳۸۴
  • لژیون (کارگردان و نویسنده) ۱۳۷۷
  • باد و شقایق (کارگردان و نویسنده) ۱۳۷۶
  • سینما سینماست (کارگردان، تهیه‌ کننده و نویسنده) ۱۳۷۶
  • در سرزمینی دیگر (نویسنده) ۱۳۷۵
  • صاعقه (کارگردان، تهیه‌ کننده و نویسنده) ۱۳۶۳
  • گرداب (مشاور کارگردان و نویسنده) ۱۳۶۰

سریال‌های ضیاءالدین دری:

  • کمند خاطرات (یکی از کارگردانان) ۱۳۶۹
  • کیف انگلیسی (کارگردان) ۱۳۷۸
  • کلاه پهلوی (کارگردان) ۱۳۸۵–۱۳۹۰
آن چیزی که در زندگینامه ضیاءالدین دری نباید از قلم بیفتد این است که متاسفانه مرگ این چهره‌‌ی تلویزیونی تا حد بسیار زیادی در سایه‌‌ی مرگ آقای بازیگر زنده یاد عزت الله انتظامی گم شد.

آن چیزی که در زندگینامه ضیاءالدین دری نباید از قلم بیفتد این است که متاسفانه مرگ این چهره‌‌ی تلویزیونی تا حد بسیار زیادی در سایه‌‌ی مرگ آقای بازیگر زنده یاد عزت الله انتظامی گم شد.

ضیاءالدین دری شهریور سال ۱۳۹۲ دری درباره‌‌ی سریال سازی در ایران چنین گفت:

«تحول در سریال‌ سازی مساله‌‌ی جدیدی نیست؛ در طول دو دهه‌‌‌ی گذشته همیشه این بحث بوده است. مفهوم تحول این نیست که ما بگوییم تحول می‌ خواهیم و قرار است اتفاق بیفتد. ما باید بینیم که چه عناصری می‌ تواند در موفقیت سریال‌‌ها نقش داشته باشد.

سپس بدانیم که از هر سریال چه میزان توقع داریم. ما هنوز تحول شگرفی در عرصه‌‌‌ی سریا‌ل‌ سازی نداشته‌ ایم؛ تحول شگرف در عرصه‌‌‌ی سریال‌ سازی زمانی اتفاق می‌ افتد که ما از حیث ابزار و از حیث استاندارد‌های بصری بتوانیم با محصولات خارجی رقابت کنیم.

ما هنوز به جزئیات گریم، لوازم حرکتی، مهارت‌‌های رایانه‌‌ای نرسیده‌ ایم و همیشه یک بخشی از قطعات را نداشته‌ ایم. ایجاد تحول زمانی است که به اعتقاد من در نگارش فیلم‌نامه و در ساختمان تکنیکال فیلم‌ سازی با برآورد مالی منطقی هر دو در راستای یکدیگر حرکت کنند.»

آن چیزی که در زندگینامه ضیاءالدین دری نباید از قلم بیفتد این است که متاسفانه مرگ این چهره‌‌ی تلویزیونی تا حد بسیار زیادی در سایه‌‌ی مرگ آقای بازیگر زنده یاد عزت الله انتظامی گم شد. شاید اگر سرنوشت جوری برایش مقدر کرده بود که مرگش هم زمان با مرگ استاد انتظامی نمی‌شد، در رسانه‌ها و دنیای مجازی بیشتر به زندگی هنری و ابعاد شخصیتی او پرداخته می‌شد.

سید ضیاءالدین دری در جمعه‌‌ی سیاه ۲۶ مرداد پس از یک دوره‌‌ی بیماری طولانی بر اثر عفونت ناشی از پیوند کبد در بیمارستان ابوعلی سینا در شیراز درگذشت. به خانواده‌‌ی محترم دری و جامعه‌‌ی هنری ایران تسلیت می‌گوییم.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا