بازی

فیفا ۱۸؛ پرونده کامل بررسی بازی دوستداشتنی EA که امسال هم دست پر به میدان آمده!

فیفا 18
۰

هر ساله با نزدیک شدن به زمان عرضه ی نسخه جدید بازی فیفا، شور و اشتیاق میان طرفداران، برای کسب اطلاعات بیشتر و دانستن تفاوت نسخه جدید با نسخه سال قبل بیشتر میشود. اگر شما هم مثل من از دیوانگان دنیای فوتبال و سری بازی های فیفا باشید، قطعاً برای هر چه زودتر آمدن نسخه جدید بی تاب خواهید بود.

در راستای فعالیت بیشتر در زمینه بازی های ویدئویی در نت نوشت، امروز قصد داریم به ویژگی های بازی فیفا ۱۸ بپردازیم.

قاعدتاً میدانید که هر ساله ۲ نسخه از بازی فوتبال که ساخت شرکت آمریکایی EA و شرکت ژاپنی Konami هستند به بازار عرضه میشود و دوستداران هر کدام به تخریب بازی رقیب و بهتر دانستن بازی خود میپردازند.

اگر بخواهیم ریزبینانه تر نگاه کنیم، تعداد کسانی که بخواهند ادعا کنند از ابتدا فیفاباز بوده اند بسیار بسیار کم خواهد بود. برای دانستن این موضوع لازم نیست راه دوری برویم، کافی است گذری به ۱۰ سال قبل زده و به بررسی فیفا ۰۷ بپردازیم.

کاور فیفا07

کاور فیفا۰۷

به جرأت میتوانم بگویم که محصول شرکت EA نه از لحاظ گیم پلی و نه از نظر گرافیک قابل قیاس با رقیب خود در آن زمان یعنی PES نبود. کافی است آن نسخه را بازی کرده باشید تا نکات گفته شده در ادامه را بهتر درک کنید.

جایی که شما میتوانستید به راحتی توپ ها را تبدیل به گل کنید: از کرنر اقدام به شوت زنی میکردید، توپ گل میشد. از وسط زمین شوت میزدید گل میشد و پشت هر ضربه ی کاشته، کافی بود دکمه ی شوت را فشار داده و توپ به ساده ترین شکل ممکن تبدیل به گل میشد.

به علاوه اضافه کنم که به آسانی میتوانستید پنالتی بگیرید: کافی بود در محوطه جریمه سرعت خود را کم کرده و بازیکن حریف از پشت به شما برسد و با کشیدن پیراهن شما به راحتی یک پنالتی را تقدیم شما کند. به همین سادگی!

به این نکات، این نکته را نیز بیافزایم که در بازی با کامپیوتر در حالت “سخت ترین گزینه” موجود نیز، میتوانستید با تیمی درجه دو، ۵،۶ گل را به تور دروازه هر حریفی بچسبانید. در این شرایط دیگر حتی جایی برای ایراد گرفتن از گرافیک بازی باقی نمیماند!

در چنان شرایطی کمی سخت بود کسی را پیدا کنید که ادعا کند، طرفدار صرف سری فیفاست و PES را به عنوان یک شبیه ساز کامل قبول ندارد.

اما، رفته رفته با معرفی نسخه های جدید فیفا، و تصور pes مبنی بر اینکه کاملاً بی رقیب است کار به جایی رسید که Konami که سالها به عنوان یکه تاز این عرصه شناخته میشد، به خود آمده و دید قافله را به رقیب دیرینه خود باخته است. این ضربه هنگامی برای Konami سخت تر شد که هواداران پر و پا قرص آن که خاطرات بسیاری را با نسخه های سری Eleven و PES داشته یکی یکی به جمع طرفداران رقیب پیوستند! نمیشود در این عمل فقط بهتر شدن بازی Fifa را در نظر گرفت و کاملاً Konami را بی تقصیر دانست. جایی که Konami با بی خیالی تمام، و عرضه نسخه های بی کیفیت، یکی پس از دیگری، تعداد میلیونی از طرفدارانش را از دست رفته دید.

امروزه به عنوان یک طرفدار فیفا، این بازی را بسیار کامل تر از PES دانسته و بهترین شبیه ساز به دنیای فوتبال میدانم. جایی که شما میتوانید اتمسفر و جو یک بازی واقعی فوتبال را تجربه کرده، گل زدن آسان نبوده و برای رسیدن به گل باید خود را به آب و آتش زده و تمام راه های ممکن را امتحان کنید، و همچنین بر خلاف PES، کیت و البسه تیم های تمام لیگ ها به زیبایی طراحی شده و در بازی قابل استفاده میباشد.

با این وجود، تعداد افرادی همچنان به PES وفادار مانده و هرگز حاضر به جایگزینی این نسخه با فیفا نبوده و نخواهند بود.

مطلب نوشته شده تا به اینجا، بر اساس تجربه شخصی من (محمدرضا مشهدی زاده)، و از این قسمت به بعد چکیده ای از مطالب منتشر شده در خبرگزاری های بین المللی مختلف پیرامون این بازی می باشد.

فیفا ۱۸

فیفا ۱۸ تفاوت نسبتاً زیادی را با نسخه های قبلی داشته و برای دومین سال پیاپی با موتور Frosbite ساخته شده است، که نتیجه ی آن بهبود بهتر گرافیک بازی بوده است، همچنین بسیاری از عناصر گیم پلی از ابتدا بازسازی شده اند.

امسال EA سورپرایزی را برای دارندگان نیتندو سویچ داشته و برای اولین بار بازی فیفا را برای این کنسول عرضه خواهد کرد.

فیفا18

فیفا۱۸

زمان انتشار

بسته به اینکه شما دسترسی EA Access را بر روی کنسول ایکس باکس وان داشته یا بازی را پیش خرید کرده باشید از تاریخ های زیر قادر به تجربه این بازی خواهید بود:

پنجشنبه ۳۰ شهریور، کسانی که دسترسی EA Access را دارند.

سه شنبه ۴ مهر، کسانی که نسخه های Ronaldo Edition و Icon Edition را پیش خرید کرده اند.

جمعه ۷ مهر، عرضه جهانی بازی

فیفا18

فیفا ۱۸

دارندگان کنسول های نسل قبل همچنان خوشحال باشند!

نسخه ی Xbox 360 و PS3 تحت نام  Legacy Edition عرضه شده و  همانند سال قبل، بخش داستانی (The Journey) را برای دارندگان این کنسول ها شاهد نخواهیم بود.

با توجه به عرضه شدن این بازی برای کنسول های نسل قبل، نمیشود فیفا ۱۸ را به عنوان نسخه ای کاملاً جهش یافته دانست اما با این وجود ویژگی ها و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است و به گفته EA ” این نسخه، بهترین نسخه از سری بازی های فیفا تا به امروز خواهد بود.”

فیفا18

فیفا۱۸

ستاره روی جلد بازی

بعد از سالها که Lionel Messi، ستاره اصلی کاور بازی بود، سال قبل Marco Reus توانست خود را به عنوان ستاره کاور فیفا ۱۷ مطرح کند! حالا بعد از سالها انتظار، نوبت به Cristiano Ronaldo رسیده است!

روی نسخه های Ronaldo Edition و Standard Edition، تصویر کرستینانو رونالدوی پرتغالی قرار گرفته است.

همچنین بر روی دیگر نسخه، با نام Icon Edition نیز Ronaldo Luís Nazário de Lima، موسوم به رونالدو برزیلی قرار گرفته و برای طرفداران قدیمیتر فوتبال میتواند خبری بسیار خوشحال کننده باشد.

فیفا18

فیفا۱۸

جزئیات مربوط به هر نسخه:

Icon Edition (£۸۹٫۹۹)

  •  ۳ روز دسترسی زودتر به بازی
  • ۴۰ پک طلایی FIFA Ultimate Team Jumbo Premium به مدت ۲۰ هفته (هر هفته ۲ عدد)
  • در اختیار داشتن بهترین بازیکن هر هفته (به مدت ۲۰ هفته)
  • در اختیار داشتن Ronaldo Nazário به صورت قرضی در FUT برای ۵ مسابقه
  • در اختیار داشتن Cristiano Ronaldo به صورت قرضی در FUT برای ۵ مسابقه
  • دسترسی به ۸ کیت ویژه در بخش FUT
فیفا18

فیفا۱۸

Ronaldo Edition (£۷۹٫۹۹)

  • ۳ روز دسترسی زودتر به بازی
  • ۲۰ پک طلایی FIFA Ultimate Team Jumbo Premium به مدت ۲۰ هقته (هر هفته ۱ عدد)
  • در اختیار داشتن Cristiano Ronaldo به صورت قرضی در FUT برای ۵ مسابقه
  • دسترسی به ۸ کیت ویژه در بخش FUT
فیفا18

فیفا۱۸

Standard Edition (£۵۴٫۹۹)

  • ۵ پک طلایی FIFA Ultimate Team Jumbo Premium به مدت ۵ هقته (هر هفته ۱ عدد)
  • در اختیار داشتن Cristiano Ronaldo به صورت قرضی در FUT برای ۵ مسابقه
  • دسترسی به ۸ کیت ویژه در بخش FUT
فیفا18

فیفا۱۸

ویژگی های جدید فیفا ۱۸

گرافیک فیفا ۱۸

EA برای دومین سال پیاپی تصمیم به استفاده از موتور Frosbite در ساخت بازی گرفته است. با توجه به کسب تجربه بیشتر سازندگان در کار با این موتور، پیشرفت بهتری را در زمینه گرافیک شاهد خواهیم بود.

سیستم نورپردازی دوگانه، شرایط آب و هوایی حاضر در استادیوم را بسیار به واقعیت نزدیک کرده است. به عنوان مثال هنگام بازی در استادیوم کشورهای آمریکای جنوبی نور خورشید روشن تر بوده، حال آنکه هنگام بازی در استادیوم های اروپایی با نوری کمتر مواجه بوده و فضایی به نسبت تیره تر را شاهد خواهیم بود. به این ترتیب فضای بازی، به مسابقات واقعی فوتبال هنگامی که شما از تلویزیون بازی را تماشا میکنید و بسته به اینکه بازی در کدام کشور و در چه آب و هوایی در حال برگزاری است نزدیک شده است.

فیفا18

فیفا۱۸

انیمیشن

در قسمت انیمیشن تغییرات محسوسی را شاهد هستیم. سیستم انیمیشن از ابتدا بازسازی شده و نتیجه تمام شده، حساسیت و واکنش بهتر بازیکنان نسبت به شرایط مختلف میباشد.

بر خلاف نسخه های قبلی، EA در این نسخه بر روی فریم به فریم حرکت توپ و بازیکنان کار کرده است و سبب شده است که زمان بین فشردن دکمه توسط گیمر و پاسخ بازیکن بسیار کمتر از قبل شود.

کترل و چرخاندن توپ مانند قبل بوده، اما بازیکنان سرعتی تر این کار را سریع تر انجام خواهند داد.

فیفا18

فیفا۱۸

شرایط زمین

اصطکاک و شرایط زمین تغییر کرده است. با هر بار لمس، توپ به مقدار کمتری رو به جلو به حرکت در خواهد آمد. همچنین سیستم پاسدهی نیز تغییر کرده و برای پاس دادن باید سریعتر از قبل دست به کار شوید.

تماشاگران

تماشاگران فیفا ۱۸ یکی دیگر از بخش هایی است که پیشرفت قابل ملاحظه ای را داشته است.

اگر از دور به اعمال تماشاگران در فیفا ۱۷ نگاه کرده باشید به نظر عکس العملشان بسیار خوب و واقعی جلوه میکند، اما کافی است اندکی ریزبینانه تر نگاه کرده تا به انیمیشن و ظاهرهای تکراری موجود پی ببرید. در فیفا ۱۸ اکثر تماشاگران از هوش مصنوعی جداگانه ای بهره برده و به اتفاقات افتاده در زمین واکنش متفاوتی را خواهند داشت. به عنوان مثال: چنانچه گلی را به ثمر برسانید، ناگهان تعدادی از تماشاگران به هوا پریده و به جلو خم خواهند شد تا به زمین مسابقه نزدیک تر شوند!

فیفا17

فیفا۱۷

بازیکنان:

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، انیمیشن های جدید ویژگی های شخصیتی متفاوتی را به بازیکنان بخشیده است. بیشتر بازیکنان بزرگ، رفتاری همانند رفتار واقعی در دنیای فوتبال را نشان خواهند داد. به ویژه CR7 که تمام رفتارهای رخ داده از او در شرایط مختلف را در بازی شاهد خواهیم بود.

فیفا18

فیفا۱۸

یکی دیگر از ویژگی هایی که برای اولین بار در بازی در نظر گرفته شده است، قد و قامت و اندازه بازیکنان مختلف است.

به عنوان مثال: بازیکنان ریزنقش برای عبور از بازیکنان بزرگتر مجبور به برداشتن گام های بیشتری بوده، در حالی که بازیکنان بزرگتر با تنه ای محکم و گامهایی کمتر قادر به عبور از بازیکن پیش رو خواهند بود.

تغییرات از این قبیل کم نبوده و هنگام انجام بازی، آنها را تجربه خواهید کرد.

دریبل

یکی از تغییرات در این زمینه، سیستم دریبل ریز است!

فیفا سیستم دریبلینگ را در این نسخه مورد بازنگری قرار داده است. به عنوان مثال، در دنیای واقعی، هنگامی که Messi و Hazard توپ را در اختیار دارند متمایز از دیگر بازیکنان بوده و رفتار و حرکتی متفاوت را با توپ خواهند داشت. فیفا۱۸ نیز توانسته به خوبی این حرکات را در بازی شبیه سازی کند.

EA برای دریبل ریز دکمه LB یا L1 را در نظر گرفته و میتوانید با دریبل هایی ریزی که به انجام میرسانید، توپ را با سرعت بیشتری در زمین به گردش در آورده و به سمت دروازه رقیب یورش ببرید.

هوش مصنوعی

در راستای پیشرفت قابل ملاحظه سری فیفا در زمینه هوش مصنوعی، نسخه جدید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سازندگان ساعت ها زمان را برای کار بر روی این قسمت صرف کرده اند.

بازیکنان در هنگام دویدن از هوش مصنوعی استفاده بیشتری برده و پشتیبانی بهتری را از بازیکن صاحب توپ خواهند داشت.

تاکتیک تیمی

این سیستم نیز دستخوش تغییر شده و به مقدار بیشتری به واقعیت نزدیک شده است. تیکی تاکا، ضد حمله، پرس، رو آوردن به بازی مستقیم و توپ های هوایی هر کدام ویژگی خاص خود را داشته و علاقه مندان به قسمت Career mode با توجه به تاکتیک تیم مقابل و خصوصیات بازیکنان تیمشان، باید هر کدام از این سیستم ها را به بهترین نحو به کار بگیرند.

تعویض بازیکنان

دیگر برای تعویض بازیکنان نیازی نیست که بازی را Pause کرده و از Menu قسمت مربوطه را انتخاب کنید. فقط کافی است دکمه RB یا R1 را فشار داده و بازیکن مد نظر خود برای ورود به زمین را انتخاب کنید.

خواهید دید که در اولین موقعیتی که توپ به اوت برود تعویض انجام شده و بازیکنان جا به جا میشوند. به نظر، این ویژگی جدید بسیار کاربردی بوده و باعث افزایش سرعت بازی خواهد شد. همچنین شما میتوانید گزینه های مورد نظر برای تعویض را قبل از شروع بازی انتخاب کرده و همچنین بعد از مصدومیت بازیکن، کامپیوتر، خود بازیکن واجدالشرایط برای ورود به زمین را به شما پیشنهاد خواهد داد.

گل های تماشایی و سیستم سانتر توپ

تغییرات به کار رفته، امکان به ثمر رساندن گل های زیباتر و تماشایی تر را به شما خواهد داد. سیستم سانتر توپ فیفا ۱۷ به گونه ای بود که در اکثر نبردهای هوایی، مدافعان در مقابل مهاجمان پیروز میشدند. اما با بهبود سیستم، دیگر دفاع کردن در نبردهای هوایی به آسانی قبل نبوده و باید تلاش بیشتری را برای دفع توپ های هوایی داشته باشید.

با توجه به سطح مهاجم خود نیز، میتوانید گل های خارق العاده ای را به ثمر برسانید. همچنین شوت زنی نیز کمی آسان تر شده است.

سیستم دفاع

قاعدتاً مدافعان در مقابل مهاجمان بی تفاوت نبوده و تمام تلاششان را برای حراست از دروازه و گل نخوردن تیم خواهند کرد. در این نسخه تغییر قابل توجهی را در Standing Tackle و Sliding Tackle شاهد خواهیم بود.

بخش داستانی

در فیفا۱۷ الکس هانتر تنها قادر به بازی در Premier League بود و به نظر در نسخه جدید، سازندگان قابلیت ترانسفر را اضافه کرده و الکس قابلیت ترانسفر به دیگر لیگ های معتبر را خواهد داشت. همچنین طبق برداشت از تریلرهای منتشر شده، در روند داستان، الکس هانتر ملاقاتی را با CR7 خواهد داشت.

در نسخه جدید شما نمیتوانید فیزیک Alex Hunter را تغییر دهید، اما قادر به تغییر لباس، ایجاد خالکوبی و تغییر موی او خواهید بود. علاوه بر این گمان میرود EA شخصیت های دیگری را برای بازی کردن در بخش داستانی در نظر گرفته باشد.

فیفا18

فیفا ۱۸

استادیوم های فیفا ۱۸

همانند فیفا ۱۷ شاهد تمامی ورزشگاه های لیگ جزیره در فیفا ۱۸ خواهیم بود. همچنین ورزشگاه های تیم های تازه صعود کرده همچون برایتون و هادرسفیلد نیز در این نسخه ساخته شده است. (ورزشگاه دیگر تیم تازه صعود کرده یعنی نیوکاسل در نسخه های قبلی نیز وجود داشته است.)

ورزشگاه لس آنجلس گلکسی با نام StubHub Center و ورزشگاه جدید اتلتیکو مادرید Wanda Metropolitano نیز به زیبایی طراحی شده اند.

بیشترین ناراحتی در این بخش را میتوان برای طرفداران بارسلونا متصور بود. جایی که PES حق استفاده از ورزشگاه Camp Nou را به صورت انحصاری در اختیار داشته و بنابراین فیفا مجاز به طراحی این ورزشگاه در این بازی نبوده است.

همچنین پس از وداع تاتنهام با White Hart Lane، تا تکمیل شدن ورزشگاه جدید، تاتنهام بازی های خود را در ورزشگاه Wembley انجام خواهد داد و این ورزشگاه، به عنوان ورزشگاه خانگی تاتنهام در این بازی در نظر گرفته شده است.

در زیر میتوانید نگاهی به لیست ورزشگاه های فیفا ۱۸ بیاندازید.

فیفا18

فیفا۱۸

فیفا18

فیفا۱۸

فیفا18

فیفا۱۸

امیدوارم این مطلب مورد قبول شما واقع شود، دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید. قطعاً نگاه و همراهی شما باعث دلگرمی مجموعه ما برای پرداخت بیشتر به بازی های ویدئویی خواهد بود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا