رپرتاژ آگهی

آیا افزایش یا کاهش قیمت بلیط های چارتر طبیعی است؟

۰

سفرهوایی با هواپیما از سریع ترین روش های مسافرت محسوب می شود که طرفداران بسیاری دارد. امروزه شرکت های هواپیمایی متعددی در زمینه فروش بلیط هواپیما فعالیت دارند که مسافران می توانند بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را از طریق آن ها رزرو نمایند. در هنگام رزرو بلیط  می توان بلیط های چارتری یا سیستمی را با توجه به شرایط خود و قیمت بلیط ها رزرو نمود. بلیط های چارتر بر خلاف بلیط های سیستمی دارای نوسانات قیمت بسیاری هستند. از سوالاتی که معمولا در ذهن خیلی از مسافران ایجاد می شود می توان به علت این تفاوت قیمت بلیط ها چیست؟ آیا خدمات و امکانات آن ها متفاوت است؟ تفاوت قیمت پروازهای چارتر با سایر پروازها چقدر است؟ و … اشاره نمود. با ما همراه باشید که بلیط های چارتر و روند تغییر قیمت آن ها  بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم واژه چارتر

چارتر در لغت به معنی اجاره دادن و کرایه کردن می باشد. اما به طور کلی به خدماتی که با استفاده از آن تمام یا بخشی از صندلی های یک هواپیما، قطار و یا اتوبوس، اتاق های یک هتل و .. رابه صورت یک جا اجاره کرده باشند چارتر می گویند. شرکت های چارتر کننده پس از این کار بلیط ها را به روش های مختلفی از جمله قرار دادن در کانال های خود به فروش می رسانند. به عبارتی این شرکت ها با خرید یا اجاره عمده صندلی هواپیما، اتاق هتل و … هزینه کمتری نسبت به حالت رزرو عادی می پردازند. بنابراین همانطور که متوجه شدید عبارت چارتر تنها مختص صنعت هوایی نیست و در موارد بسیاری از آن استفاده می شود، اما بلیط های چار بتر یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین بلیط های هواپیما هستند.

بلیط چارتر

بلیط هواپیما چارتر در واقع بلیط هایی هستند که قبل توسط  آژانس های مسافرتی یا شرکت های چارتر کننده به صورت عمده خریداری شده اند. این خرید می تواند شامل تمام یا بخشی از صندلی های یک پرواز در یک بازه زمانی مشخص چند ماهه باشد. در این روش شما بلیط هواپیما را به صورت مستقیم از شرکت هواپیمایی ارائه دهنده آن نمی خرید بلکه آن را از آژانس ها یا شرکت های چارتر کننده خریداری می کنید. مهم ترین تفاوت این بلیط با بلیط برنامه ای یا همان سیستمی که از خود ایرلاین ها خریداری می شود اختلاف قیمت و ثابت و مشخص نبودن قیمت ها می باشد. به عبارتی بلیط های چارتری در هر لحظه نرخ متفاوی دارند، گاهی بسیار ارزان هستند و گاهی اوقات نیز گران تر از بلیط های سیستمی می شوند و هیچگونه محدودیت خاصی برای تعیین کف یا سقف قیمت این بلیط ها وجود ندارد.

توجه داشته باشید که در پروازهای چارتر، شرکت چارتر کننده فقط مسئول فروش بلیط هواپیما می باشد و تمامی مسائل پروازی مانند تاخیر، لغو پرواز، حمل و نقل، باربری،حوادث غیر قابل پیش بینی برای هواپیما و مسافران و .. کاملا بر عهده ایرلاین می باشد و چارتر کننده هیچگونه مسئولیتی در این زمینه ندارد. به طور کلی چارتر بلیط هواپیما به دو صورت زیر انجام می شود:

چارتر کامل (Full charter) :

در این روش تمامی صندلی های هواپیما برای یک بازه زمانی مشخص و تعیین شده به صورت رفت و برگشت اجاره می شود.

اجاره صندلی (Seat chartr) :

در این روش فقط تعدادی از صندلی های هواپیما در یک بازه زمانی خاص اجاره می شوند. البته این نوع پرواز چارتری می تواند به صورت های زیر باشد.

اجاره شناور صندلی (سیت چارتر به صورت شناور)

اجاره صندلی رفت و برگشت ( سیت چارتر بک تو بک Back to Back)

اجاره صندلی های مشخص شده ( سیت چارتر به صورت مشخص  Block Seat)

مزایا و معایب بلیط های چارتر

از مهم ترین مزایای بلیط های چارتر می توان به قیمت آن ها اشاره نمود، زیرا در صورتی که شناخت کافی از این بلیط ها داشته باشید و بتوانید بهترین زمان ممکن برای رزرو بلیط های چارتر را تشخیص دهید می توانید سفرهوایی بسیار ارزان قیمتی را تجربه کنید. در چنین مواقعی شرکت چارتر کننده ترجیح می دهد با سود بسیار کمی بلیط های خود را به فروش برساند. بزرگترین عیب این بلیط ها نداشتن قابلیت استرداد است که باعث می شود مسافران تمام هزینه بلیط خود را از دست بدهند، البته برخی چارتر کننده ها برای بعضی مسیرهای هوایی امکان استرداد بلیط قرار داده اند اما جریمه ای که برای آن در نظر گرفته اند به حدی بالا است که انگار هزینه بلیط کاملا سوخت شده است. از طرفی معمولا قیمت این بلیط ها در ایامی که مسافرت ها به اوج خود می رسد گران تر از سایر ایام سال می باشد و اگر مسافران به امید پروازهای چارتر لحظه آخری بلیط سیستمی از قبل رزرو ننمایند مجبور هستند که حتی هزینه بیشتری از بلیط سیستمی بپردازند تا بتوانند یک بلیط چارتربه مقصد مورد نظر خود رزرو کنند.

آیا قیمت بلیط چارتر متغیر است؟

قیمت بلیط پروازهای چارتر کاملا وابسته به شرایط هستند، به عنوان مثال بلیط هواپیما کیش به صورت چارتر در یک الی دو ماه می تواند قیمت های کاملا متفاوتی داشته باشد. شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش آید که دلایل این افزایش قیمت در یک مسافت ثابت و مسیر یکسان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت برخی از مسیرهای هوایی در زمان های خاصی از سال تقاضای بیشتری دارند که نتیجه آن افزایش قیمت بلیط پرواز چارتر می باشد، اما در ماه هایی از سال که میزان مسافرت ها به آن مقصد کاهش می یابد چارتر کننده ها برای آنکه بتوانند تمامی بلیط های خود را بفروشند ترجیح می دهند با ارزان ترین قیمت ممکن بلیط ها را ارائه دهند تا صندلی های رزرو شده پر شود. کیش نیز به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور معمولا در اواخر زمستان و ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری می باشند و در این بازه زمانی قیمت بلیط های چارتر به مقصد کیش به شدت افزایش می یابد به طوری که گاهی از بلیط های سیستمی نیز گران تر می شود. بنابراین می توان گفت مهم ترین علت نوسانات و کاهش و افزایش هزینه بلیط های چارتر شرایط موجود در آن زمان می باشد.

آیا بلیط چارتر ارزان تر از بلیط سیستمی است؟

بر خلاف تصور بسیاری از افراد بلیط چارتر لزوما ارزان ترین بلیط هواپیما نمی باشد و یا به عبارتی همیشه اینطور نیست. پروازهای چارتر در واقع زمانی ارزان هستند که چارتر کننده احساس کند نمی تواند تا زمان پرواز تمامی بلیط ها را بفروشد و ظرفیت پرواز تکمیل نمی گردد، در چنین مواقعی است که بلیط های چارتر به ارزان ترین بلیط ها تبدیل می شوند. اما در مواقعی که مشاهده کند که در یک مسیر میزان تقاضا برای بلیط چارتر افزایش یافته بر اساس میزان تقاضا قیمت بلیط ها را افزایش می دهد به طوری که می توانند به گران ترین بلیط ها حتی گران تر از بلیط های سیستمی تبدیل شوند. بنابراین بلیط های چارتر لزوما بلیط های ارزان تر از سیستمی نیستند.

چه مواقعی نباید بلیط چارتر خریداری نمود؟

همیشه خرید بلیط های چارتر نمی تواند انتخاب مناسبی باشد، گاهی اوقات برای اینکه بتوانید سفر کم هزینه تری داشته باشید نیاز است که بلیط های سیستمی را رزرو کنید. به عبارتی در چنین مواقعی اصلا خرید بلیط چارتر توصیه نمی شود. از جمله این مواقع می توان به موارد زیر اشاره نمود.

در ایام پیک سفرها در طول سال زیرا بلیط های چارتر دارای هزینه بالاتری از بلیط های سیستمی هستند.

در سفرهای خانوادگی که کودک به همراه دارید، زیرا هزینه رزرو بلیط های چارتر برای تمامی رده های سنی به غیر از کودکان زیر ۲ سال بدون صندلی یکسان می باشد، بنابراین شما مجبور خواهید بود که هزینه بلیط یک فرد بزرگسال را بپردازید که نوعی هزینه اضافی است.

در مواقعی که زمان از دقیق سفر خود اطمینان ندارید، زیرا این بلیط ها غیر قابل استرداد هستند و اگر هم استرداد داشته باشند میزان بالای جریمه ای که دارند به منزله سوخت بلیط محسوب می شود. در نتیجه اگر نتوانید در آن تاریخ به مسافرت بروید نیاز است که مجددا برای خرید بلیط هزینه کنید.

توجه داشته باشید در بلیط های چارتر امکان تغییر نام و انتقال به شخص دیگر و یا تغییر تاریخ پرواز وجود ندارد.

مسیرهای پرطرفدار داخلی و خارجی پروازهای چارتر

شرکت های هواپیمایی  معمولا در مسیرهای داخلی و خارجی پرطرفدار و پر تردد بلیط های چارتر ارائه می دهند. چنین مسیرهایی معمولا در تمام روزهای سال مسافران بسیاری دارند و جز مقاصد گردشگری محسوب می شوند. به طور کلی هزینه بلیط سیستمی و چارتری در مسیرهای داخلی و خارجی پر تردد نسبت به سایر مسیرها با همان مسافت بالاتر می باشد.  از محبوب ترین بلیط های چارتری داخلی می توان به پرواز چارتری تهران، کیش و شیراز به صورت  یک طرفه (رفت) و دو طرفه ( رفت و برگشت) اشاره نمود. همچنین بلیط های چارتری خارجی پر طرفدار نیز شامل مسیر تهران استانبول به صورت رفت و برگشت می باشد.

چگونه بلیط چارتری بخریم؟

نحوه خرید و رزرو بلیط های چارتری نیز همانند بلیط های سیستمی می باشد.برای این منظور می توانید به آژانس های مسافرتی سطح شهر مراجعه کنید و یا اینکه  به صورت آنلاین اقدام به رزرو بلیط نمایید. امروزه خرید اینترنتی بلیط سفر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که می توان گفت جایگزین روش خرید حضوری شده است. در حال حاضر وب سایت های متعددی در این زمینه راه اندازی شده اند که خدمات متنوعی از جمله فروش بلیط، استرداد و .. را انجام می دهند. از جمله معتبر ترین وب سایت ها در حوزه فروش بلیط سفر به ویژه بلیط هواپیما می توان به مستر بلیط مراجعه نمود. خرید بلیط از مستر بلیط کار بسیار ساده ای است و ظرف چند دقیقه به راحتی می توانید بلیط سفر خود را رزرو کنید.

برای خرید بلیط از این وب سایت کافی است که پس از وارد شدن به صفحه اصلی سایت در میان دسته بندی ها موجود وارد دسته بندی بلیط هواپیما شوید. سپس مبدا و مقصد و تاریخ مورد نظر سفرتان را مشخص نمایید تا لیستی از تمامی پروازهای سیستمی و چارتری موجود برای شما نمایش داده شوند. مهم ترین مزیت این روش آن است که می توان به راحتی تک تک بلیط ها را با یکدیگر مقایسه نمود سپس به رزرو بلیط پرداخت. به عنوان مثال اگر می خواهید بلیط هواپیما تهران را رزرو کنید، نیاز است نوع کلاس پروازی، نوع هواپیما، شرکت هواپیمایی پشتیبانی کننده از پرواز، روز و تاریخ پرواز، فرودگاه مقصد، امکانات و خدماتی که ارائه می شود را در بلیط ها مقایسه کنید تا بتوانید بلیط هایی که شرایط یکسان اما قیمتی متفاوت دارند را بیابید و در نهایت به سلیقه خود بلیط را رزرو کنید.

بلیط چارتر یا سیستمی

خیلی از افراد تصور می کنند پروازهای چارتری به دلیل قیمت پایین تری که دارند از نظر ارائه خدمات، نوع صندلی ها، پذیرایی و … کاملا متفاوت از پروازهای سیستمی هستند، از این رو هنگامی که می خواهند بلیط هواپیما مستر بلیط به مقصد مورد نظرشان را رزرو کنند فقط لیست پروازهای سیستمی را برای یافتن بلیط مناسب جستجو می کنند. این طرز نگرش کاملا اشتباه است و تمامی مسافران اعم از کسانی که بلیط چارتر و کسانی که بلیط سیستمی رزرو کرده باشند از یک هواپیما مشترک و با خدمات یکسان استفاده می کنند. بنابراین انتخاب بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی تاثیری را بر روی نوع پرواز و خدمات نخواهد داشت و فقط بر اساس اختلاف قیمت آن ها است که باید تصمیم بگیرید کدام نوع را انتخاب نمایید.

تفاوت بلیط های چارتر و بلیط های سیستمی

بلیط های سیستمی به صورت مستقیم توسط شرکت های هواپیمایی، نمایندگی ها آن ها در سطح شهر و آژانس های مسافرتی به فروش می رسند و دارای قیمت و برنامه پروازی از پیش تعیین شده و دقیقی هستند، از این رو می توان از چندیدن ماه قبل آن ها راه بدون هیچگونه دغدغه یا نگرانی رزرو نمود. قیمت پروازهای سیستمی توسط سازمان هواپیمایی کشور کنترل می شود و بر اساس قوانین موجود نباید از یک حد مجازی بیشتر باشد. اما پروازهای چارتری توسط شرکت ها چارتر کننده از ایرلاین ها خریداری شده اند و این شرکت ها هستند که بلیط پروازها را بر اساس قوانین خود قیمت گذاری می کنند و می فروشند. بلیط های چارتر نوسانات قیمتی زیادی دارند و هرگز قیمت ثابتی ندارد. در واقع هیچ ارگان یا سازمانی نمی تواند بر روی قیمت این پروازها کنترل و نظارت داشته باشد، زیرا شرکت های چارتر کننده  از قبل بر اساس توافقی این بلیط ها را پیش خرید کرده اند.

نکاتی به منظور خرید بلیط چارتر ارزان تر

درصورتی که می خواهید بلیط چارتری خریداری کنید که ارزان قیمت باشد باید با بررسی لیست بلیط های چارتر به محض یافتن نخستین بلیط ارزان قیمت همان لحظه برای رزرو بلیط اقدام کنید زیرا افراد بسیاری نیز مانند شما به دنبال بلیط های ارزان قیمت هستند و فورا بلیط را رزرو می کنند.

در صورتی که نتوانستید برای تاریخ مورد نظرتان بلیط چارتر مناسب پیدا کنید روزهای قبل یا بعد تاریخ مورد نظر را بررسی کنید تا بتوانید پرواز چارتری ارزان قیمتی پیدا کنید.به عبارتی با کمی انعطاف داشتن در خرید بلیط  شانس پیدا کردن بلیط چارتر ارزان قیمت افزایش خواهد یافت.

از بلیط های لحظه آخری استفاده کنید. این بلیط ها در واقعی نوعی از بلیط های چارتری هستند که در نزدیک ترین زمان مانده به پرواز ارائه می شوند و اصطلاحا به آن ها بلیط های لحظه آخری گفته می شود. این بلیط ها در ایام کم سفر سال قیمت بسیار مناسبی دارند. در صورتی که تصمیم داشته باشید از بلیط های لحظه آخری و ارزان قیمت استفاده نمایید باید همیشه یک چمدان آماده برای سفر داشته باشید زیرا پیدا نمودن این بلیط ها به صورت پیش بینی نشده و غیر منتظره اتفاق می افتد و فرصت چندانی برای جمع بندی وسایل و چمدان نخواهید داشت.

در هنگام خرید بلیط چارتر به یک طرفه و دو طرفه بودن بلیط و همچنین قیمت آن توجه کنید. زیرا موارد بسیاری وجود دارد که بلیط های چارتر رفت بسیار ارزان قیمت هستند اما بلیط های برگشت قیمت بالایی دارند و موجب می شوند هزینه های سفر شما  افزایش یابد و حتی از بلیط های سیستمی بیشتر شود.

میزان بار مجاز در پروازهای چارتر

میزان بار مجاز پروازها رابطه ای با چاتری یا سیستمی بودن بلیط نخواهد داشت و در واقع مواردی که تعیین کننده مقدار بار مجاز هستند شامل نوع شرکت ارائه دهنده، کلاس پروازی، کلاس نرخی، میزان بار و … می باشد. در مواردی که مقدار بار مسافر بیشتر از حد معمول باشد باید هزینه ای را به عنوان اضافه بار بپردازد.

آیا تمامی بلیط های چارتر معتبر هستند؟

خیر تمامی بلیط های چارتری که در هنگام خرید بلیط مشاهده می کنید معتبر نیستند. امروزه شرکت های چارتر کننده فراوانی به وجود آمده اند که برخی از آن ها در این میان مجوزهای لازم را ندارند و از این طریق به امر کلاهبرداری مشغول هستند. از این رو نیاز است به منظو جلوگیری از خرید بلیط های چارتر جعلی رزرو بلیط چارتر را تنها از طریق آژانس های مسافرتی معتبر و نام آشنا و نیز وب سایت هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و سابقه درخشانی دارند انجام دهید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا