تکنولوژی

مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی

مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی (2)
۰

در حال حاضر شاید نتوانیم زندگی بدون پلاستیک را تصور کنیم. ما از این ماده در اشکال مختلف مانند کیسه، بطری آب، ظروف غذا و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنیم. نتیجه این است اکنون هر کجا چشم کار می‌کند، آثاری از پلاستیک و مصنوعات آن دیده می‌شود. از مصنوعات پلاستیکی که آثار مخربی بر محیط زیست داشته‌‌اند، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هستند. این ظروف به دلیل مصرف بالایی که دارند، زمین را آلوده کرده‌اند و حتی موجب آلودگی منابع آب آشامیدنی نیز شده‌اند. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی جان انسان‌ها و دیگر موجودات زنده روی زمین را تهدید می‌کند. به همین دلایل دانشمندان به فکر چاره افتادند. آن‌ها با تحقیقات گسترده‌ای که انجام دادند، ظروف یکبار مصرف گیاهی را با استفاده از مواد طبیعی تولید کردند. این ظروف دوستدار محیط زیست هستند و به سلامتی انسان آسیبی نمی‌رساند. اگر می‌خواهید با مزایای آن‌ها آشنا شوید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

ظروف یکبار مصرف گیاهی به ظروفی می‌گویند که از پلاستیک یا پلیمر زیست تخریب‌پذیر ساخته می‌شوند. منشا این نوع پلاستیک یا پلیمر، مواد خام طبیعی گیاهی مانند نشاسته ذرت، تفاله نیشکر، پوست پرتقال و غیره است. این ظروف به طور طبیعی در محیط تجزیه می‌شوند، به این صورت که میکروارگانیسم‌ها متابولیزه می‌شوند و ساختار ظروف یکبار مصرف گیاهی را تجزیه می‌کنند. به همین دلیل است که این ظروف در مقایسه با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند. به طور کلی ظروف گیاهی یکبار مصرف اگر بین سه تا شش ماه در معرض اکسیژن یا نور قرار بگیرند، تجزیه می‌شوند، در حالی‌که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی معمولی ممکن است تا هزار سال طول بکشد تا به همان سطح تجزیه برسند.

ظروف یکبار مصرف گیاهی چه مزایایی دارند؟

آشنایی با مزایای استفاده از ظرف یکبار مصرف گیاهی به ما کمک می‌کند تا بهتر بفهمیم چرا باید آن‌ها را به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ترجیح دهیم. استفاده از این ظروف یک گام بلند برای پاکسازی زمین از ظروف پلاستیکی و نجات محیط زیست است. پس با انتخاب ظروف گیاهی بجای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، سهم خود را برای رسیدن به این هدف ادا کنیم. در ادامه با برخی از مزایای این ظروف آشنا می‌شویم.

انتشار کربن کمتر

یکی از بهترین مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی این است که در طول فرآیند تولید آن‌ها، انتشار کربن در هوا که به اثر گلخانه‌ای و گرمایش جهانی می‌افزاید، حداقل است. در حالی‌که هنگام تولید یک تن پلاستیک معمولی، پنج تن کربن منتشر می‌شود، میزان انتشار کربن برای تولید یک تن پلاستیک گیاهی تنها در حدود ۸۰۰ کیلوگرم است. همچنین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای که در طول فرآیند تولید ظروف گیاهی منتشر می‌شود، ۶۸٪ کمتر است.

مصرف انرژی و نفت کمتر

برای تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، انرژی زیادی مصرف می‌شود، در حالی‌که برای ظروف گیاهی اینگونه نیست و ساخت این ظروف با همان کیفیت و کمیت به ۶۵ درصد انرژی کمتری نیاز دارد. با تولید ظرف یکبار مصرف گیاهی، وابستگی به نفت از بین می‌رود، زیرا از موادی چون نشاسته ذرت برای ساخت آن استفاده می‌شود. همچنین استفاده از نفت را می‌توان به اهداف دیگری مانند حمل و نقل و گرمایش محدود کرد.

جدای از این‌ها، فرآیند تولید مواد اولیه ظروف یکبار مصرف گیاهی، نیازی به پیروی از فناوری‌های پیچیده و سوزاندن سوخت‌های فسیلی ندارد. بنابراین با استفاده از همان انرژی می‌توان مواد اولیه گیاهی بیشتری نسبت به پلاستیک‌های معمولی تولید و آلودگی کمتری در محیط ایجاد کرد.

زمان تجزیه کمتر

مشکل اصلی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی این است که پس از دور ریختن، تجزیه آن‌ها بیش از صدها سال طول می‌کشد، در حالی‌که ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد طبیعی تشکیل شده‌اند که برای تجزیه به سه تا شش ماه نیاز دارند. تجزیه دیرهنگام ظروف یکبار مصرف پلاستیکی باعث افزایش زباله‌های دفنی شده و خطرات زیادی برای زمین و حیات وحش ایجاد کرده است.

ایمن برای انسان

ظروف یکبار مصرف گیاهی با استفاده از مواد طبیعی ساخته می‌شوند. در نتیجه، حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند و هیچ خطری برای انسان ایجاد نمی‌کنند. بر خلاف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مانند PET که برای تولید بیشتر بطری‌های آب استفاده می‌شوند، ظروف گیاهی هنگام تجزیه، باکتری‌های مضر یا مواد شیمیایی نشت‌کننده را جذب نمی‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها را می‌توان بیش از یک بار استفاده کرد و همین مزیت نیاز به پلاستیک‌های یکبار مصرف را از بین می‌رود. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می‌توانند حاوی مواد بالقوه خطرناکی هستند که می‌توانند بر سلامت ما تاثیر منفی بگذارد. اما ظروف گیاهی هیچ‌گونه مواد آلاینده‌ و سمی از خود آزاد نمی‌کنند.

زباله کمتر و محل دفن زباله کوچکتر

هر ساله میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که بیش از ۱۰ درصد از کل زباله‌ها را تشکیل می‌دهند. از این مقدار، تنها درصدی کمی از آن‌ها به سمت بازیافت می‌رود و بقیه یا دفن می‌شوند یا در طبیعت رها می‌شوند. دفن زباله‌ها مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد می‌کند و آلودگی در آن انتشار می‌یابد. همچنین سلامت انسان‌ها و دیگر موجودات روی زمین را به خطر می‌اندازد.

با وجود زباله‌های پلاستیکی، زمین‌های بیشتری برای دفن این زباله‌ها مورد نیاز است، در حالی‌که این زمین‌ها می‌توانستند برای کشاورزی، سکونت یا کاربردهای صنعتی استفاده شوند. اگر از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنیم، مشکل دفن زباله حل می‌شود، زیرا آن‌ها به راحتی جذب خاک می‌شوند و به کمپوست و خاک گیاهی تبدیل می‌شوند، در نتیجه زباله کمتری از خود بجا می‌گذارند.

عدم انتشار سموم یا مواد شیمیایی

ظروف یکبار مصرف گیاهی سمی نیستند، زیرا از کربن یا مواد شیمیایی تشکیل نشده‌اند. ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، کربن، متان، ترکیبات شیمیایی و سایر آلاینده‌ها را در خود نگه می‌دارند. بنابراین هنگامی‌که این ظروف دور ریخته می‌شوند و شروع به تجزیه شدن می‌کنند یا زمانی‌که ذوب یا سوزانده یا بازیافت می‌شوند، کربن، مواد شیمیایی مضر و سایر آلاینده‌ها را در جو آزاد می‌کنند.

تجزیه طبیعی

ظروف یکبار مصرف گیاهی قابل کمپوست هستند، به این معنی که به مواد طبیعی تجزیه و در خاک ترکیب می‌شوند. این تجزیه توسط میکروارگانیسم‌های طبیعی مانند باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در محیط وجود دارند، صورت می‌گیرد. این میکروارگانیسم‌ها به آسانی این ظروف را متابولیزه کرده و ساختار آن‌ها را که برای محیط زیست مفید است، تجزیه می‌کنند. حتی برخی از این ظروف طی چند هفته تجزیه می‌شوند.

ترکیب جدید

در فرآیند ساخت ظروف گیاهی یکبار مصرف، هنگامی‌که مواد طبیعی به پلیمر تبدیل می‌شوند، می‌توان آن‌ها را با پلاستیک‌هایی که با استفاده از مولکول‌های نفت ساخته شده‌اند، مخلوط کرد. بنابراین، می‌تواند درصد حاصل از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. این محصول مخلوط اغلب از استحکام بیشتری نسبت به نمونه معمولی برخوردار است و ضرری کمتری برای طبیعت دارد.

بازیافت راحت

ظروف یکبار مصرف گیاهی را می‌توان به راحتی بازیافت کرد تا از افزایش تعداد زباله‌های پلاستیکی و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی جلوگیری شود. صرفه‌جویی خالص کربن برای بازیافت تا ۳۰ درصد خواهد بود و طبق برخی تحقیقات، اگر به سمت مصرف پلاستیک‌های گیاهی برویم، این صرفه‌جویی می‌تواند به ۸۰ درصد برسد.

ایجاد صنایع صادراتی جدید

در سال ۲۰۱۶، چین تقریبا ۲۹۰ هزار تن پلاستیک گیاهی تولید کرده است که از این مقدار حدود ۱۳۰ هزار تن در داخل مصرف شد و بقیه به کشورهای دیگر صادر شد. باید بدانید که امروزه بسیاری از کارخانه‌های تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در جهان به دنبال راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن و زباله خود هستند. اگر آن‌ها ظروف یکبار مصرف گیاهی تولید کنند، آثار آلاینده‌های زیست محیطی که در اثر تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ایجاد می‌شوند، از بین می‌رود. قرار دادن تولید ظروف گیاهی در اولویت اول می‌تواند به ابزاری پول‌ساز برای کشورها تبدیل شود.

ایجاد فرصت بازاریابی جدید

صنعت تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی، فرصت بازاریابی جدیدی نیز ایجاد می‌کند. شرکت‌های موادغذایی می‌توانند برای بسته‌بندی محصولات خود از ظروف گیاهی استفاده کنند تا از این طریق زباله پلاستیکی کمتری تولید شود و محیط زیست آسیب کمتری ببیند. همچنین استفاده شرکت‌های بزرگ مواد غذایی از ظروف گیاهی موجب می‌شود تا فرهنگ استفاده از این ظروف در بین افراد مختلف جامعه توسعه پیدا کند و افراد بیشتری این ظروف را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کنند.

کلام آخر

ظروف یکبار مصرف گیاهی اغلب به عنوان یک محصول ناجی در نظر گرفته می‌شوند. اگر بتوانیم این محصولات را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کنیم، به کاهش ضایعات، آلودگی میکروپلاستیک و حتی اسیدیته اقیانوس‌ها کمک بزرگی کرده‌ایم. روی آوردن به استفاده از ظروف گیاهی، گامی در جهت درست است و ما را به آینده امیدوار می‌کند، زیرا فرصتی برای کاهش اتکای انسان به سوخت‌های فسیلی است. ما باید زیرساخت‌های لازم برای پردازش یا تجزیه این ظروف را نیز فراهم کنیم. اگر مواد طبیعی در تولید ظروف یکبار مصرف استفاده شوند، می‌توانیم امیدوار به نجات زمین و محیط زیست آن باشیم.

شرکت طبیعت سلولز سبز ماندگار، زیر مجموعه کاغذ پارس با نام تجاری «بایدا»، در سال ۱۳۹۹ با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان، به تولید انواع کاغذ و ظروف کاغذی، استروک، رول کف، کاغذ گلاسه، لیوان کاغذی و… با استفاده از خمیر ویرجین پرداخته است. در صورت نیاز به مشاوره با همکاران ما در ارتباط باشید.

منابع: + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا