دانستنی‌های سلامتی

درمان ویار: تهوع و بیماری صبحگاهی زنان باردار را چگونه برطرف کنیم؟

درمان ویار
۳+

اولین چیزی که هر خانم باردار می‌بایست منتظرش باشد ویار بارداری است که معمولا در سه ماهه نخست بارداری بیشتر مادران را درگیر می‌کند و درمان ویار به طرق مختلفی ممکن است کمک کننده باشد.

هرچند که کنترل مواد غذایی مورد مصرف و کم و زیاد کردن یک سری مواد غذایی از رژیم روزانه می‌تواند کمک کننده باشد اما شاید بتوان گفت که سخت ترین مرحله دوران بارداری ویار صبحگاهی است که ۸۰ % زنان باردار به آن مبتلا خواهند شد.

حالت تهوع و استفراغ هایی که معمولا در ساعات اولیه روز و گاهی هم در بین روز مادران باردار را درگیر می‌کند به نام بیماری صبحگاهی یا ویار صبحگاهی شناخته می‌شود که بین ۱۶ الی ۲۰ هفته از شروع بارداری به طول خواهد انجامید.

این حالت هیچ گونه ضرری برای مادر یا جنین نخواهد داشت اما یک بیماری سخت و ناخوشایند است که می‌بایست تحت کنترل قرار گیرد.

این بار در نت نوشت به شما کمک می‌کنیم اگر به این بیماری مبتلا شده اید بتوانید با یک سری مواد غذایی به درمان ویار بپردازید تا دوران بارداری برای شما تلخ نشود.

بیماری صبحگاهی چیست؟

بیماری صبحگاهی بعضی اوقات با تهوع و استفراغ همراه است هر چند که حالت تهوع ممکن است در طول مدت بارداری وجود داشته باشد.

این حالت در صبح هنگام نشانه خوبی به حساب می‌آید به طوری که می‌تواند در کاهش سقط جنین یا نوزاد نارس یا کم وزن موثر واقع شود.

در بیماری صبحگاهی که بسیار ناخوشایند است، علت و عوامل کاملا دقیقی وجود ندارد ولی می‌توان گفت که نوسانات قند خون و توده بدنی بالا یا همان BMI بی تاثیر نخواهد بود.

تهوع و ویار بارداری می‌تواند محافظ کودک باشد

بیماری صبحگاهی از ترشح هورمون تیروکسین و استروژن و دیگر هورمونها حاصل می‌شود باعث کاهش اشتها به خصوص در صبح می‌شود. این عامل خود سبب تولید هورمونهای خاصی برای جنین می‌کند که رشد جفت جنین را کنترل و تغییر می‌دهد.

یک رابطه بین شدت بیماری صبحگاهی زنان باردار و سلامت جنین وجود دارد. تراتوژیک یک ماده شیمیایی است که یکی از عوامل سقط جنین محسوب می‌شود. این ماده شیمیایی در سبزیجات قوی مزه، نوشابه‌های کافئین دار، گوشت و الکل وجود دارد.

با مصرف بسیاری از مواد غذایی از جمله موارد نامبرده تراتوژیک به شدت تولید می‌شود. بدن با استفراغ صبحگاهی میزان هورمون‌ها و این ماده را در بدن متعادل می‌سازد. این یک دلیل برای عدم سقط جنین محسوب می‌شود.

پس زنانی که بیماری صبحگاهی دارند باید خوشحال باشند که میزان سقط جنین در آنها به حداقل می‌رسد. با استفاده از این نوع غذاها می‌توانید تا حد بسیار زیادی مشکل صبحگاهی را در دوران بارداری حل کنید.

استفانی هینکل دانشمند موسسه ملی بهداشت در مریلند ارتباط بین حالت‌های تهوع و ویار بارداری و کاهش خطر سقط جنین را مورد بررسی قرار داده است.

هینکل پژوهش خود را روی ۸۰۰ زن باردار با میانگین سنی ۲۹ سال که قبلا سابقه سقط جنین داشته اند اجرا کرد. به طور معمول طول یک دوره بارداری ۴۰ هفته است و بیشترین زمان خطر سقط جنین در سه ماهگی (۱۲ هفته اول) ثبت شده است.

احتمال سقط جنین برای زنان مسن تر و زنان دارای مشکلات خاص پزشکی مانند دیابت، لوپوس و یا اختلالات تیروئید بیشتر است.

در پژوهش هینکل زنان علائم تهوع خود را از هفته ۲ تا ۸ به طور روزانه ثبت کردند. پس از ۲ هفته از بارداری ۱۸% زنان این حالت‌ها را تهوع بدون استفراغ گزارش کرده اند و فقط ۴% گفته اند که هر دو حالت را با هم داشته اند. با گذشت ۸ هفته از بارداری  فقط ۲۷% تهوع همراه با استفراغ داشته اند.

با نزدیک شدن به هفته ۱۲ بارداری ۳۵% زنان تهوع و ویار بارداری را با هم گزارش کرده اند. با شروع هفته دوازدهم افراد حالتهای تهوع شان را به طور ماهیانه گزارش داده اند. در این مطالعه زنان جوان تر بیشتر دچار تهوع و ویار بارداری بوده اند. در نهایت در این پژوهش، بارداری ۱۸۸ نفر (۲۴%) به سقط جنین منجر شد.

زنانی که حالت تهوع دارند بارداری موفق تری خواهند داشت

زنانی که حالت تهوع دارند بارداری موفق تری خواهند داشت

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که میزان خطر سقط جنین در زنانی که دارای حالت تهوع دوره بارداری بوده اند به مراتب کمتر از زنانی بوده که این حالت را تجربه نکرده اند.

البته نمی‌توان به روشنی توضیح داد که به چه علت زنانی که حالت تهوع دارند بارداری موفق تری خواهند داشت. می توان احتمال داد این حالت‌ها به دلیل تغییر رژیم غذایی زنان در دوره بارداری و یا افزایش هورمون‌های بارداری باشند.

درمان ویار

رسیدن به یک وزن متعادل قبل از بارداری، خوردن وعده‌های غذایی سالم و منظم در طی روز و ورزش در درمان ویار بارداری موثر است.

یک سری مواد غذایی هم وجود دارند که بیماری صبحگاهی زنان باردار را بدتر می‌کنند برای مثال مواد غذایی مانند گوشت که به راحتی فاسد یا سمی می‌شوند بهتر است زیاد مصرف نشود کافئین و هر ماده غذایی که میزان کافئین بالایی داشته باشد نیز باید کمتر مصرف شوند.

نقش سبزیجات در درمان ویار

اگر چه سبزیجات غذاهایی مغذی و سالم در رژیم‌های غذایی مخصوصا برای زنان باردار محسوب می‌شود ولی گاهی برخی از سبزیجات ممکن است سبب از دست دادن اشتها یا استفراغ شوند.

مانند کلم بروکلی، قارچ، گل کلم، کدو و یا گوجه فرنگی و هویج نیز از این دسته سبزیجات هستند.

غذاهای چرب و گوشتی ممنوع

درصد بالایی از زنان باردار صبح هنگام دچار کاهش اشتها به خصوص در غذاهای حیوانی دارند به دلیل آنکه باکتری‌ها در غذاهای حیوانی بهتر رشد می‌کنند.

بیشتر این دسته غذاها در زنان باردار طرفدار ندارد و میل مادران باردار به این نوع غذاها همواره بسیار اندک است. چربی‌ها هم بخشی از مواد تشکیل دهنده غذاهای روزمره هستند.

چربی‌های هیدروژنه به خصوص ترانس و غذاهای سرخ شده همچنین پنیر و ذرت و روغن آفتابگردان حالت بیماری صبحگاهی را تشدید می‌کنند. بهتر است اگر بیماری صبحگاهی دارید اصلا از این مواد استفاده نکنید.

برای درمان ویار غذاهایی که دوست ندارید را میل نکنید

بهتر است اگر میل به خوردن غذایی را ندارید اصلا آن را میل نکنید چرا که خود سیستم بدنی میزان نیاز به مواد تشکیل دهنده غذاها را به شما گوشزد می‌کند. در صورت عدم تمایل حتما شما نیازی به مصرف آن ندارید.

یک سری مواد غذایی می‌توانند جلوی پیشرفت و اذیت‌های بیماری صبحگاهی را بگیرند.

برای درمان ویار از نان خشک استفاده کنید

برای درمان ویار نان خشک بخورید

برای درمان ویار نان خشک بخورید

اگر ساعات اولیه صبح از خواب بیدار می‌شوید و ویار صبحگاهی دارید سعی کنید مقداری از کراکرها و یا خمیرهای خشک مانند انواع بیسکوئیت کنار تخت خود داشته باشید و چند تایی بخورید و سپس آرام آرام تخت را ترک کنید. این کار به شما کمک می‌کند کمتر احساس تهوع داشته باشید.

برای درمان ویار وعده‌های غذایی زیاد و کم حجم بخورید

در دوران بارداری مصرف وعده‌های غذایی سنگین ممنوع است. رژیم خود را به چندین وعده غذایی کوچک و کم حجم تقسیم کنید چرا که اگر یک باره معده را پر و سنگین کنید بی شک به حالت تهوع دچار خواهید شد که ممکن است منجر به استفراغ نیز شود.

در خوردن آب آشامیدنی خودتان را محدود نکنید. تا می‌توانید و اذیت نمی‌شوید نوشیدنی به خصوص آب خوردن میل کنید. آب نارگیل، آب میوه و یا سبزیجات و حتی شیر از بهترین مایعات در دوران بارداری محسوب می‌شوند.

غذای داغ نخورید

اگر می‌خواهید یک وعده غذای داغ بخورید فراموش نکنید که این کار برای ویار صبحگاهی شما اصلا خوب نیست. عطر و بوی بسیاری از غذاها به خصوص غذاهای داغ می‌تواند منجر به حالت تهوع شما شود. سعی کنید صبح‌ها از غذاهایی که عطر و بوی زیادی دارند به خصوص غذاهای داغ هرگز استفاده نکنید.

چرب و تند ممنوع

بسیاری از خانم‌های بارداری بر این باورند که غذاهای چرب  و تند می‌تواند انرژی بیشتری برایشان داشته باشد در صورتی که غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده و یا غذاهای تند و تیز فقط حالت تهوع و ویار صبحگاهی را تشدید می‌کند.

بهتر است این غذاها را کاهش داده و برای دریافت انرژی بیشتر از مواد غذایی که شامل کربوهیدرات بیشتر و پروتئین بالاتر است استفاده کنید.

برای درمان ویار استراحت کنید

گاهی یک خواب کوتاه می‌تواند ویار را کم کند و حال بهتری به شما بدهد

گاهی یک خواب کوتاه می‌تواند ویار را کم کند و حال بهتری به شما بدهد

حرکت بسیار و خستگی در صبح می‌تواند عامل تشدید ویار صبحگاهی باشد. زمان کافی برای استراحت داشته باشید و سعی کنید خودتان را به هیچ وجه زیاد خسته نکنید. حتی گاهی یک خواب کوتاه می‌تواند ویار را کم کند و حال بهتری به شما بدهد.

برای درمان ویار از بوی لیمو استنشاق کنید

در یک مطالعه مشخص شد زنان بارداری که اسانس لیمو را استنشاق می‌کنند کمتر به حالت تهوع و ویار صبحگاهی مبتلا می‌شوند. بنابراین می‌توانید یک یا چند قطره اسانس لیمو را در اتاق خواب همراه داشته باشید تا بیشتر احساس آرامش کنید.

حتی می‌توانید با این اسانس آروماتراپی کنید. به خاطر داشته باشید در آروماتراپی روغن نعنا جهت مبارزه با تهوع به کار گرفته می‌شود ولی شما می‌توانید ترکیب زنجبیل و لیمو و حتی کمی روغن ملیسا را با هم به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: درمان استفراغ: همه چیز درباره علت، علائم و درمان استفراغ

زنجبیل برای درمان ویار فراموش نشود

What-are-alternative-treatments-for-nausea-during-pregnancy

این گیاه شامل یک ترکیب شیمیایی به نام گینگرول است که به راحتی حالت تهوع را از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل یکی از عوامل از بین برنده حالت تهوع است. این گیاه شامل یک ترکیب شیمیایی به نام گینگرول است که به راحتی حالت تهوع را از بین می‌برد.

برای از بین بردن حالت تهوع و ویار صبحگاهی دوران بارداری می‌توانید یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را در یک فنجان آب گرم دم کنید و بنوشید. این کار علاوه بر این که انرژی شما را مضاعف می‌کند منجر به از بین رفتن ویار می‌شود.

میوه‌های تازه همانند توتها، کیوی، مرکبات،خربزه و تمامی میوه جات حاوی فیبر و آب سبزیجات نشاسته‌ای همانند سیب زمینی، شلغم و کدو که سرشار از کربوهیدراتها هستند.

سوپ و آبگوشت‌ها مواد مغذی که شامل کلاژن و الکترولیت هستند.

چربی‌های سالم همانند آجیل، دانه ها، روغن زیتون و نارگیل که هضم غذا را آسان می‌کنند.

مواد غذایی بسیار مانند ماهی، سیب زمینی، غلات همانند گندم، بلغور جو، و انواع نان‌ها و شیر برای دوران بارداری و از بین بردن حالت تهوع بسیار مفید می‌باشند.

علاوه بر این مواد غذایی به کار گرفتن تمرینات یوگا مناسب خانم‌های باردار نیز یک راهکار مفید جهت از بین بردن اضطراب و استرس و همچنین اختلالات خواب و کمر درد دوران بارداری است که همچنین به از بین بردن ویار صبحگاهی نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: رژیم بارداری

منبع + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    هدیه

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۶:۴۳

    انار هم خیلی خوبه

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا