علمی

نگاهی به برندگان جایزه نوبل سال ۲۰۱۷ در بخش های مختلف!

برندگان جایزه نوبل 2017

در مراسمی که روز دوشنبه هفته گذشته در استکهلم سوئد برگزار شد، جوایز نوبل سال ۲۰۱۷ به برندگان بخش های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح اعطا شد. حال روز گذشته با رسیدن جایزه نوبل اقتصاد به ریچارد ایچ تیلر، تکلیف برندگان نوبل سال جاری به کلی مشخص و پرونده این مراسم به صورت رسمی بسته شد.

۲+

در مراسمی که روز دوشنبه هفته گذشته در استکهلم سوئد برگزار شد، جوایز نوبل سال ۲۰۱۷ به برندگان بخش های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح اعطا شد. حال روز گذشته با رسیدن جایزه نوبل اقتصاد به ریچارد ایچ تیلر، تکلیف برندگان نوبل سال جاری به کلی مشخص و پرونده این مراسم به صورت رسمی بسته شد.

نوبل فیزیولوژی و پزشکی

جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی امسال به جفری سی هال، مایکل روسباش و مایکل وان یانگ و به دلیل کشف “مکانیزم های مولکولی در کنترل ریتم های شبانه روزی” اهدا شد.

برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی 2017

برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی ۲۰۱۷

نوبل فیزیک

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷ به طور مشترک به سه دانشمند آمریکایی اهدا شد. این دانشمندان راینر ویس، بری سی بریش و کیپ اس تورن میباشند که هر سه از اعضای مؤسسه اکتشافی لیگو‌ ویرگو میباشند. این سه تن جایزه نوبل امسال را، به پاس تلاش های خود در زمینه “آشکار سازی لایگو” و “مشاهده امواج گرانشی” کسب نمودند.

پس از چهار دهه تلاش، سرانجام این سه دانشمند توانستند که امواج گرانشی را به صورت عینی مشاهده نمایند.

وجود امواج گرانشی توسط آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۶ از طریق نظریه نسبیت پیش‌ بینی شد و حال پس از حدود یک قرن، دانشمندان مؤسسه لایگو موفق شدند که آن را به صورت تجربی مشاهده کنند.

برندگان جایزه نوبل فیزیک 2017

برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷

نوبل شیمی

جایزه نوبل شیمی نیز به صورت مشترک به ژاک دوبوشت، یواخیم فرانک و ریچارد هندرسون و به دلیل تلاش آنها در زمینه “توسعه میکروسکوپ الکترونی کریو (cryo-electron microscopy) برای تعیین ساختار سلول‌های زیستی (بیومولکول ها) با وضوح بالا” اعطا شد.

این میکروسکوپ به محققان اجازه میدهد تا جنبش های بیومولکولی را متوقف (به اصطلاح فریز) نموده و نحوه عملکرد مولکول ها را بررسی نمایند که پیش از این ممکن نبود.

تا پیش از این، دانشمندان قادر بودند که تنها “اجسام غیر زنده” را با میکروسکوپ های الکترونی مشاهده نمایند.

تلاش این سه دانشمند سبب شد تا دانشمندان بتوانند با استفاده از میکروسکوپ الکترونی اجسام مولکولی و اجزای سلولی زنده را بررسی نمایند.

نقش ریچارد هندرسون در این پروژه این بود که توانست با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی، یک تصویر سه بعدی را از یک پروتئین با وضوح اتمی ثبت نماید.

یواخیم فرانک نیز فناوری را به وجود آورد که به منظور توسعه چگونگی تجزیه و تحلیل تصاویر میکروسکوپ الکترونی به کار میرود.

در نهایت، ژاک دوبوشت آب را به میکروسکوپ الکترونی اضافه کرد، که اجازه می دهد بیومولکول ها حتی در خلاء شکل طبیعی خود را حفظ کنند.

برندگان جایزه نوبل شیمی 2017

برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۷

نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات به کازوئو ایشی گورو رسید که توانست در رمان‌هایی مملو از عواطف و احساسات، از خلأ موجود در پشت پرده احساسات ما با جهان هستی پرده بردارد.

برنده جایزه نوبل ادبیات 2017

برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷

نوبل صلح

جایزه صلح نوبل امسال به کمپین جهانی ICAN و به دلیل تلاش های این سازمان در جهت آگاهی افراد مختلف به پیامدهای فاجعه بار استفاده از سلاح های هسته ای و همچنین تلاش آنها برای دستیابی به معاهده ای مبنی بر منع استفاده از سلاح های هسته ای اعطا شد.

برنده جایزه نوبل صلح 2017

برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۷

نوبل اقتصاد

برنده جایزه نوبل اقتصاد 2017

برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷

جایزه نوبل اقتصاد نیز به ریچارد اچ تیلر اقتصاددان ۷۰ساله آمریکایی و به دلیل تلاش های وی در “اقتصاد رفتاری” اعطا شد.

این اقتصاددان آمریکایی تحقیقاتی را در زمینه اولویت‌های اجتماعی و ضعف فرد در کنترل رفتار خود و این که چگونه این عوامل بر تصمیم‌های فردی و بازار تاثیر خواهد گذاشت انجام داده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا