اخبار تکنولوژی

صفحه OLED در آیفون X چه تفاوتی با مدلهای پیشین دارد؟

iPhone X with OLED Screen

بعد از مرگ استیو جابز و روی کار آمدن تیم کوک، اپل تغییرات گسترده و استراتژیکی در محصولات خود تجربه کرده است. طبق جدیدترین خبرها قرار است آیفون X بر خلاف نسلهای پیشین خود با صفحه نمایش OLED عرضه شود.

۱+

امروز اپل  تصمیم دارد سه گوشی آیفون۸، آیفون۸ پلاس و آیفون X را معرفی نماید. بین این سه گوشی تفاوتهایی وجود دارد ولی مهمترین تغییری که جالب‌تر از بقیه به نظر میرسد صفحه نمایش متفاوت آیفون X خواهد بود که بر خلاف مدلهای پیشین آیفون که از صفحه LCD استفاده میکردند، iPhone X قرار است از فناوری OLED استفاده کند.

فناوری OLED برای اپل جدید است ولی افرادی که از گوشیهای سامسونگ یا اسمارت‌فونهای جدیدی مثل پیکسل گوگل و یا Essential Phone استفاده کرده باشند پیش از این با این فناوری آشنا هستند. در واقع سامسونگ از اولین مدلهای گلکسی که ۷ سال از تاریخ عرضه آن میگذرد در حال استفاده از این تکنولوژی بوده است.

OLED چیست؟

نام کامل این فناوری organic light-emitting diode یا دیودگسیل نور ارگانیک است که به عنوان یکی از تکنولوژیهای مهم صفحات نمایش تلقی میشود. این فناوری بر خلاف تکنولوژی قدیمی و پراستفاده LCD (صفحه نمایش کریستال مایع liquid crystal display) نیازی به نور پس زمینه یا بک‌لایت و استفاده از فیلترهای رنگی ندارد و در آن هر پیکسل در واقع یک LED است و به تنهایی نور و رنگ مورد نظر را تولید میکند.

کنتراست رنگ در OLED ها بی نهایت است چرا که با خاموش کردن LED ها، رنگ مشکی خالص خواهیم داشت که در LCD این امر امکان پذیر نیست. با این روش رنگها بسیار طبیعی و روشن نمایش داده میشوند. اگر از نزدیک با گلکسی S8 و آیفون ۷ کار کرده باشید، تفاوت صفحه نمایش آنها را به وضوح دیده‌اید.

اشکالات OLED

با همه مزایای ذکر شده، اولدها بیشتر از LCD ها مستعد تغییر رنگ و جاماندن اثر تصویری که به مدت طولانی و ثابت بر روی صفحه، نمایش داده میشوند، هستند که در صورت تداوم این حالت، سوختن پیکسلها را در پی خواهد داشت. این موضوع میتواند عمر گوشی شما را کاهش دهد. البته طبق گزارشاتی، اپل گامهایی برای حل این مشکل برداشته است.

تغییرات پیش‌رو

باید منتظر آیفون جدید باشیم تا متوجه عملکرد صفحه جدید آن شویم اما طبق تجربیاتی که از صفحات OLED گوشیهای سامسونگ داریم باید آماده صفحه‌نمایشی بسیار روشن و شفاف باشیم. شفافیت صفحات OLED طوری است که احساس میکنید تصویر جدا از صفحه گوشی است و از آنجایی که صفحه آیفون X بنا بر شایعات در تمامی جهات دارای انحنا است، استفاده از این تکنولوژی میتواند شانسی برای درخشش بیشتر آن باشد.

از آنجایی که در صفحات OLED، تنها پیکسلهای مورد نیاز روشن میشوند میتوان همانند قابلیت Always on در گلکسی، اطلاعاتی مثل تاریخ، زمان و درصد باتری را بدون روشن کردن صفحه و به صورت همیشه روشن بر روی صفحه گوشی نمایش داد.

اگر آیفون جدید از این قابلیت استفاده کند باید منتظر مصرف بیشتر شارژ باتری آن باشیم. نکته بعدی که باید چشم انتظار آن باشیم قیمت بالاتر آیفون X خواهد بود چرا که صفحات OLED معمولا گرانتر از سایر تکنولوژیهای نمایش هستند، پیش‌بینی‌ها قیمت این گوشی را بیش از ۱۰۰۰ دلار تخمین زده‌اند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا