رپرتاژ آگهی

چگونه مرطوب کننده مناسب پوست‌مان را پیدا کنیم؟

۰

استفاده از مرطوب کننده یکی از مراحل ضروری در روتین مراقبت از پوست است. با این وجود بسیاری از افراد این مرحله را نادیده می‌گیرند و یا از مرطوب کننده‌ای استفاده می‌کنند که مناسب پوست‌شان نیست. همین مسئله باعث بروز مشکلات پوستی نظیر خشکی، چین و چروک، پوسته ریزی و … می‌شود. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهید و مرطوب کننده مناسب آن را پیدا کنید.

چرا باید از کرم های مرطوب کننده استفاده کنیم؟

چرا مرطوب کردن پوست امری مهم به حساب می آید؟ به خارجی‌ترین لایۀ سطح پوست، لایۀ شاخی گفته می شود. هنگامی که این لایه کار خود را به درستی انجام دهد از پوست شما در برابر هر نوع محرک و التهابی محافظت کرده و همچنین به هیدراته نگه داشتن لایه های زیرین آن نیز کمک می کند.

لایه شاخی پوست از چند ماده مختلف از جمله اسیدهای چرب و سرامیدها تشکیل شده است، بنابراین با کمک مرطوب کننده هایی که حاوی این ترکیبات هستند می توانید از لطافت و سلامت پوست تان اطمینان حاصل کنید.

 نوع پوست شما چیست؟

طبق مقاله ای که در سایت https://lafarrerr.com/ منتشر شده، براساس دلایل مختلف از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل قابل کنترل تر مانند رژیم غذایی ، نوع پوست شما در یکی از پنج دسته ی اصلی قرار می گیرد. بیشترین نوع پوست در زنان پوست مختلط است.

مهم است که نوع پوست خود را بدانید تا مطمئن شوید که محصولات مناسبی روی صورتتان استفاده می کنید. برای پوست های بسیار خشک معمولا محصولات بر پایه آب مفید نخواهند بود. پوست خشک تر به مرطوب کننده های سنگین تر نیاز دارد تا حداکثر رطوبت ممکن را جذب کند.

اگر از نوع پوست خود مطمئن نیستید می توانید با یک آزمایش ساده نوع پوست خود را بشناسید. تنها چیزی که لازم دارید چند دستمال کاغذی و چند دقیقه وقت شماست. به این صورت که دستمال کاغذی را به نواحی مختلف صورت خود قرار داده و فشار دهید و بر اساس این که چقدر چربی جذب دستمال کاغذی شده است می توانید حدس بزنید نوع پوست شما چیست.

مرطوب کننده مناسب برای انواع مختلف پوست

  • برای پوست خشک مرطوب کننده سنگین و بر پایه روغن برای آن مفیدتر است.
  • برای پوست چرب مرطوب کننده های سبک تر و بر پایه آب برای آن مفیدتر است.
  • برای پوست بالغ یا سالخورده مرطوب کننده های بر پایه روغن برای حفظ رطوبت آن مفیدتر است.
  • برای پوست حساس ترکیبات تسکین دهنده مانند آلوئه ورا برای آن مفیدتر است تا پوست تحریک نشود.
  • برای پوست نرمال و معمولی / مختلط مرطوب کننده های سبک تر و بر پایه آب برای این نوع پوست مفیدتر است.

مرطوب کننده برای پوست چرب

معمولاً افرادی که پوست چرب و یا مستعد آکنه دارند نگران این هستند که استفاده از مرطوب کننده ها منجر به بدتر شدن مشکلات پوست شان شود و بیشتر به استفاده از محصولات شوینده و پاک کننده قوی تمایل دارند که باعث خشکی پوست می شود. اما باید بدانید استفاده از این محصولات نتایجی خلاف انتظار خواهد داشت زیرا شستشوی بیش از حد پوست باعث تولید چربی بیشتر می شود. اگر پوست‌تان چرب است، حتما از مرطوب کننده پوست چرب که فاقد چربی (oil free) و فاقد مواد کومدون زا (non comedogenic) هستند‌، استفاده کنید.

روش صحیح استفاده از مرطوب کننده چیست؟

برای اثربخشی بهتر باید مرطوب کننده ها را بعد از تمیزکردن و قبل از خشک شدن کامل پوست تان استفاده کنید. نمناک بودن پوست باعث جذب سریع تر مرطوب کننده می شود و به پوست کمک می کند تا آب را درون خود حفظ کند.

اگر بعد از شستشوی صورت، بلافاصله از مرطوب کننده استفاده نمی‌کنید، این نه تنها یک عادت بد است، بلکه باعث آسیب دیدن پوست شما نیز می شود.

آیا می توان از روغن های مخصوص صورت به جای مرطوب کننده استفاده کرد؟

در حالی که استفاده از روغن های صورت برای پوست های خشک و تحریک شده بسیار عالی هستند، اما نباید به جای مرطوب کننده از آن ها استفاده کرد.

مرطوب کننده ها حاوی مواد هومکتانت یا جاذب رطوبت هستند که مولکول های آب را به داخل پوست می کشانند، در حالی که محصولات روغنی حاوی مواد نرم کننده ای هستند که صرفاً سطح رویی پوست را درمان می کنند.

علاوه بر این، روغن های صورت می توانند روی سطح پوست، پوشش محافظ ایجاد کنند. بنابراین، اگرچه روغن های صورت همانند مرطوب کننده ها نمی توانند آب را به داخل پوست بکشند، اما به حفظ آن در پوست کمک می کنند.

به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند اگر علاقه مند به استفاده از روغن صورت هستید، روغن را بعد از مرطوب کننده بمالید.

با این حال، افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، باید هنگام استفاده از روغن های صورت احتیاط کنند، زیرا بسیاری از آن ها می توانند منافذ پوست را مسدود کنند.

تنها پوست صورت به رطوبت رسانی نیاز ندارد.

احتمالا هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده از خط فک خود آن طرف تر نمی روید. اما زمان آن فرا رسیده که به گردن و قفسۀ سینۀ خود نیز اهمیت دهید. برای این منظور هم می توانید از مرطوب کننده های معمولی استفاده کنید و هم مرطوب کننده هایی که مخصوص صورت، گردن و قفسۀ سینه فرموله شده اند را خریداری کنید.

قدرت مرطوب کنندگی سایر محصولات مورد استفاده خود را دست کم نگیرید.

استفاده مداوم از مرطوب کننده مناسب پوست، بهترین راه برای اطمینان از سلامت و هیدراته ماندن پوست است. اما سایر مراحل روتین مراقبت از پوست نیز می تواند به این امر کمک کند!

به عنوان مثال، سرم های حاوی گلیسیرین، هیالورونیک اسید و اسکوالان همانند یک مرطوب کننده در جهت حفظ رطوبت پوست عمل می کنند. اسپری های صورت نیز می توانند در طول روز حس طراوت و آبرسانی را به پوست شما هدیه کنند. حتی استفاده از پاک‌کننده ها و تونرهای آبرسان هنگام صبح، می تواند به عنوان اولین قدم جهت هیدراته کردن پوست به کار رود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا