علمی

ابر ماه سرخ آبی چیست؟ یازده بهمن این پدیده زیبا را با چشم رصد کنید!

ابر ماه سرخ آبی چیست؟ یازده بهمن این پدیده زیبا را با چشم رصد کنید!

در روز ۳۱ ژانویه (یازدهم بهمن)، پدیده ابر ماه سرخ (خونی) آبی به وقوع خواهد پیوست (سعی کنید فرصت دیدن این واقعه را از دست ندهید). این واقعه بسیار نادر می باشد، در واقع، تلاقی سه رویداد قمری است که همزمان با هم اتفاق می افتد. بنابراین اگر شما به اندازه کافی برای دیدن این ابر ماه سرخ آبی خوش شانس باشید می توانید شاهد یک تعامل سه گانه بین ماه ، زمین و خورشید باشید.

۲+

سال نو میلادی تازه شروع شده، اما از قبل به منجمان و علاقه مندان به نجوم دارد خوش می گذرد، با توجه به بعضی از اتفاقات قمری که طی این چند روز روی داده است. و این طور پیداست که این وضع بهتر هم می شود. در روز ۳۱ ژانویه (یازدهم بهمن)، پدیده ابر ماه سرخ آبی به وقوع خواهد پیوست (سعی کنید فرصت دیدن این واقعه را از دست ندهید). این واقعه بسیار نادر می باشد، در واقع، تلاقی سه رویداد قمری است که همزمان با هم اتفاق می افتد. بنابراین اگر شما به اندازه کافی برای دیدن این ابر ماه سرخ آبی خوش شانس باشید می توانید شاهد یک تعامل سه گانه بین ماه، زمین و خورشید باشید.

بیایید این را با هم بررسی کنیم که چرا ابر ماه سرخ آبی ؟؟؟ دقیقا چه چیزی دلیل ابر بودن ماه، و دلیل آبی، و خونی (سرخ)  بودن آن می باشد.

طلوع ابر ماه پشت گلاستونبری تور انگلستان در 58 سپتامبر

طلوع ابر ماه پشت گلاستونبری تور انگلستان در ۵۸ سپتامبر

چه چیزی ماه را “ابر” می کند؟

ابر ماه یا سوپرمون زمانی اتفاق می افتد که ماه در حالت بدر (زمانی که کامل است) به نزدیک‌ ترین فاصلهٔ خود با زمین می‌رسد. گردش ماه به دور زمین در مداری بیضوی صورت می گیرد، بنابراین زمانی که به دور مدار می چرخد در یک نقطه به خصوص به زمین نزدیک تر می شود.  در این لحظه از ماه از نگاه ما بزرگتر از حد معمول دیده می شود و به نظر می رسد که تا اندازه ایی بزرگ یا “ابر” شده است.

دومین ابرماه سال جدید میلادی در ۳۰ و ۳۱ ژانویه (ده و یازدهم بهمن) اتفاق می افتد. ماه در حدود ۴:۵۴ در منطقه زمانی شرقی (۱۲:۲۴ به وقت ایران) به نقطه ی حضیض یا فرود (نزدیک ترین فاصله به زمین) می رسد. و به فاصله ۲۲۳،۰۶۹ مایلی (تقریبا ۳۵۹ هزار کیلومتری) از زمین خواهد رسید.

چه چیزی ماه را آبی می کند؟

متاسفانه، ماه نمی تواند یک حباب روشن آبی تابان باشد. ماه آبی فقط یک نام برای زمانی است که دو ماه کامل (بدر) در تقویم همان ماه رخ می دهد (یعنی دو پدیده ماه کامل در یک برج، مثلا ژانویه اتفاق می افتد). در هر حال، در هر ۲٫۷ سال یک بار، یک ماه (برج)، با یک ماه فوق العاده روشن وجود دارد. این همان جایی است که گفته می شود “در این زمان ماه آبی است”. که اغلب ماه آبی نیست.

اولین ماه کامل در شب اول ژانویه اتفاق افتاد و جهان در آخرین روز این ماه، دومین ماه کامل را به ما هدیه می دهد.

چه چیزی ماه را خونی (سرخ) می کند؟

روز ۳۱ ژانویه ابر ماه سرخ آبی در هیچ گوشه ایی از آسمان برای مدتی، مثل همیشه درخشان ظاهر نمی شود. در آن موقع ماه رنگی متمایل به قرمز یا مسی به خود می گیرد. پس ماه خونی یک اصطلاح علمی نیست، اما این گونه توصیف می شود؛ رنگی که ماه هنگام خسوف کامل (ماه گرفتگی کامل) به خود می گیرد.

در طول یک ماه گرفتگی کامل زمین میان خورشید و ماه قرار می گیرد، یعنی ماه نور خورشید را مستقیم دریافت نمی کند. در عوض تنها نوری که دیده می شود از طریق جو زمین منکسر می شود، و به آن رنگی متمایل به قرمز کم رنگ می دهد. به دلیل این اثر رنگی، مردم گاهی اوقات ماه گرفتگی را ماه خونی می نامند.

و ابر ماه سرخ آبی

تمام این سه پدیده در پایان ماه ژانویه هم زمان با هم اتفاق می افتند. پس “ابر ماه سرخ آبی” یک لفظ مرکب است که بر این پدیده اطلاق می شود.

ماه گرفتگی از حدود ساعت ۶:۴۸ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۲۸ دقیقه به وقت ایران) شروع خواهد شد. منجمان در سواحل غربی (آمریکا) می توانند زمان بیشتری را صرف دیدن این رخداد نادر کنند.

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا